Page 3 of 4
Posted: Fri Apr 15, 2011 20:03 pm
by Panu
Petri wrote:...kun syyt muutokselle on esitetty, niin ei asiassa sinänsä mitään epäselvää ole, niitten säännöillä pelataan jotka säännöt laativat.
Tervehdys
Juuri näin. Sääntöjä laativat sääntöjen laatijat ja niiden mukaan mennään, jos meinataan. Olenkin vain perään kuuluttanut perusteluita ja jonkin näköiset argumentit / analyysin mihin muutos on perustunut. Jos homma on Mutu (Musta Tuntuu), Rahi (Ravistetaan Hihasta) tai Veha (Vedetään Hatusta) pohjalla, niin huh huh huh, ei oikein ole hyvä juttu. Toisaalta on sekin hyväksyttävissä, jos julkisesti todetaan LYS kertoimen määrittelyn olevan "arvostelulaji", jossa tyylipisteetkin vaikuttavat...?

Silloin on selkeästi sanouduttava irti historian esityksistä tilastollisista analyyseistä. Toisaalta eipä säännöissä enää ole asiasta mitään mainintaakaan...
Olenkin tottunut, että kyseisen elimen jäsenellä on aina ollut hyvät faktoihin pohjautuvat perustelut toiminnalleen ja niitä vain tässä kyselen. Jos oikeasti olisin tästä asiasta takajaloillani, niin tekisin siitä virallisen valituksen LYS toimikuntaan, mutta eipä tämä taida olla niin vakava juttu varsinkin, kun oikeasti yritämme olla yksityyppiluokka.
Posted: Fri Apr 15, 2011 20:44 pm
by Artsi
Näyttää siltä, että tässä joutuu jotenkin osasyylliseksi LYSin nostoon. Jos perusteena on pidetty mm. Turun ja Saimaan Rankingia, niin olisi hyvä huomata pari seikkaa. Saimaan Rankingissa ei FE:lle näytä olevan yhtään varteenotettavaa vastusta , ehkä folkkari ja BlueBird, jos ovat kisakunnossa. Samasta rankingista voisi päätellä, että Botnia 6:t ovat hirveitä raasereita ja lys olisi nostettava mitä pikimmin. (hävisin Hangon Regatassa sellaiselle. Harmittaa!).
Turun rankingissa pitää huomata, että esim. me purjehdimme KAIKKI lähdöt ja olimme silti vain kolmosia. Tulos on tehty tuplasti suuremmalla työllä, kuin esim neljänneksi tullut vene. Tuloksissa on myös aivan häntäpään sijoituksia.
Nämä tulokset eivät mielestäni kerro veneen nopeudesta, vaan yleisesti ottaen kilpailijoiden huonosta tasosta. Vain kourallinen kilpailee edes puolitosissaan. Tällaisessa ryhmässä saattaa pärjätä ahkeruudella ja joskus hyvällä tuurillakin.
Positiivista kuitenkin on, että FEneitä on melko runsaasti kilpailuissa mukana. Vaikkei tämä mielestäni mikään kilpavene olekaan, niin etuna on siedettävät retkeilyominaisuudet kohtuullisella hinnalla ja aktiivinen luokka, josta osoituksena tämäkin saitti.
Loppujen lopuksi minullekin on aivan "yx LYSti" mikä se luku on. Uskon kuitenkin, että ruotsalaiset ovat "lähempänä totuutta" tässä asiassa, tai sitten siellä on pahuksen hyviä purjehtijoita kaikissa muissa luokissa!
edit: Suomalainen Wiki väittää, että LYS on käytössä vain Ruotsissa ja Suomessa. Englantilainen taas mainitsee "Nordic Countries". Äkkiä googlettamalla löytyi myös Virolaisia kisoja, johon voi osallistua LYS-tasoituksella. Millä numerolla sinne sitten ilmoittaudutaan?

Posted: Tue Apr 19, 2011 10:21 am
by Vieras
Hienoa että feneen kulkupotentiaalia on saatu irti ja jopa arvoisa lys- toimikuntakin sen noteerannut.
