WHC 5/2012 Kevätkauden päätös

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

C) Been there done that tuota monta kertaa ;)

Tuossa ongelma oli ihan puhtaasti se että Antti oli jo liikaa edessä, jos olisin ajanut lähemmäs niin olisimme jääneet puhtaasti alle emmekä "eteen" ja se nyt vasta olisikin ollut fiksua. Nyt taas sitten etäisyys sivusuunnassa oli liian suuri leebow-efektille mutta toisaalta me purjehdimme kyllä ihan vapaissa noin tuulen osalta.

Ja yhä, pääsyy vendaan oli yhä se päätös tehdä itsekin venda vasemmalle joten miksi turhaan mennä toisen alta ja vendata sitten tai vendata "heti" eikä edes antaa mahdollisuutta sille että voisikin haitata toisen tuulia ja parhaimmillaan vielä nostaa siitä itsensä edelle.

Se että olisi pitänyt ajaa alta ja jatkaa oikealle laidalle on sitten ihan eri asiansa, esim. Ollin asemassa olisin myöskin jatkanut oikealle koska ei kahden muun feneen seuraamisella voisi saavuttaa mitään.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11318
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meidän maalintulokuvassa on tuo Busteri kuvaamassa. Kukalie?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jankka
kokelas
Posts: 114
Joined: Wed Jun 15, 2005 14:04 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Jankka »

Petri wrote: Vihreän kepin pää oli mielestäni paljon lähempänä seuraavaa merkkiä joten lähtö sieltä mutta lähtö meni vähän plörinäksi kun Jankka joko tietoisesti tai vähän vahingossa pisti itsensä vähän pahaan paikkaan ja kolari oli todella lähellä T-minin tullessa alempaa ja nostattaen sekä meitä että Valpuria. Olin myös yllättynyt ettei Valpuri varastanut mutta sikäli siis ihan kelvollinen startti ensimmäiseksi sellaiseksi.
Jeps, tein virheliikkeen alaspäin, kun pelkäsin varaslähtöä - en tainut oikein hahmottaa takana tulevien nopeutta. Olin päättänyt lähteä vihreän kepin puolelta, koska arvelin siellä olevan enemmän tilaa.
Legi vihreälle kääntökepille meni ihan ok ilman spinnua. Lähdön sekoilusta viisastuneena annoin kilpakuppaneille reilusti tilaa käännössä.

Gastien vähyys kostautui heti kryssillä - vendoissa kului aikaa ja vauhti pääsi putoamaan liikaa :(
Muuten ihan mukava kisa ja erityiskiitokset Gasti Juhalle - me gastikurssilaiset saimme paljon arvokkaita ohjeita.

Veneessä siis keulamiehenä olleen Juhan lisäksi trimmaajana Hanna ja pinnassa Jankka.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11318
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jankka wrote: Jeps, tein virheliikkeen alaspäin, kun pelkäsin varaslähtöä - en tainut oikein hahmottaa takana tulevien nopeutta.
Silläkin riskillä että tästä nyt muodostuu pitkä sääntökeskustelu :)

Tällaisessa tapauksessa on merkitystä sillä onko takaa tulevalla peitto (kts. PKS määritelmät) vai ei. Jossain sanotaan suoraan että keneltäkään (muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta) ei vaadita ennustajan kykyä tai edes ennakointia siitä että itsestä tulee väistövelvollinen.

Jos takaa tulevalla veneellä ei ole peittoa, se on väistövelvollinen. Jos sinä lasket alaspäin, ja peitto syntyy niin että saavuttava vene on leen puolella tulee sinusta väistövelvollinen. MUTTA, peiton saavuttanut veneen on ensin annettava sinulle tilaa ja aikaa väistää.

Haen siis sitä että väistöliikkeen ei tarvitse alkaa ennen kuin peitto on syntynyt, ja kun peitto on syntynyt pitää vielä jäädä aikaa ja tilaa tehdä merimiesmäinen väistöliike.

Sitten voidaan saivarrella tässä nimenomaisessa tapauksessa siitä että onko vihreä keppi ympäröity purjehdittavalla vedellä vai ei, joka vuorostaan vaikuttaa tilaa merkin kohdalla sääntöihin. Tavallisesti lähdössähän eivät päde ne tavalliset "minulle tilaa nyt" säännöt.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

harald wrote:Keskikeli on mielestäni sellainen missä vene kulkee kryssillä runkonopeutta, eli runsaat viisi solmua. Ilman että pitää merkittävästi vähentää tehoja twistaamalla ja/tai hekillä.
Puuttumatta termeihin, niin eikös FE83 runkonopeus kuitenkin ole runsaat kuusi solmua? Tai 6.5 tarkalleen?

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... d1fcd163d8
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11318
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olet varmaan oikeassa, tarkoitin suunnilleen suurinta kryssinopeutta.

FE:llä vaihtelu kryssinopeudessa on luokkaa 5,3 - 5,6 kn.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply