LYS-luvut, retki- ja kisavene

Moderators: Petri, harald

harald
Hallitus
Vene: Charlotta

Post by harald »

vvoltti wrote:Petrille myönnettäköön että otan takaisin tuon väitteeni Haraldin voittokulusta WHC:ssä. Oliko se sitten edellinen vuosi kun Harald veti pelkkiä ykkösiä? Noiden tulosten vertailun järkevyydestä kertoo sekin, että vanhojen kisaselostusten perusteella Harald ajoi melkein koko kauden ilman vakioporukkaansa ja omien sanojensa mukaan tupeloi melko railakkaasti suuressa osassa kisoja.
WHC tulokset vuosien takaa löytyvät tuolta;

http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/index.php

Tai sitten meidän omilta tulos-sivuilta;

http://www.fe83.org/members/charlotta/tulokset.html

Ei meillä taida sellaista "pelkkiä ykkösiä" ole ollut edes lähellekään. Tänä vuonna kun Helmi (AE) ja Blanco puuttuvat on kyllä sarjamme ihan hienoa katseltavaa toistaiseksi ainakin. Tyypillistä on, että mitä isompi fleetti niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä emme voita vaan jäämme jonkun -skoihin.

Ja noista tupeloinneista niin kerrottakoon että olen yli-kriittinen omiin suorituksiin. Tämä kuulunee kuvaan, eikö näin? Mitään sellaista kardinaalivirhettä emme tee usein. Kun suitsutan itsemme jostain virheestä tämä on todennäköisesti ollut enemmän tyylivirhe tai jotain sellaista.

Tämä keskustelu on todella mielenkiintoista seurattavaa, ja olen iloinen siitä että käytte sen täällä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
harald
Hallitus

Post by harald »

Joakim wrote:Hyvinhän Kira näyttää tiistiksissä porskuttavan. Pikkuluokasta ainoastaan Ramdata pärjää sille usein ja eipä sekään mikään cruisingvene ole. Aika harvassa LYS-kisassa pärjää cruisingveneellä. Kärjessä on lähes aina OD- tai ORC-luokissa kohtuu hyvin pärjäävät.
Tämäkin teoreema on kääntymässä totuudeksi. Tämän päivän EspooGP kisoissa Kira veti binäärisarjan, eli sijat 1, 1 ja 1.

http://www.emk.fi/content_files/espoogp2009_pv1.pdf

edit: Ja viime vuonna WHC:ssa voitimme siis FE-rankingin tulevina voittajina Helmen 0,7 pisteellä joka oli vuorostaan Albin Express rankingin voittaja.
Last edited by harald on Sat Aug 29, 2009 20:05 pm, edited 1 time in total.
Joakim
yliluti

Post by Joakim »

harald wrote:
vvoltti wrote:Hyvinhän Kira näyttää tiistiksissä porskuttavan. Pikkuluokasta ainoastaan Ramdata pärjää sille usein ja eipä sekään mikään cruisingvene ole. Aika harvassa LYS-kisassa pärjää cruisingveneellä. Kärjessä on lähes aina OD- tai ORC-luokissa kohtuu hyvin pärjäävät.
Tämäkin teoreema on kääntymässä totuudeksi. Tämän päivän EspooGP kisoissa Kira veti binäärisarjan, eli sijat 1, 1 ja 1.
Toi oli kyllä minun eikä Villen kirjoittama "teoreema". Kerroppa nyt sitten miten teidän vauhti riitti tänään Expressien ja X-79:ien seassa? Ettekös startannut yhtäaikaa? Kuinka mones olitte maalissa viereissa fleeteissä?
harald
Hallitus

Post by harald »

Sorry, lainauksia oli niin monta sisäkkäin että poistin varmaan väärän.

Ekassa lähdössä riitti paremmin, kun oli tuulta yli 10-11 knotsia. Sen jälkeen kyllä kaksi kärki X-79:ia ja kolme kärkiexpressiä karkasivat kyllä aika pahasti.

Maalissa olimme kyllä vikoja albin fleetissä, ja yhtä X-79:iä lukuunottamatta siinäkin.

