Page 4 of 4

Posted: Fri Sep 16, 2011 16:00 pm
by Erkka
Näihin videoihin pitäis saada nopeudet mukaan, Peten videoista sais hyvää materiaalia aiheeseen "kyllä reivatullakin eteenpäin pääsee".

Posted: Fri Sep 16, 2011 16:41 pm
by Petri
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=168

:)

Mulla on joskus ollut suunnitelmana yrittää jotenkin plotata tollaista GPSAR:n pikkukuvaa videoon, mutta taidot ja ohjelmat eivät riitä siihen.
Jonkun nopeusdatan plottaus voisi vielä onnistua helpostikin

Masentavaa toki katsoa miten huonosti sitä ajoi tuon yhden kryssin kun keskinopeus on 5.1-5.2 solmua kun pitäisi olla 5.8. Legin pituus on 950m, eli siinä matkalla, huonon ajon tuloksena, sitä hävisi n. 45 sekuntia ja samalla siis myös sijan. Pitänee katsoa tuo koko kryssi himassa läpi ja ihmetellä mitä siitä teki väärin, koska en minä ihan koko matkaa ole voinut vain piinata ylös kiven pelossa vaan kyllä siinä sekin oli että alemmas ajaessa vene ei vain pysynyt pystyssä.

Posted: Fri Sep 16, 2011 18:04 pm
by pone
Petri wrote: Masentavaa toki katsoa miten huonosti sitä ajoi tuon yhden kryssin kun keskinopeus on 5.1-5.2 solmua kun pitäisi olla 5.8. Legin pituus on 950m, eli siinä matkalla, huonon ajon tuloksena, sitä hävisi n. 45 sekuntia ja samalla siis myös sijan. Pitänee katsoa tuo koko kryssi himassa läpi ja ihmetellä mitä siitä teki väärin, koska en minä ihan koko matkaa ole voinut vain piinata ylös kiven pelossa vaan kyllä siinä sekin oli että alemmas ajaessa vene ei vain pysynyt pystyssä.
Meillä ainakin ennen lähtöä huomattiin että 3 gastia laidalla hengaamassa (kippari luussa) ja yksi leessä vinssissä versus neljä gastia hengaamassa antoi 0.4 solmua lisävauhtia. Eli mitä nyt videosta kattelin niin gastit tuli erittäin ajoissa pois laidalta ennen vendaa odottelemaan vendaa ja hiipi hissunkissun vendan jälkeen taas hengaamaan. Ja yksi naatiskeli siinä ruffikatolla. Jopa se että siirtää rekut mahdollisimman lähelle laitaa voi antaa 0.2 knotsii lisää lokiin. Kokeilkaa joskus...

Posted: Fri Sep 16, 2011 18:19 pm
by Joakim
pone wrote: Meillä ainakin ennen lähtöä huomattiin että 3 gastia laidalla hengaamassa (kippari luussa) ja yksi leessä vinssissä versus neljä gastia hengaamassa antoi 0.4 solmua lisävauhtia.

Jopa se että siirtää rekut mahdollisimman lähelle laitaa voi antaa 0.2 knotsii lisää lokiin. Kokeilkaa joskus...
Minä en kyllä usko noin suuriin eroihin. Tai uskon, mutta kyse on muusta kuin painosta. Ainakin mulla ohjaaminen herpaantuu heti kun veneessä sählätään jotain, varsinkin jonkun ollessa mittareiden tai näkyvyyden eteenpäin tiellä. Ja tietysti jo ajatus siitä, että joku on väärällä laidalla saa ajamisen huonontumaan.

Tota pitäisi kokeilla sokkotostetinä siten, että joku vaihtaa sisällä veneessä salaa puolta.

Tempolla huomasin myös selvästi sen, että ko. vaikutus väheni kun oppi paremmin tuntemaan veneen.

Tempolla ajoin kryssillä kahdestaan tyttären kanssa 10 m/s kryssillä niin hyvää vauhtia, että varmasti ei olisi tuonut 2-3 äijää lisää laidalle 0,4 kn lisää vauhtia. Mittarien perusteella en erottanut oliko laidalle ne äijät vai ei, mutta en koskaa tuota systemaattisesti testannut.

Posted: Fri Sep 16, 2011 18:59 pm
by harald
Minä uskon :)

Posted: Fri Sep 16, 2011 19:19 pm
by Petri
pone wrote:
Meillä ainakin ennen lähtöä huomattiin että 3 gastia laidalla hengaamassa (kippari luussa) ja yksi leessä vinssissä versus neljä gastia hengaamassa antoi 0.4 solmua lisävauhtia. Eli mitä nyt videosta kattelin niin gastit tuli erittäin ajoissa pois laidalta ennen vendaa odottelemaan vendaa ja hiipi hissunkissun vendan jälkeen taas hengaamaan. Ja yksi naatiskeli siinä ruffikatolla. Jopa se että siirtää rekut mahdollisimman lähelle laitaa voi antaa 0.2 knotsii lisää lokiin. Kokeilkaa joskus...
Joo siis kyllähän meillä jengi normaalisti hengaa, mutta nyt yhdellä vakigastilla oli vain laiska päivä ja en nyt viitsi alkaa tällaisen tapahtuman takia alkaa käskemään ketään hengaamaan. Toisaalta oli meillä nyt myös normaalia kevyempi miehistökin.

