Page 3 of 4

Posted: Thu Aug 22, 2013 08:39 am
by Olli
Meillä oli veneessä Heikki, Ilmari ja Mikko.

Joskus täytyy ottaa varaslähtökin, jotta oppii näkemään missä se linja menee... Hankalaa oli päästä takaisin viivalle, kun molemmilla puolilla oli veneet. Päästiin sitten kuitenkin lopulta kääntymään, ja hyvissä takaa-ajoasemissa vedettiin loppukisa. Kryssi punaiselle viitalle oli kilpailullisesti ihan jännää, mutta sen jälkeen sitten ajeltiin jonossa maaliin ilman isompia juonenkäänteitä. Lähtöasetelmiin nähden kisa meni kohtuullisen hyvin.

Posted: Thu Aug 22, 2013 08:43 am
by Olli
Jankka wrote:No, voihan Se olla, että veneen pohja pitää putsata edes kerran kesässä, kun spinnuillessa Merelli meni heittämällä ohi :(
Me taas katsottiin, että pitäisikö kopioida teidän spinnutrimmi, laskea fallia pari metriä ulos, kun Valpuri näytti kulkevan niillä asetuksilla aika hyvin 8)

Pohja lienee meilläkin aika kamala, alapesua ei ole suoritettu koko kesänä, ja lomapurjehduksen jälkeen vene seisoi pitkään paikallaan...

Posted: Thu Aug 22, 2013 09:19 am
by Jankka
harald wrote: Yleensä alle 10 knotsin tuulessa jotain 160 TWA, ja sitten yli 12 kn tuulessa 170 astetta. .
Tuo onkin hyvä muisti sääntö, täytyy painaa Se muistiin :)

Tuo Jenni on Pikku Myyltä hankittu, ihan hyväkuntoinen ja sisäskuutitkin on... Täytyy vaan opetella lisää purjehtimista.

Posted: Thu Aug 22, 2013 10:42 am
by Jankka
Olli wrote: Me taas katsottiin, että pitäisikö kopioida teidän spinnutrimmi, laskea fallia pari metriä ulos, kun Valpuri näytti kulkevan niillä asetuksilla aika hyvin 8)
What we've got there was a failure to communicate - pianisti ei kysynyt eikä keulagasti kertonut että spinnu ei ole topissa :(
[oikeastaan kyse oli käsien vähyydestä]

Posted: Thu Aug 22, 2013 14:52 pm
by Panu
harald wrote:
Panu wrote:Ajoitus linjalla ei ole mielestäni SE JUTTU, vaan se missä asemassa haluaa olla välittömästi startin jälkeen :!: .
Kaikkien takana? :)...
Tervehdys

Eihän se nyt ihan huonosti mennyt. Oltiin sentään ylämerkillä teidän jälkeen toisena samaan aikaan Tyyne+:n kanssa :roll: :wink: .

Posted: Fri Aug 23, 2013 17:00 pm
by Mikko E
Olihan hieno keli! Propsit vastatuulilähdöstä ! Ratanumerokin oli helppo bongata, kun sitä selkeästi kohti näytettiin lähestyttäessä. Keulaan hetken arpomisen jälkeen G1, valinta meni nappiin.

Kisassa oli miehistöpolitiikkana taas kerää listoilta kasa gasteja tutustumaan kisapurjehdukseen, harjoittelemaan manöövereitä ja muutenkin kokeilemaan vähän aktiivisempaa purjehdusta. Toki kisaamistakin yritettiin, mutta Elecin pohja on päässyt taas vähän levään... Eli taktiikkana yrittää kisassa se mikä pystytään, kehittyä ja saada manööverit sujumaan, sekä purjehtia sen verran vapaissa (lue: poissa kärkiveneitten tieltä), että ehditään hoitaa manööverit vähän paremmin ennakoiden. Miehistönä siis Asta, Taina (keulassa), Janne ja Tommi. Spinnukokemusta oli käytännössä vain Tainalla.

