Page 4 of 4

Posted: Thu Nov 05, 2015 14:33 pm
by Jankka
Tuo paketti langallisella anturilla muutaman kympin kalliimpi.

http://www.marinea.fi/garmingwindbundlev2

Posted: Thu Nov 05, 2015 15:12 pm
by harald
Eikös tuo ole 200¤ halvempi?

Ei oikein osaa näitä Garminin laitteita niin suoralta kädeltä ei osaa kertoa onko edes samansisältöisiä nuo paketit.

Posted: Thu Nov 05, 2015 17:26 pm
by Jankka
Onhan se.

Surffailtuani hetken vertasin hintaa tähän pakettiin, jossa on vain yksi mittari.
😞
http://www.marinea.fi/garmin_gwind_lang ... aripaketti

Posted: Fri Nov 06, 2015 08:41 am
by Olli
harald wrote:Varauksella tuo langaton anturi. Anturi sinänsä on todella hyvä, pitää kalibroinnin vuodesta toiseen mutta mitään kokemusta tuosta garminista ei ole. Olli kirjoitteli jotain niistä, eikö?
Garminin vehkeet on ihan hyviä kotikäyttöön. Kisakäyttöön en suosittele. Aiempaa tilitystä löytyy tuolta: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=3326&start=15

Mun mittareiden osalta tilanne kehittyi kesällä siten, että sain lainaan firmispäivityslaitteen. Päivityksen piti ratkaista puolet ongelmista. Päivityslaite itsessään oli susi ja toimi epävarmasti. GMI20:n uudessa firmiksessä korjattiin mm. firmispäivitysten läpimenoa. Tästä johtuen firmispäivitys ei mennyt ihan kertalaakista vanhalla firmiksellä...

Joitain pikkujuttuja tossa päivityksessä korjaantui, mutta isot ongelmat ovat edelleen päällä. Lupasivat mm. että nexus-racen laskemia tietoja voisi näyttää näytöllä, mutta tämä ei sitten toiminutkaan.

Eniten noissa risoo se, että ovat sössineet nexuksen kalibrointirutiinit .

Posted: Fri Nov 06, 2015 16:50 pm
by PasiP
Mjoo. Garminin kamat on tuttuja ilmailupuolelta. Käyttöliittymät ovat toki suunniteltuja joskus Kivisten ja Sorasten aikaan.

Entäs B&G Triton? Noita edes kohtuufiksuja näkyis olevan 3: Nexus, Garmin ja B&G. Onko muita eroja kisakäyttöön kuin targettien seuraaminen Nexus ja Garmin välillä?

Posted: Fri Nov 06, 2015 23:54 pm
by Olli
PasiP wrote:Onko muita eroja kisakäyttöön kuin targettien seuraaminen Nexus ja Garmin välillä?
Kalibrointiominaisuuksien puute on iso juttu. Jos nopeusdataa ei saa kalibroitua, niin mihinkään muuhunkaan arvoon ei voi luottaa.

Sitten on niitä pienempiä juttuja, kuten nopeusnäyttö yhdellä desimaalilla.

Posted: Sat Nov 07, 2015 00:09 am
by Olli
Näköjään heinäkuun firmiksessä on jotain fixiä custom-dataan liittyen.
http://www8.garmin.com/support/ch.jsp?p ... 0-01140-00

Täytynee kysellä olisko tosta apua targettien näyttämiseen. Tai ehkä kannattaa kuitenkin odotella suosiolla kevään firmistä, kun talvella toi ei niin haittaa...

Posted: Mon Jan 04, 2016 17:10 pm
by skuba
Kappas, kohtalotoveri.
Onneksi löysin tämän keskustelufoorumin vasta tilattuani Garminin paketin. Internetistä löytyi yllättävän vähän kokemuksia, kuinka Garminin kehitelmät Nexuksen laitteista on saatu toimimaan.
Yhtenä vaikuttimena ostopäätökselle oli juuri tuo, että GND10-boksin avulla saan laajennettua nykyistä NX-sarjaa niin, että Nexusrace voi näyttää tavoitenopeuden. Jos tämä ei toimi, niin tässä ei ole juurikaan järkeä.

Puhtaaseen Garmin-systeemiin verrattuna luulen, että pääsen vähän helpommalla, kun minulla ainakin alkuun vanha Nexus rinnalla, jolloin pystyn käyttämään halutessani Nexus verkon (kalibroituja?) antureita. Sattumalta plotteri oli myös uusimisen tarpeessa, niin valitsin mukaan Garmin:n. Sitä valittaessa en edes ajatellut, että plotteri on yksi tapa päivittää näitä mittareita.
GNX20:n pitäisi kyllä manuaalin mukaan näyttää myös veneennopeus veden suhteen (STW).

Katsotaan sitten kesällä, kuinka alkaa tavoitenopeudet näkymään.

Vanhassa Nexuksen anturissa on aurinkopaneeli harmaantunut. Onko vinkkejä, mitä sille voi tehdä? Viime keväänä ensiapuna hioin sen kevyesti kirkkaaksi, mutta nyt pitäisi keksiä jotain mitä laittaa siihen päälle.

Saku

Posted: Wed Jan 13, 2016 17:48 pm
by Panu
skuba wrote: Vanhassa Nexuksen anturissa on aurinkopaneeli harmaantunut. Onko vinkkejä, mitä sille voi tehdä? Viime keväänä ensiapuna hioin sen kevyesti kirkkaaksi, mutta nyt pitäisi keksiä jotain mitä laittaa siihen päälle.

Saku
Tervehdys

Tuon aurinkopanelin pinnan sumeneminen on sama ongelma kuin mitä esiintyy nykyautojen ajovalojojen "lasin" himmenemisenä. Kyseessä on polycarbonaatti muovin pinnan degeneroituminen uv säteilyn vaikutuksesta. Muovinpintakalvo hajoaa uv:n vaikutuksesta muodostaen himmeän valon läpäisyä heikentävän harmaan pinnan.

Tuon pinnan poistaminen hiomalla on vasta ensiaskel ongelman hillitsemiseksi, mutta ei vielä lopullinen ratkaisu. Hyvä tulee vesihiomalla pinta 400, 800 ja 2000 hiomapaperilla, kiillottamalla hiomatahnalla sekä lopuksi tärkein vaihe, eli UV suojaus "tiivistys" aineella taikka UV suojalakalla.

Ilman käsitellyn pinnan UV suojausta ei hommaan kannata ryhtyä. Muovin pinta on parin kuukauden jälkeen samanlainen tai pahempi, kuin mitä oli lähtökohta. Etenkin aurinkopanelin pinnassa ei ole paljoa hiontavaraa, joten kovin usein siihen ei kannata ryhtyä.

Autotarvike liikkeistä saa ajovalojen kunnostukseen tarkoitettuja tarvikesettejä ja ne käyvät hyvin myös kysyjän esittämään tarpeeseen. Joissain youtube videossa auton valojen kiillotuksen jälkeinen uv suojaus tehdään kirkaslakka sray purkilla. Korostavat, että lakka tulee olla uv suojattua. Kumpi sitten on parempaa suojaukseeen lakka vai kempparisettien "tiivisteaine" en osaa sanoa.

Auto hommiin ostin itse bilipalitemasta kempparisetin, jolla käsittelin auton ajovalot. Taikuri oli itsekin yllättynyt hyvästä tuloksesta. Valoa piisaa nyt huomattavasti paremmin, kuin ennen. Kyllä kannatti. Uskon toimivan myös aurinkopaneeliin.