Page 3 of 3

Posted: Wed Jun 23, 2004 08:25 am
by harald
Petri wrote:jepjep, kivaa oli mutta vitutus iski kun havaitsin tämän
miehistönsiirron yhteydessä tapahtuneen haverin vauriot - keulakaiteen taaempi tukijalka taittui ja murtui
Jos yhtään lohduttaa niin meiltäkin murtui kaidetolpan jalka. Tämä
sitlooran paapuurin puolella. Tämä taisi tosin olla 125kg Panua. :)

Ja lohdutuksena vielä että tuo olisi todnäk murtunut ennemmin tai
myöhemmin kuitenkin, niin hapettunut se jalka oli meillä.

Muille voi kertoa että haveri ei edes sattunut kisatessa vaan kisojen
jälkeen kun yhden miehen piti siirtyä veneeltä toiselle.

PItänee harjoitella noita hyppäysmanöövereitä :)

Posted: Wed Jun 23, 2004 08:27 am
by harald
Ai niin, Peik,

koska pidetään se protestikäsittely? :)

Posted: Wed Jun 23, 2004 09:29 am
by harald
Panu wrote: Starttilinja oli merkitty kahdella poijulla käärmeluotojen pohjoispuolelle
melkin selän reunaan. Kovin se oli jäänyt lähelle Lauttasaaren rantaa,
Joo, ideaali olisi kun tuohon saisi niin pitkän kryssin ettei missään
vaiheessa pystyisi ajamaan yhdellä halssilla tuo kryssi kuten nyt
sattui kerran. Ja viiva saisi tosiaan olla rannasta niin paljon että sitä
pystyisi lähestyä kryssikulmalla. Nyt järjestään joutui lähestymään
tuosta "kuoleman sektorista" mistä muuten ei kannata suuremmissa
starteissa ikinä lähestyä
mutta kun oli vain kolme venettä mukana niin kyllä linjalle mahtui ihan
hyvin.
Joo, ei tuossa missään vaiheessa paniikkia ollut. Harmi vain että
FE83:et Triptease, Filia sekä Baltic Three jotka kaikki olivat siellä
sivussa katsomassa eivät osallistuneet. Nyt kävi vähän niin että jos
vartioi toista venettä niin kolmas sai yleensä nappistartin. Eli parillinen
määrä veneitä olisi vähimmäisvaatimus
starteista löytyi selkeää "rutiinia" joka havaittiin veneiden välisen eron
pienenemisenä kerta kerran jälkeen. Ensimmäisissä lähdöissä oli
havaittavissa suurta hajontaa veneiden välisessä etäisyydessä
Siinä viidennen startin kohdalla alkoi veneet olemaan kaikki kryssillä
ja viivalla startin kohdalla. Paikka viivalla tosin näytti määräytyvän
siitä kuinka myöhässä tuli viivalle :) Kyllä tuossa meidän kohdalla
tekisi vielä lisäharjoitukset poikaa. Konsepti lyhyt rata ja ST-fokka oli
muuten loistava. Ei tullut hiki eikä ollut edes hermot kireällä, startti
harjoitukset olisi voinut hyvin ajaa vaikka kaksinkin.
Seuraava kysymys kuuluukin, koska uudelleen ja mistä lisää veneitä
linjalla. Epäilijöitä ja empijöitä voi houkutella mukaa toteamalla, että se
Taitaa kyllä mennä elokuun puolelle ennen kuin näitä järjestetään lisää.
Silloin koitan järjestää tuomariveneen joka ottaisi a) videot viivalta sekä
b) hoitaisi startit paukkuineen "oikeesti".
oli varsin hauskaa ja että fokan käyttö oli ehdottomasti oikea päätös.
Tällöin jäi harjoitteesta "urheilun" maku pois ja manooverit olivat
helppoja. Eli joukolla mukaan vaikka perhemiehistöllä.
Tämä oli erittäin hauskaa! Virnuilu ylämerkillä oli ensiluokkaista ja
jokainen sai maistaa häviön kitkeryyden :)
Mukana olivat tällä kertaa Charlotta, LaFe'e ja St Olga.
Ja lahdella kävi myös kääntymässä Baltic Three, Filia sekä Triptease.
Kaikki mukaan ensi kerralla! Vaikka niin sitten että vene ja kippari,
yksi gasti riittää näihin rientoihin ja tämä järjestyy aina, vaikkakin
kaidetolppien kustannuksella. Sorry Petri!

