Potkuriakselin ulvonta

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Re: Potkuriakselin ulvonta

Post by asalovuo »

Laakerin sisällä ei näkynyt mitään erityistä eikä se ollut väljä. En tietenkään tiedä miltä uusi laakeri näyttää, joten vaikea sanoa onko laakerissa vikaa :)
Kyseessä on 40v vene eli voihan olla, että kuluma akseliin on syntynyt jonkun muu omistajan toimesta esim. ajamalla täysin kuluneella laakerilla.

Täytyy irrottaa laakeri ja hankkia uusi. Luulen myös, että akseli on syytä vaihtaa jottei uusi laakeri kulu välittömästi pilalle akselissa olevien urien johdosta.
Sitten pitää alkaa tutkia akselikannakkeen kiinnitystä. Tiedän, että useat on juottaneen epoksia kiinnitykseen mutta jotenkin tuntuisi paremmalta avata kiinnitys hieman perusteellisemmin ja laminoida kannake uudelleen kiinni. Ajatuksena olisi ongelmakohdan avaaminen asap ja jättää se kuivumaan talven ajaksi ja sitten keväällä laminoida kannake kiinni tukevammin.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Potkuriakselin ulvonta

Post by harald »

Tuo avaaminen, kuivaus ja laminointi kuullostaa hyvältä idealta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Re: Potkuriakselin ulvonta

Post by asalovuo »

Akselikannakkeen kumilakerikin lähti kohtuullisen helposti irti. Kuluneen näköinen se on eli ehkä olikin aika vaihdolle. Kannakkeessa ei ollut lukitus ruuveja eli niiden kanssa ei tarvinnut taistella :D
(Koko näyttäisi ole 25mm/1.5" pituus 100mm, materiaali komposiitti)

Image
Image

Työkaluna pari putken pätkää, prikkoja ja kierretanko. Oletan, että uuden saa paikalleen samalla työkalulla.

Image
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Potkuriakselin ulvonta

Post by harald »

Onko se kulunut tasaisesti? Vaikea tietenkin mittailla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Re: Potkuriakselin ulvonta

Post by asalovuo »

Näyttäisi kuluneen tasaisesti mutta kuten totesit mittaaminen on kyllä aika mahdotonta.
Täytyy ottaa akseli sekä tuo laakeri mukaan kun menen ostamaan uusia. Ehkä osaavat sanoa onko urien syynä akselissa tuo nyt irroitettu laakeri vai olisiko todennäköisempi syy se, että joku edellisistä omistajista on ajanut jonkin aikaa täysin kuluneella laakerilla ja sitten vain vaihtanut laakerin.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Ari
kokelas
Posts: 155
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Potkuriakselin ulvonta

Post by Ari »

Heitänpä viimein tänne tämän tuskailun oman veneen potkuriakselin kannakkeesta, vaikka ketjun otsikkoon stoori ei sovellu. Akselin ulvontaa ei ole esiintynyt, muunlaisia räminöitä kylläkin mm. siksi, että koneen yksi kiinnityspultti oli vielä toissavuonna irti.

Ihmettelin siis jokin aika sitten poiketessani talvehtivalla veneellä, miksi akselikannake näyttää märältä. Astuin lähemmäksi ja havaitsin dieselin aromia. Ja kyllä, kannake oli aivan dieselin kastelema. Soralla sen alla näkyi tumma valumajälki. Pohja kannakkeen ympärillä oli myös tummansininen, vaikka myrkkymaali on vaaleansininen.

Selvisi, että mystisesti dieseliä oli vuotanut joko koneen tankista tai lämmittimen tankista. Ne ovat pituussuunnassa samassa kohdassa kannakkeen kanssa. Dieseliä oli peräpilssissä ja sitä oli valunut koneen alle ja salongin lattian alle, mutta sitä ei ollut yltänyt salongin pilssiin asti. Siivosin dieselit pois, käsipumpulla sitä tuli karkeasti arvioiden litra salongin tienoolta ja litra peräpilssistä. Lisäksi dieseliä imeytyi erilaisiin riepuihin hyvinkin litra tai kaksi.

Veneen galleriassa muutama kuva.

Akselikannakkeen omituinen kiinnitys ja korjaustarve

Akselikannake on tuettu sen molemmin puolin sisäpuolelta metallikiskoilla, jotka on pultattu rungon läpi. Näiden kuuden pultin kannat ovat ilmiselvästi vuotaneet dieseliä, samoin todennäköisesti myös itse kannake.

Nuo pultit ja metallikiskot täytyy nyt irrottaa ja dieselin kastelema lasikuitu pitää poistaa sisä- ja ulkopuolelta. Pultinreiät täytyy laminoida umpeen. Sitten kannake ja sen tuet pitää laminoida runkoon.

Poikkeuksellisen vaikea päästä käsiksi korjaustöihin

Koska veneessäni on poikkeuksellisesti pistopunkka molemmin puolin, korjaustyö on normaalia hankalampi tapaus. On vaikea päästä käsiksi koneen tankin alla olevaan kannakkeeseen. Olen tähän mennessä tyhjentänyt koneen tankin, irrottanut pistopunkan peräosan seinän tankin kohdalla sekä lämmittimen ja koneen letkut ja tankit. En kuitenkaan ole vielä keksinyt, miten saan ujutettua koneen tankin pois paikoiltaan.

