Page 3 of 3

Posted: Wed Jun 01, 2005 15:05 pm
by Janne
Niin, tai sitten pitäisi ostaa myös uusi keula tuon pussin tilalle. Tälle vuodelle ilmestyi uusi iso North Saililta.

Posted: Wed Jun 01, 2005 15:08 pm
by harald
Kokemukseni mukaan ei sillä isolla niin suurta merkitystä ole. Ehkä alle 5%.
Uusi ykkösgenoa vaikuttaa noin 50% tuloksiin, noin suhteessa sijoituksiin.
Jos olisin kaikkia uusia purjeita uusimassa niin ainakin meidän venetyypissä
vaihtaisin heti niin kalliseen ykkösgenoaan kuin mahdollista. Muut sitten
jos jää rahaa yli. Seuraavaksi spinnu (jos alkuperäinen/huono). Sen
jälkeen kakkonen tai kolmonen ja vasta viimeiseksi isopurje.

Me ostimme silloin aikoinaan myös ekana isopurje.

Posted: Wed Jun 01, 2005 15:12 pm
by Janne
Joo, pitänee ens vuodeksi ostaa uusi keula, jos ei vene mene kaupaksi ennen sitä. ;)

Posted: Wed Jun 01, 2005 15:56 pm
by Guest
Uusi ykkösgenoa vaikuttaa noin 50% tuloksiin, noin suhteessa sijoituksiin.
Tjaa, taitaa olla niin, että ennen sotia kokoonharsitulla rullagenoalla ei tee mitään tosimiesten kisoissa. Purje itsessäänhän on aika kätevä, ei näet tarvitse paljoa trimmejä miettiä. Se on aina samannäköinen, skuuttasi sen ihan miten vaan :D .
Me ostimme silloin aikoinaan myös ekana isopurje
Sama vika, olisi ilmeisesti pitänyt satsata keulavarustukseen. No, täytyy syksyllä jutella asiasta WB:n setien kanssa ja heivata samalla koko rullahärdelli. Se ei ole kuin tiellä.

Selittelyterveisin,
Juhani, s/y Elli

Posted: Wed Jun 01, 2005 19:39 pm
by oikkpasi
Muistaakseni Hennulin G1:n etuliesmassa on 90mm negatiivista ja tuo pitäisi toteutua 7 m/s tosituulella. Eli tuo jo selittää osan kevyen kelin vedosta.

Myy Janne vaan vene pois ja osta semmoinen yli 1.10 lyssin vene! 8)

Posted: Wed Jun 01, 2005 22:08 pm
by Panu
oikkpasi wrote:Muistaakseni Hennulin G1:n etuliesmassa on 90mm negatiivista ja tuo pitäisi toteutua 7 m/s tosituulella. Eli tuo jo selittää osan kevyen kelin vedosta.
Tervehdys

Tätä tietoa ajoin takaa. Noin paljon negatiivistä tekee genoasta selkeästi litteämmän. Muista kuinka Charlotan vanhan genoan kanssa kävi Hangon regatan keveissä keleissä :wink:?

Yksi lääke lienee erittäin löysä riki keveisiin keleihin, jotta etustaagi painuisi luokille ja kompensoisi negatiivisuutta. En tiedä auttaako aivan keveimpiin keleihin, mutta tällä tavalla voisi houkutella hieman lisävauhtia. Konsti vaatii vanttien aktiivista säätämistä jopa kisan aikana kelin muuttuessa.

Muut keinot lienevät kirurgisia, leikkaamalla etuliikki suoremmaksi taikka lisäämällä etuliesmaan kaistaleen kangasta ja muotoilemalla liikin muoto uudelleen. En tiedä mitä purjeneuloja näistä kirurgisista konsteista sanoo... :roll:.

Posted: Wed Jun 01, 2005 23:05 pm
by harald
Vanttien löysääminen on teoriassa aika hyvä juttu mutta käytännössä harus
vispaa edestakaisin eikä hyvää trimmiä oikein löydä eikä ajamisesta tule mitään.
Sitäpaitsi puomin, isopurjeen sekä maston paino yhdessä ison skuutin voiman
kanssa tekee sen että jos todella haluaa notkoa pitää viedä spinnun falli
keulaan ja vinssata se.

Aivan kevyissä ei tuo spinnufallin vetäminenkään auta, kun ei lennä niin ei.

Aika yleistä on myös että tuulen nopeus muuttuu (lyhyenkin) kisan aikana jolloin
pitää taas ruuvata kireämmälle.