Posted: Wed Jun 23, 2004 09:33 am
by harald
Petri wrote: keulakaiteen taaempi tukijalka taittui ja murtui (kuva
Vestekillä näyttää olevan tuollainen:

http://www.vestek.fi/vene/luettelo/purj ... helat.html

Harmi vain, 31.60¤. Pahoittelen.

Posted: Wed Jun 23, 2004 11:23 am
by Panu
harald wrote: Jos yhtään lohduttaa niin meiltäkin murtui kaidetolpan jalka. Tämä sitlooran paapuurin puolella. Tämä taisi tosin olla 125kg Panua. :)
Tervehdys

Täytyneen hieman valaista taustoja...

Kaidetolpan jalka murtui heti ensimmäisen lähdön ensimmäisessä vendassa, kun miehisto (minä mukaan lukien) siirryimme puolelta toiselle. En edes kerinnyt kunnolla nojaamaa, kun kuului jo pam ja kaidetolpan jalka oli halki. Ainoa murhe (hinnan lisäksi) noissa kaidetolppien jaloissa on, että ne ovat ikäviä vaihtaa. Riippuen paikasta, joutuu veneen sisältä avaamaan verhoilua yms. pois tieltä ennen kuin saa mutterit auki. Petrillä homma taitaa onnistua ankkuriboksin ja Haraldilla paapuurin ulkosäilytystilan (lue "anopinkotelon") taikka pentterin kautta. Joka tapauksessa ikäviä kalustetappioita kaikin puolin.

Haraldille on sattunut pieni arvioitivirhe. Tämä on kuitenkin varsin inhimillistä ja ymmärrettävää varsinkin, kun otetaan huomioon mistä kulmasta hän joutuu kokoani arvoimaan... :roll:. En siis todellakaan ole (enää) 125 kg vaan vain 112 kg, melkein siis keijukainen... :roll:. Tästä syystä tiedostan olevani parhaimmillani veneen laidalla istumassa :).

Anteeksi

Posted: Wed Jun 23, 2004 12:15 pm
by pjtuomaa
Nyt täytyy pyytää syvimmästi anteeksi eilinen poissaoloni. Kävi nimittäin niin, että minulla meni yksinkertaisesti päivät sekaisin. Olin jostain syystä pistänyt vesileirin torstain (huomisen) kohdalle. Onpa harmi! Yhtään ei edes kellot soineet kun näin teidät muut. Jotain yritin Haraldille huudellakin, että nähdään torstaina. Me oltiin sovittu ihan tavallinen iltapurjehdus miehistön kanssa.

Re: Anteeksi

Posted: Wed Jun 23, 2004 13:25 pm
by harald
pjtuomaa wrote:Nyt täytyy pyytää syvimmästi anteeksi eilinen poissaoloni.
Ei tuossa mitään anteeksipyyntöjä tarvita. Teitä harmittaa varmaan eniten
kun jäitte kaikesta huvista paitsi.

Ja tuo selittää myös tuon "nähdään torstaina" huudon jota ihmettelin
tuolla. :)

Posted: Wed Jun 23, 2004 14:00 pm
by Petri
tjooh eipä tuo 30¤ niin kauhea hinta ole, mun tuurilla tosin siellä on jossain rakenteellisiakin murtumia.
Vähän katseltiin kiinnitysratkaisuja ja ovat nuo alapultit peitetty joillain sisustuslistoilla (pitää vielä tsekata, pääseekö tohon pulttiin kiinni ankkuriboksista käsin) ja niitten repiminen irti, noh pakkohan se on tehdä.

Oliko kisasta jonkinsortin multimediamateriaaliakin? Saisi ainakin meidänkin galleriaa vähän päivitettyä kun en ole koskaan muistanut tyhjentää kameran muistikorttia parista kuvasta ja nyt se kamera (ja muistikortti) on jo jossain Högsåran tienoilla vanhempien matkassa.

Tärkeintähän starttiharjoituksissa kuitenkin oli se, että jopa suuri Harald arvioi lähtölinjalle tulon monta kertaa meitäkin enemmän pieleen 8) ...noh ihmettelen yhä miten me onnistuimme häviämään sen yhdenkin lähdön sadan metrin etumatkan.

Ja se oranssi fokka muuten....huoh. Filiassakos se oli?
Vähän kanssa ihmetytti se kun useampi FE pörräsi siinä ympärillä, mutta kukaan ei tahtonut lähteä leikkiin mukaan...Tosiaan elokuussa voisi yrittää uudestaan. En tiedä NJK:n poijuista tms. mutta siinä miessaarenselällä* (etelä-kulmassa) on toinen EMK:n poiju, jota voisi käyttää maalipisteenä. Ainakin tilaa olisi siinä selällä enemmän ja tuulten ollessa pohjoisen suuntaiset, samaisen selän pohjoisosassa oleva vihreä keppi olisi sitten vaihtoehtoinen maalipiste.

* Miessaarenselällä tarkoitan siis sitä valkoista selkää siinä karttasanan miessaarenselkä alapuolella...sille ei ilmeisesti ole annettu nimeä tai se kuuluu osana miessaarenselkään. Poiju on suurinpiirtein paikassa N60 ast 08,14' ja E 24 ast 48,40'.

Posted: Wed Jun 23, 2004 14:35 pm
by pjtuomaa
Petri wrote:Ja se oranssi fokka muuten....huoh. Filiassakos se oli?
Joo se pikkuinen oranssi fokka oli meidän. Kuten tässä on tullut useasti jo mainittua, me ollaan niin alkutaipaleella, että olen tavannut pistää myrskyfokkaa eteen silloinkin kun tavallisellakin vielä pärjäisi. Tämä on vaan sellanen varotoimenpide, kun kippari on kokematon ja miehistö sitä vielä enemmän. Ja ehkä huomasitte, että yritin pistää isoa ykkösreiviin, mutta purje jäi ihan ihmeellisille vekeille ja luovuin yrityksestä. Noh, reivaus olisikin ollut liioittelua, mutta täytyy kyllä selvittää mikä siinä reivauksessa meni pieleen.

Posted: Wed Jun 23, 2004 18:17 pm
by harald
pjtuomaa wrote: Joo se pikkuinen oranssi fokka oli meidän. Kuten tässä on tullut useast
i jo mainittua, me ollaan niin alkutaipaleella, että olen tavannut pistää
myrskyfokkaa eteen silloinkin kun tavallisellakin vielä pärjäisi. Tämä on
Ei sitä myrskyfokkaa pidä pelätä, mainio vekotinhan se. Ja sitä pitää
kokeilla myös etukäteen jotta tietää miten (huonosti) vene kulkee sillä.
Voidaan kuitenkin hyvin aina ottaa se ST-fokka keulille jos tuulta vain on
alle 12m/s. Minusta tuntuu että ette yli noitten tuulien ulos
menisittekään, ainakaan näin lämmitellessä.
yritin pistää isoa ykkösreiviin, mutta purje jäi ihan ihmeellisille vekeille
ja luovuin yrityksestä. Noh, reivaus olisikin ollut liioittelua, mutta täytyy
kyllä selvittää mikä siinä reivauksessa meni pieleen.
Näytti siltä että reivausköydet oli löysällä. Noin niinkuin enempää asiasta
tietämättä sen tarkemmin.

Eli sehän meni noin; reivirengas koukkuun ja falli suht kireälle. Sitten
vinssillä vetää reiviköyden kireäksi. Jos haluaa niin voi (myöhemmin)
sitoa narut (jotka todnäk aiheutti teille vekkejä) mutta meidän ja Panun
veneessä niitä ei koskaan sidota, kyllä se purje siinä pysyy ilman noita
koonti-naruja. Nehän ovat pitämässä ylimääräistä purjetta kasassa vain.

Suurin vaara noissa nyöreissä on että ne ovat liian kireällä, silloin
saattaa naru vetäistä purjeen rikki jos unohtaa avata yhdenkin niistä
reiviä purettaessa. Näin kävi meidän uudenkarhealle isolle Maarian-
haminassa joskus, onneksi oli purjeenneuloja käsillä.

Noissa pikkureiissä kun on hintsusti vahvikkeita, ainakin meidän
purjeessa.

