Page 3 of 3

Posted: Thu Jun 14, 2012 11:36 am
by Petri
C) Been there done that tuota monta kertaa ;)

Tuossa ongelma oli ihan puhtaasti se että Antti oli jo liikaa edessä, jos olisin ajanut lähemmäs niin olisimme jääneet puhtaasti alle emmekä "eteen" ja se nyt vasta olisikin ollut fiksua. Nyt taas sitten etäisyys sivusuunnassa oli liian suuri leebow-efektille mutta toisaalta me purjehdimme kyllä ihan vapaissa noin tuulen osalta.

Ja yhä, pääsyy vendaan oli yhä se päätös tehdä itsekin venda vasemmalle joten miksi turhaan mennä toisen alta ja vendata sitten tai vendata "heti" eikä edes antaa mahdollisuutta sille että voisikin haitata toisen tuulia ja parhaimmillaan vielä nostaa siitä itsensä edelle.

Se että olisi pitänyt ajaa alta ja jatkaa oikealle laidalle on sitten ihan eri asiansa, esim. Ollin asemassa olisin myöskin jatkanut oikealle koska ei kahden muun feneen seuraamisella voisi saavuttaa mitään.

Posted: Thu Jun 14, 2012 13:37 pm
by Petri

Posted: Thu Jun 14, 2012 13:41 pm
by harald
Meidän maalintulokuvassa on tuo Busteri kuvaamassa. Kukalie?

Posted: Thu Jun 14, 2012 14:36 pm
by Jankka
Petri wrote: Vihreän kepin pää oli mielestäni paljon lähempänä seuraavaa merkkiä joten lähtö sieltä mutta lähtö meni vähän plörinäksi kun Jankka joko tietoisesti tai vähän vahingossa pisti itsensä vähän pahaan paikkaan ja kolari oli todella lähellä T-minin tullessa alempaa ja nostattaen sekä meitä että Valpuria. Olin myös yllättynyt ettei Valpuri varastanut mutta sikäli siis ihan kelvollinen startti ensimmäiseksi sellaiseksi.
Jeps, tein virheliikkeen alaspäin, kun pelkäsin varaslähtöä - en tainut oikein hahmottaa takana tulevien nopeutta. Olin päättänyt lähteä vihreän kepin puolelta, koska arvelin siellä olevan enemmän tilaa.
Legi vihreälle kääntökepille meni ihan ok ilman spinnua. Lähdön sekoilusta viisastuneena annoin kilpakuppaneille reilusti tilaa käännössä.

Gastien vähyys kostautui heti kryssillä - vendoissa kului aikaa ja vauhti pääsi putoamaan liikaa :(
Muuten ihan mukava kisa ja erityiskiitokset Gasti Juhalle - me gastikurssilaiset saimme paljon arvokkaita ohjeita.

Veneessä siis keulamiehenä olleen Juhan lisäksi trimmaajana Hanna ja pinnassa Jankka.

Posted: Thu Jun 14, 2012 15:06 pm
by harald
Jankka wrote: Jeps, tein virheliikkeen alaspäin, kun pelkäsin varaslähtöä - en tainut oikein hahmottaa takana tulevien nopeutta.
Silläkin riskillä että tästä nyt muodostuu pitkä sääntökeskustelu :)

Tällaisessa tapauksessa on merkitystä sillä onko takaa tulevalla peitto (kts. PKS määritelmät) vai ei. Jossain sanotaan suoraan että keneltäkään (muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta) ei vaadita ennustajan kykyä tai edes ennakointia siitä että itsestä tulee väistövelvollinen.

Jos takaa tulevalla veneellä ei ole peittoa, se on väistövelvollinen. Jos sinä lasket alaspäin, ja peitto syntyy niin että saavuttava vene on leen puolella tulee sinusta väistövelvollinen. MUTTA, peiton saavuttanut veneen on ensin annettava sinulle tilaa ja aikaa väistää.

Haen siis sitä että väistöliikkeen ei tarvitse alkaa ennen kuin peitto on syntynyt, ja kun peitto on syntynyt pitää vielä jäädä aikaa ja tilaa tehdä merimiesmäinen väistöliike.

Sitten voidaan saivarrella tässä nimenomaisessa tapauksessa siitä että onko vihreä keppi ympäröity purjehdittavalla vedellä vai ei, joka vuorostaan vaikuttaa tilaa merkin kohdalla sääntöihin. Tavallisesti lähdössähän eivät päde ne tavalliset "minulle tilaa nyt" säännöt.

Posted: Mon Jun 18, 2012 13:55 pm
by FE-Sillanpää
harald wrote:Keskikeli on mielestäni sellainen missä vene kulkee kryssillä runkonopeutta, eli runsaat viisi solmua. Ilman että pitää merkittävästi vähentää tehoja twistaamalla ja/tai hekillä.
Puuttumatta termeihin, niin eikös FE83 runkonopeus kuitenkin ole runsaat kuusi solmua? Tai 6.5 tarkalleen?

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... d1fcd163d8

Posted: Mon Jun 18, 2012 19:42 pm
by harald
Olet varmaan oikeassa, tarkoitin suunnilleen suurinta kryssinopeutta.

FE:llä vaihtelu kryssinopeudessa on luokkaa 5,3 - 5,6 kn.