Viime vuonna tilanne oli toinen kun oli pohjoisenpuoleista tuulta, tästä syystä vähän aallokkoa ja hyvin tuulta yli 6 m/s koko ajan muistaakseni.
Petri
FE-junkie

Post by Petri »

Joakim wrote: Toi oli kyllä minun eikä Villen kirjoittama "teoreema". Kerroppa nyt sitten miten teidän vauhti riitti tänään Expressien ja X-79:ien seassa? Ettekös startannut yhtäaikaa? Kuinka mones olitte maalissa viereissa fleeteissä?
Kyllä toi keli oli tänään niin 79/AE-keliä, jos nyt yhtään kokemuksesta voi ammentaa, ettei tainnut edes Charlotta olla maalissa ennen yhtäkään ko. luokkien edustajia. Kyllä mekin joillain ekoilla lensseillä oltiin 79:ien tasalla, mutta en kyllä muista yhtään viimeistä alamerkkiä jolla lähimaillakaan olisi ollut Albineita tai 79:eja.

Toisin oli tilanne viime vuoden EGP:ssä kun keliä oli se 8-10 m/s.
Joakim
yliluti

Post by Joakim »

vvoltti wrote: J80 veneen luku on mielestäni aika kohtuuton, sitä voisi hyvin tiputtaa.
Tein juuri ORCi-mittakirjan OD J/80:lle, joten palasin tähän. Onko mielestäsi nykyinen luku (1,21) edelleen kohtuuton genaakkerilla?

ORC:ssa GPH on sama kuin Platulla, mutta Platu on selvästi parempi kevyellä kryssillä ja toisaalta J/80 selkeästi parempi kevyillä avotuulilla.

IRC:ssä J/80 on taas ~1% nopeampi kuin Platu.

Platun LYS-lukua kai kukaan ei (enää) pidä liian suurena?
vvoltti
luti

Post by vvoltti »

Joakim wrote:Aika heikkoahan se tilastointi on nykyisellä venekannalla, jossa suuria luokkia ei enää ole kuin pari. On aika harvinaista, että oikeasti kovat OD-venekunnat kisaavat LYSiä aktiivisesti. Ainakaan Suomessa ei juuri näy kärkipään H-veneitä, Folkkareita, Louhia, Stareja jne. LYS-kisoissa.
Juu ei tietenkään näy. Ja sehän juuri se ongelma onkin, kun tilastollista analyysia tehdään. Kuvitellaan että mitataan veneiden nopeutta, mutta oikeasti mitataan ihan yhtä paljon purjehdustaitoja, koska tunnetusti harrastelijatason veneissä nopeuserot ovat tosi isot "hyvän harrastelijan" ja "huonon harrastelijan" välillä.

JOS olis mahdollista laittaa erilaisten OD luokkien kärkitiimit ajamaan lyssiä ja tehtäis siitä jotain tilastoa, niin siinä olis jo jotain järkeäkin.

Mutta kuten moneen kertaan sanottu, eihän tämä ongelma käytännössä ole mitenkään ratkaistavissa.
Joakim wrote: X-99:ssa taisi lähinnä yksi venekunta pärjätä arvokisoissa ja kylle se oli ylivoimainen Suomessa, tosin kisasi harvoin.
Sekin muuten teki Jussit, lopetti just sopivasti. Vikoissa kisoissaan se joutui jo kunnolla hiostetuksi, vaikka voitti toki. Kyllä se varmasti ehdoton ykkössuosikki olisi tänäkin päivänä, mutta en usko että olisi yhtä ylivoimainen enää.
Joakim wrote: Kova porukka, joka on pärjännyt monessa luokassa. Aika "heittämällä" taisivat voittaa Express-SM:t? Oliko edes vene samaa tasoa kuin ahkerammin kilpailevilla?
No se sarja oli 1-4-3-1-2-2. Ihan selvä voitto, mutta en mä nyt sanoisi että se heittämällä syntyi. Se missä tuon tiimin taidot näkyivät oli startit, niissä ne kieltämättä vetivät muuta porukkaa ihan 6-0 ja se on selvin syy miksi voittivat noin selvästi. (Muistan tämän erityisen hyvin, koska mä olin parissa ekassa lähdössä ottamassa ajoituksen puolesta täydellisen pin-end startin, mutku mutku siellä oli se toinen vene joka kerta... Aika nopsaan mä opin ottamaan suosiolla sen kakkospaikan :oops: ) Mutta vauhdissa tai muuten peruspurjehduksessa eivät olleet erityisen ylivoimaisia. Eikä pidä myöskään unohtaa, että seuraavana vuonna sama tiimi tuli vasta kolmanneksi sarjalla 16-5-3-7-1-1.

