WHC 6/2010

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11322
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Millaisella käärmetempulla olette muuten pääseet tiivistämään tuon ankkuriboksin takalaipion? Pää ylösalaisin on vähän vaikea tähdätä sika-patruunalla eikö?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11322
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Finellin mielestä tuulimittarin lukemat vastasivat metrejä sekunnissa eikä knotseja:

http://www.drumso.org/finnfun/index.php?section=95
Tomppa wrote: Vindmätaren visade 17 kts i ett skede och vi undrade om den fått fnatt och menade m/s!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
heikki
alokas
Posts: 46
Joined: Thu Jan 12, 2006 13:16 pm
Location: Espoo

Post by heikki »

harald wrote:Millaisella käärmetempulla olette muuten pääseet tiivistämään tuon ankkuriboksin takalaipion? Pää ylösalaisin on vähän vaikea tähdätä sika-patruunalla eikö?
Siellä se Olli on sikatuubin kanssa keulaboksissa Hangon ekan päivän jälkeen v. -07

Image
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Millaisella käärmetempulla olette muuten pääseet tiivistämään tuon ankkuriboksin takalaipion? Pää ylösalaisin on vähän vaikea tähdätä sika-patruunalla eikö?
Pitää nyt koputtaa puuta, mutta mulla on sellainen kutina että meillä tuo rako olisi ihan laminoitu kiinni. Tai ainakin muistan poranneeni reikää kulkuvalojen läpiviennille kun laminaatin sisään pistetyt vanhat piuhat eivät enää johtaneet läpi sähköä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11322
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No niin, eiköhän se vene kuivu pikkuhiljaa nyt;

Image
Last edited by harald on Thu Aug 05, 2010 23:38 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Millaisella käärmetempulla olette muuten pääseet tiivistämään tuon ankkuriboksin takalaipion? Pää ylösalaisin on vähän vaikea tähdätä sika-patruunalla eikö?
Boksi on tosiaan aika iso, kuten tosta Heikin linkittämästä kuvasta ilmenee... Muistaakseni sen sikatötterön tähtäily oli silti sen verran hankalaa, että kannattaa ihan suosiolla vetää tullimieshanskat käteen, ja levittää sika sormella. Hanskoja menee muutama pari, koska teräviä kuidunpäitä riittää. Itse en sikaa säästellyt, vaan tonne vedettiin sitä varmuuden vuoksi liikaa. Lopputulosta on vaikea nähdä, mutta eilen olisi kyllä hyllyt kastuneet, jos olisi vuotanut.

Tuossa laipion vuodossa on se erityisen inhottava piirre, että vesi luirii sieltä myös ankkuriboksin ja sisäpuolen vaneriverhouksen väliin, mistä sen haihtuminen sitten kestääkin kauan.
Olli Niemi
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

...Ja ne isoimmat rei'ät löytyy sieltä kulmista...
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11322
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Hmm, kannattaisi muutenkin ottaa ne vanerit sieltä kokonaan irti, ja tiivistää se laipio sieltä käsin. Se tarkoittaisi käytännössä vain sisustaremonttia kun hyllyt pitää poistaa ja se kylppärimatto menee silloin myös uusiksi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Kappas, saatiin sitten DNS. Vähän venyi tuo lähtöalueelle saapuminen, kun tuuli puhalsi suoraan Ruoholahden satamaan sisään ni ulospääsy vaati pientä ninjaamista juoksuköysillä. Tultiin starttiin pikkuisen myöhässä, mut lähettiin kiertämään lenkkiä joka tapauksessa, eihän näin hienoa purjehduspäivää voi jättää välistä kun aurinko paistaa ja tuulee.

Mentiin Panun kanssa samantapaisilla varovaisilla linjoilla purjevalinnoissa, kakkosreivillä ja myrskyfokalla lähdettiin, mutta aika pian jumpattiin G3 keulalle ja ajeltiin sillä melkille asti. Melkiltä kun kääntyi ihan pystykrysille niin kaivettiin myrsky takaisin keulaan, ja Rysäkarin jälkeen palailtiin kolmoseen. Spinnun lennättämisestä ei edes haaveiltu, ei jotenkin tuntunut siltä kun vettä tuli laatikkoon välistä saavillisina ja kolmosellakin kallistusta oli välistä ihan riittävästi, tulomatkalla broutsattiin myrskylläkin. Eipä kovin usein noillakaan kankaanpalasilla tuntunu siltä et oli liian vähän.

