Page 3 of 3
Posted: Fri Oct 14, 2005 21:16 pm
by Esa
Ristolle tiedoksi!
Korjasin ko. kohdan vuonna 1985, ja siitä asti ainakin on ollut kuiva.
Yritän ottaa muutaman kuvan, kunhan veneelle pääsen, jos ne vaikka jotakuta auttaisivat.
Niitä kuituhommia on kyllä turha pelätä, ei ne mitään henkimaailman asioita ole. Tosin asiaa auttaa, jos saa jonkun oikeesti asioista perillä olevan auttamaan, ja näyttämään miten niiden aineiden kanssa "läträtään".
Pitää nyt muistuttaa kaikkia ketä tässä yllytän omatoimisuuteen, että tulipalovaara on olemassa ja itsesyttyminen mahdollista, eli NOUDATTAKAA OHJEITA!!!!!!
Esa
Posted: Fri Oct 14, 2005 21:22 pm
by Petri
Nahema wrote:Ristolle tiedoksi!
Pitää nyt muistuttaa kaikkia ketä tässä yllytän omatoimisuuteen, että tulipalovaara on olemassa ja itsesyttyminen mahdollista, eli NOUDATTAKAA OHJEITA!!!!!!
Esa
Itsesyttyminen! Tulipalovaara! Kuulostaa hyvältä, nyt Risto suorastaan juhlii kun tietää kenen kanssa hän pääsee hommaa tekemään
Tosiaan, kuvat ja ohjeet for dummies voisivat olla poikaa, koska itselleni tuo homma ei ole koskaan avautunut. Hyvä kuitenkin tietää, että tekemällä homma kerralla kunnolla saa jopa 20 vuodeksi mielenrauhaa.
Posted: Fri Oct 14, 2005 22:03 pm
by harald
Perusohje mitä palovaaraan tulee on että ei tee liian isoja satseja, ja
käymässä olevat aineet pitää pitää matalassa astiassa jottei syntyvä
lämpö ala kiihdyttämään reaktiota. Matalasta astiasta lämpö haihtuu
helpommin.
Sama koskee mattojen määrää, ei pidä mielellään tehdä neljää kerrosta
enempää kerralla koska liian paksun laminaatin kovettumisreaktio
kehittää liikaa lämpöä.
Ostin juuri kirjan "Fiberglass & Composite Materials" (Forbes Aird),
suosittelen!
Kirja Amazonilla:
http://tinyurl.com/b53jo
Re: Potkurin akselin takakannake
Posted: Sun Oct 19, 2025 20:00 pm
by Lanccu
Viimeisistä keskusteluista akselin kannakkeen vuotoon liittyen näyttää vierähtäneen aikaa, joten ainakin kokemuksia eri korjaustapojen kestävyydestä on varmasti tullut...
Itsellä tämä korjaus olisi ajankohtainen. Molempina kesinä kun vene on minulla ollut, on pilssiin tullut hieman vettä, varsinkin loppukaudesta. Vesi tulee jostain takaa läheltä reikää, josta mm. kaasuvaijeri tulee takaa moottoritilaan. Nyt veneen nostettuani huomasin, että potkuriakselin kannakkeen juuri oli hieman kostea. Otin rälläkällä nyt vajaa viikko noston jälkeen n. sentin verran kannakkeen ympäriltä pintaa auki lasikuituun asti, sauma pysyy aavistuksen kosteana. Jäykkä tuo kannake on, eli laminointi ei vaikuttaisi pettäneen. Ilmeisesti kannake on nyt parina kesänä alkukaudesta pysynyt joten kuten tiiviinä myrkkymaalikalvon alla, ja maalin kuluttua/haljettua on alkanut sitten vuotaa?
Kysymyksiä korjaukseen liittyen, olisiko tuota kohtaa syytä avata lasikuidulle asti kauempaakin talven ajaksi? Ehkä sitten keväällä lähempänä korjausta tuota voisi lämmittimelläkin yrittää kuivata.
Entä sitten itse korjaus, löysin täältä foorumilta kaksi eri tapaa:
1) Parin millin ura lasikuituun kannakkeen juureen, uran täyttöön Sikaa. Kuinka syvä uran pitäisi olla?
2) Lasikuidun laminointi kaulukseksi jonkin matkaa kannakkeen päälle. Kuinka pitkälle, ja montako kerrosta mattoa olette laittaneet? Jos jollain vaikka olisi onnistuneista remonteista projektikuvia.
