Page 3 of 4

Posted: Thu Apr 19, 2007 17:20 pm
by mepitkan
Jep jep, ylät ja alat menevät tässä ihan sekaisin ;-) Alahela tosiaankin siinä piirroksessa oli ilman kaulusta.

No, toivotaan, että se alapusla kauluksensa kanssa menee veneeseemme - vanhassa puslassa kun sellainen oli. Vielä ei tosiaankaan olla ehditty veneen äärelle mallaamaan.

Voisikohan tuo olla veneen "vuosikerrasta" kiinni, mahtuuko sinne alas kauluksellinen vai ei ...?!

MeMa

Posted: Thu Apr 19, 2007 18:26 pm
by Olli
mepitkan wrote:Jep jep, ylät ja alat menevät tässä ihan sekaisin ;-) Alahela tosiaankin siinä piirroksessa oli ilman kaulusta.

No, toivotaan, että se alapusla kauluksensa kanssa menee veneeseemme - vanhassa puslassa kun sellainen oli. Vielä ei tosiaankaan olla ehditty veneen äärelle mallaamaan.

Voisikohan tuo olla veneen "vuosikerrasta" kiinni, mahtuuko sinne alas kauluksellinen vai ei ...?!

MeMa
Voi olla monestakin asiasta kiinni mahtuuko... Eli jos siinä on tosiaan ennenkin ollut kaulus molemmissa päissä, ja uusissa kaulukset on yhtä paksut kuin vanhoissa, niin sitten mahtuu. (tietysi vanhan yläpuslan kaulus on ajan saatossa kulunut, eli se on varmasti uutena ollut paksumpi)

Lapa tulee sitä lähemmäs pohjaa mitä paksumpi kaulus on yläpäässä, ja sitä matalampi kaulus alapäähän mahtuu...

Kaulus on toki melko helppo ottaa pois vaikka kotikonstein, jos ei mahdu 8)

Posted: Thu Apr 19, 2007 19:20 pm
by Erkka
Omatkin hain tuossa kuukausi takaperin Protoshopista. Komiat on ja mustat. Lupasin poimia kuvia asennustyöstä matkan varrelta, vielä en ole siis edes aloittanut. Nopeasti kokeilin ja saattaisi mennä ilman verta ja kyyneleitä. Ajattelin parantaa osakkeita odottamalla lämpimämpää ajankohtaa, jos vaikka tuo putki olisi hiukka laajennut. Puslat sijoitan pakkaseen edellispäivänä. Sain ihan oikeasti veneasentajalta tämän vinkin, ette pilkkaa! :P

Posted: Thu Apr 19, 2007 19:36 pm
by Olli
Awa wrote:Ajattelin parantaa osakkeita odottamalla lämpimämpää ajankohtaa, jos vaikka tuo putki olisi hiukka laajennut. Puslat sijoitan pakkaseen edellispäivänä. Sain ihan oikeasti veneasentajalta tämän vinkin, ette pilkkaa! :P
Älä sitten katkaise kylmäketjua kotiovelle, vaan kiikuta puslat jäissä rantaan. 8)

Sama kikka kuulemma puree tukilaakerin asennukseen, mutta homma täytyy varmaankin hoitaa melko nopeasti ettei lämpötilaerot ehdi tasaantua...

Posted: Thu Apr 19, 2007 20:09 pm
by Petri
Niin, tai sitten dippaa vain osat nestetyppeen asennuspaikan vieressä :)
Sillä lailla itse ajattelin hoitaa mahdollisesti edessä olevan ongelman. POM kestää ko. lämpötilan ihan hyvin, joten hajoamisongelmaa ei ole.

Posted: Thu Apr 19, 2007 21:12 pm
by harald
Kestääkö asennusoluet nestetypen? :)

Posted: Thu Apr 19, 2007 21:18 pm
by Olli
harald wrote:Kestääkö asennusoluet nestetypen? :)
Kestää, mutta olut ei ole neste -196 asteessa :shock: Vaikeuttaa hieman tölkin avaamista...

Posted: Thu Apr 19, 2007 22:59 pm
by Panu
mepitkan wrote:Jep jep, ylät ja alat menevät tässä ihan sekaisin ;-) Alahela tosiaankin siinä piirroksessa oli ilman kaulusta.

No, toivotaan, että se alapusla kauluksensa kanssa menee veneeseemme - vanhassa puslassa kun sellainen oli. Vielä ei tosiaankaan olla ehditty veneen äärelle mallaamaan.

Voisikohan tuo olla veneen "vuosikerrasta" kiinni, mahtuuko sinne alas kauluksellinen vai ei ...?!

MeMa
Tervehdys

Olen nähnyt alapuslia sekä kauluksella, että ilman. Esim S/Y Helmessä kaulus on, mutta meidän S/Y Annelissa taas ei.

Yläkaulus tulee olla suurinpiirtein oikeissa mitoissa, muuten ei pinnan kääntösektorin rajoitin tapit vastaa pinnahelan nastaan. Alapuslan kauluksella sitten saadaan pienennettyä akselin päittäisvälystä. Eli sitä määrää minkä akseli nousee ylös pinnasta ylöspäin repiessä. Tuo päittäisvälys ei ole mitenkään merkitsevä, koska painovoima pitää huolen että peräsin on aina ala-asennossaan.

Vuosimallilla en ole nähnyt laippojen olemassoloon vaikutusta. Itse asiassa S/Y Helmessä näinkin alalaipan ensikerran. Helmeen tehtiinkin puslat (kiitos Ipe) Wikissä löytyvän kuvan mukaan lisäten alapuslaan samanlainen kaulus, kuin vanhassa puslassa oli. Kalevi kertoi, ettei puslien asentamisessa ollut mitään ongelmaa. Mitään sovittamista ei siis tarvittu. Itse tulkitsen asian siten, että kuvat olivat siis kohtuullisen hyvin onnistuneet :D.

On hienoa, että puslien kuvat ovat löytäneet hyötykäyttöä. Sellaiseen ne tarkoitinkin. Haluaisin vielä kuvista palautetta, eli kuinka asennukset yms. ovat onnistuneet. Jos vaikka kuvin toleransseja pitäisi vielä muuttaa... #-o

Ai niin. Jos jollain on homma vielä kesken, niin ottakaa ihmeessä laakerin vaihdon eri vaiheista digikuvia, niin tehdään niiden kanssa wikiin laakerien vaihto-ohje :!:.

Posted: Fri Apr 20, 2007 12:56 pm
by KaleviHarkonen
Panu wrote:Vuosimallilla en ole nähnyt laippojen olemassoloon vaikutusta. Itse asiassa S/Y Helmessä näinkin alalaipan ensikerran. Helmeen tehtiinkin puslat (kiitos Ipe) Wikissä löytyvän kuvan mukaan lisäten alapuslaan samanlainen kaulus, kuin vanhassa puslassa oli. Kalevi kertoi, ettei puslien asentamisessa ollut mitään ongelmaa. Mitään sovittamista ei siis tarvittu. Itse tulkitsen asian siten, että kuvat olivat siis kohtuullisen hyvin onnistuneet :D.
Näinhän se meni, kiitos FE-aktiivien konsultaation. Peräsimen irroituksessa suurin homma oli se montun kaivaminen. Kahdelta mieheltä touhuun meni aikaa kaikenkaikkiaan yksi tunti, josta kaivamisen osuus oli 50 min.

Uudet puslat istuivat hienosti. Edes yhtään nahkeutta ei ollut, joten ehkäpä seinämävahvuutta olisi voinut olla joku mikroni enemmänkin? Tai sitten Ilpolla on tarkat toleranssit. Veneen mukana tulleista papereista löysin muuten puslien vanhan mittapiirroksen, joten ne meiltä irroitetut referenssipuslat ei ehkä sittenkään olleet alkueräiset.

Posted: Fri Apr 27, 2007 07:49 am
by Erkka
Nyt on sitten holit paikallaan, mutta kaskas kun ei mennytkään peräsin enää läpi, eli taisi olla turhan tiukka sovite. Tässä ketjussa on mainittu tuommoinen hoonaustyökalu, onko visiota mistä sellaista voisi kysellä vai omistaisiko joku peräti sellaisen? Vai olenko pakotettu ottaamaan holkit irti ja viemään takaisin sorvattavaksi? God damn kun nyppii tämä.