Rykäistiin Spinnu 25 min. ennen starttia ensimmäistä kertaa ylös, lasku ja valmistautuminen starttiin :lol: Startissa ajoin minuutin kohdalla styyralla linjaa kohti liian aikaisin liian pitkälle ja takaisin kääntyminen ei sitten paaralla ollutkaan enää niin helppoa: eihän se minuutti siinä tuulessa riitä kahteen käännökseen, jos ei pääse kääntämään juuri oikeaan rakoon. Styyran veneitä väistellen käännyttiin sitten muitten perään ja kohti armotonta kiriä :)

Ylämerkille tullessa tajuttiin spinnun olevan pussissa ja köydet kiinni mantookissa... Kamat paikalleen ja lopulta spinnu osuus manöövereineen meni näillä harjoitteluilla varsin mukavasti. Vihreältä kryssille lähtiessä huomattiin takana olleen veneen olevan vielä toinen FE, hitto mehän ei oltu ees viimeisiä :D No tulihan se sieltä kryssillä heittämällä ohi, harjoiteltiin samalla vendojen tekoa tällä miehistöllä ekoja kertoja, kun tuli kiirus rata-alueelle.

Loppukisa olikin sitten mukavaa purjehdusta ja miehistöllä oli reipas oppimisen meiniki: vaikka oltiin viimeisiä, oli ilo purjehtia!

Punaiselle kääntömerkille tullessa, spinnupuomia styyralla viritellessä tulikin sitten illan erikoisuus: Ison luokan toisena tullut ~40 ft. sinirunkoinen raaseri meinasi pokkana ajella paaralla sokkona eteen, merkin välittömässä läheisyydessä. Muita veneitä ei lähistöllä ollut kuin ison luokan kärkivene, joka sekin oli jo mennyt meistä aiemmin ohi. Ensimmäisellä "stryyra" huudolla tuli jonkun pää näkyviin (siellä ei siis ennen näkynyt ketään tähystämässä) ja vasta toisen huudon jälkeen alkoi veneessä tapahtua. Eivät vaivautuneet vendaa tekemään, vaan nostivat kurssia. Meillä pinnassa ollut lähti vaistomaisesti myös nostamaan kurssia väistääkseen, ennen kuin ehdin puuttumaan. Tilanteen seurauksena jouduttiin väistämään ison veneen perää. Olis ollut minusta aivan selvä protestin paikka, mutta jotenkin en ollut ihan sillä menttaliteetilla kisassa mukana, niin tuo jäi hämmennyksessä tekemättä. Huutelivat vielä isosta veneestä perään, "Ootsä aiemmin ollu täällä" ja gastin kertoman mukaan vielä perään: "olisit huutanut aiemmin". Tota noin, vaikka me miten perässä purjehdittaisiin, kisassa tai ei, niin toi on yleinen väylä ja kuka kehtaa ajaa tollein laput silmillä ja vielä huutelee takaisin?? Jos meinasivat tarkoituksella ehtiä edestä, niin sitä on noin erilaisilla venevauhdeilla aika vaikea arvioida, ja antaisi minulle kovasti lisää luottoa, jos voisin olla varma ovatko meitä edes huomanneet eli joku on selkeästi tähystämässä. Vahinkoja sattuu ja joskus voi nukahtaa, mutta montako kertaa pitää styyraa huudella että jotain alkaa tapahtumaan?

Tarinan opetus, olkaa valmiita puuttumaan rikkeisiin, muuten ne voivat toistua. En nyt halua tässä ketään alkaa sen enempää sättimään, mutta haluan tuoda tilanteen yleiseen tietoon.

Loppukisa tasailtiin sykettä ja parannettiin spinnumanöövereitä, hommahan lähti kivasti sujumaan!

-Mikko, ElecTrip

Posted: Fri Aug 23, 2013 18:01 pm
by villee
Mikko E wrote:montako kertaa pitää styyraa huudella että jotain alkaa tapahtumaan?
Ei kertaakaan. Ajaa riittävän lähelle, metakoi, ja näyttää punaista lippua. Etenkin jos alkaa tulemaan *ittuilua vastaan, niin b auki (onhan se siellä backstaagissa, onhan?). Ja mikäli avautuminen jatkuu, niin sormi lippua kohden ja katse silmästä silmään. :)

Ottamatta kantaa tähän caseen, koska en sitä nähnyt, olen pari kertaa jäänyt melkein isojen veneiden alle (ja todistanut em tapahtumia muiden osalta) eri sortin beer can racingeissa, siis siten että pikkuveneellä on ollut kaikki oikeudet, mutta isompi on mennyt kuin tietyt automerkit kehällä. Muutaman kerran kun sanoo tilanteessa "#¤%&/( ja osoittaa punalippua niin ei muuten enää satu vastaavaa... :-) tämä on ainut tapa, millä em lieveilmiöön voi puuttua. Ja kannattaa muuten muistaa, että B:n näyttäminen ei tarkoita että lautakuntaan asti asiaa tarvitsisi viedä...

ville

Posted: Fri Aug 23, 2013 18:16 pm
by harald
En pidä siitä etteikö B-lipun näyttämisen jälkeen ei mentäisi sen leivättömän pöydän ääreen. Rohkeasti sitäkin harjoittelemaan vaan!

Eri asia on jos toisessa veneessä sanotaan "sori" (tjms.) ja otetaan se venda ja jiippi. Ei tarvitse edes sanoa sori.

Posted: Fri Aug 23, 2013 20:58 pm
by asalovuo
Mikko E wrote:...miehistöpolitiikkana taas kerää listoilta kasa gasteja tutustumaan kisapurjehdukseen, harjoittelemaan manöövereitä ja muutenkin kokeilemaan vähän aktiivisempaa purjehdusta...


Ensi kerralla porukka rohkeasti laidalle roikkumaan ;)
Mikko E wrote:...Vihreältä kryssille lähtiessä huomattiin takana olleen veneen olevan vielä toinen FE, hitto mehän ei oltu ees viimeisiä :D No tulihan se sieltä kryssillä heittämällä ohi...
Äkkiseltään katsottuna ajoitte liian ylös eli jos olisitte ajaneet hieman alemmas ja kokomiehistö olisi ollut laidalla niin tuskin oltaisiin tultu ohi :)
Lenssillä painolla on varmasti enemmän merkitystä eli sitten ehkä oltaisiin taas saavutettu.

Protestoinnista olen samoilla linjoilla eli jos on aihetta, niin lippu ylös vaikka joutuisikin viemään homman loppuun asti.

Posted: Fri Aug 23, 2013 21:24 pm
by harald
Saan taas varmaan katua tätä, mutta kiinnostaisiko Trippiä että tulisin teidän kanssa purjehtimaan vähäsen?

Posted: Fri Aug 23, 2013 23:56 pm
by villee
harald wrote:En pidä siitä etteikö B-lipun näyttämisen jälkeen ei mentäisi sen leivättömän pöydän ääreen. Rohkeasti sitäkin harjoittelemaan vaan!

Eri asia on jos toisessa veneessä sanotaan "sori" (tjms.) ja otetaan se venda ja jiippi. Ei tarvitse edes sanoa sori.
Jep, olen samaa mieltä että proteesihuone kuuluu lajiin ja sitäkin tulee harjoitella. Lähinnä vaan silloin tällöin harmittaa kun näkee ihan selviä "isot jyrää pienen" -caseja koska luotto on suuri siihen ettei jengi "kuitenkaan" protestoi. Ja sitten toinen versio on se, että rikottu porukka jättää sanomatta mitään kun ei aikataulut&uskallus anna myöten mennä lautakuntaan jne...

