WHC 10/2012

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Panu wrote:Joskus vain into ylittää harkinnan. Sitä tapahtuu myös paremmissa piireissä.
Ja mitä sinä siinä sillä tarkoitat?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Panu wrote: Poijulla otettiin spinnu "turvallisesti" styyralla ylös ja sitten heti perään jiippi. Pitäisi varmaan opetella tuo jibe set kombinaatio. Askel merkit Harald, kiitos?
Tuossa paikassa kun tulet genoalla styyralla merkille, ja huomaat että seuraava legi onkin spinnuslööri paaralla niin näin;

- Fellaat merkin ympäri, ja jiippaat genoalla. Trimmataan genoa.
- Spinnu ylös ilman puomia, keulagasti on puomina. Genoan falli auki. Mahdollisimman korkealle ja eteen kulma.

Sitten kun jaksetaan ja spinnu lentää voidaan ehkä tuoda se puomi keulagastille. Viimeistään sitten kun hän ei jaksa pitää kulmaa tarpeeksi ylhäällä.

Seuraava evoluutio on sitten tack-jibeset :)

Eli tulet paaralla ylämerkille, vendaat, nostat jiipissä ja jatkat merkiltä paaran halssilla spinnu vedossa. Mieluiten niin, että spinnu on vedossa ennen kuin peräpeili on ohittanut merkin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Viikonlopusta on jokseenkin toivuttu ja tänään vene tuntui paremmalta kuin tällä kaudella kertaakaan. Kryssivauhtikin tuntui löytyvän...
Näköjään joskus pitää ihan oikeasti lukea niitä ohjeita ja tehdä niin kuin ne sanoo.

Veneessä oli tänään siis Rea ja minä joten kärsimme käsien puutteesta jokaisessa manööverissä ja se varmaan näkyi radalla mainiosti sujuneiden merkin kiertojen muodossa :)

Joka tapauksessa olen tyytyväinen, että vene kulki ja starttikin oli kohtuullinen. Käsiä pitäisi vain saada lisää jotta ei tarvitsisi joka kisassa antaa tasoitusta muille.

Kiitokset taasen Realle!
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:
Panu wrote:Joskus vain into ylittää harkinnan. Sitä tapahtuu myös paremmissa piireissä.
Ja mitä sinä siinä sillä tarkoitat?
Tervehdys

No sitä, että on niin intona, ettei säännöt ihan muistu oikein ja niiden tulkintakin on hieman vääristynyt itselleen suosiolliseksi. Kaikkea sellaista siis voi tapahtua ja on tapahtunutkin. Erehtyminen on inhimillistä.

Näin siis yleisesti ketään suuremmin osoittelematta. On varmaan käynyt teille, meille ja muillekin joskus?
Ystävällisin veneily terveisin PR
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

asalovuo wrote: Käsiä pitäisi vain saada lisää jotta ei tarvitsisi joka kisassa antaa tasoitusta muille.
Oisit vaan maininnut asiasta etukäteen niin ehkä jotain apuja olisi järjestynyt, meillä oli yksi keulagasti huoltotehtävissä hakemassa eväitä rantakalliolle ja toisaalta meidän veneen toisen MM-tason purjehtijan olisi varmaan saanut kohtalaisen helposti houkuteltua teidänkin veneeseen ;)
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Tarkemmin kun trackia katselee ja varsinkin nopeuksia niin ei ihme, että jäätiin noin paljon... Charlottaha surfaili spinnulla, joka toinen sekunti liki kahdeksaa solmua (pohjoisviitalta poijulle) :shock:
Missä teillä tuo GPS anturi roikuu kun tuollaisia nopeuksia saa talletettua?
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Petri wrote:
asalovuo wrote: Käsiä pitäisi vain saada lisää jotta ei tarvitsisi joka kisassa antaa tasoitusta muille.
Oisit vaan maininnut asiasta etukäteen niin ehkä jotain apuja olisi järjestynyt, meillä oli yksi keulagasti huoltotehtävissä hakemassa eväitä rantakalliolle ja toisaalta meidän veneen toisen MM-tason purjehtijan olisi varmaan saanut kohtalaisen helposti houkuteltua teidänkin veneeseen ;)
Suoraan sanottuna tänään en enää jaksanut haalia lisää porukkaa. Keli ennusteet olivat sitä luokkaa vielä päivällä että ajattelin ettei käsien puute haittaa...
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Kimmo L
kokelas
Posts: 56
Joined: Sat Nov 27, 2010 16:17 pm

