Jepjep, eka päivä takana ja fiilikset vähän ristiriitaiset, onnistumisia ja katkeria mokia taas tarjolla.
Miehistö suoriutui hommistaan sveitsiläisen kellon lailla, eritoten homma toimi kevyen kelin krysseillä kun Kuutti trimmasi genuaa ja First31.7-porukoista lainattu Petri sääti isoa ja itse pystyi keskittymään ajamiseen.
Keli ei nyt aivan ollut sitä mitä oli luvattu, mutta sama se kaikille oli.
Lähes kaikki kryssit olivat aika tuskaisia kevyen kelin kryssejä vanhassa mainingissa, joka paikoin oli vielä varsin isoa...etenkin alkuun meno oli todella tuskaista.
1. Startissa tuli lähdettyä liian uhkarohkeasti veneen päähän, joku Albin siinä sitten pääsi nostattamaan yli linjan ja ei ollut muuten kaukana ettei tullut vierailua Westinan perälautaan, ei sitä vain osaa ajoittaa starttia oikein kun mukana on eri vauhtia kulkevia veneitä.
No ympyrän kautta uudestaan matkaan ja kryssi kulki vielä kohtalaisesti mutta toki olimme jo hieman kärjen perässä.
Lenssillä homma kulki hyvin, lenssivauhti on fleetin kärkeä ja kun manööveritkin menivät ok, niin taidettiin siinä jokunen sija kerätä lenssin aikana. Kryssillä kuitenkin tuli lähinnä huonoa tuuria, kun lähdimme alamerkiltä oikeaan laitaan missä tuntui tuulevan hyvin ja takanamme jonossa tulleet veneet sitten lähtivät vasempaan laitaan, ihan kuin olisin itsekin tehnyt jos olisin tullut jonon perässä. No, vasen laita sitten vetikin ihan eri tavalla ja ainakin Helmi kuittasi sieltä meidät, eikä eroa enää saanut kiinni. Maalissa siis vitosena.
Rataa onneksi lyhennettiin tuntuvasti kakkosstarttiin, koska ensimmäinen lähtö taisi kestää n. 2h.
2. Startissa ihan ok startti, mitä nyt olemattomassa tuulessa myöhästyin paukusta ehkä 10s ja siitä sitten vähän kovenevassa tuulessa kohti ylämerkkiä, mistä lenssille. Lenssillä ihmettelin, että miksi koko kärkifleetti, Expressit ja 79:t&Charlotta ajoivat kauas vasemmalle, kun alamerkki oli väh. 50 astetta oikealla ja tuuli tuli jo suoraan poijulle ajaessa varsin sivumyötäisenä. No, omapa on valintansa ja ajoimme suoraan poijua päin missä pääsimme ihmettelemään sellaista tilannetta että vanha Kettu Harald oli viiden feneen perässä alamerkille tultaessa
No, alamerkiltä lähdimme sitten heti vasempaan laitaan, kun siellä oli kulkenut hyvin lenssillä ja vaikka takana ja alempana tullut Charlotta ehkä vetikin vähän kovempaa ja ylemmäs, niin eivät toki päässet ohi. Koska meno tuntui hyvältä, niin päätin sitten koukata kaisakulman kautta ja ylämerkille tulimmekin sitten kai toisina Charlottan perässä, sieltä vain Charlotta oli raivannut tiensä koko fleetin läpi.
Lenssi sujui taas ihan hyvin, maali oli kai lyhennetty alamerkille, mitä emme kyllä tajunneet vaan purjehdimme loppuun asti. Maalissa kai kuitenkin sijalla 3.
3. Startti onnistui kelvollisesti keskeltä linjaa, mutta Lisbeth vieressä alkoi hiljalleen nousta päälle joten pakkohan sieltä oli päästä pois. Kryssimme sitten kelvollisesti ylämerkille ja lenssikin meni taas hyvin, kuten kryssi mutta viimeisellä alamerkillä sitten tapahtui, keskityin liikaa edessä olevan Merellin iholle pääsemiseen, joten PM pääsi puikkaamaan merkiltä ylle. He vendasivat tosin nopeasti enkä tahtonut jäädä siihen Merellin perään köröttelemään, joten vendasimme myös, mutta siihen kaikki hyvä purjehdus loppuikin. Huolimatta siitä että olimme purjehtineet varsin samoja kryssivauhteja tähän asti, PM alkoi vain nousta ylemmäs ja mennä kovempaa, joten alkuperäinen positio jossa olisin pystynyt kontrolloimaan PM:n etenemistä ei enää onnistunut, joten paskoista oli pakko päästä pois. Vendan jälkeen meno olikin sitten todella tukkoista ja kun olimme leikkarilla heitimme vendan kohti maalia, mutta hetken päästä sitten selvisikin että eipä silläkään kurssilla pääsisi maaliin, joten taas venda ja vaikka yritin saada vendan kauas teekkarien alle, kiihdytys vendasta oli niin hidas että teekkarit pääsivät rinnalle ja kai sitten siinä heidän paskoissa meno ei meilläkään toiminut yhtään ja lopputulemana Helmi ja Teekkarit siis pääsivät ohi, vaikka olivat alamerkillä helposti 100m jäljessä. PM taisi sentään jumittua vasemmalla laidalla yksityispläkään, joten taisimme voittaa heidät. Maalissa siis kai sijalla 6.
Mitalimahdollisuudet taisivat mennä vikan lähdön tyrimisen myötä, mutta pitää huomenna katsoa josko onnistuisi olemaan mokailematta ja nelossija pysyisi hyppysissä, fleetti on sen verran tasainen ettei virheisiin ole varaa.