Helpompaa on ostaa kuoppapurje :)

Posted: Wed Jun 01, 2005 23:50 pm
by Guest
Muuten hyvä Harald, mutta kisan aikana ei vantteihin saa koskea. Ne ovat kiinteä asennus. Periaatteessahan vantteja kannattaisi jokaisella pidemmällä halssilla avomerikisoissa ruuvata ja saada nousukulmaa paremmaksi.

Posted: Wed Jun 01, 2005 23:51 pm
by Janne
Ja tuon ylläolevan kommentinhan kirjoitin minä..

Kyllä olette muuten Charlotassa sissejä kun tänään EWES kisan jälkeen lähditte spinnulla ajamaan takaisin Laruun. ;) Me lähdettiin Lauralla EPS:ille ja sitten suoraan oluelle.

Posted: Thu Jun 02, 2005 07:11 am
by harald
Anonymous wrote:Muuten hyvä Harald, mutta kisan aikana ei
vantteihin saa koskea. Ne ovat kiinteä asennus. Periaatteessahan vantteja
kannattaisi jokaisella pidemmällä halssilla avomerikisoissa ruuvata ja
saada nousukulmaa paremmaksi.
Joo, tästä on ollut puhetta aikaisemminkin. Missä kisassa ei saa ruuvata
vantteja? IMS, LYS, yksityyppiluokka? Voitko mainita sääntöä joka kieltää
vanttien ruuvamisen kisan aikana? Didn't think so... Mm H-veneitten
yksityyppisääntö kieltää ruuvaamisen kisan aikana, Albin Expressit myös.
Ja kun veneen yksityyppisäännöt ovat myös osa LYS-sääntöä niin silloin
ei saa ruuvata kisan aikana. Mutta meitä eivät sellaisia rajoituksia koske.

Posted: Thu Jun 02, 2005 12:04 pm
by Guest
Ja kun veneen yksityyppisäännöt ovat myös osa LYS-sääntöä niin silloin
ei saa ruuvata kisan aikana.
Kerropas nyt Harald missä noin sanotaan. Veneen pitää olla luokkasäännön mukainen, kyllä, mutta muuten luokkasäännöt eivät ole voimassa minun mielestäni. Olisi mm. vähän hankalaa osallistua Espoo-Suursaari-Raceen, kun ei ole lupaa käyttää VHF:ää tai GPS:sää. Tätä me mietittiin jo viime vuonna, että onko meillä lupa säätää vantteja vai ei. Minä tulkitsen kyllä että on ja näin aion ajaa jatkossakin kunnes toisin todistetaan. Viime kerralla ei kyllä tullut tarvetta mihinkään säätöihin.

Ville

Posted: Thu Jun 02, 2005 12:18 pm
by harald
Seison korjattuna, kyllähän se on niin että yksityyppisääntöjen mitat vain
ovat käytössä LYSin perustana siinä tapauksessa että vene on yksityyppi-
vene. Eli siis vaikka yksityyppisäännöt kieltäisivät vanttiruuvien ruuvaamisen
niin LYS-skaboissa sitä saisi tehdä (yksityyppiveneelläkin). Tämä on
mielestäni myös sen rehdin kilpailun periaatteen mukaista joten varmaan
menee oikein noin.


Eikä Charlottassakaan enää ruuvata niitä ruuveja. Peruspullea genoa
menee liian pulleaksi jos vantteja päästää. Skuuttia kireämmälle vain :)

Posted: Thu Jun 02, 2005 13:18 pm
by harald
Janne wrote: Kyllä olette muuten Charlotassa sissejä kun tänään EWES kisan jälkeen
lähditte spinnulla ajamaan takaisin Laruun. ;) Me lähdettiin Lauralla EPS:ille
ja sitten suoraan oluelle.
Mikä kiire meillä oli kun oluet oli jääkaapissa kylminä veneessä jo?

IMS kisoissa ei saa koskea vantteihin

Posted: Mon Jun 06, 2005 17:20 pm
by Guest
Pakko kommentoida vanttien kiristämistä. Ainakin IMS kisoissa vantteihin EI saa koskea. IMS -säännöissä kohta 305 sanotaan "Adjustment of rigging whilst racing is NOT permitted..."
T: Santtu

Posted: Mon Jun 06, 2005 19:29 pm
by harald
Joo, tämä IMS-juttu oli jo tiedossa. Periaatteessa ei saisi edes kisojen
välilläkään säätää koska mastonhuippu siirtää ja pitäisi kallistaa vene
uudestaan mutta järkikin sanoo ettei siinä järkeä ole. Mutta oikeassa olet
että IMS-kisoissa ei saa ruvata kisan aikana. Tämähän on vähän kuten
luokkasääntö joka kieltää ruuvaamisen kisan aikana.