Parempi vaan ilmoittaa siitä erimielisyydestä heti lipulla ja vasta sitten ruveta spekuloimaan että onko allakassa tilaa ja mitenköhän se sääntö meni. Jos rikkoja oli sitä mieltä että teki virheen niin se rundaa. Jos taas itse muistaa että "ohhoh itse asiassa mä olinkin paaralla", niin voi sen lipun ottaa vege ;)

Posted: Mon Aug 26, 2013 17:47 pm
by hande
Tervehdys kaikille. Hieman tarkentaisin Mikko E:n kuvausta WHC 9/2013 styyra/paara tilanteesta siellä kryssimerkillä. Tottakai olimme väärässä kun olimme paaralla emmekä huomanneet teitä ajoissa. Käänsin kuitenkin heti kun kuulin teidän "styyra" huudon ja vika oli tietysti meissä kun emme nähneet teitä aiemmin. Ei tässä kuitenkaan ollut missään nimessä kyse mistään "isot jyrää pienet" mentaliteetista jonka kuvan tuosta kuvauksestasi saa vaan yksinkertaisesti emme havainnet teitä aiemmin, näin käy varmaan kaikille jossain vaiheessa jos kisoja kiertää.

Meitä oli hieman vajaa porukka mukana ja jennin trimmaaja (joka yleensä näkee myös jennin taakse) oli hetkellisesti sisällä veneessä ja kipparilla oli kyllä käsitys missä muut ison luokan veneet ovat mutta täytenä yllätyksenä tuli että pienen luokan veneitä on vielä kryssillä, pahoittelut tästä. Muistaakseni sanoin teille "sorry, olisitte huutaneet aiemmin jos näitte meidät" tai jotakin siihen tapaan mutta että joku olisi alkanut "pottuilemaan" meidän veneestä ei mielestäni pidä paikkaansa eikä ole meillä tapana muutenkaan. Emme myöskään mielestäni mitenkään nostaneet vaan käänsimme paaralta styyralle niin nopeasti kuin pystyimme heti kun havaitsimme teidät. Pahoittelut siis vielä ja tsemppiä. :D

t:hande

Posted: Thu Aug 29, 2013 10:34 am
by Mikko E
Moi hande,

Aihe alkaa vähän jo jäähtymään, mutta voisin vielä tarkentaa kuvaustani.

Eli se ei minusta tuntunut kovinkaan innokkaalta ("estetään törmäys" liikkeeltä) se teidän väistönne, kun ehdin piiiitkän ikuisuuden ihmetellä, aiotteko väistää vai ette. Huusin varoituksen kaksi kertaa ja olin näkeväni ensimmäisen huudon jälkeen liikettä tähystämään. Voi olla että näin väärin, jos kerran käänsitte heti (toisen) huudon kuultuanne. Minulle tilanne näytti siltä, että nostelette kurssia ylöspäin ja valmistaudutte kyllä vendaan, mutta odottelette, että gastit ovat ehtineet rauhassa paikoilleen ja purjeet saadaan trimmattua optimaalisesti. Väistö ja meidän oikeudet ei siis oikeen tuntuneet olevan teillä prioriteettina kovinkaan korkealla, meidän veneestä katsottuna. Ehkä siis ette kuulleet ekaa huutoa ja veneenne kääntyy todella hitaasti. Siinä tapauksessa suosittelisin olemaan muutenkin tarkkaavaisempi tähystyksen kanssa, siellä oli muutakin liikennettä kuin kisaava iso luokka.

Nyt te kyllä saitte lopulta sen vendan tehtyä, mutta jos muistelen oikein, olitte vasta tuulen silmässä, kun jo ohitimme teidät alakautta. Vasta siinä vaiheessa aloin uskomaan, että meinaatte tehdä vendan loppuun saakka, ettekä vain nostele. Alku todellakin vaikutti, että vain nostatte kurssia ja aiheutti veneessämme ihmetystä. Aiemmassa viestissä tuon tilanteen olisi voinut kuvata tarkemmin, pahoitteluni väärän kuvan antamisesta!

Siks toisekseen meitä jurppi aika paljon se, että väistävästä veneestä aletaan huutelemaan yhtään mitään muuta perään, kuin se tärkein "sori". Meillä oli merkinkierto ja mahdollinen venda teidän takia valmistelussa pinnamiehen, spinnupuomin ja genoan osalta, joten huomiokyky oli aika rajattu. Ihan kaikille varoituksen sanana, älkää hämmnetäkö lisää ja alkako huutelemaan mitään ylimääräistä. Pelkkä "sori" riittää, eikä tule tämmöistä väärinkäsitystä. Jos ei kuule sitä, niin ei kuule mitään muutakaan.

