Ilmeisen tiukka tilanne teillä ylämerkillä kun Lissu tulee tuossa vähän muutaman sekka myöhemmin ohi?
Harmi että eräs takamus, vaikka onkin kapea on koko ajan kameran tiellä.
Laitathan videon galleriaan muitten jatkoksi?
No siis Lisbeth oli yläpuolella ja sai spinnun nopeammin vetoon, joten on aika selvä että pääsevät ohi, mutta toisaalta sitten lenssin aikana me taas kuitattiin heistä ohi.harald wrote: Ilmeisen tiukka tilanne teillä ylämerkillä kun Lissu tulee tuossa vähän muutaman sekka myöhemmin ohi?
No mun piti laittaa kamera paneeliin kiinni, mutta viimeksi silloin valiteltiin ettei ole keskilinjallaHarmi että eräs takamus, vaikka onkin kapea on koko ajan kameran tiellä.
Tjoo, voisin pakata nuo kaikki (FE-sprint#2, EGP, WHC jne.) jokseenkin järkeviksi videoiksi ja sitten duunista uppia ne ftp:lle, niin ei mene ikä ja terveys niitten kanssa.Laitathan videon galleriaan muitten jatkoksi?
Lee-bow on siis suoraan käännettynä leen keula. Yleensä sillä tarkoitetaan sellaista vendaa, joka laitetaan vastustajan keulan alle/eteen. Hyvä tapa puolustaa vasenta puolta, jos vain onnistuu. Jos ajoitus vähän falskaa tulee äkkiä noutaja.Petri wrote:On kyllä pakko sanoa, ettei mulla ole mitään hajua mikä lee-bow on, mä vain katselin a)leikkaria b) sitä ettei jää paskoihin ja lähinnä kohta a) onnistui, b ei. Jos olisin tullut lähemmäksi, oltaisiin varmasti jumahdettu paikoillemme kun olisitte tulleet ylle, no, toisaalta sittenpähän myös pakkituulet olisivat menneet ohi nopeammin...harald wrote:Omasta videostani näkisin että teitte kyllä sen lee-bow:n todella kaukana. Tosin meillähän on niin laaja laajakulma että voi olla vaikeata arvioida eroja trackien aikoihin verrrattuna.
Lee-bown pitäisi olla veneenmitan sisällä, mun videossa olette monta veneenmittaa allamme.
No siis tässä mielestäni on kyllä sitten taas se näkökanta, että kun on myötätuulilähtö, niin alapuoliset veneet voivat nostattaa helpostikin yli linjan ja jos puomi on ylhäällä, niin tee nyt siinä sitten nopeasti 360:stä jos olet linjan ohi.Joakim wrote:1. Lähtö
Spinnulähdössä pitäisi spinnuvalmistelut olla pidemmällä ennen lähtöä. Mielestäsi taktiikkasi olla lähellä linjaa on kuitenkin parempi kuin Charlotan tulo kaukaa, joka on aina riskialtis (reikä tuulessa, jää muiden jalkoihin jne.). Se sijaan saattte spinnun noston jälkeen paremmin vetoon kuin Charlotta.
Trackeissa virhettä mun nähdäkseni (hieman huolestuttava feature, johtuisikohan siitä että mun gps-vastaanotin heiluu mun kädessä ja tarkkuus on sen takia huono), katso videota niin huomaat, että oikeastaan oltiin koko ajan Charlottan edellä,edit: siis kunhan saatiin vene liikkeelle, alussa toki Charlotta oli edempänä. Mun videosta taas näkee, että oikeastaan nostan vain ihan vähän alussa kun alapuolinen hoo yritti nostatella ja sitten myöhemmin kun samainen hoo ja Charlotta yrittivät ajaa yläpuolellemme.2. Eka spinnulegi. Trackejä katsomalla olette selvästi Charlottaa perässä ja alapuolellakin, mutta sitten teette fiksun siirron yläriviin ja ohitatte varmaankin monta venettä.
Niinhän se pitäisi, mutta jos katsot mun videota, spinnua alettiin ottaa alas miltei 20s ennen merkkiä, eli ihan riittävän aikaisin, enkä mä osannut ennakoida että siinä menee noin pitkään ennenkuin puomi on poissa. Takaata taas puski iso spinnufleetti ja ihan perässä (puoli veneenmittaa) oli Devon, joten spinnun otto liian aikaisin olisi taas voinut seisauttaa meidät täysin ja Devon olisi voinut ehtiä ottaa sisäpaikan.3. Ekan merkinkierto. Tämä menee pahasti metsään. Teillä näyttäisi olevan sisäpaikka, joka pitää aina osata hyödyntää. Erityisen tärkeää se on tälläisellä strekillä, jossa kai pääsi suoraan merkille ellei ollut paskoissa. Spinnu pitää saada ajoissa pois ja kokonaan pois!
Ei voi nostaa jos genua ei ole trimmissä, kun muuten läpättävä genua haittaisi kovasti keulagastin töitä. Kuitenkin heti kun genua saatiin vetoon, kuljettiin samaa kulmaa edellämenevän AB:n kanssa, mutta toki Vindungenin paskoissa.Tällöin pystyy ottamaan "ylärivin paikan". Merkki pitää kiertää niin, että kierron jälkeen perä on merkin yläpuolella eikä 2-3 veneenmittaa alapuolella, kuten teille kävi, kun ette kiertäneet tiukasti ja ajoitte aivan liian alas hetken aikaa.
Voi olla joo, mutta jos nyt taas tarkastellaan tosiasioita, videolla näkyy kokonaista 2 vendaa, joista ensimmäisellä trimmaajalla oli ongelmia joita en huomannut, koska hän kuitenkin kuittasi että on OK vendata.4. Vendat kryssillä. Käännät liian nopeasti genuan skuuttauksiin nähden. Genua jää pahasti auki ja vene pysähtyy.
Häh, siis nyt on ihan pakko kysyä että miltä pohjalta sä oikein teet näitä johtopäätöksiä. Me ei nostettu spinnua liian aikaisin, vaan se lähinnä karkasi keulakuukusta läpättämään, spinnun nosto alkoi ajanhetkellä 24:05, kun merkki oli meidän kyljen kohdalla (Jarmon kädet alkavat käydä) mikä mielestäni on tuossa tuulessa ihan ok paikka nostaa. Lisbeth oli keula meidän perän vieressä merkillä ja saivat spinnunsa nopeammin vetoon johtuen ihan siitä ettei kukaan meillä oikein tehnyt puomille mitään ja juuri siitä syystä että Lisbeth nosti nopeammin spinnun, meidän spinnu ei myöskään lähtenyt vetoon, minkä näkee mm. siitä miten meidän masto heijaa kun Lisbethin peitto tulee päälle miltei heti merkin jälkeen.6. Leikkarin ajaminen. Leikkarin ajaminen on tärkeää. Mielestäni paljon tärkeämpää kuin nopea spinnun nosto. Nyt keskitytte liikaa spinnuun ja vielä nostatte sen aivan liian aikaisin, jolloin Lisbeth(kö?) ajaa yläpuolelta ohi. Ei olisi mennyt ohi, jos olisitte keskittyneet leikkarin ajamiseen.
Se voisi olla hyvä selitys asialle, epäilen että vika voi kyllä olla mun trackissa, koska tosiaan vastaanotin ei varmasti ollut koko ajan ihan optimaalisesti vastaanottamassa.Noissa trackeissa taitaa olla joku ajoitusongelma?? Eivät oikein vastaa videoiden tapahtumia, vaan Charlotta on liian aikaisessa.
Tämä on taas niitä asioita, joissa on vain pakko tehdä jotain asialle, että asiat tulevat tehdyksi. Vakiomiehistön kanssa homma on paljon helpompaa, mutta vierasgastien kanssa _joutuu_ tekemään asioita, kun manööverit eivät ole rutinoituneita. Olen oppinut, että vähemmän siinä häviää kun kiskaisee löysät pois jostain köydestä itse, kuin että yrittää huutaa että asialle pitäisi tehdä jotain ja samalla kaikkien keskittyminen katoaa siihen, kun kippari huutaa.Joakim wrote:Unohtui vielä:
8. Keskity ajamiseen. Sulla on kolme gastia, mutta silti setvit köysivyyhtejä tms. vaikka joku muu voisi tehdä ne. Samalla vene kääntyilee minne sattuu..
No näyttääpä Haraldkin juovan (mitähän pullossa on;)) ja polttavan tupakkaa ajaessaan....
Voihan se olla että meidän läppärin kello ei olekaan säätynyt GPS:sästä vaikka meillä muistaakseni se täppä on päällä. Uppaan parhaillaan Trekbuddyn tuottaman trackin niin verrataan...Petri wrote:Se voisi olla hyvä selitys asialle, epäilen että vika voi kyllä olla mun trackissa, koska tosiaan vastaanotin ei varmasti ollut koko ajan ihan optimaalisesti vastaanottamassa.Joakim wrote: Noissa trackeissa taitaa olla joku ajoitusongelma?? Eivät oikein vastaa videoiden tapahtumia, vaan Charlotta on liian aikaisessa.
Kyllä voi nostaa ja pitää nostaa. Tässä sun pitää nyt muuttaa käsitystäsi siitä, mikä on oleellista. Olen aiemmin kertonut esimerkin, jossa pinnamies voitti lähdön nostamalla alamerkiltä kryssille, vaikka spinnu oli rintsikoilla keulastaagin ympärillä.Petri wrote:Ei voi nostaa jos genua ei ole trimmissä, kun muuten läpättävä genua haittaisi kovasti keulagastin töitä. Kuitenkin heti kun genua saatiin vetoon, kuljettiin samaa kulmaa edellämenevän AB:n kanssa, mutta toki Vindungenin paskoissa.Joakim wrote:Tällöin pystyy ottamaan "ylärivin paikan". Merkki pitää kiertää niin, että kierron jälkeen perä on merkin yläpuolella eikä 2-3 veneenmittaa alapuolella, kuten teille kävi, kun ette kiertäneet tiukasti ja ajoitte aivan liian alas hetken aikaa.
Yhtäkaikki, merkinkierrot eivät mulla yleensäkään mene erityisen hyvin, joten parannettavaa ja opittavaa yhä on.
Joo, noin voi voittaa ja samalla rikkoa spinnua tai toisaalta aiheuttaa keulagastille kohtuutonta vaivaa. Koska me ei oltu kuitenkaan voittamassa kisaa (vain ja ainoastaan ajan kysymys milloin muut menevät ohi), niin ihan turha alkaa kiusaamaan gasteja enempää.vvoltti wrote: Kyllä voi nostaa ja pitää nostaa. Tässä sun pitää nyt muuttaa käsitystäsi siitä, mikä on oleellista. Olen aiemmin kertonut esimerkin, jossa pinnamies voitti lähdön nostamalla alamerkiltä kryssille, vaikka spinnu oli rintsikoilla keulastaagin ympärillä.
Jooh, tuo on kyllä hyvin tiedossa, mutta unohtuu kyllä joka kerta kun merkille tuleeJos tilaa on merkkiä pitää lähestyä yllättävän kaukaa. Normaalilla lenssin leikkauskulmalla lähestyttäessä ajat niin, että poiju on suunnilleen veneenmitan päässä sivulla ja tässä vaiheessa olet vielä normaalilla lenssikurssilla. Siitä käännät siten, että kun vene on tuuleen nähden suoraan poikittain, keula on merkin kohdalla ja 3-5 metriä poijun ALAPUOLELLA.
Harjoittelu toki olisi ihan hyvä, mutta eipä sitä jaksa yksinään lähteä merelle (vaikka sinänsä sitä voisi treenata yksinkin) ja gastien saaminen mukaan on joko käytännön syistä mahdotonta tai sitten muitten menojen takia hankalampaa, joten tällä(kin) kaudella treenit ovat jääneet juuri keskiviikkokisoihin pääpainon ollessa ranking-kisoissa.Merkinkiertoa kannattaa harjoitella ensin ilman spinnunlaskuhässäkkää niin että löydät sen oikean käännösrytmin. Sitten vasta spinnun kanssa. Ja kisatilanteessa ajat tuon käännöksen just noin vaikka gastit avaisivat stooran fallin spinnua laskiessa ja kiristäisivät väärän puolen genuaskuutin.
Tarkoitin sitä, että kaikkien keskittyminen herpaantuu jos kippari huutelee/sanoo jotain. Lopputulemana (been there done that) trimmaaja unohtaa trimmata spinnua, pianisti unohtaa laskea genuan jne. sen sijaan että pinnamies hoitaa homman parissa sekuntissa.PS. Kohta 8. Keskity ajamiseen JA älä huuda. Onnistuuko nämä yhtäaikaa?
Turha pelko Harald. Kato Petrin tavoitteena on odottaa että sä menet ohi jotta keulagastille ei aiheudu turhaa vaivaa.harald wrote:Jos Pete jatkaa tuollaisten starttien ottamista, ja vielä saataisiin vähän vauhtia siihen purtiloon niin tämänpäiväisten träckien perusteella sanoisin että kohta tulee tunkua tunkiolle.