Page 3 of 3

Posted: Sat Jun 09, 2012 09:37 am
by max
Nyt on kisan jälkeinen tuska laskenut. Oikeastaan me purjehdittiin suhteellisen hyvin. Sijoituksia ei hävitty huonon venevauhdin vuoksi vaan yhden ison kämmin takia.

Veneessä Jussi, Panu ja Juha. Lähtö oli ihan perus. Ei hyvä, mutta ei hirveän huonokaan. Taidettiin lähteä aika rinnan muiden kanssa, mitä nyt Olga oli veneenmitan edellä. Kameran muistin laittaa päälle vasta vähän lähdön jälkeen joten lähdöstä ei ole kuvaa.

Vihreälle mentäessä Merelli haki vähän eteläisempää ajolinjaa ja sammalla nostatteli muita. Vihreän käännös tehtiin ihan Olgan perässä. Olgan edellä Charlotta. Charlotta vendasi heti paaralle, Olga perässä. Ajoimme vähän pidempää ennen paaralle kääntymistä. Styyra ei tuntunut kulkevan ja ajettiin selkeästi alemmas mitä muut. Jotain pielessä, mutta mitä?

Paaralla säädettiin trimmejä ja vene rupes kulkemaan parammin. Paaran halssi meni vähän pitkäksi, kun emme huomanneet seurata EMK:n punaisen poijun leikaria. Tästä emme kuitenkaan ottaneet pahasti takkiin.

Kryssi meni lopulta ihan hyvin. Vähän aikaa Haraholmenin kohdalla ajettiin Olgan ja Lisbethin perässä, mutta sitten todettiin, että paikka on huono ja otettiin venda styyralle kohti Rönnkobbenia. Rönkobbenilta punaiselle mentiin selkeästi lujempaa mitä muut. Träkistä katsottuna Olga meni melkein 0,5 kn hitaampaa mitä me ja sama homma Lisbethin suhteen. Ylämerkille tultaessa oltiin menty Lisbethin, Olgan ja Merellin ohi sekä saatu hyvin etumatkaa.

Ylämerkillä havaittiin, että spinnun skuutti oli laitettu vähän pikaisesti allekirjoittaneen toimesta. Skuutti meni mantookin välistä... Spinnu alas, skuutti irti ja oikeasta välistä uudestaan kiinni. Saatu etumatka (träkistä mitattu 175m) menetettiin operaation aikana. Loppumatka mentiin nipussa Merellin kanssa. Vihreällä järjestys Merelli, Olga, Bajan ja Lisbeth. Vihreältä mentiin hetki jonossa, mutta sitten ajateltiin pelata upporikasta/rutiköyhää. Otettiin kurssi matalikon eteläpuolelle. Tämä peliliike ei kuitenkaan ollut hyvä muuten kuin oppimisen kannalta. Jäätiin lopulta Lisbethille ja oltiin viimeinen FE maalissa.

Yleisiä huomiota:
- Paara tuntuu kulkevan paremmin mitä styyra. Masto vinossa tai köliprofiilissa vika? Pitää tarkistaa maston suoruus ja syksyllä mitata köliprofiili.
- Kamera pitää saada vähän korkeammalle ja vähän taaemmas jotta saisi parempaa yleiskuvaa ympäristöstä.
- Kisa oli todella tasaista vääntöä ja tilanteita riitti loppuun asti.

Koska kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, niin loput kisaraportista videomuodossa. http://youtu.be/eS5fXY7lKO0

Posted: Sat Jun 09, 2012 23:34 pm
by harald
Saakelin hyvä video. Paljon jäi kommentoitavaa.

Ajat vendat hiukan liian nopeasti, etenkin lasku-osuus. Anna trimmaajalle aikaa vetää genoa sisään.

Jalat sisälle ei saa laittaa kroppaa mantookin välistä.

Anna keulagastin hoitaa spinnun köyttämisen satamassa :)

Ja olihan veneessä em. lisäksi sinä itse.

Laita lisää videoita vendoista.

Posted: Sat Jun 09, 2012 23:35 pm
by harald
Oikeasti se ei ole Merelli joka nostattelee 0:28 kohdassa, vaan Bice yrittää meistä ohi ja me nostamme heidät vuorostamme Merellin hoidettavaksi.

Tässä kohdassa antaisin enemmän vastuuta Panulle leessä, ja ajaisin tarkemmin venettä itse. Pyrkisin istumaan pinnanjatke kädessäni laidalla enemmäin kuin mitä sinä teet. Luota kaveriin, ja varmista että kommunikaatio toimii.

Vaikka vene kallistuu, ei näytä siltä että kellään olisi jalat ulkona. Testasimme ennen starttia niin noin 0,2 kn oli eroa nopeudessa vain sillä että jalat oli ulkona tai sisällä.