Ja sitten jos tuon "heittämällä" ymmärtää viittavan valmistautumiseen, niin ei sekään nyt ihan heittämällä tainnut mennä. Tästä saa itseasiassa aika hyvän esimerkin siitä, miten kovat tiimit toimii.

Veneen kipparihan hankkiutu vähän ennen kisoja mun kyytiin haistelemaan vauhtia, kun heillä siellä järvellä ei ollut mitään vertailukohtaa mihin verrata. Nimi ei ollut mulle tuttu ja mä tietysti oletin jeesaavani jotain innokasta uutta Expresskipparia. Keskustelu veneessä oli sitten vähän turhankin asiantuntevan kuuloista ja jossain vaiheessa sitten en muista miten mutta kävi ilmi että kyseisen kaverin homma omassa veneessään on keulagasti. Mä olin että häh, hetkinen, hmmm, o-ou.

Joskus myöhemmin kävimme tiimin kanssa myös elävänpuoleista kännikeskustelua Blue Peterissä. Intettiin aika pitkään siitä, miksi he laskivat spinnun ruffiin eikä keulaluukkuun. Heidän mielestään keulaluukkuun laskiessa spinnu ei tule alas riittävän nopeasti ja siksi laskivat ruffiin. (Hehän ovat tässä kyllä väärässä :wink: , mutta se on sivuseikka.) Pointti on siinä, että he _tiesivät_ kumpi tapa on nopeampi, koska he olivat _testanneet_ _molemmat_. Sitä ei niinku arvailtu että tuleeko se tarpeeksi nopeasti alas, se varmistettiin että se tulee tarpeeksi nopeasti.

Ja muistaakseni niiden kisaraportista voi lukea myös sen itsestäänselvyyden, että kyllä oli pohja ja heloitus laitettu ja pakasta vedetyt purjeet ja kaikki muutenkin kondiksessa.

Että kyllä oli kotiläksyt tehty. Mä luulen että on aika yleinen harhakuva, että nämä rokkistarat vaan "tulee ja voittaa". Pikemminkin niin, että he "tulevat voittamaan" ja se tarkoittaa sitä että kotiläksyt tehdään. Se on yksi niistä monista seikoista, minkä takia ne hyvät tiimit yleensä sitten myös voittaa. Myös ennen sitä mumm keikkaa nehän treenasivat todella paljon sillä veneellä.
Joakim wrote:Ristireferenssi luokkien välilläkin on kovin vaikea juttu.
Toki se on vaikea, eikä siitä mitään lukuarvoja saa nyhdettyä esiin, mutta enemmän minä siihen luotan kuin mihinkään lys-kisojen tulostilastoihin.
Joakim wrote:Veneen kunnon ja miehistön tason poissulkeminen tasoitusluvusta on todella vaikeaa. Varmasti tässä ei kunnolla onnistuta, mutta en missään tapauksessa usko, että tilanne on niin huono, että esim. sekä Expressin ja FE:n "oikea luku" olisi se mainitsemasi 1,10.
En tarkoittanut että "oikea luku" olisi 1,10. Yritin vain esimerkilläni havainnollistaa sitä lyssiin sisäänrakennettua ominaisuutta, että jos FE-purjehtijoissa olisi tosi kova taso, veneen luku olisi noussut (vaikkei välttämättä pitäisi) ja jos Expresseissä ajaisi taas pelkkiä perhepurjehtijoita, veneen luku ei olisi noussut (vaikka ehkä olis ollu tarve). Ja näin siis kyseisessä kuvitellussa tilanteessa oltaisiin päädytty siihen, että molemmat ajaisivat luvulla 1,10, mikä ei varmasti olisi oikein.

FE:n luvun järkevyydestä uskon ihan mitä sinä vaan sanot, ei mulla siihen mitään, tiedät kuitenkin paremmin. Mutta eikös se ORCin tai IRCin kautta laskettu Expressin luku olisi kuitenkin se 1,10? Joo joo tiedetään että ei voi niin yksinkertaisesti laskea, mutta silti.
Joakim wrote: Ehkä useimmin niin, että "ongelmaveneiden" lukuja nostetaan. Tällöin tietysti joku vähemmän kilpailtu vene saattaa jäädä jälkeen ja olla turhan nopea, jos joku sillä alkaa kunnolla kilpailemaan.
No tuohan nyt on jo aika lähellä mun alkuperäistä väitettä. :wink:

