Originaali on vain 4-kertaisella välityksellä ja sitä saa tosiaan vetää aika reilusti ennen kuin bendiä saa aikaan. Parin metrin dyneempätkällä ja plokilla saa nopeasti siitä 8-kertaisen;FE-Sillanpää wrote:Palaan tähän , eli hekkitaljan käytöstä ei vielä ollut muuta selvennystä. Vakiona feneissä olevaa 8-kertaista taljaa kun vetää hampaat irvessä ja masto muuttuu banaaniksi , niin aivan selvästi paatti oikenee ja reivaushalut siirtyvät tuonnemmaksi, siis luoviessa.Marko wrote:Osaatko latistaa isopurjeen?
Pari kysymystä: Oliko niin, että latistusta tehdään ihan ensin kuitenkin alaliikillä ja fallin riittävällä kireydellä? Onko hekkitaljalla merkitystä muuten kuin tiukassa luovissa?

Latistus alkaa nimenomaan alaliikillä ja fallilla. Alaliikki saa olla erittäin tiukka aina, etenkin jos käytössä ei ole kevlar-isopurjetta. Dacron-isossa on aina muotoa vaikka alaliikki olisi vaikka kuinka tiukka. Fallin saa vinssata erittäin kireäksi myös, jos vain maston pituus enää riittää venyneen isopurjeen kanssa.
Sitten kun hekkiä kiristetään reilusti, pitää kiristää cunningham fallin lisäksi jotta saadaan pussi eteenpäin. Tästä huolimatta voi olla että purje ei ole edelleenkään lattea.
Meillä on rikin peruskiristys sellainen että ylävantit niin kireälle kuin vain saa 13 mm kiintoavaimella. Alavantit maksimissaan niin kireällä kuin avokäsin ilman hanskoja saa, ja sekin voi olla liikaa. Maston pitää taipua, ja mitä pussikkaampi isopurje niin sitä enemmän pitää maston taipua.
Hekin ja ison latistusten vaikutukset vähenevät mitä alemmas ajetaan. Suoraan myötätuuleen taas näillä ei ole käytännössä mitään merkitystä. Me emme esimerkiksi löysää juuri mitään isopurjeessa lenssiä varten kisoissa (vielä). Mitä nyt joskus pitää päästää fallista että ylin läpilatta kääntyy jiipin jälkeen.