Karvalakki 2011

Moderators: Petri, harald

Kimmo L
kokelas
Posts: 56
Joined: Sat Nov 27, 2010 16:17 pm

Post by Kimmo L »

Tollaset näkit meidän bändi nuolee sukeltelemalla puhtaaksi.
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

harald wrote:En ole oikolukenut noita karttapiirroksia että onko muutoksia tälle vuodelle. En ole myöskään tarkistanut että santahaminan lounaispuolella on kaikki merkit paikallaan <köh köh>. Eli omalla vastuulla;

http://penti.org/~harald/karva09/

Jos joku oikolukee olisi kiva kuulla palautetta.
Hienoa, näähän on kivat, ei tarvii tehä ite :) Tarkistin nopeesti, radat näyttäis olevan kohdallaan tänvuotisiin ordereihin nähden, muita merten merkkejä en katellu vaan mihin ne kivet tuolta olis siirtyny.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Oli kyllä tänään aamulla pirun kylmä polkea töihin, etenkin sormet eivät lämmenneet koko matkan aikana joten pitänee huomenna ottaa parit hanskat mukaan ja erityisesti vältellä hanskojen kastumista.

Syksy on todellakin tullut.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11318
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Hyvin taisi mennä taas, mutta piratessa se vasta tiedetään. Tuo alussa ollut 1 m/s ja lopun 7 m/s tekee tietenkin hyvää meidän tasoituksella. Raportti myöhemmin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Tilastojen valossa ton pikkulyssin vois jättää ajamatta ja jakaa pytty vuosittain suosiolla Haraldille. Ei tarttis mennä tuonne palelemaan...

V.

(Eli siis onneksi olkoon.)
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Joo, jotkut asiat on näemmä universaaleja vakioita, Harald pärjää kelillä kuin kelillä. Vaan meille tuo kevyt oli totaalista myrkkyä. Ylimääränen paino, kuluneet dacronpurjeet, pesemätön pohja ja täysin kämmenetty startti on sellainen yhdistelmä jolla voi lähinnä seurata aitiopaikalta kisan katoamista horisonttiin, ja sitäkin lähinnä kiikareilla... Hämmennyttiin nelosen puuttumista ja alettiin pohtia oliko vitonen kuitenkin kymppi, ja kun ei onnistuttu ajoissa kellumaan lähtölinjan yli niin jouduttiin väistelemään isompia, ja siinä sitten istuttiinkin ekat puoli tuntia. Vene rupes kulkemaan jotenkuten järkevän oloisesti vasta kun löytyi vähän enempi tuulta Rysäkarin eteläkepiltä, ja Päntäriä lähestyttäessä todettiin jotta lomareissuksi meni kun muut tulee vastaan viitisen mailia edellä. Vaan olihan tuolla mukava iltapäivä spinnutella lopulta auringossa, ja ei tuolla nyt palellut muutamalla villapaidalla ja fleecellä, ei edes mitään kovin arktisia vaatteita ollut. Vaan oli tuo kevyen kelin vauhti niin paljon heikompaa kun normaalisti jotta pohja voi kaivata painepesurin sijaan viikatetta, pelottaa oikein ajatella mitä meren hirviöitä sieltä nousee mukana. Lokianturistakin löytyi näkkiä koko härvelin täydeltä.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Vaikkei Olgan porukka oikein innostunut kisaan lähtöön, niin olivat kundit kuitenkin järjestäneet Nuuksioon saunan lämpimäksi joten näin ollen kisan jälkeen oli helppo valita minne mennä. Jonkinlaista henkistä velttoutta muka pitkän ja kylmän kisan jälkeen oli kyllä ilmassa allekirjoittaneella, kun yöpyminen maastossa ei kuitenkaan sitten kiinnostanut.

