Anonymous wrote:Muutama vasta-argumentti:
Vaikka latauskoneen sijoittaminen onkin akselista vapaa, täytyy silti huomioida äänieristys, pakoputki, imuilma, jäähdytys ja huollettavuus. Tuleeko oikeaa hyötyä?
Huollettavuus paranee kun kone on tyrkyllä eikä sitloodan alla. Noi muut pitää
vain tehdä, ei niissä mitään. Pakoputki on jo olemassa. Jäähdytys on tärkeää,
ja siihen pitää panostaa. Myös laturin jäähdyttäminen on tärkeää.
Värinättömyys toteutuu yhtä hyvin purjevenevetolaitteellisella dieselillä.
Yanmar 1GM ja SD20 on sitten vähintään 6000¤. Mutta joo, pitäisi päästä
kokeilemaan venettä missä SD. Mutta sen SD/kone-paketin sijoittaminen siihen,
mihin minä sen haluan, on hiukan vaikeaa/tekee tiukkaa
Lataaminen ei kai ole kovinkaan kummoinen ongelma dieselmoottoreilla. Toki
1GM:ssa on keskimääräistä vaatimattomampi laturi, mutta 100 A laturin
saanee alle 200 ¤ autotarvikkeena.
Ongelma ei olekaan se laturin koko, vaan siinä säätimessä. Hitachin laturiin
älykkään säätimen ymppääminen on hiukan työlästä, ja etenkin hiukan
turhaa, kun se on sitten vain 35A kuitenkin. Meillä puolityhjillä akuilla tuo 35A
laturi lataa sen 8-10A verran, johtuen tyhmästä ja liian varovaisesta säätimestä.
Satamamanöövereissä sähkökone on varmaankin merkittävästi parempi kuin 1GM, mutta moni 2-sylinterinen kone näyttää olevan vähintäänkin riittävä. Onko kyse sitten sylintereiden määrästä vai jostain muusta?
VÄÄNTÖ
Sähkökoneen käyttö nopeasti ja dieselin mahdollisista ongelmista riippumatta on toki etu. Toisaalta koko järjestelmä on paljon monimutkaisempi ja häiriöherkempi kuin tavallinen dieselmoottori.
No, ongelmia meillä sanotaan 0%. 0 kertaa 0 on edelleen 0

No ei, osaa elää
sen kanssa että systeemi olisi herkempi. Ennakoiva huolto olisi tietenkin hyvä
asia. Mutta tämän on edelleen purjevene.
Saattaa muuten olla että on parempi koneelle, ettei sitä käynnistetä kylmänä
ja pidetään sitä päällä vain se 15min mitä pilttuusta peruuttaminen vastatuuleen
ja purjeitten nostaminen kestää. Se peruuttaminen sähköllä, ja sitten purjehtiminen
on ehkä vain hyvä asia koneelle ja sen iälle?
Dieselit kuulemma eivät tykkää siitä, että niitä ajetaan tyhjäkäynnillä ilman
kuormaa. Jotain männänrenkaitten löysyydestä ilman vastapainetta tjms. Jos
noin pienen dieselin perään laitettaisiin noin iso laturi, se tyhjäkäynti ilman
kuormaa-ongelma olisi ainakin ratkaistu
2 kW riittää toki tyynessä 5 kn vauhtiin, mutta 1 GM:llä pääsee 6 kn ja yli 5 kn myös vastatuuleen. Nykyäänhän moni laittaa FE:n kokoiseen veneeseen jo 18 hv koneita, joten 2 kW on aika vähän, jos vähänkään samanlaiseen käyttöön konetta ajattelee.
Starttimoottorihan tämä on meille, ja pläkään. Ja riittää siihen. Ja jos tunniksi
joutuu ajamaan vastatuuleen niin ei siinä mitään, akkua on sen verran, koneen
antaman tehon lisäksi. Tai tuolla 300A akustolla kahdeksi tunniksi. Joko se
tuuli kääntyy, väylä kääntyy, alkaa purjehtii tai jokin muu muuttuja muuttuu
ennen kuin sähkö loppuu. Raskainta on ne pläkät ja pitäisi päästä luonnonsatamasta
missä ollaan oleiltu muutama päivä johonkin palvelusatamaan.
Itse sähkömoottorihan on yleensä luokkaa 4kW. Uskon että joksikin aikaa
voidaan akustosta ottaa se 2kW ja laturista toinen 1kW. 3kW emme ole koskaan
edes yrittäneet tuosta meidän koneesta, tai ei ainakaan olla koskaan oltu
lähellä 5.8knotsia tasaisella vedellä.
Eikös tuollainen jykevä maasähkö + akut + sähkömoottori säätimineen maksa 1GM:n verran? Lataussysteemi maksaa sitten vielä toisen mokoman päälle, joten kokonaisuus on merkittävästi kalliimpi.
Kalleus on suhteellista

Tässä tapauksessa kun kone tuottaa 2kW ei sillä
maasähkölaturille ole enää niin suurta tarvetta. Ja tuon 2kW saa aikaiseksi
missä vain, jos vain löpöä on. Säätimestä niin tässä tapauksessa kun ei ole
tarvetta säädellä tehoa kovinkaan tarkasta energiasäästön kannalta niin ehkä
yksinkertainen 12V/24V säädin riittäisi? Merkittävästi halvempi olisi ehkä? Vai
onko, Janne?
Koska akut eivät olisi yhtä kriittisiä tällaisessa järjestelmässä laskin että ihan
tavallisia märkiä lyijyakkuja voisi käyttää. 1¤/Ah on varmaan kohtuullinen hinta
niille.
Olen tällä hetkellä jossain 4800¤ paikkeilla pumppuineen latureineen. "Tarvikkeita"
menisi varmaan tuhottomasti (english understatement). Mutta yhdelle sähkömoottorille
ja jonkinlaiselle säätimelle tuossa summassa on 1500¤ varattuna.
Peruslähtökohta on että olemassa olevaa akselia ja potkuria voisi käyttää
edelleen. Tai jotain

Ongelmaksi tulee moottorin kierrosluvun laskeminen
potkurille sopivalle tasolle

Jannella on tuohon ratkaisu, mutta mutta. Kräutlerin ratkaisu näyttää halvemmalta
http://www.fred-rasmussen.dk/index.phtml?sek_id=55
Mutta oh, ai niin ihanan "elämä on" noi hinnat tuossa.
fred-rasmussen wrote:
Leveringsomfang: El-motor med reduktion, trykleje, basisplade
på justerbare gummiunderstøtninger.
Der medleveres styreboks, et-grebs fjernbetjening (styr- eller
bagbord), kabelsæt og hovedafbryder.
Eli noilla 4962¤ (alv mukana). Hmm

Reality-checkin ja heräämisen
paikka? Vai onko tässä fredin hinnoissa joku koira nyt mukana?