Kevätkunnostusta 2012
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
paatti veessä
Masto ylhäällä, kohta sprayhoodkin ja jos ehdin, puomi ja iso paikalleen. Sitten vain spinnu, fokka ja eväät mukaan ja seikkailu voi alkaa.
Annan hetken olla ennen kuin vien patjat. Juuri levittelin150 g kontaktiliimaa seinämattoihin vanhalla salaattiottimella ja sormilla (kertakäyttöhanskat sulivat parissa minuutissa). Hyvä tuli mutta haisee.
Yanmar käynnistyi tapansa mukaan uskollisesti.
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... i heikosti. Napsuu ja puhaltaa tavalliseen tapaan mutta lämpöä tulee vain nimeksi uudella huovalla ja vastuksella. Olisiko mahdollista, että jokin öljyputkiliitos on löysä ja imee huonosti ainetta?
Annan hetken olla ennen kuin vien patjat. Juuri levittelin150 g kontaktiliimaa seinämattoihin vanhalla salaattiottimella ja sormilla (kertakäyttöhanskat sulivat parissa minuutissa). Hyvä tuli mutta haisee.
Yanmar käynnistyi tapansa mukaan uskollisesti.
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... i heikosti. Napsuu ja puhaltaa tavalliseen tapaan mutta lämpöä tulee vain nimeksi uudella huovalla ja vastuksella. Olisiko mahdollista, että jokin öljyputkiliitos on löysä ja imee huonosti ainetta?
Last edited by FE-Sillanpää on Tue May 08, 2012 13:42 pm, edited 1 time in total.
Merellistä lähti eilen illalla peite pois eli kevät askareet on siis virallisesti aloitettu
. Samaan hengenvetoon keulaluukku mitattiin ja uusi laitettiin tilaukseen.
Ohjelmassa on ainakin perinteisten pesu-, maalaus- ja vahausoperaatioiden lisäksi mastohelojen tarkistusta, sähköasennuksia, polttoainetankin siirto+ mahd.uusiminen yms. pientä laittelua kuten kaidetolppien jalkojen uudelleen asennusta,takastaagin vaihto, mittariston siirto jne.
(Masto punnitaan ja mitataan lauantaina eli mittakirjan hankinta on siis laitettu alulle
)

Ohjelmassa on ainakin perinteisten pesu-, maalaus- ja vahausoperaatioiden lisäksi mastohelojen tarkistusta, sähköasennuksia, polttoainetankin siirto+ mahd.uusiminen yms. pientä laittelua kuten kaidetolppien jalkojen uudelleen asennusta,takastaagin vaihto, mittariston siirto jne.
(Masto punnitaan ja mitataan lauantaina eli mittakirjan hankinta on siis laitettu alulle

Antti
S/y Meriel
FIN-9113
S/y Meriel
FIN-9113
- harald
- Hallitus
- Posts: 11431
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tänään tuli sitten käytyä vähän ostoksilla. Laminointiepoksi ja lasikuitu-kudosta. Kokoontaitettavaa sankoa tarttui haaviin, kuten myös suojahaalari paperista jne. Biltemassa oli sopivasti sellaista pakastepussi-muovia 4x5m suojamuovi joka maksoi noin 3¤. Tällä rakensin teltan niin ettei hiontapöly leviä koko veneeseen kun hion läpivientireiän laimointia varten;


FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Daniela wappupurjehduksella. On meillä vappunaamarit virneessä! Upea keli! 
edit: Video K18!
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 12_PAKATTU

edit: Video K18!
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 12_PAKATTU
Last edited by Artsi on Sat May 05, 2012 22:32 pm, edited 1 time in total.
terv. Artsi/DANIELA
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Onko mahdollisuuden puute ollut jäätilanteesta johtuvaa?Artsi wrote:Ulkopuoliset kunnostukset tehty ja Daniela kelluu Raision Haahdenniemessä klo. 10.45 lähtien!Koskaan aiemmin ei ole ollut mahdollisuutta purjehtia vapun aattona! Nyt kerrankin näyttää todelliselta
![]()
![]()
Meillä helsingin itäpuolella ennätyslaskupäivä oli 11.4. mutta tänä vuonna jäät lähtivät laiturin edestä vasta 21.4. Tänä vuonna ei siis ollut ennätysten rikkomiseen edellytyksiä, vaikka vielä maaliskuussa siltä näyttikin.
No, pikemminkin ehkä omasta laiskuudesta, mutta pääasiassa siitä, että neljä vuotta on mennyt veneen hankinnasta siihen, että vesillelaskuun tarvittavat asiat ovat suurinpiirtein kunnossa. Nyt riittää pohjan hionta ennen laskua
. Syksyllä tosin otetaan peräsin pois ja vaihdetaan täyteaine lopullisesti. Tuskin sekään ensi kauden laskua paljon viivästää.
Vene ei suinkaan ole täysin valmis kauden purjehduksille, sillä septitankin asennus on vielä kesken. Sisustaakin olisi hieman voinut siistiä ja verhot ikkunoista vielä puuttuu.
Kyllä täällä Turun alueella jäät ovat sentään lähteneet minun muistini mukaan aina ennen vappua. Viime syksynä olisi voinut purjehtia vielä uuden vuoden aattonakin!
Innokkana lumilautailijana olisi vielä toiveena lähteä ensin vapun aattona purjehtimaan, ja sitten vapun päivänä käydä Himoksella laskemassa.
Ehkä ensi vuonna...