Johtuen Kimmon häikäilemättömän ilkeämielisistä kuittailuista aiemmin ketjussa en malta olla toteamatta, että mitenkäs se BC:n kevyen kelin vauhti, oliko pohja sileä ;)

Itse itseäni lainaten
historian siipien havinaa
//rankkaa elvistelyä ja pahaenteistä leijumista//Kimmo kimmo, tuollaiset "keitä muita on tulossa ja miten lähteä" pohdinnat kuuluu teille muille vähäisemmille purjehtijoille, nyt kyse on Karvalakista ja kun siihen kisaan lähtee Feneellä, kysymys on "miten paljon muut häviävät tällä kertaa" //todellisuus päälle//
[/i]
Mutta sitten todellisuuteen, eli kisa meni oikeastaan vähän yllätyksellisesti, enpä olisi ikinä odottanut tuollaisia tuloksia, paitsi nyt Haraldin voittoa. Huolimatta siitä että Antti oli saanut Merelliin haalituksi kaksikin FE-kipparia gasteiksi, emme silti pystyneet todenteolla haastamaan Haraldia vaan sinne vaan Charlotta katosi horisonttiin.

Noin gastin näkökulmasta tuli mokattua pariinkin otteeseen kun ensin arvioin lähdön tuulen voimakkuuden aivan yläkanttiin ja lopputuloksena sitten otimme vähän hätäisen lähdön veneen luota, siinä missä paaran lähtö poijulta olisi ollut parempi monessakin mielessä. Olisi pitänyt muistaa, että tuollaisessa kelissä 5min paukun kohdalla on parempi olla jo "kohdealueella" eikä elätellä toivoa siitä että ehtisi slöörailla linjaa pitkin sinne mistä tahtoo lähteä. Nyt siis hädin tuskin ehdimme viivalle, vaikka käytännössä olimme vain ehkä kymmenen veneenmitan päässä linjasta 4 min paukun kohdalla vendatessamme kohti linjaa.

Lähtö kuitenkin oli sikäli kelvollinen että suurin osa fleetistä otti huonomman lähdön. Alun kuviokelluntaosuudella tuli purjehdittua kutakuinkin niin hyvin kuin pystyimme, mutta vähän muitten veneitten paskojen takia (joita ei oikein voinut välttää) ja tuulialueitten arvaamattomasta liikennihdästä johtuen taisiko Haraldilta mennä peräti 1 venda ennenkuin hän oli edellämme. Siinä sitten venda siten ettemme jäisi Haraldin paskoihin ja kas, "hetken" (lue tunti) päästä eroa onkin 10 minuuttia kun tuuliraja kulki tasan sen 3 veneenmittaa lännempänä missä Harald oli. Eli vaikka sitä valitsi tavallaan oikean laidan ja tahtoi purjehtia vapaissa, niin tämä kostautui pahasti. Ehkä olisi pitänyt sittenkin heittää venda heti kun tuuli vähän virisi ja ajaa lännemmäksi, mutta tuolloin se ei tuntunut järkevältä.

Loppukisa sitten menikin kutakuinkin fleetin viimeisenä lilluen, sinänsä koko porukka teki aika virheettömän suorituksen ja vähän turhankin paljon tuli itsekin jauhettua niitänäitä purjehtimisen sijaan :)

Ensimmäiset 3 tuntia olivat kylmiä, mutta sitten lämmitti ja kautta kisan keli oli varsin leppoisa, todellakin iso kontrasti niihin Karvalakkeihin missä kisassa on menty Platulla saalinkeja broacheissa kastellen. Mutta kohtalaisen vilpoisa keli kyllä teki etenkin alussa keskittymisen vähän haastavaksi ja välillä sitä trimmasi genuaa turhankin passiivisesti, on se kylmyys vekkuli juttu ja pitänee käyttää nyt sitten virallisesti alkava talvikausi taas talviharjoitteisiin kovuuden kehittämiseksi :twisted:
(ensimmäisenä toki on vuorossa perinteinen optari-match race marras/joulukuussa).
Kimmo L
kokelas
Posts: 56
Joined: Sat Nov 27, 2010 16:17 pm

Post by Kimmo L »