Posted: Fri Apr 27, 2007 08:11 am
by ipe
Ei hätää, jos sovite on todella tiukkka älä turhaan lyö puslaa enää pois->väljistyy. Ota karkeata hiomapaperia 80-100 ja pyöräyttelelet etusormella sisähalkaisijaa isommaksi. Näin kävi myös minulla ja toi ei hirveesti aikaa ota.

-ipe

Posted: Fri Apr 27, 2007 10:24 am
by Panu
Awa wrote:Nyt on sitten holit paikallaan, mutta kaskas kun ei mennytkään peräsin enää läpi, eli taisi olla turhan tiukka sovite. Tässä ketjussa on mainittu tuommoinen hoonaustyökalu, onko visiota mistä sellaista voisi kysellä vai omistaisiko joku peräti sellaisen? Vai olenko pakotettu ottaamaan holkit irti ja viemään takaisin sorvattavaksi? God damn kun nyppii tämä.
Tervehdys

Tuolta Bilipali Temasta saa tuollaisen LAMELLIHIONTALIERIÖ, 50 X 20 MM, MEDIUM (80) Tuotenro 192442. Sen varmasti saisi mahtumaan puslan sisään ja porakoneella antamalla hieman kierroksia saa sisähalkaisijaa kasvatettua helposti. Älä vaan hio liikaa.

Alkaa tuntua siltä, kun olen muutaman Feneilijän kanssa keskustellut, että peräsimen vannasputken sovite tai puslien sorvaajien toleranssit ovat kovin vaihtelevia. Toisilla solahtaa hyvin sisään ja toisilla on tiukkaa. Mene ja tiedä. Jos jotkut saisivat sisäreiän halkaisijan mitattua, niin saataisiin luotettavaa tietoa.

Posted: Sat Apr 28, 2007 21:26 pm
by Erkka
80-paperilla ja jarrusylinterin hoonaustyökalulla tuli nyt sitten ne "jetipelit". Kiitos poijjaat!

Posted: Mon Jun 04, 2007 09:40 am
by mepitkan
Hei!

Saatiinpa pienen väännön jälkeen mekin uudet Protoshopin puslat paikoilleen.

Alapusla sujahti paikalleen ilman ongelmia, mutta yläpuslan kanssa saimmekin sitten hieman taistella. Se oli tiukka, mutta vasaralla ja puukapulla naputtelemalla se meni kyllä sisälle. Sen jälkeen alkoi "mallailu".

Peräsinakseli meni sisälle yläpuslastakin, mutta kun peräsin oli ruuvattu paikalleen, se oli todella jäykkä - juuri ja juuri sitä jaksoi käännellä pinnan kanssa. Joku rannan asiantuntijoista väitti, että senkun veteen vaan - joku taasen sanoi, että vedessä puslat tulevat vielä pikkaisen turpoamaan.

Emme ottaneet riskiä, vaan lähdimme yläpuslaa käsittelemään. Hiekkapaperilla ei ollut suurempaa vaikutusta, joten Awan tapaan hankimme hoonaustyökalun (Bilipali Temasta n. 5EUR). Digitaalisella mauserilla seurailimme, miten hoonausporailu alkoi vaikuttaa.

Akkuporakoneella pyöritellessä vaikutus tuntui olevan hyvin pieni, mutta sähköporakoneella ei tarvinnut kuin muutaman kerran pyöräyttää, niin tarvittava väljyys saatiin. Itse asiassa taisi mennä pikkaisen liikaakin, eli suosittelemme malttia ja pitkäjänteistä välikokeilua jos ja kun joku vastaavaa hommaa lähtee tekemään!

Kiitos kaikille teille, jotka tämän aiheen tiimoilta olette vinkkejä ja tukea antaneet!! Tulipa taas yksi veneen "konstruktioista" tutuksi!!

terv. MeMa

Posted: Mon Jun 04, 2007 11:10 am
by Erkka
Tuossa tiukkuudessa kannattaa olla tarkka, jos peräsinakseli tarraa kiinni laakeriholkkiin pyöriessään, on vaarana putken pyöriminen mukana ja sehän sitten rapsauttaa laminoinnin irti.