Post by Kimmo L »

Harald, sun pitää opettaa jengille myös noissa tilanteissa tehokas, kv. tunnettu Sambucca-nosto. Ja me kun päätimme tänään viime hetkellä hylätä tuon ja tehdä tuon jiippi-spinnu ylösnoton niin meni ihan keturalleen...
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Kimmo L wrote:Harald, sun pitää opettaa jengille myös noissa tilanteissa tehokas, kv. tunnettu Sambucca-nosto. Ja me kun päätimme tänään viime hetkellä hylätä tuon ja tehdä tuon jiippi-spinnu ylösnoton niin meni ihan keturalleen...
Niin, voi siihen toki samantien tarjota linkinkin :)

http://www.sailingworld.com/experts/the ... hy-getaway
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

asalovuo wrote: Näköjään joskus pitää ihan oikeasti lukea niitä ohjeita ja tehdä niin kuin ne sanoo.
Mitä ohjeita, tarkalleen?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Panu wrote:
harald wrote:
Panu wrote:Joskus vain into ylittää harkinnan. Sitä tapahtuu myös paremmissa piireissä.
Ja mitä sinä siinä sillä tarkoitat?
Tervehdys

No sitä, että on niin intona, ettei säännöt ihan muistu oikein ja niiden tulkintakin on hieman vääristynyt itselleen suosiolliseksi. Kaikkea sellaista siis voi tapahtua ja on tapahtunutkin. Erehtyminen on inhimillistä.

Näin siis yleisesti ketään suuremmin osoittelematta. On varmaan käynyt teille, meille ja muillekin joskus?
Ei meille, koskaan. Ikinä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

asalovuo wrote:Tarkemmin kun trackia katselee ja varsinkin nopeuksia niin ei ihme, että jäätiin noin paljon... Charlottaha surfaili spinnulla, joka toinen sekunti liki kahdeksaa solmua (pohjoisviitalta poijulle) :shock:
Missä teillä tuo GPS anturi roikuu kun tuollaisia nopeuksia saa talletettua?
En tiedä johtuuko SeaTrace:ista, vaiko gpsbabelin 'simplify' toiminnosta mutta huomasin saman että teillä muilla on paljon vakaampi tuo nopeus.

Lupaan että ensi viikoksi on jaettavaksi noita loggereita. Saisi ainakin saman aikavirheen kaikkiin trackeihin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kimmo L wrote:Harald, sun pitää opettaa jengille myös noissa tilanteissa tehokas, kv. tunnettu Sambucca-nosto. Ja me kun päätimme tänään viime hetkellä hylätä tuon ja tehdä tuon jiippi-spinnu ylösnoton niin meni ihan keturalleen...
Eli käänteinen meksikolainen, jos tuon em. jibesetin tekee sujuvasti on se juuri Sambucan näköinen. Spinnu siis nousee pitkin genoaa styyralla, mutta ilman puomia. Jiipataankin, ja tuodaan spinnun halssikulma ulos ja ylös.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tassbergin Antti oli rantakallioilla kuvailemassa, mietimme hetken jos hänet olisi saanut myös vesille kuvia ottamaan mutta aikataulupaineet pakottivat vain purkamaan veneen ja poijut. Kuvia kuitenkin tuossa

http://www.flickr.com/photos/atassberg/ ... hotostream

Siitä vain selailemaan uudempia...
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

harald wrote:
asalovuo wrote: Näköjään joskus pitää ihan oikeasti lukea niitä ohjeita ja tehdä niin kuin ne sanoo.
Mitä ohjeita, tarkalleen?
Esim. näitä...
http://fi.northsails.com/OHJEET/tabid/2 ... fault.aspx
http://www.wb-sails.fi/suomi/trimmaus/RikiTrim.pdf

Eilen tuli huomattua sekin seikka, että viikonloppuna löysätty riki oli eiliseen keliin liian löysä ja sägiä oli mielestäni liikaa. Eilen sitä oli pakko korjata hekillä mutta barduunat olisivat ehkä toimineet paremmin. Täytyy kiristää riki takaisin normisäätöihin...
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Post Reply