Kuule Petri; blogille tulee kyllä isompikin selittely tilanteesta; mutta pohjahan tässä oli ongelma. Meidän bändin alfanaaras kun oli sanonut että ei kuumasta välitä ja laskettiin että hän sen pohjan käy putsaamassa. Rannassa sitten valitteli jotain että snorkkeli tmv. oli jäänyt kotiin eikä suostunut sukeltamaan. Tulos näkyy listoilta; perskuta.
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Kai nyt joku huomasi ennen palkintojenjakoa, että Phoenix ei voittanut 12 minuutilla, vaan kuuluisi olla 6.? Mistähän tuloksissa oleva tasoitettu aika sille on keksitty????

Miksei tuloksissa voi olla myös purjehdittua aikaa vaan ainoastaan tuo mystinen "kello", jota kukaan ei ymmärrä. Tai kaipa tällä kertaa "kellosta" pitää vähentää 30 minuuttia, jotta saa 3-luokan purjehditun ajan. 2-luokassa 45 minuuttia ja 1-luokassa tunti. Ilmeisen virhealtis systeemin, kun kaksi vuotta peräkkäin tuloksiin on saatu väärä voittaja.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Toisaalta jos pohja oli kunnossa ja kalvopurjeet eivät hajonneet, niin millä tavalla teidän porukka sitten valmistautui kisaan, meidän valmistautumisen tuloksethan voi lukea tuloslistalta vaikka pehmoiluksi sitä kutsuitkin :twisted:
Ehkä kannattaa ensi kerralla vain ottaa mallia ja lähinnä hakata F5:sta sääsivustoilla koko kisaa edeltävä viikko :roll:

Noh, totuuden nimissä olen yhä hieman hämmentynyt tuloksista, mutta toisaalta sellaista viidakkoa oli parinkin Albinin pohjassa ettei ole mikään ihme etteivät kulkeneet sen kovempaa alun kevyessä kelissä. Sitten taas lopun kovatuulisissa spinnuslööreissä otimme karanneita Albineita kiinni aivan julmetusti, onko se sitten purjehdustaitoa että vene kantaa spinnunsa paremmin...
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote:Kai nyt joku huomasi ennen palkintojenjakoa, että Phoenix ei voittanut 12 minuutilla, vaan kuuluisi olla 6.? Mistähän tuloksissa oleva tasoitettu aika sille on keksitty????

Miksei tuloksissa voi olla myös purjehdittua aikaa vaan ainoastaan tuo mystinen "kello", jota kukaan ei ymmärrä. Tai kaipa tällä kertaa "kellosta" pitää vähentää 30 minuuttia, jotta saa 3-luokan purjehditun ajan. 2-luokassa 45 minuuttia ja 1-luokassa tunti. Ilmeisen virhealtis systeemin, kun kaksi vuotta peräkkäin tuloksiin on saatu väärä voittaja.
Tuo on kyllä kiintoisaa, itsekin heti ihmettelin noita aikoja kun katselin tuloksia kännykästä mutta soitto Haraldille paljasti että ilmeisesti tulokset ovat kuitenkin oikein. Ja ainakin kolmen kärki kolmosluokassa näyttäisi menevän oikein kun ottaa huomioon että tuo kello tarkoittaa meidän kohdalla kellonaikaa 16:29:21.

Mutta Phoenixin kohdalla tosiaan homma ei natsaa, jos Phoenix oli oletettavasti maalissa 15:56:06, (tämä lienee ainoa järkevä aika) se tarkoittaa 4h 56min ja 06s purjehdusaikaa. Joka taas vastaa tasoitettuna aikana 22029 sekuntia...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11318
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Eilen kipeytynyt tukka alkaa helpottamaan.

Veneessä allekirjoittaneen lisäksi Peik, Pone ja Freda joten "SM-miehistöllä" mentiin. Perjantaina töitten jälkeen suoritimme varmaan kauden huolellisimmat alaosaston hygieenia-sulkeiset kokoa miehistön voimin. Septi tyhjäksi, ja koko vene muutenkin aivan totaalisen tyhjäksi kaikenalisesta ylimääräisestä roinasta jota oli kertynyt joka pikku koloseen aivan älyttömiä määriä.