Posted: Wed Jun 23, 2004 18:24 pm
by Panu
pjtuomaa wrote: Joo se pikkuinen oranssi fokka oli meidän. Kuten tässä on tullut useasti jo mainittua, me ollaan niin alkutaipaleella, että olen tavannut pistää myrskyfokkaa eteen silloinkin kun tavallisellakin vielä pärjäisi. Tämä on vaan sellanen varotoimenpide, kun kippari on kokematon ja miehistö sitä vielä enemmän. Ja ehkä huomasitte, että yritin pistää isoa ykkösreiviin, mutta purje jäi ihan ihmeellisille vekeille ja luovuin yrityksestä. Noh, reivaus olisikin ollut liioittelua, mutta täytyy kyllä selvittää mikä siinä reivauksessa meni pieleen.
Tervehdys

Mitenkä olisi, että kelpaisiko ns. vierihoito meidän tai teidän veneessä? Ihan vain tuollainen parin tunnin iltapurjehdus. Sen aikana kerkiäsi hieman tuomaan uusia näkemyksiä aloittelevalle venekunnalle. Puhemylly toimimaan ja vene liikkeelle. Itse asun Kivenlahdessa, jolloin Kopulle tulo ei kestä puolta tunti pidempään. Homma voisi olla parhaimmillaan sekä hauskaa että hyödyllistä. Jos tuntuu kivalta niin tehdään joskus uudelleen. Jos kauniisti pyydämme, niin voihan olla että tuo Haraldin saataisiin ylipuhuttua mukaan. Mene ja tiedä. Kommentteja :?:

Posted: Wed Jun 23, 2004 19:50 pm
by harald
Panu wrote: Mitenkä olisi, että kelpaisiko ns. vierihoito meidän tai teidän veneessä?
Hyvä Panu, juuri näin! Valitettavasti minä en voi lupautua mukaan työ-,
purjehdus ja perhekiireiltä. Ainakaan lyhyen kantaman arvauksena.

Posted: Wed Jun 23, 2004 23:16 pm
by pjtuomaa
Panu wrote: Tervehdys
Mitenkä olisi, että kelpaisiko ns. vierihoito meidän tai teidän veneessä? Ihan vain tuollainen parin tunnin iltapurjehdus.
No tällainen kokeneemman feneilijän tarjoama vierihoito olisi enemmän kuin tervetullutta, kiitoksia tarjouksesta! :D Jatketaanpa aiheesta lisää privaatisti sähköpostilla. Pistän mailia saman tien liikkeelle.

Posted: Wed Jun 23, 2004 23:24 pm
by pjtuomaa
harald wrote: Eli sehän meni noin; reivirengas koukkuun ja falli suht kireälle. Sitten
vinssillä vetää reiviköyden kireäksi. Jos haluaa niin voi (myöhemmin)
sitoa narut (jotka todnäk aiheutti teille vekkejä) mutta meidän ja Panun
veneessä niitä ei koskaan sidota, kyllä se purje siinä pysyy ilman noita
koonti-naruja. Nehän ovat pitämässä ylimääräistä purjetta kasassa vain.

Suurin vaara noissa nyöreissä on että ne ovat liian kireällä, silloin
saattaa naru vetäistä purjeen rikki jos unohtaa avata yhdenkin niistä
reiviä purettaessa. Näin kävi meidän uudenkarhealle isolle Maarian-
haminassa joskus, onneksi oli purjeenneuloja käsillä.

Noissa pikkureiissä kun on hintsusti vahvikkeita, ainakin meidän
purjeessa.
OK, no tästä eteenpäin koontinaruja ei sitten meidän veneessä käytetä. Koontinarujen käyttö oli vain jäänyt mieleen eräältä kahvelikuunarilta, jolla tuli aikanaan purjehdittua. Ne vekit olivat kyllä nimenomaan koontinarujen kohdalla.

Posted: Wed Jun 23, 2004 23:28 pm
by Guest
pjtuomaa wrote:
Panu wrote: Tervehdys
Mitenkä olisi, että kelpaisiko ns. vierihoito meidän tai teidän veneessä? Ihan vain tuollainen parin tunnin iltapurjehdus.
No tällainen kokeneemman feneilijän tarjoama vierihoito olisi enemmän kuin tervetullutta, kiitoksia tarjouksesta! :D Jatketaanpa aiheesta lisää privaatisti sähköpostilla. Pistän mailia saman tien liikkeelle.
Niin Panu, huomasin just, että sinun email ei olekaan näkyvillä, joten otatko sinä puolestasi emailitse yhteyttä. Osoite on täälläkin julkaistu perttu_tuomaala@yahoo.com.