Page 4 of 5

Posted: Fri May 14, 2010 15:20 pm
by Petri
Niin, Olgan kevätkunnostus sitten otti vähän ikävämmän käänteen kun kävi ilmi että meidän kaikki skuutit ovat lähteneet kävelemään säilytystiloista (kirkon pommisuoja...).

Tilalle nyt sain paniikkihankintana Virosta jonkinlaista dyneemaköyttä (8mm) jonka murtolujuus on 800daN, mutta nyt kun vertailin noita speksejä muihin köysiin niin 800 daN:han on aivan sairaan vähän ja tulee mieleen että nyt jotain tahoa on kusetettu. Dyneema-sana kuitenkin ko. köyden merkissä oli ja hintaakin oli saman verran kuin vieressä olevan toisen dyneema-köyden (jonka murtolujuus oli ollut >3000daN, mutta pinta liukkaamman oloinen, siksi valinta kääntyi tähän toiseen vaihtoehtoon) kanssa.

Onneksi sentään kisaspinnuskuutit olivat mulla kotona säilössä, mutta hivenen sylettää hankkia uusia köysiä kun eipä mikään vakuutuskaan noita korvaa(tai ainakin omavastuu on tn liian suuri).

Ja tietenkin siis myös kölissä puski jo ruoste esiin primerien alta, eli kevään saldoksi tulisi kymmeniä työtunteja turhaa työtä ja rahaa kankkulan kaivoon, ilmeisesti teräsharjan lisäksi ruosteläikkiin olisi myös pitänyt käyttää happoa, mutta mistäpä sen olisi tiennyt etukäteen.

Posted: Fri May 14, 2010 16:52 pm
by Panu
Petri wrote:Niin, Olgan kevätkunnostus sitten otti vähän ikävämmän käänteen kun kävi ilmi että meidän kaikki skuutit ovat lähteneet kävelemään säilytystiloista (kirkon pommisuoja...).

Tilalle nyt sain paniikkihankintana Virosta jonkinlaista dyneemaköyttä (8mm) jonka murtolujuus on 800daN, mutta nyt kun vertailin noita speksejä muihin köysiin niin 800 daN:han on aivan sairaan vähän ja tulee mieleen että nyt jotain tahoa on kusetettu. Dyneema-sana kuitenkin ko. köyden merkissä oli ja hintaakin oli saman verran kuin vieressä olevan toisen dyneema-köyden (jonka murtolujuus oli ollut >3000daN, mutta pinta liukkaamman oloinen, siksi valinta kääntyi tähän toiseen vaihtoehtoon) kanssa.

Onneksi sentään kisaspinnuskuutit olivat mulla kotona säilössä, mutta hivenen sylettää hankkia uusia köysiä kun eipä mikään vakuutuskaan noita korvaa(tai ainakin omavastuu on tn liian suuri).

Ja tietenkin siis myös kölissä puski jo ruoste esiin primerien alta, eli kevään saldoksi tulisi kymmeniä työtunteja turhaa työtä ja rahaa kankkulan kaivoon, ilmeisesti teräsharjan lisäksi ruosteläikkiin olisi myös pitänyt käyttää happoa, mutta mistäpä sen olisi tiennyt etukäteen.
Tervehdys

Tasan ei käy onnen lahjat, eikä näköjään herran tietkään. Luulisi, että köydet saisivat olla rauhassa, kun "kaikki aika menee pikkuisten kanssa", mutta ei. Lohduttaako, jos totean meidän poijun ottaneen Ritolat. Kun poijua ei löydy rannoilta mistään ketju poikki ajautuneen on sen täytynyt upota. Arvaa kuka kävi uimalla katsomassa kahta poijua, jos ne olisivat olleet meidän? Eivät siis olleet ja uintikin meni siten ihan hukkaan, vaikka raikastikin oloa.

Posted: Fri May 14, 2010 18:35 pm
by Petri
Tarkempi pohdinta uudesta skuutista paljastaa, että kyse taitaa olla dyneemaytimellä varustetusta köydestä jossa on sitten joku polyesterikuori ts. spinnuskuutti. No, 18m ei nyt paljoa maksanut, eli jos ei muuta niin tuosta saa varaspinnunskuutin ja toki 8mm genuaskuutti on vähän killeri gastien sormille. Mutta tuolla on selvittävä ennenkuin vakuutuskuviot selviävät, teoriassa vakuutus kattaa tuon koska tila on ollut lukittu jne. mutta onko meillä irtaimiston omavastuu miten monta satasta ratkaisee mitä oikeastaan voi tehdä. Toisaalta ongelma on myös se, että kehtaako sitä tehdä rikosilmoitusta jos skuutit sitten ovatkin "jossain" ja löytyvät sitten tietenkin kun uudet skuutit on ostettu.

Ole onnellinen että poiju lähti litomaan nyt, eikä sitten kun sulla on vene siinä kiinni nm. kokemusta on kuten varmaan muistat :)

Posted: Fri May 14, 2010 18:41 pm
by harald
8 mm on mitä sopivin skuutiksi, eikä tapa ketään. Tuossa on kyse enimmäkseen tottumisasiasta. Ikinä en laita 8 mm paksumpaa mihinkään kohtaan veneeseen enää, mitä nyt kiinnitysköydet ehkä.

Uusi genoa tuli tuossa poimittua kyytiin tänään, pitää huomenillalla nostaa salkoon ja teipata saalinkipätsit paikalleen ja ehkä valokuvata se.

Samalla tuli soviteltua erikokoisia ratsastajia;

Image

edit: Syy, minkätakia ohuempi on parempi tulee vendoissa. Ohuempi juoksee helpommin ja venda on helpompi tehdä.

Posted: Sat May 15, 2010 10:57 am
by Samppa
Tervehdys!
Jatkan tuota myrkkymaalin levitysaihetta vielä hieman: Talojen maalauspuolella (josta kokemusta enemmän kuin veneistä) levitetään maali usein rissalla (=telalla) jonka jälkeen se vedetään pensselillä "suoraksi". Näin saadaan ainakin öljymaaleilla täysin sileä pinta. Toimisiko myös veneen pohjassa (täytyy toki löytää sopiva alue minkä levittää jotta maali ei ehdi kuivua ennen suoraksi vetämistä). Varmasti tämänkin jälkeen joutuu hiomaan, mutta kenties hieman vähemmän kuin telan "hakkauksen" jälkeen. (Voidaan myös levittää kahteen kertaan ja vetää suoraksi eri suuntiin=ristiin)
Vaahtomuovitelalla saa toki suht siistin pinnan mutta kalvopaksuus jää melko ohueksi (eikö se ole kuitenkin tärkeää myrkkymaalissa, että sitä on riittävän paksu kerros pohjassa).

Samppa

Posted: Sat May 15, 2010 17:45 pm
by harald
Paksuutta tärkeämpänä pitäisin tasaisuutta. Kerroksia voi aina maalata lisää, mutta jos levityksen jälkeen maalissa on kuoppia, johtaa se väistämättä siihen että suurimman osan maalista joutuu hiomaan pois. Tämä ei ole kovin tehokasta eikä myöskään ekologista vaikken nyt mikään ympäristöhörhö olekaan.

Parasta olisi maalata ruiskulla. Se vaatisi vehkeet ja uuden työmenetelmän oppimisen. Toisaalta, jos mohair-rulla maksaa sen 18¤/kpl ja hiontaan menee monta päivää säästäisi aika paljon jos vaikka maksaisi 200-300¤ ruiskuvehkeistä.

Posted: Sat May 15, 2010 18:51 pm
by Petri
Jep, Olgakin sitten saatiin kellumaan ja jopa purjehdittiinkin mutta kolmella hengellä 8-10 m/s tuulessa ei paljoa päässyt naatiskelemaan, ykkösgenuaakin pystyi käyttämään vain hetken kunnes jatkuva kylkimyyry alkoi nyppimään. Parit spinnumanööveritkin vedettiin läpi ja testailtiin uutta spinnuheloitusta, hyvinhän se toimi kovassakin kelissä mutta ihan tässä vaiheessa kautta ei vielä huvittanut repiä spinnua rikki joten jätimme leikin kesken ja ajoimme veneen poijuun jossa sitten fiksailtiin asioita.
Ihan kiva keli purjehtia kyllä!

Mastonjalan alta pursui ulos jotain outoa ruskeaa nestettä..ei ihan tervettä varmaankaan.

Ennen keskiviikon WHC:ta ei taida ehtiä Olgalla purjehtimaan, joten aika kylmiltään sitä sinne saa lähteä, mutta samapa tuo.

Posted: Sat May 15, 2010 21:32 pm
by Artsi
Pahus, kun siellä "suuressa maailmassa" jo purjehditaan, taistellaan täällä periferiassa vielä pohjahommien kanssa! Liki mielenterveyttä horjuttanut pohjan puhdistus alkaa olla loppusuoralla. Myrkkyä oli DANIELAn pohjaan kerrytetty ainakin 6 kerrosta, josta kerros 2 oli jotain pehmeää laatua. Jo viime kesän Hangon Regatan aikaan oli pohjassa suuria alueita, josta uloimmat kerrokset olivat irronneet. Ennen October-Racea oli vene nostettava ja pohja pestävä, koska näkkiä ja meriheinää oli jo vaikka naapureille jakaa! (Hinta 60 ekeä, tuloksena 3. palkinto. Kannattavaa?). Onneksi joku on joskus puhdistanut pohjan aiemminkin ja pohjustanut työn hyvin: alimmaisena kerroksena näyttäisi olevan useampi sipaisu gelkkaria, joten skrapan jättämistä viilloista selviää hartaalla hiomisella ja kittiä tarvitaan vain pahimpiin kohtiin. (sinne, missä vimma on ollut älliä suurempaa!)
Jos tätä kesää jatkuisi vielä 2-3 päivää, niin alkaisi vene olla vesillelasku kunnossa.
Monet suunnitellut uudistukset jäävät taas tekemättä, mutta eiköhän noilla vanhoilla virityksilläkin taas tämänkin vuoden purjehdukset jotenkin hoidella.

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... HJAREMPPA1

terv. Artsi/DANIELA

Posted: Sun May 16, 2010 16:31 pm
by KaleviHarkonen
harald wrote:Charlotta-päivän kunniaksi Charlotta sai eilen illalla toisen kerroksen myrkkyjä allensa, välihionnan jälkeen.
Te sitten palasitte maalattuun pohjaan, myrkyttömien vuosien jälkeen?

Posted: Sun May 16, 2010 18:05 pm
by Samppa
tervehdys!

Entäpäs jos myrkkymaalin kuoppia ei joka kerroksen jälkeen hiota pois vaan rissataan esim. ristiin, jolloin kuopat tulevat erilailla eivätkä ainakaan kertaannu. Vesieristeissä vedetään joskus pehmeällä muovilastalla (tapettilasta) eriste tasaiseksi rissauksen jälkeen...
Nämä vaan villeinä heittoina ensi kevättä ajatellen.

Onko Spinnun heloituksesta jotain uusia ajatuksia vai vieläkö Haraldin ohjeet (vuodelta 2008) toimivimmat?

Samppa

Posted: Mon May 17, 2010 09:39 am
by harald
http://ingafromsweden.wordpress.com/200 ... ottenfarg/
I efterhand när man ser det överlägsna resultatet fattar jag inte varför det inte är vanligare att göra så här. Det sparar ju oändligt många timmars slipjobb.
Ne kuopat syvenevät vain joka maalauskerralla, rissaa sitten mihin suuntaan tahansa. Eli välihionta on tarpeellinen jos maalaa kosketusmenetelmin.

Spinnuheloitustamme kohtaan ei ole tälle kaudelle vieläkään mitään muutospaineita, joten se lienee ainakin hyvä lähtökohta. Varvaslistan kiinnikkeitä varten suosittelen dyneema-sakkeleita. Eivät kolise ja kestävät vaikka veto tulisi väärästä suunnasta / sakkeli tarttunut väärään kulmaan.

Posted: Mon May 17, 2010 11:26 am
by Joakim
harald wrote:8 mm on mitä sopivin skuutiksi, eikä tapa ketään.
Mulla on 6 mm skuutit fokassa. Ei ole kukaan valittanut eikä tulisi enää mieleenkään laittaa paksumpia, vaikka venettä ostettaessa ajattelin, että noi pitää heti vaihtaa.

Posted: Fri May 21, 2010 19:59 pm
by Panu
Panu wrote: Tervehdys

Tasan ei käy onnen lahjat, eikä näköjään herran tietkään. Luulisi, että köydet saisivat olla rauhassa, kun "kaikki aika menee pikkuisten kanssa", mutta ei. Lohduttaako, jos totean meidän poijun ottaneen Ritolat. Kun poijua ei löydy rannoilta mistään ketju poikki ajautuneen on sen täytynyt upota. Arvaa kuka kävi uimalla katsomassa kahta poijua, jos ne olisivat olleet meidän? Eivät siis olleet ja uintikin meni siten ihan hukkaan, vaikka raikastikin oloa.
Tervehdys

No niin, nyt voi kevät kunnostus alkaa, kun on poiju mihin laittaa veneen kesäksi kasvamaan rokkoa. Suur kiitokset kuuluvatkin Pekalle, joka ystävällisesti kävi sukeltamassa ties kuinka monetta kertaa poijuamme... :oops:, sekä Ollille, joka ystävällisesti toi Lisbethin paikalle toimiamaan sukelluksen tukialuksena :D. Pikkuisen jäi mieltä kaivelemaan, ettei Lissussa ollut ämpäriä, jolla olisi voinut huuhtoa vanhasta ketjusta tulleen möhnän kannelta. Harja kyllä oli jolla pahimmat siivottiinkin heti pois... :?

Poijun paino ja vanha ketju löytyikin liki pitäen siitä mistä silmämääräisesti sanoin sen olevan (muisti vielä siis toimii... :? ). Vanha ketju löytyi, muttei poijua, joka oli päässyt karkuteille (Biltema?) sakkelin petettyä 5 vuoden jälkeen poijun puoleisesta päästä. Ei ole ennen ollut tällaisia ongelmia

Posted: Fri May 21, 2010 20:06 pm
by harald
:B-flag: PROTESTI: Sanko kuuluu katsastusvarusteisiin!

Posted: Fri May 21, 2010 21:19 pm
by Olli
Turha rotestoida, kyllä ne ämpärit ja vehkeet siellä veneessä on, niiden löytäminen vain voi olla vaikeaa näin keväällä.

Kansi nyt ei juuri tänään likaantunut enempää kuin talvellakaan, jonka jälkiä ei vieläkään ole siivottu. Silloin kun tulee keväthommien kanssa kiire, niin kannen pesu nyt on se ensimmäinen mistä tingitään, sen kun pystyy pesemään vielä vesilläkin, tai ehkä ensi keväänä.

Ihan mukavaa oli seurata vierestä tuollaista sukellusoperaatiota. Näyttivät heput osaavan asiansa.