Image

Lauantaina kipparikokouksessa julistettiin radaksi Charlieta, joka on aika perinteinen valinta jo tässä vaiheessa. D-rata ei näin jälkeenpäin katsottuna olisi ollut ollenkaan huono vaihtoehto.

Radalle mars ja keskityimme lähinnä vain löytämään jonkinlainen perustrimmi kryssiä ajatellen. Se että veneen saa edes jotenkin vauhtiin tulisi olemaan todella tärkeää, oli arvauksemme.

Lähdön lähestyesssä olimme jo -6 min kohdalla lähtöviivalla, ja - 2 min kohdalla tehtiin venda lautakunnan alta lähestyvän merellin eteen ja alle. Tämä olisi pitänyt näköjään tehdä jo -3 min kohdalla sillä kahden minuutin kiihdytys ei aivan lähdössä riittänyt pitämään Merelli aisoissa. Vielä kun oikealla tuli kivoja puffeja jotka nostivat sekä Merellin että sen vieressä olevaa Expressiä rupesit tuntumaan siltä että taasko me ajetaan Merellin takaa hevon kuuseen pääsemättä ohitse. EspooGP:n kauhu tuli mieleen :)

Video lähdöstä, kiitokset KoPulle tästä!
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... _4_6_start

Päästiin lopulta irti vain sillä että Merelli ajoi niin paljon ylemmssä että rupesi löytymään tuulta. Edessä olevat eivät myöskään nousseet häiritsemään joten melko vapaissa saimme heittää paaralle kohti ylämerkin oikeanpuoleista leikkaria. Merelli teki tietenkin vendan, mutta mielestäni jäivät ajamaan vähän liian tiukoin purjein liian ylös ja itse ajoimme varmaan yli puolta solmua kovempaa leen puolelta ohi sekä eteen. Melko nopeasti saimme kaulaa kasvatettua niin, että olisimme voineet heittää styyralle kohti ylämerkkiä. Edessä ollut Yola näytti kuitenkin saavan käärmeluotojen luota vähän enemmän tuulta ja kun ylämerkki oli käytännössä aivah turha Louekarin ollessa se "oikea" ylämerkki päätimme jatkaa reilusti oikeaan laitaan.

Keskittymistä häiritsi hiukan Merellistä kantautuva puheensorina, pääosin erään kippari-gastin vauhdittamana. Ihmettelin että Antti pystyi osoittamaan venettään edes oikeaan kompassisuuntaan, niin äänekäs ja jatkuva tuo puheripuli oli :)

Luvattu sää dikteerasi sen strategiamme sellaiseksi että halusimme pysyä fleetin oikeimmanpuolisena veneenä. Tämä näytti toimivan todella hyvin sillä ne puuskat jotka tippuivat alas olivat mielestäni viuhkamaisia ja jos oltiin sen viuhkan oikealla puolella saimme nostavan puffin kun muut saivat laskevan. Äkkiä rupesikin käymään niin että edessä olevat Herring-rouge, Yuola, maximus ja joku muu valuivat alas kohti melkkiä kun itse pääsimme melko suoraan kohti pihlaiston itäreunaa. Puskimmekin tästä läpi ohittaen samalla expressin
joka ei oikein päässyt kiven yläpuolelle.

Samaa strategiaa jatkoimme kohti trutkobbenia, eli oikealla haluttiin pysyä. Tämä näytti toimineen jopa niin hyvin että trutkobbenin kohdalla olimme vain noin satakunta metriä Yola perässä toisena veneenä!