Vähän ennen maalia keli alkoi kevetä, ja purettiin ensin ykköseen ja sitten maalista kokonaan. Taidettiin kyllä olla puolisen tuntia muita jäljessä siellä, mut varsin leveä hymy oli koko porukalla silti. Enempi ehkä meni retkeilynä ja vähän reippaammasta kelistä nauttimisena ku täyspainosena kisana tällä kertaa, mut kivaa oli.

Vaikkei ollu edes täysiä sadekamoja kellään, mut harvinaisesti merivesi oli kyl paljon lämpimämpää kuin ilma, ihan mielikseen istu keulassa purjetta vaihtamassa yli polvia myöden vedessä.

Tuo keulaboksin laipio on ainakin meillä tiivistetty kanteen asti ihan pysyvästi, lasikuitukittiä tai jotain sen tapaista on siinä käytetty. Liekö sitten alkuperäinen vai jonkun korjauksen yhteydessä tehty juttu.

Nuo genoan plokit kun oli aika huonon näköiset meilläkin viime vuonna, ni hommattiin samanlaiset kuin Haraldilla. Ihan ehdottoman kiva säätö tuo lentävä skuuttipiste, saa muotoiltua keulapurjetta mennessä paljon helpommin kuin ennen. Vaikka ei toi nyt kuulalaakeroidulle toki pärjää, mut semmosen hinta ja asentamisen vaiva on jotain ihan muuta. Noi pyöräyttää kiinni tunnissa tai parissa. Ja ovat aika tukevan oloiset, en osaa kuvitella et menis rikki millään. Mitähän kustansivat hjertmansilla, pari sataa kai.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11322
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No niin, nyt alkaa veneen jälkipyykki olemaan kunnossa. Kuivain käy, ja vene on kuivunut sisältä todella nopeasti tuolla koneella. Kaikki keulaosaston patjat on pesty, veneen kaikki keulapurjeet jne. on kuivateltu Ponen kellarin kuivaushuoneessa (loistava paikka!). Siihen meni eilinen ilta. Patjojen kuivumisessa mennee viikko...

Tänään tuli sitten vietettyä nelisen tuntia kloriinin parissa. Nenä on kuin olisi asunut uimahallissa päivän. Irroitin keulapiikin kansi-runkoliitospulttien peitevanerin ja sieltähän löytyi vaikka mitä. Suurin havainto on että mattoa raottaessa paljastuu kolmen sormen mentävä aukko kettinkiboksiin molemmilla puolilla. Toinen havainto on että tähän on jäänyt muhimaan kaikkea kivaa. Suosittelen kaikille varustautumista pesuvadilla, tiskiharjalla, vedellä ja kloriniilla sekä puhdistamaan ko. kohdat. Samalla on hyvä öljytä ne mahonkivanerit uudestaan.

Koko keulaosaston kaikki sopet, onkalot ja pinnat on pyyhitty kloriiniseoksella. Merivesi on niin täynnä eliöitä ja kun sunnuntaiksi on luvattu yli 30°C oli kiire tämän kanssa. Eräs veneessä olijoista sai silmäinfektion, todnäk. merivedestä joten eliöitä on. Bonuksena löytyi Réan aurinkolasit vessan alla olevasta pikku onkalosta. Aikamoinen kolmen pisteen heitto sokkona sitloodasta käsin!

Onneksi vene olí lomanpurjehduksen jälkeen aika hyvin tyhjennetty, mutta siitä huolimatta punkkien alla oli sitä sun tätä. Suosittelen vahvasti kaikille että kaikki punkkien alle laitettavat kamat pakataan vesitiiviisiin laatikoihin. Nyt on tappiolistalla pari walkie-talkieta, nappikuulokkeet ja todnäkö jotain pientä muutakin. GoPro Hero kamera oli onneksi vesitiiviissä kotelossaan.

Akselirasvana käyttämäni vaihteistorasva on itse saatanan keksintö. Sitä oli päälaipion takana joka onkalossa patjojen tason alla. Eli päälaipion takaiset kaikki kamalaatikot, pilssi, pilssilevyt päältä ja alta on tiskattu fairylla ja pyyhitty sen lisäksi vielä kloriinilla. Samassa huitaisin koko peräboksin sisältä kloriiniseoksella.

Onko kellään kokemusta tuosta Black-Jack akselitiivisteestä? Sehän on rasvaton ja kuivahko, eikö näin?

Nyt alkaa vene olemaan melko raikas, joskin kloriinin hajun häviämisessä mennee aikansa. Nyt pitää viimeiseen asti välttää meriveden tulo veneen sisään. Eli sadevaatteetkin kannattaa jättää ulos. Taitaa olla näköjään niin että ei auta vaikka ne olisivat kuivat, kaapissa roikkuessaan kondensaatio kostuttaa ne ennemmin tai myöhemmin joka tapauksessa, ja itäminen alkaa.

Kannattanee ottaa tavaksi alkaa huuhdella purjeitakin kovan kelin purjehdusten jälkeen jotta merivesi pysyy ulkopuolella, kuivunutkin merivesi kuten sanoin alkaa taas käymään.

Oppeja:

A) Kannattaa tuplatarkastaa vaikka täyttämällä keulaboksi letkulla että se on todella vesitiivis
B) Kaikki punkkien alla olevat kamat pitää olla vesitiiviisti pakattuna
C) Sitloodan luukkujen tiivistystä pitää parantaa, ja tyhjennysletkut korvata kunnon 25 mm lasikuituputki-hormeilla.
D) Vältä viimeiseen asti meriveden tuloa sisään
E) Keksi tapa, jolla ankkuriboksin luukku saadaan tiiviimmäksi, ja rakenna boksiin kiinteä spinnun tukkimis-esto.
F) Tarkasta aina että keulaluukku on salvattu kovassa kelissä

No, ensi viikon keskivaiheilla odotetaan taas myrskyä höblän mukaan. Katotaan muistaako se kuuluisa "joku" tiivistää veneen paremmin ennen sitä? Arvaan että tämän parin illan sulkeisten jälkeen muistetaan!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11322
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Vielä on tekemättä täyden työkalulaatikon tyhjennys, kuivaus, puhdistus ja kasaus. Paksi oli siis täynnä vettä! Vielä pitää tuoda öljyimuri veneelle, ja sillä imeä akkujen laatikot tyhjiksi, ja samalla takapilssit.

Se takapilssi on muuten myös sellainen to-do listalla oleva. Se pitää kuivata, pestä, ruiskuttaa täyteen jotain kamaa ja peittää kokonaan lasikuitumatolla + gelkkarilla/maalilla. Ehdotuksia vaahdolle, epoksivaahto lienee hyvä?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11322
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ja hmm, onkohan Devon tulossa ensi viikolla ollenkaan kun eräät Roschierit ovat purjehtimassa MM-kisoja norjassa?

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=495157

Toivottavasti eilinen kisa oli hyvää harjoittelua heille, tsemppiä norjaan!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Ja hmm, onkohan Devon tulossa ensi viikolla ollenkaan kun eräät Roschierit ovat purjehtimassa MM-kisoja norjassa?

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=495157

Toivottavasti eilinen kisa oli hyvää harjoittelua heille, tsemppiä norjaan!
Roschiereillä on kaksi venettä, Harri vetää "pro-miehistön" kanssa Mezza Lunalla ja Nico sitten taas ajelee Devonilla. Eli todnäk Devon on kuvioissa normaalisti.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11322
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mut eiks Nico gastaa toisessa?

Jaa ei, Make gastas Nikolle SM:issä näköjään.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Mut eiks Nico gastaa toisessa?

Jaa ei, Make gastas Nikolle SM:issä näköjään.
Jooh, tosiaan tuntuu että kovemmissa kisoissa Harri ottaa pro-kavereita kyytiin Mezza Lunaan ja Nicolla on sitten oma porukkansa Devoniin.

SM:issä kyllä Harri kävi kovasti virittelemässä Devoninkin vantteja ennen päivän startteja, eli YYA toimii :)

Noin OT:na, SWE-600 lienee kovien paineitten alla kun veneen kipparilla on alla H-vene Ruotsin mestaruus ja AE Ruotsin mestaruus joten MM:n pitäisi olla seuraavana jonossa.
Post Reply