Jos tästä nyt jotain opitaan, niin jälkipyykki foorumilla ei ole oikea tapa saada oikeuksia radalla. Niitä kuitenkin joskus joutuu puolustamaan. Protestilippu rohkeasti valmiiksi ja tilanteet hoidetaan radalla. Edellisen viestini tarkoitus oli siis tuoda tämä seikka esiin. Me emme olleet protestiin valmistautuneita, eikä sitä siinä hämmennyksessä ajoissa älynnyt. Me emme siis protestia tehneet, joten mahdoitteko edes pyöriä?

Päivystelen foorumia nyt aktiivisemmin, jos tulee mieleen jotain kommentteja.

-Mikko

Posted: Thu Aug 29, 2013 11:21 am
by Mikko E
asalovuo wrote:
Äkkiseltään katsottuna ajoitte liian ylös eli jos olisitte ajaneet hieman alemmas ja kokomiehistö olisi ollut laidalla niin tuskin oltaisiin tultu ohi :)
Lenssillä painolla on varmasti enemmän merkitystä eli sitten ehkä oltaisiin taas saavutettu.
Äkkiseltään katsottuna genua pakkasi välillä aika reilusti, kun annoin pinnamiehelle mahdollisuuden harjoitella ajamista :) Vendoissa vedettiin käännökset pirusti yli, parhaimmillaan vene laski sivutuuleen. Myöskään lankojen seuraamien ei vielä ihan ollut näpeissä. Tossa oli hyvin tilaa harjoitella, ja kuten sanottu, harjoittelemaan tonne tultiin, joten mä olin pinnassa vain, jos oli tiukempia tilanteita, tässä kisassa pelkkä startti. Silleen pääsee kivasti keskittymään kaikkeen muuhun paremmin. Painoa olis ehkä voinut laittaa ulommas, mutta se ei oikeen ollut ekana mielessä, kun sen verran oli muutenkin harjoiteltavaa.

@Harald: Osaavan mentorin vierailu veneessä on aina kovasti tervetullutta, mutta varsinaiseen kisavauhtiin en sillä oleta nyt mitään dramaattista vaikutusta juuri tällä hetkellä olevan. Olen itse tosiaan painottanut WHC:tä enemmän gastien koulutuksena, jotta kerhoon saatais lisää oppia trimmeistä ja manöövereistä, ja jos vaikka tuolta joku innostuisi enempikin kisaamaan, kuten kerhon kisojen jälkeen on useammalle käynyt. Käsittääkseni kerho on tuottanut kivasti uusia kilpapurjehtijoita siten, että ensi kosketus kisaamiseen on tullut Tripin veneessä :) Muita kisaavia kippareita ei tällä hetkellä liikoja ole, mutta aina niitä jostain joku putkahtaa esiin. Siks toisekseen toi Elecin pohja on sen verran härskissä kunnossa, että jos me nyt jossain kisassa satuttais ajamaan kevyellä tuulella vauhdilla jonkun ohi, niin sitten suosittelen katsomaan omia trimmejä vähän tarkemmin ;)

Mutjoo, kyllähän toi kiinnostaa kunhan ei elätellä liikoja toiveita äkillisestä menestyksestä :)

-Mikko

Posted: Mon Sep 02, 2013 13:18 pm
by FE-Sillanpää
Mikko E wrote: toi Elecin pohja on sen verran härskissä kunnossa, että jos me nyt jossain kisassa satuttais ajamaan kevyellä tuulella vauhdilla jonkun ohi, niin sitten suosittelen katsomaan omia trimmejä vähän tarkemmin ;)
Tai sitten katsoo että miten etukenossa se äänettömän sähkökoneen "kaasu"vipu oikein sojottaa...