Sähkönsäästö-valaistus
Merenkulkulaitos on varannut itselleen oikeuden hyväksyä kulkuvalot joko sisävesi- tai avomerikäyttöön. Käytännössä kansainvälisesti < 12 m valot on hyväksytty sisävesikäyttöön ja < 20 m valot avomerikäyttöön. Tämä koskee ainakin hehkulampulla varustettuja merenkulkuvaloja, kts. esim. Maritimin luettelo s 167 ja Hella sarja 3562. Katsastuluokkien 1 ja 2 veneet ovat tarkoitettu käyttettäviksi avomerellä, josta juontaa pienien valojen kelpaamattomuus ao. katsasluokkiin. Kohdassa 5.1 katsastusäännöissä kerrotaan valojen vaatimukset ja kohdassa 1 eri katsastusluokkien käyttöalueet, ainakin vuoden 2008 Purjehtijan vuosikirjassa. Vuoden 2009 kirja on veneessä eikä ole käytettävissä. Kimmo Patrakka Merenkulkulaitoksesta osaa kertoa yksityiskohtaisesti, kunkin merenkulkuvalon hyväksynnän ja käyttöalueen.
Olen itse ollut kansainvälisissä kilpailuissa, joissa suomalaisissa veneissä on isot valot ja keskieurooppalaisissa pienet, mutta määräykset tulevat lippuvaltion mukaan, valitettavasti.
Kari
Olen itse ollut kansainvälisissä kilpailuissa, joissa suomalaisissa veneissä on isot valot ja keskieurooppalaisissa pienet, mutta määräykset tulevat lippuvaltion mukaan, valitettavasti.
Kari
Katsastussäännössä lukee että kulkuvalojen pitää olla meriteiden sääntöjen mukaiset. Meriteiden säännöissä en löydä kohtaa joka sanoisi että avomerikäytössä alle 12m veneessä pitäisi olla > 20m veneille hyväksytyt kulkuvalot.Anonymous wrote:Merenkulkulaitos on varannut itselleen oikeuden hyväksyä kulkuvalot joko sisävesi- tai avomerikäyttöön. Käytännössä kansainvälisesti < 12 m valot on hyväksytty sisävesikäyttöön ja < 20 m valot avomerikäyttöön. Tämä koskee ainakin hehkulampulla varustettuja merenkulkuvaloja, kts. esim. Maritimin luettelo s 167 ja Hella sarja 3562. Katsastuluokkien 1 ja 2 veneet ovat tarkoitettu käyttettäviksi avomerellä, josta juontaa pienien valojen kelpaamattomuus ao. katsasluokkiin. Kohdassa 5.1 katsastusäännöissä kerrotaan valojen vaatimukset ja kohdassa 1 eri katsastusluokkien käyttöalueet, ainakin vuoden 2008 Purjehtijan vuosikirjassa. Vuoden 2009 kirja on veneessä eikä ole käytettävissä. Kimmo Patrakka Merenkulkulaitoksesta osaa kertoa yksityiskohtaisesti, kunkin merenkulkuvalon hyväksynnän ja käyttöalueen.
Olen itse ollut kansainvälisissä kilpailuissa, joissa suomalaisissa veneissä on isot valot ja keskieurooppalaisissa pienet, mutta määräykset tulevat lippuvaltion mukaan, valitettavasti.
Kari
http://en.wikipedia.org/wiki/Internatio ... ons_at_Sea
22. Visibility of lights
Lights must be visible as follows;
* In vessels of 50 metres (164 ft) or more in length:
o a masthead light, 6 nautical miles;
o a sidelight, 3 miles;
o a towing light, 3 miles;
o a white, red, green or yellow all-around light, 3 miles.
* In vessels between 12–50 metres (39–164 ft) in length;
o a masthead light, for vessel longer than 20 metres (66 ft), 5 miles; for vessel shorter than 20 metres (66 ft), 3 miles[1];
o a sidelight, 2 miles;
o a sternlight, 2 miles;
o a white, red, green or yellow all-round light, 2 miles.
* In vessels less than 12 metres (39 ft) in length:
o a masthead light, 2 miles;
o a sidelight, 1 mile;
o a towing light, 2 miles;
o a white, red, green or yellow all-around light, 2 miles.
22. Visibility of lights
Lights must be visible as follows;
* In vessels of 50 metres (164 ft) or more in length:
o a masthead light, 6 nautical miles;
o a sidelight, 3 miles;
o a towing light, 3 miles;
o a white, red, green or yellow all-around light, 3 miles.
* In vessels between 12–50 metres (39–164 ft) in length;
o a masthead light, for vessel longer than 20 metres (66 ft), 5 miles; for vessel shorter than 20 metres (66 ft), 3 miles[1];
o a sidelight, 2 miles;
o a sternlight, 2 miles;
o a white, red, green or yellow all-round light, 2 miles.
