Page 3 of 3

Posted: Mon Oct 11, 2010 12:39 pm
by harald
Petri wrote:
Purjehdusvalokuvaus on kyllä siitä hauska laji, että ei näköjään vaadi paljoa miettiä kohteitten valintaa, sen kuin vain valkaa isoimmat ja nopeimmat, ottaa 200 kuvaa ja ehkä joukkoon osuu pari hyvääkin.

Näes eipä tuon pikkuluokan kärkiveneistä tainnut osua tuohon joukkoon kuin yksi kuva :)
Noh noh, onhan noitten melkein 300 kuvan seassa ihan hyviä pikkuluokan kuvia;

Ebnegean lähtö;
http://sailpix.pp.fi/karvalakki2010/sli ... 9_DxO.html

Ylämerkki, Merelli jopa ennen Ebnegeaa:
http://sailpix.pp.fi/karvalakki2010/sli ... 8_DxO.html

Charlotta kelluminen ylämerkille;

http://sailpix.pp.fi/karvalakki2010/sli ... 2_DxO.html

TripTease;
http://sailpix.pp.fi/karvalakki2010/sli ... 1_DxO.html
http://sailpix.pp.fi/karvalakki2010/sli ... 5_DxO.html

jne jne. Paina oikeaa nuolinäppäintä niin selaat noita helpommin.

Posted: Mon Oct 11, 2010 12:57 pm
by asalovuo
Olen vahvasti sitä mieltä, että nuo maakiertomerkit voisi yrittää poistaa, jottei sisäpaikan saaminen merkillä vaatisi turhien riskien ottamista...
Toki pienemmän syväyksen omaavalla veneellä voi kohtuu huoleti ajella suuremman perässä mutta kuitenkin.
Itse ainakin pidän ensivuonna etäisyyttä hieman enemmän ko. saareen jos sitä vielä kierretään (ainakin tuon verran mikä meillä oli takaisin tultaessa).

Image

Posted: Mon Oct 11, 2010 13:07 pm
by mihor
Nyt vesi oli varmaan 0,5m normaalia matalammalla, joten normipäivänä olisi varmaan mennyt yli.

-mikko

Posted: Mon Oct 11, 2010 13:16 pm
by Joakim
Kiertomerkki, Merelli, Egnegea, Charlotta, Low
Ylämerkki, 6:40, 6:45, 7:15, 8:05
Pihlajisto, 22:25, 21:45, 24:55, 22:05
Trutkobben, 42:25, 41:45, 44:55, 40:35
Rysäkari, 1:05:05, 1:01:55, 1:06:35 ,1:01:15
TrutbobbenEP, 1:19:45, 1:15:25, 1:22:00, 1:14:30
Pänttäri, 2:19:55, 2:14:30, 2:22:00, 2:18:10
Malmgrund, 3:02:10, 2:55:40, 3:00:35, 3:02:55
Nygrund, 3:25:35, 3:16:05, 3:23:10, 3:24:20
Koirakari, 4:34:10, 4:15:25, 4:28:35, 4:28:45
Rysäkari, 4:45:20, 4:25:25, 4:39:20, 4:38:40
Trutkobben, 5:00:30, 4:39:20, 4:55:55, 4:53:35
Pihlajisto, 5:18:20, 4:57:50, 5:14:30, 5:11:30
Maali, 5:36:03, 5:13:27, 5:32:06, 5:27:41

Innostuin taas katsomaan noita kiertoaikoja. Lähdön merkityksen huomaa hyvin siitä, että Merellin 35 s etu ylämerkillä oli jo 2:30 etu Pihlajistolla Charlottaan, joka oli tuolloin jo 3:10 meidän perässä. No ei kai lähdöllä kuitenkaan ole väliä, kun Charlotta voittaa aina Karvalakin?


Lähtö meni kohtuullisesti vapaassa paikassa mutta lähes 10 s myöhässä poijulla. Luulin, että olisimme ehtineet 4Playn edestä, mutta ei aivan, joten joiduimme heittämään takaisin ja jouduimme aivan paaran leikkarille, jolla jyräsimme 4Playn ja näytti siltä, että tulemme ekana tai tokana ylämerkille. Sitten kuitenkin Merelli sai hirmuisen nosteen ja pääsi niukasti ennen merkille. Vähän siinä ja siinä saiko Merelli tehdä vendan noin lähelle meidän eteen, mutta emme protestoineet, vaan kiersimme perän takaa ja jyräsimme yli ja nostimme spinnun.

