Page 4 of 5

Posted: Thu Sep 06, 2012 18:17 pm
by harald
asalovuo wrote: Tuo kasin puuttuminen itse asiassa mietityttää hieman. Mulla skuutit on sen verran pitkät, että ne ei tule läpi plokeista vaikka spinnun ottaa alas sitloodaan.
Minä olen ajatellut laittaa solmut skuuttien päähän. Jos tulee paniikki ja skuutit täytyy saada läpi niin kaipa skuutin voi laittaa puukolla poikki vai?
Ajattele tilanne missä troolataan spinnu, ehditkö vetäistä skuutin poikki ennen kuin se repeää? Minä olen ainakin valmistautunut henkisesti vetämään sen skuutin uudestaan ennemmin.

Posted: Thu Sep 06, 2012 18:19 pm
by harald
Kimmo L wrote:Ihan vaan pieni välihuuto tähän väliin Haraldille.

Kyllä perskutarallaa vihdoin teidät BC voitti tasoitetussa ja vieläpä minuutilla! Sai sen tämänkin kokea ennen eläköitymistä. Ja ehkä sen kölin vaihdon voimme panna uudelleen harkintaan...
Grattis, minä tarjoan! :)

Arvaan että jos olisi päässyt kärkeen alussa ja päässyt ajamaan vapaissa sen pitkän lenssipätkän olisi aika ollut vähän parempi. Mutta itse saan katsoa peiliin kun tuli törättyä startissa tuon verran. Sellaiset virheet kertaantuvat radalla.

Posted: Thu Sep 06, 2012 20:16 pm
by asalovuo
harald wrote:
asalovuo wrote: Tuo kasin puuttuminen itse asiassa mietityttää hieman. Mulla skuutit on sen verran pitkät, että ne ei tule läpi plokeista vaikka spinnun ottaa alas sitloodaan.
Minä olen ajatellut laittaa solmut skuuttien päähän. Jos tulee paniikki ja skuutit täytyy saada läpi niin kaipa skuutin voi laittaa puukolla poikki vai?
Ajattele tilanne missä troolataan spinnu, ehditkö vetäistä skuutin poikki ennen kuin se repeää? Minä olen ainakin valmistautunut henkisesti vetämään sen skuutin uudestaan ennemmin.
Ei kai tollasta oikeesti tapahdu :)

Joo näitä perusteluja vähän hainkin... Noita worst case skenarioita löytyy useita joissa on parempi, että skuuteissa ei ole solmuja.

Posted: Thu Sep 06, 2012 20:25 pm
by asalovuo
Petri wrote:Olisiko sitten ensi viikon jälkeen taas perinteisten pizza-iltamien vuoro?
Ei kai perinteistä voi luopua eli toisin sanoen mukana ollaan.

Posted: Thu Sep 06, 2012 20:28 pm
by Petri
Jos 7 tonnin veneen pysähtyminen about seinään 7-8 solmusta ei revi spinnua niin liekö Feneen 2,5 tonniakaan sitä repimään?
Mutta vaikea on tuohonkaan sanoa mitään kun kukaan ole tainnut oikein kokeilla feneellä troolausta.

Posted: Thu Sep 06, 2012 20:31 pm
by Petri
asalovuo wrote:
Petri wrote:Olisiko sitten ensi viikon jälkeen taas perinteisten pizza-iltamien vuoro?
Ei kai perinteistä voi luopua eli toisin sanoen mukana ollaan.
Mutta siis kumpaa perinnettä noudatetaan, sitä "jäädään laituriin mamoilemaan ja sitten pizzalle vaatteet kuivina ja kampaus kuosissa" vaiko "merten suuret sankarit uhmaavat tyrskyjä ja väsyneinä mutta voitokkaina saapuvat pimenevään iltaan juhlistamaan kauden lopetusta pizzan ääressä"

:twisted: \:D/

Posted: Thu Sep 06, 2012 20:55 pm
by asalovuo
Petri wrote:
asalovuo wrote:
Petri wrote:Olisiko sitten ensi viikon jälkeen taas perinteisten pizza-iltamien vuoro?
Ei kai perinteistä voi luopua eli toisin sanoen mukana ollaan.
Mutta siis kumpaa perinnettä noudatetaan, sitä "jäädään laituriin mamoilemaan ja sitten pizzalle vaatteet kuivina ja kampaus kuosissa" vaiko "merten suuret sankarit uhmaavat tyrskyjä ja väsyneinä mutta voitokkaina saapuvat pimenevään iltaan juhlistamaan kauden lopetusta pizzan ääressä"

:twisted: \:D/
Ok, viimevuonna taisi olla keliä ja pizzat syötiin ennen kuin sankarit pääsivät paikalle :)
Tänä vuonna vene on paikassa, josta pääsee ulos kelillä kuin kelillä myös siis 1GM:n tahdittamana. Sitä paitsi kokonaispistetilanne on sen verran kutkuttava, että radalle on tultava.

Posted: Thu Sep 06, 2012 21:56 pm
by harald
Turha aloittaa uutta ketjua tälle viimeiselle kilpailulle? Siitä voi lukea tuosta;

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2648&start=0

Tai jotain.

Posted: Thu Sep 06, 2012 23:01 pm
by vvoltti
harald wrote:
asalovuo wrote: Tuo kasin puuttuminen itse asiassa mietityttää hieman. Mulla skuutit on sen verran pitkät, että ne ei tule läpi plokeista vaikka spinnun ottaa alas sitloodaan.
Minä olen ajatellut laittaa solmut skuuttien päähän. Jos tulee paniikki ja skuutit täytyy saada läpi niin kaipa skuutin voi laittaa puukolla poikki vai?
Ajattele tilanne missä troolataan spinnu, ehditkö vetäistä skuutin poikki ennen kuin se repeää? Minä olen ainakin valmistautunut henkisesti vetämään sen skuutin uudestaan ennemmin.
Spinnu nyt on vaan kangasta. Ajattele nyt oikeesti tilanne, jossa on paniikki veneessä ja spinnuskuutit karanneet solmuihin asti. Haluatko oikeasti siihen jonkun heilumaan puukon kanssa? Se on äkkiä lihas kun repeää. Ei koskaan solmuja spinnun skuutteihin. Turvallisuusfriikki ei laita solmua edes falliin, mutta fallin karkaaminen on sen verta kiusallista, että ainakin itse otan riskin ja pidän fallissa kasin päässä.

V.

Posted: Thu Sep 06, 2012 23:09 pm
by Kimmo L
Nimimerkillä: "kaverin peukalon irti repeämisen nähnyt" sanoisin että ei solmuja skuutteihin. Vaikka ei tuossa tilanteessa olisikaan auttanut. Vai mitä Petri?

Posted: Thu Sep 06, 2012 23:34 pm
by Petri
Itse olen paljolti sitä mieltä että size matters, Fe:ssä, Platussa yms. pikkuveneissä missä veneen massa on aika pieni niin solmut ovat spinnun skuuteissa suuntaan jos toiseen (vrt. Tylaska-luokka-keskustelu AMP:n puolella) aika sama. Onhan tuossa potentiaalinen turvallisuusriski mutta on vähän kyllä sitten fifty-sixty mikä on suurempi riski, se että ehkä spinnun troolatessa (jota ei esim. ole tainnut koskaan tapahtua Olgassa) tulee onnettomuus puukon kanssa vai että solmuton skuutti pääsee plokista mereen ja takertuu potkuriakseliin (mitä taas on tapahtunut Olgalla) ja yhtäkkiä vene ei omaakaan enää "moottoria". Vakuutusmatemaatikko laskekoon oddsit, kippari kantaa kuitenkin vastuun ja sellaista (kilpa)kipparia ei olekaan joka ei jossain kohtaa tinkisi turvallisuudesta eli kyse on lähinnä veteenpiirretystä viivasta riskin odotusarvon ja vakavuuden matriisissa.

Ja joo, eipä solmuilla ollut tuossa Kimmon keississä vaikutusta kun taisi olla falli mikä onnettomuuden aiheutti.

Posted: Thu Sep 06, 2012 23:50 pm
by harald
Se, että veneessä ei ole moottoria ei ole mikään ongelma :)

Posted: Fri Sep 07, 2012 00:02 am
by Joakim
Kun nyt mentiin näihin spinnuonnettomuuksiin, niin tietääkö kukaan mitä oikein tapahtui MM-kisoissa saksalaisessa XP44:ssa. Kuulemma johonkin spinnuhaveriin liittyen gastin jalka hajosi tiistain kovassa kelissä pahasti polvesta, jopa niin pahasti, ettei sitä saada kuntoon. Tästä syystä ko. vene keskeytti tiistaina ja jätti loput kisat ajamatta.

Solmut skuuttien päässä on yksi juttu, mutta kuinka usein skuutit ja fallit ovat niin hyvässä järjestyksessä, että ne paniikkitilanteessa juoksevat edes sinne solmuun asti.

Posted: Fri Sep 07, 2012 08:12 am
by Petri
harald wrote:Se, että veneessä ei ole moottoria ei ole mikään ongelma :)
Ei se ole ongelma mutta on se turvallisuusriski, onhan moottori katsastusvarustuskin :)
MOB-tilanne kovassa kelissä ja moottori onkin yhtäkkiä käyttökelvoton, kyllä siinä pelastusaika helposti kasvaa hivenen riippuen miten rutinoitua porukkaa veneessä on.

Tiistai, polven hajoaminen, jotenkin tulee deja vu :) (ei siis mulla ole mitään tietoa tuosta tapahtuneesta)

Posted: Fri Sep 07, 2012 09:28 am
by Kimmo L
Tuosta Saksalaisesta XP 44:sta: Sen mitä kuulin oli että onnettomuus tapahtui spinnun laskussa ja jalka jäi jotenkin skuutin kanssa solmuun. Polvilumpio meni säpäleiksi, nivel vaurioitui ja jänteitä poikki. Kaveri sai lentokiellon ja joutui menemään jollain ambulanssikyydillä meritse Saksaan. Täällä oli lääkäri todennut että polvea ei voida korjata vaan joudutaan ilmeisesti laittamaan tekonivel.

Toi tapahtuma oli siis se minkä mekin VHF:llä kuulimme kun kaverit huusivat tarvitsevansa "immediate medical assistance: we have a broken leg!!"