Peräsuuntaan tankin tiellä ovat lämmittimen tuhdisti lämpöeristetty putki, peräsinputki ja istumalaatikon vedenpoistoputket. Saatan saada tankin ulos irrottamalla lämmitinputken. Esteenä pistopunkan suuntaan ovat tankin takaosaan hitsattu tuki ja koneen kaasuvaijerien metallinen tuki. Kaasukahvaa en mielellään irrota, koska se vaatii väkivaltaa. Rautasahalla voisin poistaa tankin tuen. Ehkä joka tapauksessa heitän tankin pois ja ostaa uuden muovitankin, johon saisi helposti tähän asti puuttuneen tankkianturin. Tankin tukeva kiinnitys varmaankin onnistuisi.

Olen ostanut valmiiksi akkukäyttöisen kulmahiomakoneen ja hiomalaikkoja eri karkeuksilla sekä liki litran asetonia dieselin siivoamiseen. Lasikuitutyötä en itse tule tekemään, koska ei tunnu riskin arvoiselta harjoitella moista vesirajan alapuolisessa kohteessa.

Lisäksi jos korjausta varten pitää irrottaa potkuriakseli, siinäkin menee sormi suuhun. Olisi samoin tukalat paikat ergonomisesti, koska konetilan takana on jämäkästi kiinnitetty vanerilevy siinä aiemmin olleen akkulaatikon tukena. Levyn tiukat kiinnityspultit ovat alapuolella. Se pilkkoa sahalla varoen polttoaineletkuja, potkuriakselin voiteluletkua sekä kaasuvaijereita.

Summa summarum:
- Kaikenlaiset vinkit kelpaisivat hyvin. Erityisesti pyydän vinkkejä pätevistä ja kohtuuhintaisista pk-seudulla toimivista ammattilaisista, jotka tarttuvat hommaan.
- Ajatuksena on saada vene vesille seuran viimeisenä vesillelaskupäivänä 24.5.2025. Jos ei onnistu viimeistään 7.6., sitten vene jää telakalle pitkälle heinäkuulle asti. Kesäajan säilytys on satamassa tosin kiellettyä.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Ari
kokelas
Posts: 155
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Potkuriakselin ulvonta

Post by Ari »

Ari wrote: Mon Apr 14, 2025 22:37 pm ...
En kuitenkaan ole vielä keksinyt, miten saan ujutettua koneen tankin pois paikoiltaan.
...
Eilen onnistui tankin poisto, kun sain purettua lisäpistopunkan rakennetta. Monta tuntia kului ähertäessä ja sitten siivotessa.

Image

Ihmeen siistiltä akselikannakkeen seutu sisältä näyttää, eikä oikein mitään kohtaa näy, mistä voisi vuotaa. Jopa kannakkeen tukena olevat ja rungon läpi pultatut teräslevyt tuntuvat sormella siltä, ettei pinnalla ole ollut yhtään dieseliä. Ruosteen näköinenkin oli vain likaa. Kolmea vasemmanpuoleista mutteria sain kyllä helposti löystymään, oikeanpuoleisista kurotin kokeeksi vain yhtä, joka tuntui kireämmältä.

Image

Tänään oli silti tarkoitus ryhtyä repimään näitä kannakkeen tukilevyjä irti ja sitten hiomaan, mutta iski täysin veteläksi vetänyt räkäflunssa. Lisäksi ilmeni, että Motonetistä ostamani akkukäyttöinen kulmahiomakone ei sisältänyt akkua. Myyntipakkaus ei tätä puutetta edes vihjannut, ja akku näköjään maksaa enemmän kuin laite. Kunhan toivun otan ja palautan ja vaihdan akuttomaan malliin. Akullinen oli mielessä siksi, ettei tarvitse tuskailla telakan aina täysin varatun maasähkökaapin kanssa, minkä piuhan kehtaisi irrottaa.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
jil83
kokelas
Posts: 84
Joined: Mon Nov 19, 2018 20:31 pm
Vene: Pikku Myy

Re: Potkuriakselin ulvonta

Post by jil83 »

Moikka Ari,

Onnea matkaan korjauksen kanssa. Ammattimiehet voi olla vaikeita löytää ainakaan nopealla aikataululla varsinkaan nyt, kun kuumin kevätsesonki painaa päälle. Ja kohtuuhintaanhan näitä ei tee valitettavasti kukaan. Noihin satamien kesäsäilytyskieltoihin voi onneksi usein anoa poikkeusta, jos on vaativia remontteja käynnissä. Kannattaa selvittää tämä vaihtoehto, niin laskee vähän aikataulupainetta.

Olisit kyllä voinut mieluummin tehdä kokonaan uuden topicin kuin vastata vanhaan potkuriakselia koskevaan. Ehkäpä moderaattorit voisivat vieläkin siirtää tämän uuteen säikeeseen?
s/y Pikku Myy : FIN-2039
Post Reply