Sitten tapahtui pieni uinahdus meidän aivoissa ja valitsimmekin väärän spoorin kohti rysäkarin merkkiä. Valitsimme "ohita minut" kaistan, ja niinhän siinä sitten kävikin että hirveän moni isompien luokkien veneet ohittelivat häiriten meidän kulkua. Ja kun kerran siihen kaistaan on tippunut on siitä erinomaisen vaikea kiivetä pois. Hammasta purren jatkoimme vain kohti merkkiä, välillä ihmetellen jonkun scanmar 345:en ihmeellisen hyvää kulkua [1]. Ohi pyyhälsi myös joku Johnny X-34:en kannella.

Merkin lähestyessä saimme nostettua itsemme em. X-34:en taakse ja ilmoitin takaa ylempää tulevalle expressille että valitettavasti tulen laittamaan oven kiinni johon he tyytyivät. Kierrossa kiersimme jonkun veneen kanssa aivan rinnakkain kun samalla Solveig teki monta kierrosta paikallaan ilmeisesti peräsinongelman kanssa tapellen. X-79 herska oli joutunut katsojan rooliin ja juuttui ulkokurvin pääsemättä jatkamaan. Kiersimme siis em. klungan sisäpuolella ja lähdimme tästä korkeaa kurssia saadaksemme edes kohtuullisen vapaita tuulia seuraavalle legille äskeisestä legistä fiksuunnuttuamme.

X-79 lähti tanssiin mukaan, ja aika nopeasti sparrasimme toisiamme kohti päntäriä. Jossain vaiheessa 4Play yritti kiivaasti ohitusta tuulen puolelta, mutta meidän vanha litteä spinnumme oli helppo käskyttää nousuun johon ei expressin pullea lenssi-spinnu pysty. Kun he yrittivät alakautta ohjasin varovasti alaspäin jotta peitto tulisi kahden veneenmitan sisällä ja pienen valistuksen jälkeen he totesivat että sitäkään kautta ei voi mennä, ainakaan ilman nostattamista jota en tulisi hyväksymään. Jossain vaiheessa he sitten keräsivät vauhtia takaa ja ohittivat sitten 5-6 veneemittaa leen puolelta samaan aikaan kun sLow ajoi ohitse (Low:n sivuilla tätä pidettiin suurena saavutuksena, meidän ohittamista siis :) ).

Päntärin kohdalla edessä oli meidän luokasta Yola, Herring Rouge, 4Play ja Maximus. Milla saavutti kovaa vauhtia takaa mutta saimme riskillä ajettua itsemme edessä olevan 4Playn lonkalle ja pystyimme pitämään tämän höjdin siinä paikassa.

Kryssi päntäriltä oli todella vaikea, minulla oli sellainen kuva että kukaan meistä ei oikein ymmärtänyt miten siftit menee ja miten niitä piti ottaa. Suunta vaihteli 30° suuntaan ja toiseen ja aina kun taputimme itsemme selkään hyvin ajoitetun siftin johdosta huomasimmekin melko nopeasti että se olikin väärin valittu aika. Tähän turhaantui melko paljon aikaa, mutta nähtävästi muissakaan veneissä ei oltu sen fiksumpiakaan, sillä mielestäni saimme ehkä vähän muita kiinni tässä.

Lenssillä kohti uusimatalan reunamerkkiä rupesimme kellottamaan edessä ollutta Yolaa ja koitimme vain pysyä rhumblinella muiden ajaessa yläbanaania. Ohi pyyhälsi mm. herring rouge (joka jäi hiukan kierrossa), joku express ja moni isomman luokan vene. Edessä oli klunga, mutta me olimme melko vapaissa yksin.

Kellotus näytti lupaavalta Yolaan nähden, joten rauhallisin mielin teimme melko hyvän kierron merkillä ja jatkoimme 4Playn tuulenpuoleisella lonkalla ajamista. Heidät häiritsi hiukan Low, ja tästä tuli valitettavasti vähän yläbanaani-ajelua taas kerran. Olen aina koittanut välttää tätä, mutta ilmeisesti nyt kun samaan onkin muita veneitä radalla meidän kanssa (käänteisen lähtöjärjestyksen takia) tätä ei voi välttää.

Tällä legillä Valpuri sitten näytti ajavan kryssiä, suunta kohti Kytö:tä. Olikohan heillä merkit sekaisin, sillä tuo pakotti meidätkin ajamaan aivan liikaa ylös koirasaareen nähden?

Jostain syystä edessä ollut 4Play päätti samalla päästää meidän ohi, tekemällä vendan styyralle vaikka merkille pääsi helposti yhdellä halssilla. Kiitos tästä!

Koirasaaren kohdalla spinnu vetoon ja kauden upein slööri-slööri jiippi rysäkarin viitan kohdalla tuulen jo lähestyessä 14 kn nopeutta. Slöörillä ajoimme taas herring rougesta ohi leen puolelta sekä edessä ollutta nyttemmin spinnunsa alas ottanut Melisandea (first 31.7).

Louekarin kohdalla taas slööri-slööri jippi ja kohti maalia. Tässä sai Melisande spinnunsa vetoon ja ohitti meidän leen puolelta. Me kiitimme ja tipautimme itsemme sen peräaaltoon vain veneenmitan heidän perässä. Tässä pysyimme varmaan 10 minuuttia, ja ajoimme siis samaa vauhtia melkein pihlaistolle asti. Tuo First 31.7 näyttää olevan aivan loistava vetoapu meidän veneelle, niin hyvin aallot sopivat keskenään.

Takaa tuli first class 10, joka spinnu lepattaen yritti ohi kaikilta puolilta ja pääsi sitten leen puolelta. Pihlaiston jälkeen herska tappeli jonkun aikaa meidän peräaallon kanssa, pääsemättä sen läpi kunnes tekivät noston ja laskun alaspäin. Maalisuoralla herring rouge pääsi sitten ohi leen puolelta ja oli vähän ennen meitä maalissa.

Pihlaiston kohdalla näytti todella hyvältä sillä edessä olleet Expressit olivat vielä radalla eivätkä maalissa.

Todella kiva ja haastava purjehdus. Ja mikä parasta, kahdeksas ykkös-sija meille!

Ilta jatkui saunomisen (Kiitos Jan!) ja palkintojenjaon merkeissä.

Onnittelut Antille kakkos-sijasta, hieno suoritus vaikkei se ehkä siltä radalla tuntunutkaan.

KoPu on ilmeisesti korjannut tuloksia pahoittelujen kera;

http://www.koivusaarenpursiseura.fi/ind ... a/tulokset


Charlottan aika ei kyllä loista muihin luokkiin verrattuna, tuo käänteinen lähtöjärjestys ja koko ajan nouseva tuuli tekee sen noin tällä kertaa. Onneksi kisataan vain luokkavoitosta eikä mistään kokonaiskisan supervoitosta.


[1] Scanmar oli miehitetty autotalon porukalla, ei mikään ihme että esim. Solveig ei päässyt merkinkierroissa kuittamaan odotustensa vastaisesti.
Last edited by harald on Sun Oct 16, 2011 14:01 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Video lähdöstä, kiitokset KoPulle tästä!
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... _4_6_start
Hieno juttu kyllä!

Mutta ei hitto, ei tuossa kyllä ole suurta purjehdusjuhlan tuntua, vauhtia ja vaaratilanteita todellakin :)

Ja pöh, kommunikaatiohan on tärkeää ja sitäpaitsi jos ei osaa, niin supliikilla voi ainakin uskotella osaavansa. On kyllä mahdollista että ajoimme sitten myös liian ylös ja liian tiukoilla purjeilla ja luulimme vain että kyse oli niitten kahden Albinin pakkituulista, mutta hankala se on sanoa tuosta purjeesta kun se käyttäytyy aivan eri tavalla kuin se meillä oleva edellisen sukupolven aramid-ykkönen, ainakaan omat taidot eivät riitä trimmaamiseen pelkän muodon perusteella ilman mitään tatsia siihen miten mikäkin säätö vaikuttaa mihin.
Last edited by Petri on Sun Oct 16, 2011 13:49 pm, edited 1 time in total.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11318
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11318
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply