Page 4 of 7
Posted: Wed Sep 02, 2009 20:46 pm
by asalovuo
Kuvia ensimmäisestä kokeilusta löytyy linkin takaa.
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album397
Plokit pitää vaihtaa ja hankkia narua eli seuraavaksi kauppaan.
Ajattelin johtaa säätököydet laidalle samaan tapaan kuin levangissa kääntöplokien avulla.
Tää saattaa jopa toimia...katotaan nyt

.
Posted: Wed Sep 02, 2009 21:35 pm
by mihor
asalovuo wrote:
Tää saattaa jopa toimia...katotaan nyt

.
Tuohan näyttää lupaavalta.
-mikko
Posted: Wed Sep 02, 2009 22:47 pm
by harald
Hmm, levanki ei ota turbon naruihin kiinni?
Mutten tuo rupeaa tosiaan näyttämään aika toimivalta. Ota please ensi kerralla kuva missä puomi on takanurkan kohdalla about, muuttuuko kireys paljonkin jos levangin päästää?
Levankipuun käyttämistä taittamaan oli uusi idea, kiitos siitä.
Posted: Sun Sep 06, 2009 14:18 pm
by harald
Merellin
galleriaan on tullut lisäkuvia asennuksesta. Onko käyttökokemuksia jaettaaksi asti vielä?
Miten tuo kahden lenkin sitloodan pohjasta perustellaan? Plokit kanittavat toisiinsa? Itse olen miettinyt että tuplaplokikaan ei varmaan toimi kun tuohon tulee kuiteinkin voimat eri sivuilta niin kiertymä vääntää silloin tuplaplokin vinoon ja sitten köysi hinkkaa plokin poskilevyn sisäreunaan?
Mikä tuo muovilenkki levankikiskon takapuolella on?
Posted: Sun Sep 06, 2009 15:51 pm
by asalovuo
harald wrote:Merellin
galleriaan on tullut lisäkuvia asennuksesta. Onko käyttökokemuksia jaettaaksi asti vielä?
En ole vielä päässy kokeilemaan...laitan kommentit kun on kokeiltu.
harald wrote:
Miten tuo kahden lenkin sitloodan pohjasta perustellaan? Plokit kanittavat toisiinsa?
Näin juuri. Plokit rupesivat kanittamaan.
harald wrote:
Itse olen miettinyt että tuplaplokikaan ei varmaan toimi kun tuohon tulee kuiteinkin voimat eri sivuilta niin kiertymä vääntää silloin tuplaplokin vinoon ja sitten köysi hinkkaa plokin poskilevyn sisäreunaan?
Tätä minäkin epäilin viuluploki kokeilun jälkeen ja laitoin suosiolla erilliset plokit.
harald wrote:
Mikä tuo muovilenkki levankikiskon takapuolella on?
...ei liity ko. asennukseen.

(Ulkopöydän jalka menee tuosta alumiinisesta lenkistä läpi.)
Posted: Sun Sep 06, 2009 17:43 pm
by asalovuo
harald wrote:Merellin
galleriaan on tullut lisäkuvia asennuksesta. Onko käyttökokemuksia jaettaaksi asti vielä?
Kävin pikaisesti vartiokylän lahdella ja ainakaan vielä en löytänyt huonoja puolia eli varsin onnistunut kokeilu...
Lisäsin vielä muutaman kuvan galleriaan, jospa ne antaisivat oikean kuvan toimivuudesta. Jos ei niin, ehkä karvalakkikisassa setuppia pääsee ihmettelemään livenä.
Kiitoksia neuvoista

Posted: Sun Sep 06, 2009 18:12 pm
by Joakim
Onkos tuo oikeasti kevyempi vedettävä kuin suoraan skuutista? Aika monta plokia matkalla ja huonompi vetosuunta yhdistettynä vain 1:2 lisävälitykseen vaikuttaa hieman epäilyttävältä.
Posted: Sun Sep 06, 2009 20:44 pm
by asalovuo
Joakim wrote:Onkos tuo oikeasti kevyempi vedettävä kuin suoraan skuutista? Aika monta plokia matkalla ja huonompi vetosuunta yhdistettynä vain 1:2 lisävälitykseen vaikuttaa hieman epäilyttävältä.
Ainakin se tuntuu siltä, ehkä vedon suunnalla on jotakin tekemistä asian kanssa. Hyvää on, että skuutti on helposti käsillä pientä säätöä varten.
No, aika näyttää ja jos välitys ei riitä voihan tuota muuttaa.
Posted: Sun Sep 06, 2009 20:54 pm
by harald
Tuossa turbossa ei kyllä niin kovaa kuormaa ole että plokien kitka tuntuisi kovin pahana, uskon.
Posted: Mon Sep 07, 2009 12:34 pm
by harald
Mitenköhän alaplokeina toimisi harkenin #371 tai sitten kaksi #349?
http://www.harken.com/CatalogPDF/031-sm ... o-29mm.pdf
Arvaan että 371:sessä ylöspäin menevät köydet hankaavat toisiaan vastaan. Tai sitten ei? Pitänee mennä käpistelemään jos vai käpisteltäviä on missään...
(harkenstore.com alhaalla tällä hetkellä joten en voinut laittaa suoria kuvia, myöhemmin)
371:
349:

Posted: Tue Sep 08, 2009 22:40 pm
by harald
Midnight Oil. Yövuoro on perheensä nukuttamisen jälkeen ollut ruuvaamassa otsalamppu päässään.
Hei täähän saattaa oikeasti toimia jopa hyvin. Lyhyt koeistuminen laidalla kertoi että on aika ergonominen.

Skuutin kireys ei muuta melkein yhtään kun levankia siirtelee normaali-asentojensa välillä, puomihan liikkuu siinä samalla sivulle myös joten turbon osa taljasta on melko yhdensuuntainen pääskuutin kanssa.
Asensin maritimistä haetut rotat pieneen koloon jonka tein tiikki-jalkalistaan. Katotaan pysyykö se lista siinä vai pitääkö nekin vetää epoksilla kuten se lyhyt pätkä levangin takana.
Mutta kaikenkaikkiaan lupaavalta vaikuttaa.
Huomenna luvattu 11 m/s ehkä kertoo sitten tuleeko katastroofi vai mikä
Alhaalla siis 8 mm U-pultti, ja siinä kaksi
Bauhausin Sprenger 25 mm:stä plokia. 6 metriä 5 mm säätönarua (0,85¤/m, bauhaus) ja sitten kaksi 20¤ mini-clamcleatiä maritimista.
Posted: Wed Sep 09, 2009 08:17 am
by mihor
Näyttää hyvältä.
Noita taitaa kohta alkaa ilmestyä veneisiin kuin sieniä sateella...
Posted: Wed Sep 09, 2009 08:28 am
by Guest
Moro,
Mikä on ton "turbon" hyöty. Tuleeko se esille pelkästään kovissa tuulissa ja tiukassa kryssissä.
nim. pikkasen pihalla
- Jussi
Posted: Wed Sep 09, 2009 09:13 am
by harald
Se on juuri sen tarkoitus, että kovemman kelin kryssillä voi laidalta käsin säätää skuutin kireyttä. Tarve korostuu mitä kovempaa kamaa ja latteampi isopurje on.
Posted: Wed Sep 09, 2009 12:03 pm
by Guest
Plus että sen skuutin ylipäätänsä saa käsivoimin riittävän kireälle, pitäisin tätä tärkeämpänä asiana kuin säädön helppoutta. FE:ssä ehkä riittää 4 kertainenkin, mutta omaani 30 ft joudun jatkossa virittämään jotain vastaavaa, koska skuuttia ei saa tarpeeksi kireälle. Pohdinta on kesken laittaako 4 krt talja + hienosäätö vai 6 krt simppeli talja.
Ville