V.
vvoltti
luti

Post by vvoltti »

harald wrote:Ei meillä taida sellaista "pelkkiä ykkösiä" ole ollut edes lähellekään.
No näytti tuo edellinen vuosi menneen 40 % ykkösiä, 40 % kakkosia tai kolmosia ja loput 20 % puolivälin paremmalla puolella. Että kyllähän toi on nettikirjoittelussa käytetyllä kielellä tasan pelkkiä ykkösiä :lol:
harald wrote:Ja noista tupeloinneista niin kerrottakoon että olen yli-kriittinen omiin suorituksiin.
Ensin mokaa, sitten tunnustaa julkisesti ja jälkeenpäin vielä selittelee asian parhain päin. Sä olet Harald tasoituskisannut liian pitkään. [-X

V.
vvoltti
luti

Post by vvoltti »

Tein juuri ORCi-mittakirjan OD J/80:lle, joten palasin tähän. Onko mielestäsi nykyinen luku (1,21) edelleen kohtuuton genaakkerilla?
Jos sopii, niin jätän perustellun muutosvaatimukseni AMP:n lystoimikunnalle tekemättä :wink:

V.
Petri
FE-junkie

Post by Petri »

vvoltti wrote: Ensin mokaa, sitten tunnustaa julkisesti ja jälkeenpäin vielä selittelee asian parhain päin. Sä olet Harald tasoituskisannut liian pitkään. [-X

V.
Tuus nyt Ville radalle kisaamaan tietokoneelta nettipurjehtimasta :)
Mutta etkö tuosa vähän ammu itseäsi nilkkaan:
1. Ensin mokasit väitteellä haraldin WHC-tuloksista
2. Sitten tunnustat julkisesti, että näin tuli tehtyä
3. Ja lopuksi selittelet asiaa parhain päin :lol:

Eli, ot selvästikin keskustellut liikaa netissä...no kukapa ei olisi.
Joakim
yliluti

Post by Joakim »

harald wrote: Maalissa olimme kyllä vikoja albin fleetissä, ja yhtä X-79:iä lukuunottamatta siinäkin.
No mitens kävi tässä suhteessa, kun tuulta oli enemmän (paljonko?)?
harald
Hallitus

Post by harald »

Joakim wrote:
harald wrote: Maalissa olimme kyllä vikoja albin fleetissä, ja yhtä X-79:iä lukuunottamatta siinäkin.
No mitens kävi tässä suhteessa, kun tuulta oli enemmän (paljonko?)?
Tänään oli 6-8 m/s, ja käytännössä oli ihan tasapeli Kiran ja X-tasin kanssa ylämerkillä. Lenssillä vetivät hiukan kaulaa ja koska jouduimme kiertämään niitten takaa alamerkin jouduttiin ottamaan lisävendoja. Tokalla ylämerkillä yleensä ei muita kuin Kira ja X-tas, mitä nyt Yola jossain vaiheessa löytyi levittäjien kohdalla altamme (yllätyksenä).

Maaliintulojärjestys X-tas ja Kira ei välttämättä tuossa järjestyksessä, ja sitten me. Voi olla että joku toinen Express (Yola) kuittasi meidät jommassakummassa kisassa. Kaikki muut sitten.

Viime vuonna pohjoistuulten alla reitinvalinnat osuivat paremmin kohdilleen, ja niistä sai paljon hyvää. Aallokokin oli pienempi.
Olli
hyperaktiivi

Post by Olli »

Kirjasikohan EMK viikonlopun kisoista purjehditut ajat ylös, vaiko vain maaliintulojärjestyksen... Olisi mielenkiintoista laskea kisan LYS-tulokset...

...Ja Sitten laskea sellaiset kertoimet, joilla FE, Express ja X79 luokan voittajat olisivat ajaneet tasapelin 8)
Olli Niemi
harald
Hallitus

Post by harald »

Kyllä LYS olisi vetänyt aika lähelle tasatulosta. X-tas oli varmaan pari minuuttia ennen meitä maalissa. Rata oli kuitenkin alle tunnin mittainen. Ei puhuta monen minuutin virheestä kuitenkaan, vaan kyllä radalla tehdyt valinnat ja mokat olisivat ratkaisseet.
harald
Hallitus

Post by harald »

Haulla löytyi tämä ketju, ja sen uudelleen lukeminen lämmitti sen verran että piti nostaa tämä taas ylös. Kohtahan tämä kysymysten asettelu on taas ajankohtaista, kun luvataan vajaata 10 m/s jostain koillisesta ja samalla radalla on Expressit ja me.

Aloita sivulta 1 sil vous plait.
Post Reply