* In vessels less than 12 metres (39 ft) in length:
o a masthead light, 2 miles;
o a sidelight, 1 mile;
o a towing light, 2 miles;
o a white, red, green or yellow all-around light, 2 miles.
Samaan tulokseen päädyin omalla googletuksella. Lähinnä olen tulkinnut tuon katsastus-sääntöjen kohdan 5.1 niin että siinä sallitaan sisävesille COLREG:n minimivaatimuksia vähäisemmät valot.Jan wrote:Katsastussäännössä lukee että kulkuvalojen pitää olla meriteiden sääntöjen mukaiset. Meriteiden säännöissä en löydä kohtaa joka sanoisi että avomerikäytössä alle 12m veneessä pitäisi olla > 20m veneille hyväksytyt kulkuvalot.
//Tomppa
Yritin sanoa, että alle 12 m aluksissa joudutaan Merenkulkulaitoksen tiukempien hyväksymisvaatimusten vuoksi käyttämään valoja, jotka ovat hyväksyttyjä alle 20 m aluksiin, ei yli 20 m aluksiin.
Itse jouduin vaihtamaan 9 m purjeveneeseen mastovalon, joka oli hyväksytty alle 12 m veneisiin ja varustettu 10 W poltimolla katsastajan vaatimuksesta, kun katsastusluokka on 2.
Mutta niin kuin sanoin aikaisemmin, niin ottakaa yhteyttä Merenkulkulaitoksen veneilytarkastajaan, joka kertoo yksityiskohtaisesti Suomen vaatimukset. Niin kuin Joakim sanoi, Italiassa hyväksytty ei ole välttämättä hyväksytty Suomessa.
Kari
Itse jouduin vaihtamaan 9 m purjeveneeseen mastovalon, joka oli hyväksytty alle 12 m veneisiin ja varustettu 10 W poltimolla katsastajan vaatimuksesta, kun katsastusluokka on 2.
Mutta niin kuin sanoin aikaisemmin, niin ottakaa yhteyttä Merenkulkulaitoksen veneilytarkastajaan, joka kertoo yksityiskohtaisesti Suomen vaatimukset. Niin kuin Joakim sanoi, Italiassa hyväksytty ei ole välttämättä hyväksytty Suomessa.
Kari
Ohessa kaksi linkkiä, jossa selviää määräykset ja valojen hyväksynnät Suomessa:
http://veps.fma.fi/portal/page/portal/f ... 5_15_0.pdf
http://portal.fma.fi/portal/page/portal ... merkit.pdf
Kari
http://veps.fma.fi/portal/page/portal/f ... 5_15_0.pdf
http://portal.fma.fi/portal/page/portal ... merkit.pdf
Kari
Eteenpäin "Asetus kansainvälisistä säännöistä yhteentörmäämisen..." luettuani löysin " Liite I Valojen ja merkkikuvioiden sijoitus ja teknilliset yksityiskohdat " jossa sanotaan
//Tomppa
sekä http://portal.fma.fi/sivu/www/veneily/r ... kulkuvalot13. Hyväksyminen
Sen valtion asianomaisen viranomaisen, jossa alus on rekisteröity, on hyväksyttävä lyhtyjen ja merkkikuvioiden rakenne sekä lyhtyjen asennus alukseen.
Näyttää siis siltä että Merenkulkulaitos on tiukempi vaatimuksissaan kuin COLREG.Kommentit: COLREGissä todetaan, että kulkuvalojen on – COLREGissä esitettyjen vaatimusten lisäksi – oltava myös kunkin maan viranomaisten antamien sääntöjen mukaiset. Suomella on tällaisia säännöksiä. Suomessa katsotaan, että sähköiset kulkuvalot, tulee olla Merenkulkulaitoksen hyväksymät tai niissä on oltava jonkin EY-maan merenkulkuviranomaisen hyväksyntämerkintä .
//Tomppa
Kiitos, toi jälkimmäinen on mielenkiintoinen, mm. bilteman yhdistelmää ei löydy ollenkaan.Anonymous wrote:Ohessa kaksi linkkiä, jossa selviää määräykset ja valojen hyväksynnät Suomessa:
http://veps.fma.fi/portal/page/portal/f ... 5_15_0.pdf
http://portal.fma.fi/portal/page/portal ... merkit.pdf
Kari
Hyväksytyissa valoissa löytyy sekä "1.2 Alle 12 metrin alukset, pohjoismaiden sisäiset kulkuvedet" että "1.3 Alle 12 metrin alukset" eli alle 12m ei suoraan poissulje 1. ja 2. luokkia.
Mistä sait tiedon että se olisi alle 12m sisävesivalo?
Bilteman yhdistelmä ei ehkä löydy koska on niin uusi, se on kai kuitenkin sallittu koska on ruotsin merenkulkulaitoksen hyväksymä(<20m veneille bilteman sivujen mukaan).toxi wrote:Kiitos, toi jälkimmäinen on mielenkiintoinen, mm. bilteman yhdistelmää ei löydy ollenkaan.Anonymous wrote:Ohessa kaksi linkkiä, jossa selviää määräykset ja valojen hyväksynnät Suomessa:
http://veps.fma.fi/portal/page/portal/f ... 5_15_0.pdf
http://portal.fma.fi/portal/page/portal ... merkit.pdf
Kari
Hyväksytyissa valoissa löytyy sekä "1.2 Alle 12 metrin alukset, pohjoismaiden sisäiset kulkuvedet" että "1.3 Alle 12 metrin alukset" eli alle 12m ei suoraan poissulje 1. ja 2. luokkia.
Mistä sait tiedon että se olisi alle 12m sisävesivalo?
Ruotsin sivujen mukaan, mutta Kari aiemmin mainitsiJan wrote:Bilteman yhdistelmä ei ehkä löydy koska on niin uusi, se on kai kuitenkin sallittu koska on ruotsin merenkulkulaitoksen hyväksymä(<20m veneille bilteman sivujen mukaan).
Tätä minä nyt haen, eli mistä tieto ja onko se "Alle 12 metrin alukset, pohjoismaiden sisäiset kulkuvedet" vai "1.3 Alle 12 metrin alukset"?Suomessa myytävässä versiossa lukee, että yhdistelmävalo on hyväksytty alle 12 m aluksiiin, elikä saaristoon. Muut vastaavat Bilteman valot hyväksytty alle 20 m aluksiin, elikä avomerikäyttöön (1 ja 2 luokka).
Kari
Pitäisi nimittäin Helsinki-Tallinna-raceen mennessä uusia valot eikä huvittaisi maksaa lopolightimäisiä summia eikä myöskään laittaa laittomia. Toi Haraldin vaihtoehto laittaa kaksi valoa eteen tietysti on OK mutta siinäkin on 50eur turhaa jos yhdistelmävalo käy + se on liian iso meidän veneeseen.
Toisaalta sanot myös:toxi wrote:Ruotsin sivujen mukaan, mutta Kari aiemmin mainitsiJan wrote:Bilteman yhdistelmä ei ehkä löydy koska on niin uusi, se on kai kuitenkin sallittu koska on ruotsin merenkulkulaitoksen hyväksymä(<20m veneille bilteman sivujen mukaan).Tätä minä nyt haen, eli mistä tieto ja onko se "Alle 12 metrin alukset, pohjoismaiden sisäiset kulkuvedet" vai "1.3 Alle 12 metrin alukset"?Suomessa myytävässä versiossa lukee, että yhdistelmävalo on hyväksytty alle 12 m aluksiiin, elikä saaristoon. Muut vastaavat Bilteman valot hyväksytty alle 20 m aluksiin, elikä avomerikäyttöön (1 ja 2 luokka).
Kari
Pitäisi nimittäin Helsinki-Tallinna-raceen mennessä uusia valot eikä huvittaisi maksaa lopolightimäisiä summia eikä myöskään laittaa laittomia. Toi Haraldin vaihtoehto laittaa kaksi valoa eteen tietysti on OK mutta siinäkin on 50eur turhaa jos yhdistelmävalo käy + se on liian iso meidän veneeseen.
Suomessa katsotaan, että sähköiset kulkuvalot, tulee olla Merenkulkulaitoksen hyväksymät tai niissä on oltava jonkin EY-maan merenkulkuviranomaisen hyväksyntämerkintä .
En tunne noita Italialaisia valoja ja eipä niitä Maritimin luettelossakaan näytä olevan ainakaan pikasilmäyksellä. Ensimmäisessä linkissä olevassa liitteessä on kerrottu teknisiä vaatimuksia, tosin koskevat hehkulampulla varustettuja valoja, on valoaukon koko ollut usein rajoittavana tekijänä. Mutta kokovaatimuksethan eivät koske LED-valoja. Olisikohan ne LED-valoja?
Merenkulkulaitos julkaisi listan kesän aikana. Soitin toukokuun lopusssa veneilytarkastajalle, että mikä on tilanne Bilteman valojen suhteen. Silloin oli jo hyväksyntä muille kuin yhdistelmävalolle. En tiedä minkä takia yhdistelmävalon pakkauksessa lukee niiden olevan ainoastaan alle 12 m aluksiin ja muissa alle 20 m aluksiin. Ehkä tuo voisi saada hyväksynnän alle 12 m aluksiin ilman aluerajoituksia, kun sellaisia näyttää olevan muitakin. Vaikka valo on hyväksytty Ruotsissa, niin sille pitää hakea eríkseen hyväksyntä Suomessa. Toivottavasti saa hyväksynnän Suomessa ilman aluerajoituksia, jolloin ostan heti sellaisen.
Merenkulkulaitos julkaisi listan kesän aikana. Soitin toukokuun lopusssa veneilytarkastajalle, että mikä on tilanne Bilteman valojen suhteen. Silloin oli jo hyväksyntä muille kuin yhdistelmävalolle. En tiedä minkä takia yhdistelmävalon pakkauksessa lukee niiden olevan ainoastaan alle 12 m aluksiin ja muissa alle 20 m aluksiin. Ehkä tuo voisi saada hyväksynnän alle 12 m aluksiin ilman aluerajoituksia, kun sellaisia näyttää olevan muitakin. Vaikka valo on hyväksytty Ruotsissa, niin sille pitää hakea eríkseen hyväksyntä Suomessa. Toivottavasti saa hyväksynnän Suomessa ilman aluerajoituksia, jolloin ostan heti sellaisen.
Juu, sulla on varaa laittaa11,7 metrinen peräjatke, saat tavallaan ilmaiseksi isomman veneen kun valot jo löytyy.harald wrote:Meinaatteko että Charlottan valot (jotka siis asensin jo viime vuonna) olisivat jotenkin jopa hyväksyttyjä. Tosi makeeta!


- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Miten muuten menee nuo hyväksynnät EU-alueella tänä päivänä? Jos Jopo:ssa ei ole käsijarrua, ja se on hyväksytty suomessa tulee se saada myös käyttää Pariisissa. Näin sovittiin, kiitos Stubb.
Seuraava askel oli autot. Jos auto on katsastettu esim. ruotsissa, virossa tai saksassa ja vuosikatsastus on voimassa niin sen tulee myös kelvata suomessa. Tästä tosin käytiin vähän EU-oikeutta (jossa suomi yllättäen taas hävisi) ja tästä valtio joutuu palauttamaan miljoonia väärin perittyjä katsastusmaksuja.
Perusteluna suomen valtiolta olivat tyyliin että "suomessa on erikoisolosuhteita ja teemme tarkastuksen laadukkaammin ja me kyllä tiedämme paremmin".
Hommaa voisi jatkaa niin, että ruotsissa on hyväksytty kulkuvaloja, joten niitten tulisi olla täten myös hyväksyttyjä suomessa.
Tämä siis EU markkinanrajoituspykälien mukaan. Ja EU-oikeus on vahvempi kuin kansallinen lainsäädäntö siinä mielessä että EY antaa raippaa jos rajoittaa markkinoita kansallisilla pykälillä. Viis väliä siitä mitä jotkut turvallisuusnäkökohdat tai kansalliset yliinsinöörit sanovat laadusta, EU:ssa pitää olla vapaat markkinat ja jos jokin laite on hyväksytty toisessa jäsenvaltiossa tulee se hyväksyä kaikissa.
Minä laittaisin ne valot mitä huvittaisi. Jos joku kysyy sanoisin että ne täyttävät näkyvyysvaatimukset ja ovat tietääkseni hyväksyttyjä.
Parempi laiton kirkas LED kuin 30 vuotta vanha hehkulamppu tyhjillä akuilla.
Seuraava askel oli autot. Jos auto on katsastettu esim. ruotsissa, virossa tai saksassa ja vuosikatsastus on voimassa niin sen tulee myös kelvata suomessa. Tästä tosin käytiin vähän EU-oikeutta (jossa suomi yllättäen taas hävisi) ja tästä valtio joutuu palauttamaan miljoonia väärin perittyjä katsastusmaksuja.
Perusteluna suomen valtiolta olivat tyyliin että "suomessa on erikoisolosuhteita ja teemme tarkastuksen laadukkaammin ja me kyllä tiedämme paremmin".
Hommaa voisi jatkaa niin, että ruotsissa on hyväksytty kulkuvaloja, joten niitten tulisi olla täten myös hyväksyttyjä suomessa.
Tämä siis EU markkinanrajoituspykälien mukaan. Ja EU-oikeus on vahvempi kuin kansallinen lainsäädäntö siinä mielessä että EY antaa raippaa jos rajoittaa markkinoita kansallisilla pykälillä. Viis väliä siitä mitä jotkut turvallisuusnäkökohdat tai kansalliset yliinsinöörit sanovat laadusta, EU:ssa pitää olla vapaat markkinat ja jos jokin laite on hyväksytty toisessa jäsenvaltiossa tulee se hyväksyä kaikissa.
Minä laittaisin ne valot mitä huvittaisi. Jos joku kysyy sanoisin että ne täyttävät näkyvyysvaatimukset ja ovat tietääkseni hyväksyttyjä.
Parempi laiton kirkas LED kuin 30 vuotta vanha hehkulamppu tyhjillä akuilla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020