Page 4 of 6

Posted: Thu Aug 23, 2012 15:28 pm
by villee
harald wrote:Anteeksi vielä kerran Herring Rougelle, rako oli vähän liian kapea kyllä.
Olihan se juu kieltämättä vähän pieni väli... ;) Mutta ei jouduttu laminointipuuhiin joten ei hätää!

Teillä on kyllä aika zäpäkkä meno tuolla WHC:ssa, pitää ehdottomasti tulla tutustumaan uudestaan! Etenkin startti oli aika hauska kokemus - jouduttiin sitten lopulta vendailemaan ja jiippailemaan kunnon piruetit, kun tilat loppuivat meiltä tiististen rauhalliseen menoon tottuneilta kokonaan ;) Jatkossa pitänee startata suosiolla jostain _aivan_ muualta kuin aggressiivisena toisiaan jahtaavat feneet ;)

Aika siistiä että teillä on oikeastaan oma OD-viikkolähtö!

Keli suosi tän keskiviikon kisassa meitä ja lähtipä pulkkakin kulkemaan jossain vaiheessa ihan siedettävästi. Kovin jänniä taktisia mooveja tuolla nyt ei päässyt rakentelemaan, mutta oli silti hauskaa kun rata oli kompakti ja tilanne jatkuvasti nähtävillä. Joskus on ihan kiva vaan "ajaa" :)

Harmillista, että jätettiin Maryyn niin kova gappi alussa. Oltas muuten ehkä saatu melkoisen menevä ottelu lopussa!

ville

Posted: Thu Aug 23, 2012 17:43 pm
by Kimmo L
Onks noita Feneitä sinisellä rungolla? Teillä on niin hyvät kekkerit että sinne vois tulla "Blue Fene" purrella... Olis vähän enemmän äksöniä kuin nyt

Posted: Thu Aug 23, 2012 18:00 pm
by Petri
Kimmo L wrote:Onks noita Feneitä sinisellä rungolla? Teillä on niin hyvät kekkerit että sinne vois tulla "Blue Fene" purrella... Olis vähän enemmän äksöniä kuin nyt
Kyllä on surullista nähdä vierestä kun aikuinen mies vajoaa niin alas että alkaa miettiä FE:n hankintaa hiilikuituhärpättimien sijaan :D

Kuolematon suomi24-sitaatti:
"Jos itsetunto kestää niin fe83 on ihan hyvä vene aloittelijalle."

Posted: Thu Aug 23, 2012 18:09 pm
by max
harald wrote: Proper Course voi kyllä olla merkittävästikin korkeammalle kuin suoraan kohti merkkiä, mutta tällöin pitää voida osoittaa että tuulessa oli sellainen hetkellinen taantuma että vauhdin säilyttämiseksi piti nostaa vähän. Tähän ei muut veneet vaikuta, vaan tuulen laantuminen arvioidaan niin kuin muita veneitä ei ole lähellä. Vähän hataralla pohjalla ollaan silloin.
Mites tälläisessä tilanteessa tulkitaan muutokset tulen suunnassa eli siftit? Voidaanko sanoa, että veneen Proper Course ottaa huomioon mahdolliset siftit tuulessa?

Toisella kierroksella tuli vastaan tilanne jossa genua jouduttiin laittamaan kryssisäätöihin ja ajettiin hetki täyskryssiä pohjoisviitalle. Tässä tilanteessa tuli pelko, että ei päästä ihan nousemaan edes merkille jos tuuli pikkasen enemmän kääntyy. Pienellä yläbanaanilla olisi voinut asian varmistaa.

Track lisätty, en vain pääse sitä katsomaan, kun appletin ajaminen jostain syystä tökkii. Pitää varmaan kaivaa jostain kone joka kykenee Javan pyörittämiseen prkl...

Posted: Thu Aug 23, 2012 18:23 pm
by Olli
Kimmo L wrote:Onks noita Feneitä sinisellä rungolla? Teillä on niin hyvät kekkerit että sinne vois tulla "Blue Fene" purrella... Olis vähän enemmän äksöniä kuin nyt
Joku on joskus kuvannut sellaisen:
Image

Jos mahdollista, niin tuo on vielä vakiomallia kauniimpi...

Tähän mainittakoon vielä sellainen sivuseikka, että Oulunkylän K-raudassa on Fe Cafe niminen kahvila... Eli unohda se sininen, ja hae sponsoria sieltä 8)

Posted: Thu Aug 23, 2012 18:26 pm
by Olli
Petri wrote:Kuolematon suomi24-sitaatti:
"Jos itsetunto kestää niin fe83 on ihan hyvä vene aloittelijalle."
Mun mielestä meidän pitäisi painaa tämä lause seuraavaan FE83.org T-paitaan...

Posted: Thu Aug 23, 2012 18:46 pm
by Petri
max wrote: Mites tälläisessä tilanteessa tulkitaan muutokset tulen suunnassa eli siftit? Voidaanko sanoa, että veneen Proper Course ottaa huomioon mahdolliset siftit tuulessa?
Kuten sanoit, niitä tulkitaan :)
Eli tietty määrä yläbanaania on sallittu, mutta raja on aika häilyvä ja riippuu paljon jurystä. Ehkä ISAF:n Case bookissa on jotain tarkempaakin asiasta mutta kyllä kai sitä karkeasti voi sanoa niin että lenssillä ei voi nostaa toista kryssille, sivutuulella yli kryssikulman (piinaaminen ei pahemmin kasvata VMC:tä) ja kryssillä piihin. Viimeiseen kohtaan yhä se huomautus että se ei tietenkään koske lähtöä koska lähtöä ennen ei ole proper coursea.

Posted: Thu Aug 23, 2012 19:46 pm
by harald
Ai tätä parhautta. Tirskahdin.

Ei se Kimmo kai voi laittaa Roschiereitä huonommaksi, niillähän on ainakin kolme pulkkaa joista ainakin yksi H Mezzaluna(?) käy WHC:ssäkin joskus.

Posted: Thu Aug 23, 2012 19:48 pm
by Petri
harald wrote:Ai tätä parhautta. Tirskahdin.

Ei se Kimmo kai voi laittaa Roschiereitä huonommaksi, niillähän on ainakin kolme pulkkaa joista ainakin yksi H Mezzaluna(?) käy WHC:ssäkin joskus.
WHC-H on Devon, eli periaatteessa varustamon neljäs vene.

Posted: Thu Aug 23, 2012 20:02 pm
by harald
villee wrote:
harald wrote:Anteeksi vielä kerran Herring Rougelle, rako oli vähän liian kapea kyllä.
Olihan se juu kieltämättä vähän pieni väli... ;) Mutta ei jouduttu laminointipuuhiin joten ei hätää!
No olihan siinä senttejä vielä. :)

Sääntö on näköjään muuttunut, vielä 2009 tuo olisi ollut niin ja näin mutta se on (aiheestakin) kiristynyt niin ettei tuollainen italialainen lähestyminen ole enää suositeltavaa ollenkaan.
villee wrote: Teillä on kyllä aika zäpäkkä meno tuolla WHC:ssa, pitää ehdottomasti tulla tutustumaan uudestaan! Etenkin startti oli aika hauska kokemus - jouduttiin sitten lopulta vendailemaan ja jiippailemaan kunnon piruetit, kun tilat loppuivat meiltä tiististen rauhalliseen menoon tottuneilta kokonaan ;) Jatkossa pitänee startata suosiolla jostain _aivan_ muualta kuin aggressiivisena toisiaan jahtaavat feneet ;)

Aika siistiä että teillä on oikeastaan oma OD-viikkolähtö!
Et osaa edes kuvitella miltä minusta tuntuu tällä hetkellä. Noin 10 vuotta on tullut harrastettua ja kannustettua. Olen siis todella iloinen ja toivotan lisää veneitä tervetulleiksi. Missä on mm. ryde? :twisted:

Tervetuliaiset Lilié-llekin muuten, toivottavasti tulet viihtymään porukassa!
villee wrote:Keli suosi tän keskiviikon kisassa meitä ja lähtipä pulkkakin kulkemaan jossain vaiheessa ihan siedettävästi. Kovin jänniä taktisia mooveja tuolla nyt ei päässyt rakentelemaan, mutta oli silti hauskaa kun rata oli kompakti ja tilanne jatkuvasti nähtävillä. Joskus on ihan kiva vaan "ajaa" :)
Parasta näissä radoissa mun mielestä on se että tulee yleensä enemmän kuin yksi spinnun-nosto ja -lasku. Esimerkiksi 3-rata on todella mielenkiintoinen, parhaimmillaan siinä on kolme spinnulegiä ja kolme kryssiä/sivuvastaisia. Manöövereitä tulee, ja ohituspaikkoja. Sokkeloradat on parhautta!