Posted: Fri Sep 16, 2011 19:24 pm
by Panu
harald wrote:Minä uskon :)
Tervehdys

Täytyy tunnustaa "uskovaisuuteni". Numeroina en nopeus eroa osaa tarkkaan sanoa, mutta kokemus vahvistaa tuntemusta. Esim Espoo GP 2010 toisena päivänä meistä mentiin kryssillä kahta puolta ohi selvästi. Ero vauhdissa syntyi miehistöjen hengauksesta. Muissa veneissä miehistöllä oli jalat ulkona ja he kurottivat painoaan ulos. Meillä kaverit istuivat jalat sisällä hieman ruffin päällä nojaten. Toisaalta WHC 11/2011 oli meitä 5 henkeä veneessä hengaten tosissaan ja Charlotassa vain 4. Haraldin aito tunnustus kisan jälkeen oli, ettei he pärjänneet nopeudessa meille. Koskaan aiemmin en ole moista kommenttia kuullut. Niin harvinaista se on ollut.

Posted: Fri Sep 16, 2011 20:31 pm
by Joakim
En yritä väittää, etteikö eroa olisi, mutta 0,4 kn tarkoittaa 1,5 veneenmittaa minuutissa FE83:lle ja mailin kryssillä eroa tulisi jo ~200 m eli n. minuutin verran. Oletteko tosiaan huomanneet noin suuria eroja? Toki olette, mutta entä juuri hengauksesta johtuvia.

Kysytään toisin päin. Avance 24 on 10 m/s kryssillä n. 0,5 kn hitaampi samalla nousukulmalla. Onko veneet yhtänopeita, jos FE:ssä yksi kaveri on leessä vinssillä ja kolme muuta hengaa lepsusti?

Posted: Sat Sep 17, 2011 15:19 pm
by harald
Ei tuo ~200m mailille kuullosta niin uskomattomalta. Mutta onko hengauksesta vai ei niin en tiedä.

10 m/s kryssillä on niin monta muuta muuttujaa että on vaikea sanoa, mutta ei sekään vaikuta mahdottomalta että vajaamiehitetty olisi hitaampia kuin täysin miehitetty avance.

Posted: Sat Sep 17, 2011 17:05 pm
by Artsi
Pari vuotta sitten TPS:n kilpapurjehdusillassa Northin Timo Telkola luennoi yleisesti kilpapurjehduksesta. Muistaakseni tuolloin tuli esille "tieteelinen tutkimus" hengaamisen vaikutukseta. Googettamala en tähän hätään löytänyt asiaan todisteita, mutta muistaakseni puhuttiin useamman prosentin vaikutuksesta. :shock: Meillä uskotaan!

Posted: Sat Sep 17, 2011 17:21 pm
by vvoltti
Minäkin ilmoittaudun uskovaiseksi. Numeroista en niin perusta, mutta hengaus vaikuttaa paljon.

Yksi asia mitä Joakimin mittarit ei näytä on sorto, kallistunut vene paitsi kulkee hitaammin, myös sortaa enemmän.

Aiempaan keskusteluun lisäisin vielä sen, että mun mielestä miehistön painonsiirrot vendoissa ja ylipäätään manöövereissä on vielä oikein extratärkeitä. Esim. alamerkin kierrossa kun meillä alettiin käyttämään miehistönpainoa hyväksi, jouduin opettelemaan ajamisenkin ihan uudestaan. Vene kääntyi aivan eri vauhdilla kun paino oli leessä, jopa niin rajusti, että jouduimme oikein harjoittelemaan sitä oikea-aikaista veneen suoristamista, jotta saatiin käännös ajoissa loppumaan ettei mennyt vendaksi asti.

Ville

Posted: Sat Sep 17, 2011 22:57 pm
by harald
Olen samaa mieltä edellisen puhujan kanssa.

Posted: Sun Sep 18, 2011 01:36 am
by Joakim
harald wrote: 10 m/s kryssillä on niin monta muuta muuttujaa että on vaikea sanoa, mutta ei sekään vaikuta mahdottomalta että vajaamiehitetty olisi hitaampia kuin täysin miehitetty avance.
Tietysti on monta vaikuttavaa asiaa ja juuri siksi tuota miehistön vaikutusta on mahdotonta katsoa lokista. Väitän kuitenkin, että se on niin pieni, ettei sitä lokista voi oikein huomatakaan. En väitä, että se ei olisi tärkeä, mutta 0,4 solmua on järjettömän paljon ja 0,2 solmua on jo todella paljon sekin.

Tempo on toki hiukan nopeampi kuin FE83 10 m/s kryssillä, mutta aivan varmasti sillä menee ohi vaikka yksin kryssien hyvin täydellä miehistöllä purjehditusta Avance 24:stä (ESF:llä lienee Suomen nopein Avance 24).

Tässä kisassa oli 1/3 matkasta ~10 m/s kryssiä. Sijoille 1, 5 ja 6 purjehdittiin kahdella hengellä muille sijoille tulleet olivat täysin miehistöin (viimeisestä en ole varma). Voittaja meni kryssillä karkuun 3. sijoittuneesta.
Ei tuo onnistuisi, jos puuttuvat 3-5 laitapainoa vaikuttaisivat useita kymmenyksiä vauhtiin!

http://esbosegelforening.fi/images/stor ... llenge.pdf

Tietysti hengaamisen vaikutus suurenee miehistö/veneen paino -suhteen suuretessa.

Posted: Sun Sep 18, 2011 19:22 pm
by harald
Joku 3° asteen ero nousussa on myös aivan huikea ero mailin kryssillä. Saavutetaan mielestäni helposti hengaamisen erolla, etenkin jos ollaan siinä rajalla että sortaako vaiko kulkeeko suoraan.