Haluaisin kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin:
- Miksi lys ei laske sellaisessa yleisissä venetyypissä millä ei kaikkien tiedon mukaan voi pärjätä missään olosuhteissa. (esim finn 26)
Näitä on laiturit pullollaan ja varmaan osallistumisinto nousisi kun olisi edes jotain mahdollisuuksia.
Erittäin harvinainen vene jolla ei kilpailla pääkaupunkiseudulla putsaa pöydän joka kerta (Botnia 6:t Vssr, Hanko, Saimaa)
(Still 900, Wind 328)
Ja Botnian Lys on lähinnä vitsiä, kysykää Saimaalta keltä tahansa. Eikä muutu koskaan.
Samasta rankingista voisi päätellä, että Botnia 6:t ovat hirveitä raasereita ja lys olisi nostettava mitä pikimmin. (hävisin Hangon Regatassa sellaiselle. Harmittaa!).
Posted: Tue Apr 19, 2011 12:56 pm
by Panu
Vieras wrote:- Miksi lys ei laske sellaisessa yleisissä venetyypissä millä ei kaikkien tiedon mukaan voi pärjätä missään olosuhteissa.
Tervehdys
Erittäin hyvä kysymys, vai onko asia tulkittava niin, että kun joku velho on joskus saanut jonkun veneen kulkemaan, niin se suorite jää elämään omaa elämäänsä vailla yhtymäkohtia nykymaailmaan? Tällöin kertoimen alentaminen olisi käytännösä mahdotonta. Mitenkä sitten ne veneet, joiden ensimmäinen LYS kerroin on arviotu pahasti yläkanttiin. Onko näillä veneillä, millä kukaan ei ole koskaan pärjännyt, mahdollista alentaa kerrointaan.
Vieras wrote:Ja Botnian Lys on lähinnä vitsiä, kysykää Saimaalta keltä tahansa. Eikä muutu koskaan.
Tuohon voisi toteda, että koko LYS on vain pelkkä
VITSI. Se on pelkästään jäsentynyt tapa asettaan purjehtivat "hullut" eräänlaiseen "paremmusjärjestykseen"...

Posted: Tue Apr 19, 2011 19:08 pm
by vieras
Noihin Stillin ja Windin lysseihin en malta olla heittämättä kommenttia. Sinänsä on varmaan ihan totta, että tälläisten lähes oneoff-veneiden lyssi ei keskimäärin juuri millään nouse. Stillin lyssi on kuitenkin noussut vissiin peräti 1,13:sta 1,17:sta. Eikös pk-seudulla sisäpaisti ole Crescendo-niminen 900? Itse olen ainakin mielestäni kisannut ko-venettä vastaan.
Merkittävin syy (ex-)Auvon taannoiseen menestykseen Päijänteellä lienee kuitenkin miehistö Lyden & co. Meriittilistalta kuitenkin löytyy joitakin viimevuosien kovimpiin kuuluvista OD-noteerauksista (Mumm 30, X35 mm-kisa menestykset) + mm. H- ja Albin Express SM-tittelit. Nykyisin Accelerando-nimisenä suoritukset eivät LYS-keskustelua nostata. Wind 328 taas kulkee Päijänteellä porukan ohjaamana, joka on voittanut mm. aikanaan H-veneluokan päitsissä puolenkymmentä kertaa (siis silloin, kun niitä oli jopa > 80 kpl), H-mm:ssäkin 80-90-lukujen taitteessa porukka oli kympin sakissa. Veneitä MM-kisoissa oli kai noin sata ja Euroopan kovimmat purjehtijat purjehtivat H:lla
Toisaalta kun vertaa esim. Wind 328:n GPH:ta vaikka X 332:siin, niin ero nopeudessa on lyssin mukaan moninkertainen. (1,20 - 1,24, kun GPH:t on luokkaa 652 -- 654, siis X:t joka tapauksessa vain hieman nopeampia.
Upea aihe kun asioista voi olla niin montaa eri mieltä ja kaikki silti yhtälailla väärässä... Ainakaan kenenkään ei oikein voi todistaa olevan ehdottoman oikeassa. Se on kuitenkin varmaa, että parhailla purjehtijoilla tuppaa useammin olemaan epäreilun edulliset lys-kertoimet....
Posted: Wed Apr 20, 2011 09:15 am
by Guest
Käykö muuten mistään ilmi mitkä LYS-luvut ovat muuttuneet ja kuinka paljon?
Posted: Wed Apr 20, 2011 10:54 am
by harald
Crescendo on muuten ei-puolitonnari nykyään. Kari on vissiin rakentanut veneen melkolailla uusiksi ja siinä on kai kölin ja koneen paikka siirretty sekä rikiksi on tullut fokkariki suuremmalla keulakolmiolla.
Posted: Fri May 04, 2012 11:04 am
by Vieras
Tähän keskusteluun liittyen tahtoisin tiedustella Fe-kansalta, että miltä noussut LYS-luku näin yhden ajetun kauden jälkeen tuntuu?
Vähensikö uusi luku kilpailumotivaatiota, vaiko lisäsikö se keskittymistä suorituksiin? Entä miten näkyi tuloksissa?
Posted: Fri May 04, 2012 11:27 am
by harald
Eipä tuo 1% loppujen lopuksi niin suuri ero ole että sen huomaisi omassa veneessä mitenkään.
Kun osallistujalista on tuon näköinen niin ei sillä LYS-luvulla niin suurta merkitystä muutenkaan ole;
Code: Select all
1 Petri Sane Smer FIN-2949 St. Olga FE-83 1,08
2 Olli Niemi HSK FIN-2741 Lisbeth FE83 1,08
3 Harald Hannelius NJK FIN.2674 Charlotta FE83 1.08
4 Antti Salovuori MP FIN-2545 Merelli FE83 1,08
5 Jan Bergbom VaVK FIN-5521 Valpuri FE-83 1,08
6 Max Mäkisalo Me FIN-3578 Bajan FE83 1,08
7 Olli Mustonen EM FIN-3730 T-Mini Teemin 0,99
Em.
WHC 2012.
Posted: Fri May 04, 2012 11:37 am
by Petri
Tosin ongelma kyllä nähdäkseni viime vuonna oli se että esim. WHC:ssa ei ollut juurikaan kilpailua muita veneitä vastaan. Ts. T-mini nyt porskuttaa omalla LYS-luvullaan kevyissä keleissä aikalailla riippumatta siitä onko FE:n LYS satasen korkeampi tai matalampi, muita ns. kilpailukykyisiä veneitä ei vesillä niin montaa ollut että voisi sanoa jotain kummempaa (Tyynekin osallistui siinä määrin harvaan kilpailuun).
Muitakin LYS-kisoja toki oli, mutta niitten kohdalla taas osallistuneet veneet olivat ehkä fleetin yläpäätä ja siten mittaluvun muutos vaikuttaa vähemmän. Se on kyllä aivan varmaa että luvun nosto vielä ylöspäin tarkoittaa ettei sellaisella retkivarustellulla (tai edes alemman keskitason "kisa"-FE:llä) ole juurikaan asiaa palkintopalleille LYS-kisoissa paitsi jos keli on horroria. Ja se voi sitten jo hiljalleen alkaa vaikuttamaan kisaintoon tällaisten veneitten osalta.
Posted: Fri May 04, 2012 12:34 pm
by Joakim
Petri wrote:Se on kyllä aivan varmaa että luvun nosto vielä ylöspäin tarkoittaa ettei sellaisella retkivarustellulla (tai edes alemman keskitason "kisa"-FE:llä) ole juurikaan asiaa palkintopalleille LYS-kisoissa paitsi jos keli on horroria. Ja se voi sitten jo hiljalleen alkaa vaikuttamaan kisaintoon tällaisten veneitten osalta.
Milläs retkivarustetulla veneellä sitten pääsee palkintopalleille LYS-kisoissa?
Karvalakki lienee lähellä Suomen kovatasoisinta LYS-kisaa ja siellä 1-2 FE83:sta ovat olleet palkintopallilla viimeiset X (ainakin 8 ) vuotta.
Posted: Fri May 04, 2012 12:42 pm
by harald
Joakim wrote:
Karvalakki lienee lähellä Suomen kovatuulisinta LYS-kisaa ja siellä 1-2 FE83:sta ovat olleet palkintopallilla viimeiset X (ainakin 8 ) vuotta.
Korjasin tekstisi. Karvalakissa tuulee "aina" yli 5 m/s. Viime vuosi taisi olla poikkeus kun oli pläkää alussa, mutta sekin pelasi meidän pussiin silloin.
Harmi ettei karvalakin pikkuluokassa edustus menestyvistä pikku-LYS-veneistä ole yhtä kattava kuin isossa missä on sentään MM-mitalistia jne.
Posted: Fri May 04, 2012 13:01 pm
by Joakim
Joo onhan se keskimäärin aika kovatuulinen, mutta ei ne viimeiset kolme vuotta ole kovinkaan kovatuulisia olleet, pikemminkin varsin kevyitä (no kolme vuotta sitten taisi tuulla yli 5 m/s keskimäärin).
Posted: Fri May 04, 2012 13:03 pm
by Petri
Joakim wrote:Petri wrote:Se on kyllä aivan varmaa että luvun nosto vielä ylöspäin tarkoittaa ettei sellaisella retkivarustellulla (tai edes alemman keskitason "kisa"-FE:llä) ole juurikaan asiaa palkintopalleille LYS-kisoissa paitsi jos keli on horroria. Ja se voi sitten jo hiljalleen alkaa vaikuttamaan kisaintoon tällaisten veneitten osalta.
Milläs retkivarustetulla veneellä sitten pääsee palkintopalleille LYS-kisoissa?
Karvalakki lienee lähellä Suomen kovatasoisinta LYS-kisaa ja siellä 1-2 FE83:sta ovat olleet palkintopallilla viimeiset X (ainakin 8 ) vuotta.
Niin, pitää tosin huomauttaa että mahdollisuus palkintosijoihin on eri asia kuin palkintosijoille pääseminen.
Ongelmahan kiteytyy siihen että tuleeko LYS:n tasoittaa jonkun luokan parasta venettä tai keskimääräistä venettä. Ts. tuleeko LYS-luvun olla sellainen että keskimääräinen vene voi erinomaisella purjehduksella olla joskus mitaleilla jossain perus-LYS-rykäisyssä vai että keskimääräisen veneen maksimisuorituskaan ei tule siihen riittämään jos luku määräytyy sitten taas parhaan veneen kisavauhdin perusteella. Mutta se olennainen juttu on se mitä Harald tuossa aiemmin jo totesi, eipä paljoa LYS-luku sinänsä merkitse kun WHC on käytännössä OD:ta ja muut LYS-kisat sitten taas aika EVVK.
Posted: Tue May 29, 2018 19:38 pm
by asalovuo
harald wrote:
koska H-vene on jo aikaisemmin nostettu 1,07->1,08, Express 1,11->1,12, RJ-85 1,03 -> 1,05 ja LYS-luvuissa on tapahtunut inflaatio niin parempi sitten näinpäin.
Nyt sitten tultiin takaisin päin H:n ja Albinin osalta

Ihan hyvä päätös ja osoitus siitä, että lukuja voidaan myös tarvittaessa laskea.
Avomeripurjehtijat
Tiedoksi, LYS-toimikunta on kevään viimeisessä kokouksessa käsitellyt talven ja kevään aikana tulleita oikaisupyyntöjä ja muita palautteita ja päätynyt muuttamaan seuraavien venetyyppien FINLYS-taulukkolukuja:
H-vene -0.01 (uusi luku 1.07)
Albin Express -0.01 (uusi luku 1.11)
Inferno 33 +0.01 (uusi luku 1.20)
J/80 +0.01 (uusi luku 1.20)
FINLYS-taulukko