Posted: Thu Aug 23, 2012 20:09 pm
by harald
max wrote: Track lisätty, en vain pääse sitä katsomaan, kun appletin ajaminen jostain syystä tökkii. Pitää varmaan kaivaa jostain kone joka kykenee Javan pyörittämiseen prkl...
Kiitos!

Ajoitteko tarkoituksella vähän ylös p-viitan jälkeen? Jos niin, niin taktisesti OK jos tarkoitus oli pitää meidät takana. Jos ei, ajatte hitusen liian ylös.

Vendoissakin näyttää olevan parantamisen varaa siinä että kannattaisi ehkä kiihdyttää hiukan ensin ja vasta sitten ajaa ylöspäin. Teillä menee joko vendoissa nopeus aika alas ettekä saa sitä kerättyä liian nopeasti tai sitten ylimääräiset vendat maksavat tuon verran että saavutimme melko nopeasti viitan kohdalla.

Nopeutenne on sinänsä jo lähellä kärkeä, tsempatkaa lisää!

(asenna linux)

edit: Trackin mukaan veneitten välinen etäisyys kun me vendataan teidän perään on noin 3-5 metriä. Olihan se 8 m pitkä tuo vene :) Sivusuunnassakin on vain 6 m eroa.

Olisikohan mahdollisesti Herring Rougesta trackia?

Posted: Thu Aug 23, 2012 20:15 pm
by harald
Ahaa, Merelli vendasi Bajanin päälle. En nähnytkään miten se ohitus tehtiin. Kiitos Max trackista!

Posted: Thu Aug 23, 2012 20:16 pm
by Kimmo L
Ihan vaan mielenkiinnosta: mitäs tollanen kisakuntoinen FeNe maksaa noin suunnilleen? Ja jos siihen laittais pari metriä korkeamman hiilarimaston ja 2.5 metrisen bulbikölin niin eiks se liikahtais aika iloisesti...

Posted: Thu Aug 23, 2012 20:19 pm
by harald
Petri wrote:Tiedä sitten olisiko pitänyt jiipata pois aiemmin, yhtäkaikki lenssivauhti oli huonoa ja kryssivauhdeissakin oli kirimistä...tuleekin tätä menoa tiukka EGP Merellin ja Charlotan kilpailun ulkopuolella.
Näytitte trackista katsottuna ajaneen ehkä vähän liian alas vallitsevaan tuuleen nähden. Me ajoimme "kuumana" noin 140TWA joka polareittenkin mukaan vähän liian kuuma kulma. Merelli näytti ajaneen noin 155° TWA-kulmia, trackeista mitattuna. Te ajoitte noin suurinpiirtein samoja kulmia sillä erolla että Merelli otti vähän ylös lenssin alussa.

Metka homma tuo track-keräys. Niistä saa irti mitä vain :)

Posted: Thu Aug 23, 2012 20:24 pm
by Petri
harald wrote:
Petri wrote:Tiedä sitten olisiko pitänyt jiipata pois aiemmin, yhtäkaikki lenssivauhti oli huonoa ja kryssivauhdeissakin oli kirimistä...tuleekin tätä menoa tiukka EGP Merellin ja Charlotan kilpailun ulkopuolella.
Näytitte trackista katsottuna ajaneen ehkä vähän liian alas vallitsevaan tuuleen nähden. Me ajoimme "kuumana" noin 140TWA joka polareittenkin mukaan vähän liian kuuma kulma. Merelli näytti ajaneen noin 155° TWA-kulmia, trackeista mitattuna. Te ajoitte noin suurinpiirtein samoja kulmia sillä erolla että Merelli otti vähän ylös lenssin alussa.

Metka homma tuo track-keräys. Niistä saa irti mitä vain :)
Mun mittarissa mentiin 160,7:ää....noot, eli tosiaan vähän arvalla tuli ajettua ja yritin pitää vauhdin n. 3,5 solmussa mutta siitäkin se hyytyi.