Vene ei suinkaan ole täysin valmis kauden purjehduksille, sillä septitankin asennus on vielä kesken. Sisustaakin olisi hieman voinut siistiä ja verhot ikkunoista vielä puuttuu.
Kyllä täällä Turun alueella jäät ovat sentään lähteneet minun muistini mukaan aina ennen vappua. Viime syksynä olisi voinut purjehtia vielä uuden vuoden aattonakin!
Innokkana lumilautailijana olisi vielä toiveena lähteä ensin vapun aattona purjehtimaan, ja sitten vapun päivänä käydä Himoksella laskemassa.

Ehkä ensi vuonna...
terv. Artsi/DANIELA
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Saatiin mekin sitten vene vesille, tosin ilman tyylipisteitä. Yritettiin taas selvitä minimi työtunneilla, mutta haaveksi jäi.
Pohjaan tehtiiin kevyt vesihionta ja vetäistiin uudet Blakesit päälle. Vaan hionta ososittautui turhan lempeäksi, vanha maali ei paikoittain ollutkaan ihan tiukassa ja tuloksena oli muutamia laikkuja pakanamaan karttaa. Harmitti vietävästi, työtunteja pohjan kimpussa oli jo kymmenkunta takana.
Veneen sisältä löytyi vettä sieltä täältä. Kumma juttu, koska aikaisempina vuosina sisätilat on pysyneet täysin kuivina. Varsinainen tulva oli ilmeisesti tullut sitlooran luukkujen kautta, vene vietti talven pukilla vähän takakenossa. Mutta vettä löytyi myös kummallisista paikoista, mm. keulapiikin vaatekaappiin unohtuneen sadetakin huppu oli täynnä. Mistähän sekin oli sinne tiensä löytänyt
Pohjasta olisi pitänyt 'kartat' hioa ja maalata uudestaan, mutta tällä iällä ei määräänsä enempää jaksa kyykistellä veneen alla. Eikä sitä pohjaa muut katsele kuin kalat. Onpahan sitten selitys valmiina, kun/jos päästään kisaamaan ja kun/jos ei tule menestystä.
Työtä vielä riittää, mutta ehkäpä äitienpäivänä päästään koepurjehdukselle. Pitänee ensi telakointikaudella hoitaa pohja syksyllä, niin jakautuu v-tutus tasaisemmin.
Pohjaan tehtiiin kevyt vesihionta ja vetäistiin uudet Blakesit päälle. Vaan hionta ososittautui turhan lempeäksi, vanha maali ei paikoittain ollutkaan ihan tiukassa ja tuloksena oli muutamia laikkuja pakanamaan karttaa. Harmitti vietävästi, työtunteja pohjan kimpussa oli jo kymmenkunta takana.
Veneen sisältä löytyi vettä sieltä täältä. Kumma juttu, koska aikaisempina vuosina sisätilat on pysyneet täysin kuivina. Varsinainen tulva oli ilmeisesti tullut sitlooran luukkujen kautta, vene vietti talven pukilla vähän takakenossa. Mutta vettä löytyi myös kummallisista paikoista, mm. keulapiikin vaatekaappiin unohtuneen sadetakin huppu oli täynnä. Mistähän sekin oli sinne tiensä löytänyt

Pohjasta olisi pitänyt 'kartat' hioa ja maalata uudestaan, mutta tällä iällä ei määräänsä enempää jaksa kyykistellä veneen alla. Eikä sitä pohjaa muut katsele kuin kalat. Onpahan sitten selitys valmiina, kun/jos päästään kisaamaan ja kun/jos ei tule menestystä.
Työtä vielä riittää, mutta ehkäpä äitienpäivänä päästään koepurjehdukselle. Pitänee ensi telakointikaudella hoitaa pohja syksyllä, niin jakautuu v-tutus tasaisemmin.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11431
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ei tuo 10 tuntia veneen alla kovin paljon ole. Minulla on ehkä mennyt tuplasti vain yhden reiän tilkitsemiseen ja vähän paikkamaalailuun.
Perjantaiksi tilattu vesillelasku. Kyllä tämä lähestyy hyvää vauhtia, ekat myrkyt vedetty päälle. Nyt vain hionta, maalaus ja hionta niin vene on pohjan kannalta valmis vesillelaskuun. Vielä pitäisi laminoida uusi läpivienti kaasukotelon ilmaukseen.

Perjantaiksi tilattu vesillelasku. Kyllä tämä lähestyy hyvää vauhtia, ekat myrkyt vedetty päälle. Nyt vain hionta, maalaus ja hionta niin vene on pohjan kannalta valmis vesillelaskuun. Vielä pitäisi laminoida uusi läpivienti kaasukotelon ilmaukseen.


FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
jonain toisena keväänä , muttei nyt...
Paljonkos menee arviolta aikaa, jos skrapaa koko pohjan ja maalaa primerit+myrkyt? Montako fysioterapeutin käyntiä pitää lisätä budjettiin?harald wrote:Ei tuo 10 tuntia veneen alla kovin paljon ole.
Näin rannassa laitteen, joka ei ole ennen tullut vastaan: Pölynimuri (kärcher?) jonka imupäässä oli hyvä skrapa. Siinä ison moottoriveneen pohjan kaavinta meni ilman maan suojausta ja silti siististi ja näennäisen tehokkaastikin. Onko tuttu vehje? Kärcherin sivuilta en moista laitetta löytänyt.
Re: jonain toisena keväänä , muttei nyt...
Tommonen:FE-Sillanpää wrote:Paljonkos menee arviolta aikaa, jos skrapaa koko pohjan ja maalaa primerit+myrkyt? Montako fysioterapeutin käyntiä pitää lisätä budjettiin?
Näin rannassa laitteen, joka ei ole ennen tullut vastaan: Pölynimuri (kärcher?) jonka imupäässä oli hyvä skrapa. Siinä ison moottoriveneen pohjan kaavinta meni ilman maan suojausta ja silti siististi ja näennäisen tehokkaastikin. Onko tuttu vehje? Kärcherin sivuilta en moista laitetta löytänyt.

Älä katso tota imuria, jolla ei tehnyt mitään. Skraba on nimeltään Pro Scraper, ja niitä myy Maritim. Kallis on, ja kalliit kovametalliterät, mutta on se ihan hyvä. Vähän tossa joutuu säätämään työasentojen kanssa, kun on tuo imurin letku, mutta suosittelen silti. Mun skraba taitaa edelleen olla lainassa, mutta jos se jostain löytyy, niin on lainattavissa.
Aikaa palaa, ei sitä kukaan uskalla tunneissa laskea. Syksyllä kannattaa aloittaa skrabaus, jotta koko homma ei realisoidu tehtäväksi keväällä. Hyvillä välineillä skrabaa ja hioo pohjan alle viikossa. Mulla meni viimeksi noin kolme fysioterapiakäyntiä, henkinen puoli on vaikeammin parannettavissa.
Maalaamiseen ei kovettumisaikojen ja välihiontojen johdosta viikko riitä.
Olli Niemi
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Siis työviikoista puhutaan. Ei tota hommaa jaksa työpäivän jälkeen, parempi ottaa suosiolla vapaata. Tai sitten tehdä pikkuhiljaa viikonloppuisin. Eihän se mitään lomaa ole, mutta jokaisen veneilijän on syytä ainakin kerran elämässä kokea tuo homma. Toisella kerralla voi sitten jo harkita soodapuhallusta...KaleviHarkonen wrote:Hei
Mitähän on 'alle viikko'? Jos normipäivän jälkeen ehtii rantaan klo 19, mahtuu päivään ehkä 2 työtuntia. Viikossa ei välttämättä paljoa ehdi tekemään.
Olli Niemi
Tommoset proscraperit on ihan leluja, kunnon pohjaskrabassa on vähintään metrinen varsi! Ylettyy vähän kauempaakin pohjaa raappimaan ja työasento on erinomainen:Skraba on nimeltään Pro Scraper, ja niitä myy Maritim. Kallis on, ja kalliit kovametalliterät, mutta on se ihan hyvä. Vähän tossa joutuu säätämään työasentojen kanssa, kun on tuo imurin letku, mutta suosittelen silti. Mun skraba taitaa edelleen olla lainassa, mutta jos se jostain löytyy, niin on lainattavissa.
http://lowsailing.files.wordpress.com/2 ... cf2523.jpg