Posted: Sat Jun 09, 2012 23:39 pm
by harald
Vihreän kierrossa pitäisi levangin olla keskellä, ja anna pianistin hoitaa ison skuutin sisäänvetäminen merkillä. Aja vain leveämmin sisään, ja kapeammin ulos kuten formuloissakin.

Nyt annat turhaan tasoitusta Olgalle kun ette pääse heidän tuulenpuoleisen lonkan puolelle.

Teillä on kierron jälkeen levanki leessä todella pitkään, unohdan se levankin käyttö genoan kanssa ja niittaa se keskelle vaikka koko kisan ajaksi.

Sama homma 4:12 kohdalla vihreän kohdalla. Panu onneksi huomaa äänestä ettei skuutti kulje, mutta kuka trimmaa silloin genoaa? Roolinjako.

Posted: Sat Jun 09, 2012 23:42 pm
by harald
Kryssiosuuksista olisi miellään vaikka katsonut koko-illan elokuvaa.

Posted: Sat Jun 09, 2012 23:50 pm
by harald
max wrote: - Paara tuntuu kulkevan paremmin mitä styyra. Masto vinossa tai köliprofiilissa vika? Pitää tarkistaa maston suoruus ja syksyllä mitata köliprofiili.
Teillä taisi olla windex vähän vinossa. :)

Toivotan lämpimästi tervetuloa joukkoon. Tämä on paras FE-kausi miesmuistiin!

Posted: Sun Jun 10, 2012 00:08 am
by Petri
Niin, kyllähän mullakin toi kamera oli päällä mutta en tiedä jaksanko vääntää videota kun nää kolmen hengen kikkailut eivät ole noin manooverimielessä erityisen hehkeitä.

Posted: Sun Jun 10, 2012 10:07 am
by max
Kiitos vinkeistä Harald.

Manööverit meni viime kisassa vähän normaalia huonommin. Ei ehditty harjoitella ja sen lisäksi unohdin käydä läpi miehistön kanssa vastuualueet ja manööverit.

Katselin sääntöjä ja kohta 49.2 on varmaan kyseessä oleva kohta joka kieltää yläkropan tunkemisen mantookin välistä jos rintamasuunta ei ole ulos veneestä? Onpa jotenkin epälooginen sääntö. Jos oikein ymmärrän, kääntämällä rintamasuunnan 180 astetaan olisin toiminut sääntöjen mukaan. Mitähän sääntökohdalla oikein haetaan? Pitää joka tapauksessa muutta omia käytäntöjä. Hyvä, että tämäkin selvisi nyt, eikä jossain kriittisemmässä kisassa protestin muodossa ;-)

Windex on tosiaan vinossa, mutta se on tiedossa jonka johdosta windeksiä ei lueta symmetrisesti. Pääasiassa ajan genuan virtauslankojen mukaan ja välillä teen sanity checkin windexistä. Näin ollen kummallakin halssilla ajo pitäisi mennä purjeen trimmin mukaan eli jos trimmit ovat symmetriset niin yhtä lujaa ja yhtä ylös.

Posted: Sun Jun 10, 2012 11:34 am
by Olli
max wrote:Näin ollen kummallakin halssilla ajo pitäisi mennä purjeen trimmin mukaan eli jos trimmit ovat symmetriset niin yhtä lujaa ja yhtä ylös.
Trimmihän ei sitten välttämättä ole symmetrinen eri halsseilla. Tällä puolella planeettaa pitäisi kai olla coriolisvoiman takia yleisesti ottaen enemmän twistiä styyralla kuin paaralla. Varmaan kyllä saaristo-olosuhteissa muut tekijät vaikuttavat enemmän.

Mulla oli tossa salmessa vaikeuksia ajaa samaa vauhtia eri halsseilla, kun loki näytti paaralla pienempiä lukemia gepsiin verrattuna. Liekö tossa rännissä ollut jotain virtausta, tai sitten mulla vaan loki näyttää ihan eri arvoja eri halsseilla? Ero oli kuitenkin jotain 0,3 solmua.

Posted: Sun Jun 10, 2012 15:23 pm
by Petri
Joo, eivät nuo kaiteisiin liittyvät hengaussäännöt ole aina ihan järjellisiä, todella hauskaksi tilanne menee sitten kun käytössä on yhdellä kaidevaijerilla varustettu vene. Ja kun tuo 49.2 kuitenkin sisältää kohdan
"except briefly to perform a necessary task" niin tulkinnanvaraa on kyllä paljon, miten pitkään on "briefly" ja entä "necessary task". Kenties esim. koko kryssin roikkuminen ulkopuolella ei ole enää "briefly" mutta entä jokaisen vendan yhteydessä sinne kuikuileminen?