Re: Potkurin akselin takakannake
Posted: Tue Oct 21, 2025 00:31 am
by Cage
Korjasin tuon kohdan heti ensimmäisenä keväänä kun oltiin ostettu vene. Löytyy siis Estellen albumista tuo ensimmäinen korjauskerta
tästä kuvasta eteenpäin. Kesti monta vuotta, kunnes kaulus alkoi hieman irrota ja lopullinen niitti oli kun taaimpaan pikkupilssiin pääsi valumaan dieseliä, joka sitten hakeutui hiushalkeaman kautta kannaketta pitkin. Siksi korjasin uudelleen joitain vuosia sitten (muistaakseni 2021), jolloin erona ensimmäiseen korjaukseen porasin kannakkeen sivuille pienet reiät, joihin ruiskutin acetonia lääkeruiskulla, jotta saisin dieseliä hieman huuhdottua sieltä veke. Sen jälkeen vielä ruiskutin sinne samoista reistä epoksia. Vastaava toimenpide löytyy Ferian albumista
tässä. Toisella kerralla erona ensimmäiseen, niin laminoin kauluksen joustoepoksilla (West Systems G Flex). Koska kannake meillä on myös tukevasti kiinni, niin ajatus tuon joustoepoksin käytöstä kauluksessa on sallia ehkä normaalia epoksia paremmin pieni tärina ilman kannakkeesta irtoamista. Toistaiseksi näyttää kestävän.
Re: Potkurin akselin takakannake
Posted: Tue Oct 21, 2025 21:49 pm
by Ari
Itse jouduin viime keväänä korjauttamaan akselikannakkeen. Ihmettelin maaliskuun lopulla veneellä käydessä, miten kannake näyttää märältä, vaikka muuten kaikki alapinnat pressun suojassa olivat kuivia. Menin lähemmäksi ja huomasin selvän dieselin aromin, ja dieselistä olikin kyse. Sitä oli myös maassa selvästi erottuvana tummana läikkänä.
Pinta näytti märältä aika laajasti kannakkeen ympäristössä. Olin ennenkin ihmetellyt kuutta pyöreää pultinkannan näköistä kohtaa sen liepeillä pohjassa, ja niiden reunoilla näkyi myös tummentumia. Ilmeni, että joku entinen omistaja oli kiinnittänyt "nerokkaasti" kannakkeen molemmin puolin sivuille osoittavat terästuet rungon sisäpuolella pulteilla rungon läpi. Vettä kannake ja nuo pultit olivat vuotaneet parina edelliskesänäkin, ja olin kummastellut, miksi pilssissä on vähän väliä vettä.
Koska ei ollut mitään kokemusta lasikuituhommista, eikä ollut aikaa harjoitella, palkkasin ammattimiehen. Itse otin pois polttoainetankin ja -letkut sekä kaasukahvan ja -vaijerit. Sitten kuitumies irrotti nuo pultit ja hioi pinnat kuidulle asti sisällä ja ulkona. itse lotrasin reilusti asetonia useana päivänä. Kun alue oli saanut kuivua, kuitumies tilkitsi pultinreiät epoksilla, laminoi akselikannakkeen sivuttaistukineen sisältä kokonaan umpeen ja maalasi. Itse kannakkeen yläosan ympärille tuli myös "kaulus". Lopuksi maalasin vielä itse pari kolme lisäkerrosta primeriä.
Kesällä peräpilssi pysyi nyt kuivana. Noston jälkeen on myös varmistunut, että akselikannake on ollut tiivis ja uusi laminointi näyttää hyvältä.
Re: Potkurin akselin takakannake
Posted: Wed Oct 22, 2025 10:07 am
by Lanccu
Kiitos vastauksista ja linkistä hyviin projektikuviin! Täytyy varmaan hioa hieman enemmän tuota kauluksen ympäristöä lasikuidulle. Lähistöllä on West Systemin tuotteita myyvä lasikuitupaja, jossa näyttäisi myös tuota G-Flexiä olevan. Tuo 236ml pakkaus saattaisi korjaukseen hyvin riittää.
Re: Potkurin akselin takakannake
Posted: Wed Oct 22, 2025 23:53 pm
by Ari
Lisäsin viime kevään kannakeprojektista kuvia galleriaan, mutta ovat siellä typerästi sikin sokin vailla mitään aikajärjestystä. Näkee kuitenkin päättelemällä, mikä oli lähtötilanne, vaiheet suurin piirtein ja lopputulos.
https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... in-kannake
Re: Potkurin akselin takakannake
Posted: Sat Nov 01, 2025 00:02 am
by Ari
Lanccu wrote: Wed Oct 22, 2025 10:07 am
Kiitos vastauksista ja linkistä hyviin projektikuviin! Täytyy varmaan hioa hieman enemmän tuota kauluksen ympäristöä lasikuidulle. Lähistöllä on West Systemin tuotteita myyvä lasikuitupaja, jossa näyttäisi myös tuota G-Flexiä olevan. Tuo 236ml pakkaus saattaisi korjaukseen hyvin riittää.
Tässä vielä omaa tarinaa toisessa ketjussa:
viewtopic.php?p=36180&hilit=akselikannake#p36180
Nyt tarkastelussa tuo korjaustyö vaikuttaisi toimineen hyvin. Kuitumies veloitti kuituhommista ja samalla tehdystä pienestä lisukkeesta eli peräsinputken lisälaminoinnista 770 euroa, käteismaksuna. Siistiltä näyttää, eikä tällä kaudella pilssiin enää valunut joka ajossa vettä. Pätäkkää paloi myös uuteen 33 litran tankkiin (140 €), sen NMEA 2000 -anturilin (130 €), uusiin polttoaineletkuihin ja uuteen suodattimeen sekä kaasukahvaan (260 €, "kaukohallintalaite"

).