Joakim wrote:Aika heikkoahan se tilastointi on nykyisellä venekannalla, jossa suuria luokkia ei enää ole kuin pari. On aika harvinaista, että oikeasti kovat OD-venekunnat kisaavat LYSiä aktiivisesti. Ainakaan Suomessa ei juuri näy kärkipään H-veneitä, Folkkareita, Louhia, Stareja jne. LYS-kisoissa.
Juu ei tietenkään näy. Ja sehän juuri se ongelma onkin, kun tilastollista analyysia tehdään. Kuvitellaan että mitataan veneiden nopeutta, mutta oikeasti mitataan ihan yhtä paljon purjehdustaitoja, koska tunnetusti harrastelijatason veneissä nopeuserot ovat tosi isot "hyvän harrastelijan" ja "huonon harrastelijan" välillä.
JOS olis mahdollista laittaa erilaisten OD luokkien kärkitiimit ajamaan lyssiä ja tehtäis siitä jotain tilastoa, niin siinä olis jo jotain järkeäkin.
Mutta kuten moneen kertaan sanottu, eihän tämä ongelma käytännössä ole mitenkään ratkaistavissa.
Joakim wrote:
X-99:ssa taisi lähinnä yksi venekunta pärjätä arvokisoissa ja kylle se oli ylivoimainen Suomessa, tosin kisasi harvoin.
Sekin muuten teki Jussit, lopetti just sopivasti. Vikoissa kisoissaan se joutui jo kunnolla hiostetuksi, vaikka voitti toki. Kyllä se varmasti ehdoton ykkössuosikki olisi tänäkin päivänä, mutta en usko että olisi yhtä ylivoimainen enää.
Joakim wrote:
Kova porukka, joka on pärjännyt monessa luokassa. Aika "heittämällä" taisivat voittaa Express-SM:t? Oliko edes vene samaa tasoa kuin ahkerammin kilpailevilla?
No se sarja oli 1-4-3-1-2-2. Ihan selvä voitto, mutta en mä nyt sanoisi että se heittämällä syntyi. Se missä tuon tiimin taidot näkyivät oli startit, niissä ne kieltämättä vetivät muuta porukkaa ihan 6-0 ja se on selvin syy miksi voittivat noin selvästi. (Muistan tämän erityisen hyvin, koska mä olin parissa ekassa lähdössä ottamassa ajoituksen puolesta täydellisen pin-end startin, mutku mutku siellä oli se toinen vene joka kerta... Aika nopsaan mä opin ottamaan suosiolla sen kakkospaikan

) Mutta vauhdissa tai muuten peruspurjehduksessa eivät olleet erityisen ylivoimaisia. Eikä pidä myöskään unohtaa, että seuraavana vuonna sama tiimi tuli vasta kolmanneksi sarjalla 16-5-3-7-1-1.
Ja sitten jos tuon "heittämällä" ymmärtää viittavan valmistautumiseen, niin ei sekään nyt ihan heittämällä tainnut mennä. Tästä saa itseasiassa aika hyvän esimerkin siitä, miten kovat tiimit toimii.
Veneen kipparihan hankkiutu vähän ennen kisoja mun kyytiin haistelemaan vauhtia, kun heillä siellä järvellä ei ollut mitään vertailukohtaa mihin verrata. Nimi ei ollut mulle tuttu ja mä tietysti oletin jeesaavani jotain innokasta uutta Expresskipparia. Keskustelu veneessä oli sitten vähän turhankin asiantuntevan kuuloista ja jossain vaiheessa sitten en muista miten mutta kävi ilmi että kyseisen kaverin homma omassa veneessään on keulagasti. Mä olin että häh, hetkinen, hmmm, o-ou.
Joskus myöhemmin kävimme tiimin kanssa myös elävänpuoleista kännikeskustelua Blue Peterissä. Intettiin aika pitkään siitä, miksi he laskivat spinnun ruffiin eikä keulaluukkuun. Heidän mielestään keulaluukkuun laskiessa spinnu ei tule alas riittävän nopeasti ja siksi laskivat ruffiin. (Hehän ovat tässä kyllä väärässä

, mutta se on sivuseikka.) Pointti on siinä, että he _tiesivät_ kumpi tapa on nopeampi, koska he olivat _testanneet_ _molemmat_. Sitä ei niinku arvailtu että tuleeko se tarpeeksi nopeasti alas, se varmistettiin että se tulee tarpeeksi nopeasti.
Ja muistaakseni niiden kisaraportista voi lukea myös sen itsestäänselvyyden, että kyllä oli pohja ja heloitus laitettu ja pakasta vedetyt purjeet ja kaikki muutenkin kondiksessa.
Että kyllä oli kotiläksyt tehty. Mä luulen että on aika yleinen harhakuva, että nämä rokkistarat vaan "tulee ja voittaa". Pikemminkin niin, että he "tulevat voittamaan" ja se tarkoittaa sitä että kotiläksyt tehdään. Se on yksi niistä monista seikoista, minkä takia ne hyvät tiimit yleensä sitten myös voittaa. Myös ennen sitä mumm keikkaa nehän treenasivat todella paljon sillä veneellä.
Joakim wrote:Ristireferenssi luokkien välilläkin on kovin vaikea juttu.
Toki se on vaikea, eikä siitä mitään lukuarvoja saa nyhdettyä esiin, mutta enemmän minä siihen luotan kuin mihinkään lys-kisojen tulostilastoihin.
Joakim wrote:Veneen kunnon ja miehistön tason poissulkeminen tasoitusluvusta on todella vaikeaa. Varmasti tässä ei kunnolla onnistuta, mutta en missään tapauksessa usko, että tilanne on niin huono, että esim. sekä Expressin ja FE:n "oikea luku" olisi se mainitsemasi 1,10.
En tarkoittanut että "oikea luku" olisi 1,10. Yritin vain esimerkilläni havainnollistaa sitä lyssiin sisäänrakennettua ominaisuutta, että jos FE-purjehtijoissa olisi tosi kova taso, veneen luku olisi noussut (vaikkei välttämättä pitäisi) ja jos Expresseissä ajaisi taas pelkkiä perhepurjehtijoita, veneen luku ei olisi noussut (vaikka ehkä olis ollu tarve). Ja näin siis kyseisessä kuvitellussa tilanteessa oltaisiin päädytty siihen, että molemmat ajaisivat luvulla 1,10, mikä ei varmasti olisi oikein.
FE:n luvun järkevyydestä uskon ihan mitä sinä vaan sanot, ei mulla siihen mitään, tiedät kuitenkin paremmin. Mutta eikös se ORCin tai IRCin kautta laskettu Expressin luku olisi kuitenkin se 1,10? Joo joo tiedetään että ei voi niin yksinkertaisesti laskea, mutta silti.
Joakim wrote: Ehkä useimmin niin, että "ongelmaveneiden" lukuja nostetaan. Tällöin tietysti joku vähemmän kilpailtu vene saattaa jäädä jälkeen ja olla turhan nopea, jos joku sillä alkaa kunnolla kilpailemaan.
No tuohan nyt on jo aika lähellä mun alkuperäistä väitettä.
V.