Edelle oli päässyt AE Maximus, joka ajoi Trutkobbenille ilman spinnua. Me menimme kovempaa, mutta yli ei viitsinyt edes yrittää spinnulla, joten yritimme alakautta. Siellä taas tuli vastaan joku virolaishärveli, jonka kuvittelin olevan 2-luokan vene. Emme siis voineetkaan laskea tarpeeksi päästäksemme läpi Maximuksen paskoista. Lopulta jouduimme laskemaan Pitkäkarin alapuolelle, josta kuvittelimme pääsevämme spinnulla Trutkobbenille, mutta tuuli kääntyi hieman vastaan ja jouduimme ajamaan 10 astetta liian alas ja ottamaan spinnun pois puolivälissä Pitkäkaria ja Trutkobbenia, jossa Maximus oli saanut lisää kaulaa, LOW mennyt ohi ja aivan viime metreillä vielä Donnakin pääsi ohi. Valpuri kiersi todella rantoja nuollen ja taisi sekin olla edellä, kun pääsi selkeästi ylemmäksi ja me jäimme Donnan paskoihin, kun emme uskaltaneet ajaa sitä rannemmaksi. Saimme kuitenkin kinnattua Donnan yläpuolelle ja leikkarille tulimme niukasti Maximuksen eteen ja Donna vielä niukemmin meidän eteen. Spinnunnosto sujui Donnaa paremmin, joten sen ohitimme pian alakautta. Maximus pysyi aluksi aivan vauhdissa, mutta sitten saimme spinnun trimmeihin ja se jäi selkeästi ja saimme LOWn kiinni. Yritimme yläpuolelta nostolla ohi, jonka seurauksena LOW jatkoi selvästi ylemmäs ja me menimme suoraan merkkiä kohti ja ohi. Valpuri haki onnistuneesti tuulta rannempaa ja pääsi melko lähelle. Ulemmas leikanneet sen sijaan joutuivat ajamaan plattista pois ja jäivät kauas taakse. Me emme tehneet ainuttakaan jiippiä.

Valpuri kiersi taas paljon rohkeammin Pänttärin ja pääsimme paaralla vain niukasti heidän edestä. Tuuli oli todella kevyttä ja aallokko vaikeaa, joten vendat olivat alussa 100-asteisia. Lännempää löytyi enemmän tuulta ja hiukan tuuli myös kääntyi oikean laidan eduksi meille. Myöhemmin oikeaan laitaan tulleet Charlotta ja Merelli saivat yli 10 astetta paremman shiftin ja saivat meitä todella paljon kiinni ja samalla varmaankin myöhemmin vasemmasta laidasta merkille tulleet hävisivät paljon. Malmgrundin kiertoa häiritsi ikävästi 2-luokan vene, jolla oli leikkarilla jo spinnupuomi paikalla, kun se huomasi, ettei pääsekään merkille ja teki vendan, joka tietysti oli aika epäonnistunut genua + spinnupuomi yhdistelmällä. Vene oli lähes paikallaan ja olimme sen paskoissa pitkän aikaa. Onneksi se ei kuitenkaan laskenut merkille vaan päästi meidät alakautta ohi.

Malmgrundin jälkeen kilpailun luonne muuttui. Koko fleetti oli kaukana takana, veneitä oli jo vaikea tunnistaa ja kilpailu ei enää oikein tuntunut kilpailulta, vaikka tiesimme FEneiden olevan turhan lähellä. Kryssillä Koirakarille saimme muutaman shiftin hyvin ja ero jälkijoukkoon kasvoi jatkuvasti. Ohitimme myös toisen 2-luokan veneen ja aivan Koirakarin lähellä pääsimme myös yhden First 31.7:n lähelle, kun se taisi mennä aika pahasti yli leikkarin. Heti Koirakarin rinnalla spinnu ylös ja vauhdilla Rysäkarille. Firstin ohitimme Trutkobbenilla ja spinnulla maaliin. Charlotta oli Koirakarilla hiukan liian lähellä. Kiersimme Pihlajiston aika kaukaa, kun en oikein tykkää ajaa noiden alle 6 m aluiden läpi, jos en tunne paikkoja varmuudella.

Oikein mukava kilpailu ja hyvä rata sinänsä. En kuitenkaan ollenkaan pidä noista saarista kiertomerkkeinä. Hullunrohkeudella (tai paikallistuntumuksella) sai helposti minuutin/saari etua, erityisesti ne kaksi kertaa kun saari oli "alamerkki".

Kaipa sitä pitää olla tyytyväinen toiseen sijaan, vaikka häviäminen tässä kelissä juuri FEneelle tuntuu jotenkin turhauttavalta. Jos ei tällä kelillä ja radalla pärjää, niin missä sitten? Miehistönä Mikko ja Pekka, joista Mikon kanssa en ole koskaan ennen purjehtinut ja Pekka on ollut kerran keskiviikkokisassa gastina. Hyvin hoitivat hommansa.

Posted: Mon Oct 11, 2010 13:28 pm
by harald
Paremmalla säkällä olisitte varmaan pärjänneet. Nyt eroa tas.ajassa luokkaa pari minuuttia ja ilman tuota kuningas-flaksi-siftiä Päntärin jälkeen olisimme kyllä olleet helisemässä muitten veneitten kanssa pitkään.

Mitä jos Trutkobbenin kierron sijaan kierrettäisiinkin Katajaluodon länsipuolella oleva länsi-jääpoiju? Se veisi tosin fleetin syväväylän yli mikä ei ole hyvä homma.

Trutkobbenilla pitäisi käydä aamullla tiputtamassa poiju, mutta se voi olla haastavaa etenkin kovassa kelissä. Vaikeaa tuo radan rakentaminen kyllä on.

Posted: Mon Oct 11, 2010 13:39 pm
by Joakim
harald wrote: Ihmettelin kaameaa yläbanaania mitä porukka (Low, Ebnegea, Expressit, Vindungen jne) ajoi. Odottivatko ehkä enemmän tuulta etelämpänä?
Kuten trackista huomaat, emme ajaneet alkuunkaan niin yläbanaania kuin LOW ja paljon luota ylemmäs ajoivat Donna, