Page 4 of 7

Posted: Thu Sep 10, 2009 00:05 am
by Petri
harald wrote:Niin, varmaan on molemmin puolin, mutta näetkö ne yhtäaikaa siiirtämättä katsetta ja kohdistamatta syvyystarkennustasi uudestaan? Nyt puhutaan sekunnin murto-osien päätöksistä laskeako vaiko ei.
No tottapuhuen ilman laseja en ole kyllä yhtään varma näkisinkö edes mastolle asti, ellei sitten mittarissa olisi 10cm korkuiset numerot :)

Mutta niin kauan kuin ei jaksa hankkia aurinkolaseja vahvuuksilla tai käyttää piilareita, niin pitää tyytyä nykyiseen ratkaisuun.

Ja en mä tiedä miksi sun keulasi liikkuu, mutta liikkuu jokatapauksessa, mun mielestä oli vaikea ajaa kolmosella (pariin otteeseen löytyi hyviä pätkiä) mutta en tiedä johtuuko se kolmosesta itsestään, tuulesta, vaiko kolmosen ja tuulen yhteispelistä verrattuna ykköseen.

Blaah, pitäisi mennä nukkumaan kohta ja tulokset vaan viipyy...huomisaamusta alkaen olenkin sitten internet-pimennossa loppuviikon.

Posted: Thu Sep 10, 2009 00:21 am
by harald
Sanoisin että 9¤ silmälasini specsaverseiltä (joihin saa aurinkosellaiset 20¤ lisähintaan) eivät ainakaan haittaa vauhtia. Paremmat ne on kuin ne 1400 mk maksaneet instrun lasit. Specsaversien myyjä "otatko anti-naarmu pinnoitteen lisähintaan 100¤?" johon minä "en kiitos, mutta voisin ottaa pari-kolme paria ihan vain varaosiksi kiitos".

Ethän sinä vain purjehdi sokeana? Sehän selittäisi paljonkin :)

Liikkuuhan se keula. Etenkin eteenpäin :)

Ja ne tulokset todella viipyvät, olikohan liian pimeää lautakunnalle?

Posted: Thu Sep 10, 2009 00:27 am
by Petri
harald wrote:Sanoisin että 9¤ silmälasini specsaverseiltä (joihin saa aurinkosellaiset 20¤ lisähintaan) eivät ainakaan haittaa vauhtia. Paremmat ne on kuin ne 1400 mk maksaneet instrun lasit. Specsaversien myyjä "otatko anti-naarmu pinnoitteen lisähintaan 100¤?" johon minä "en kiitos, mutta voisin ottaa pari-kolme paria ihan vain varaosiksi kiitos".
Alkavat kyllä noi polarisoidut aurinkolasit vahvuuksilla jo maksaa kohtalaisesti ja kun tarve ei sinänsä ole akuutti (näkö siis muuten riittävä), ei ole jaksanut tehdä asialle mitään.

Lautakunta kyllä varmaan tulokset on hoitanut eteenpäin, se on Hakola jolla kestää, sama se oli viime viikollakin, jotain kiireitä ilmeisesti siellä päässä.

Posted: Thu Sep 10, 2009 00:30 am
by harald
Soita sille niin kuulet taustaäänistä miksi. Sillä on kirjaimellisesti elämä.

Posted: Thu Sep 10, 2009 08:35 am
by Petri
Siis tää on kyllä jo ihan sietämätöntä, millä oikeudella Hakola on mennyt hankkimaan elämän, kun täällä internetissä on ihmisiä jotka tahtoisivat tuloksensa esiin!

Posted: Thu Sep 10, 2009 09:54 am
by Joakim
Petri wrote:
harald wrote:Noin jälkeenpäin katsottuna oikein kivaa materiaalia!
Joo, toki tuo vielä korostuu kun keli on hyvä, ei toi kuvanlaatu vielä ihan päätä häikäise, mutta on täysin kelvollista ja laajakulma on ihan ok.
Aika vaikealta näytti toi meno teilläkin, luulin vain että en osannut ajaa enää kolmosen kanssa, kun jotenkin meno tuntui välillä takkuisalta mutta se varmaan olikin tuo shiftaileva puuskikas tuuli. Videossa näkee miten keula heiluu aika paljonkin kryssin aikana.
Oikein kelvollista kuvaa. Vieläkun Harald editoi alareunaan mittaritiedot on homma täydellistä!

MUTTA tuosta videosta tuli mulle kyllä suuri hämmennys! Miten voi olla noin helppoa ja rauhallista????

1. Oliko keli aivan eri kuin samaan aikaan 5 M lounaanpana?
2. Onko vene aivan eri?
3. Onko taitotaso aivan eri?

Sitten vielä trackejä katsomalla ajoitte kryssillä ~190 astetta, kun me ajoimme alle 170 eli tuulensuunta varsin eri.

Meillä oli yksi reivi puolella fleetillä 2. Spinnulla ei ajanut kukaan. Itse olisi ajanut ellei oma ja yhden gastin olo olisi ollut varsin puolikuntoinen, mutta ei se todellakaan noin helppoa olisi ollut enkä usko, että se olisi autttanut tuloksissa, varsinkin kun pahimmat kilpakumppanit ottivat spinnuhyvityksen kelin nähdessään. Nytkin mentiin parhaillaan 9 kn reivatulla isolla, toki vain hyvin hetkellisesti. Reivatulla isollakin kryssi oli välillä todella poukkoilevaa.

Lopussa purimme reivin ja broachasimme kutakuinkin samalla tuulikulmalla kuin te ajoitte spinnulla 13 m/s puuskassa.

Posted: Thu Sep 10, 2009 09:58 am
by harald
Joakim wrote:Oikein kelvollista kuvaa. Vieläkun Harald editoi alareunaan mittaritiedot on homma täydellistä!
Hmm, joo, tuo voisi olla jopa mahdollista. Tekisin ehkä BSP ja TWS kentistä videoon tekstityksen?
Joakim wrote: MUTTA tuosta videosta tuli mulle kyllä suuri hämmennys! Miten voi olla noin helppoa ja rauhallista????

1. Oliko keli aivan eri kuin samaan aikaan 5 M lounaanpana?
2. Onko vene aivan eri?
3. Onko taitotaso aivan eri?
No sehän on selvää että vene on aivan eri. En usko että keli nyt niin merkittävästi erosi mutta meillä oli kyllä varmaan todella paljon pienempää aallokkoa joka tekee paljon eroa.
Joakim wrote: Sitten vielä trackejä katsomalla ajoitte kryssillä ~190 astetta, kun me ajoimme alle 170 eli tuulensuunta varsin eri.
Voi olla että suunnan ero on maantieteellisistä syistä tuollainen?
Joakim wrote: Meillä oli yksi reivi puolella fleetillä 2. Spinnulla ei ajanut kukaan.
Harmi että se meidän alun mahtava broutsi ei tarttunut muistikortille kun kamera ei ollut päällä. Mutta kyllä me eilen jo pujotettiin se ekan reivin reiviköysi, ensimmäinen kerta vuoteen varmaan kun pujotamme reiviköyden.

Posted: Thu Sep 10, 2009 10:03 am
by harald
Hmm, gpsactionreplayssä voi tehdä videon trackeista, mjpg muodossa muistaakseni. Senhän pitäisi upottaa tuohon nurkkaan samalla pic-in-pic?

Posted: Thu Sep 10, 2009 10:35 am
by harald
Tulokset tulivat:
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=163

Code: Select all

Sijoitus	Etunimi	Sukunimi	Seura	Purjenumero	Veneen nimi	Venetyyppi	LYS-luku	Purjehdittu aika	Tasoitetettu aika	 	Muuta
1.	Harald	Hannelius	NJK	FIN-2674	Charlotta	FE-83	1.07	2:00:12	2:08:37		
2.	Olli	Niemi	HSK	FIN-2741	Lisbeth	FE-83	1,07	2:03:11	2:11:48		
3.	Kaarlo	Vennervirta	EMK	FIN-10008	Tyyne	RJ85	1,03	2:10:53	2:14:49		
4.	Erkka	Halme	PP-SS	FIN-555	Fuuga II	H-vene	1,08	2:06:27	2:16:34		
5.	Petri	Sane	Smer	FIN-2949	St. Olga	FE-83	1,07	2:07:44	2:16:40		
6.	Johannes	Kankare	YP	FIN-239	Ida Maria	H-vene	1,08	2:06:38	2:16:46		
7.	Klas	Linderborg	YP	FIN 42	Sea Monkey	H-Vene	1,08	2:07:31	2:17:43		
8.	Timo	Urala	EMK	FIN-984	American beauty	ALBIN EXPRESS	1,12	2:05:14	2:20:16		
9.	Panu	Ranta	OV	FIN 2216	Anneli	FE-83	1,07	2:11:28	2:20:40		
10.	Jari	Koskikivi	SMer	FIN 1814	Ellida	Guy 27 MH	1,04	2:17:16	2:22:45		
11.	Antti	Pasanen	EPS	FIN-8095	Sans Rival	Mosquito88	1,10	2:11:38	2:24:48

Posted: Thu Sep 10, 2009 10:36 am
by harald
Sijat 4-6 ovat aika lähekkäin. Olga hävisi fuugalle 6s mutta voitti ida marian kuudella sekunnilla.

Posted: Thu Sep 10, 2009 10:43 am
by Joakim
Käsittämättömän suuri on myös aikaero isoihin veneisiin. Mistä johtuu?

Posted: Thu Sep 10, 2009 10:55 am
by vvoltti
Petri wrote:
harald wrote: Tuuli oli todella puuskainen, mutta melko suora. Sen, miten veneessä kokee tuulennopeuden muutokset sifteinä vaiko vain nopeuden muutoksina on asennekysymys. Se, että niissä on eroa huomaa maalissa että "miten noi ajoi niin hyvin".
Mutta miksi sitten sullakin keula heiluu tossa kryssillä aika paljon, ihan tarkkailemalla esim. noita saaria taustalla näkee että kulkusuunta vaihtelee ainakin 10 asteen välillä vähän väliä heiluen, toki perussuunta on riittävän vakaa.
Ei se ole mikään tavoite ajaa viivasuoraan, varsinkaan tuollaisessa kovassa kelissä. Selvästikin puuskissa Harald antaa veneen nousta, niinkuin pitääkin. Puuskan loppuessa palataan normaalisuunnalle.

Kovan tuulen puuskissa:
1) kun vene pyrkii nousemaan, älä väännä peräsimellä liikaa vastaan, se jarruttaa (vähän sitä nousemista pitää toki jarrutella, ettei lipsahda liian pitkälle tai jopa vahinkovendaksi)
2) suhteellinen tuuli tulee enemmän sivulta (usein myös selvästi vähän eri suunnasta kuin perustuuli), jolloin puuskassa veneen pitääkin nousta vähän normaalikurssia ylemmäs
3) puuskissa sopivasti piinaamalla vene pysyy pystyssä eikä lähde rekaamaan tai broutsailemaan

Aallokossa tulee sitten paljon lisää vaikeusastetta peliin, mutta tasaisella vedellä voi ja pitääkin kurssin elää puuskien mukana. Puuskissa vaan kaikki höjdit pakkiin. Turha jarruttaa peräsimellä, antaa veneen kallistua ja menettää korkeutta ja loppupeleissä sitten jopa vauhtiakin.

Ville

Posted: Thu Sep 10, 2009 11:21 am
by Joakim
vvoltti wrote: Kovan tuulen puuskissa:
1) kun vene pyrkii nousemaan, älä väännä peräsimellä liikaa vastaan, se jarruttaa (vähän sitä nousemista pitää toki jarrutella, ettei lipsahda liian pitkälle tai jopa vahinkovendaksi)
2) suhteellinen tuuli tulee enemmän sivulta (usein myös selvästi vähän eri suunnasta kuin perustuuli), jolloin puuskassa veneen pitääkin nousta vähän normaalikurssia ylemmäs
3) puuskissa sopivasti piinaamalla vene pysyy pystyssä eikä lähde rekaamaan tai broutsailemaan
Oikein hyviä ohjeita ja varmasti sopivat FE:lle, mutta monia modernempia (esim. First 31.7, Tempo) ei pysty mielestäni noin purjehtimaan. Näillä ohje on paremminkin.

1) Kun puuska on tulossa päästä skuuttia metrikaupalla. On erittäin tärkeää päästää skuutti ENNEN kuin vene kallistuu lisää ja/tai tuntuu pinnapainetta, jolloin peli on jo menetetty ja vene broachaa kryssillä jopa piihin saakka tai ainakin peräsin on poikittain ja puuskan hyöty menetetty.

2) Vedä heti skuutti takaisin siis jo puuskan aikana. Päästön tarkoitus oli vain estää se broachin aiheuttava kallistava rykäisy ja "muuttaa" se vauhdiksi. Nosta ja ota höjdi talteen.

3) Älä koskaan piinaa kovassa tuulessa vaan pidä vauhti päällä. Jos ei ole vauhtia, rekaat ja broachaat helpommin.

Aikamoinen opettelu tuossa on ollut, kun Tempolla ei kertakaikkiaan voi "torjua" puuskia piinaamalla, vaan ainoastaan kovalla skuuttaustyöllä. Puuskainen 5 m/s aiheuttaa jo broacheja kryssillä, jos ei ole hereillä, mutta toisaalta 10 m/s ei ole sen pahempi. Miten toimii SW30 tuossa?

Posted: Thu Sep 10, 2009 11:35 am
by Joakim

Posted: Thu Sep 10, 2009 12:31 pm
by vvoltti
Joakim wrote:Miten toimii SW30 tuossa?
Kakkosreivi. :mrgreen: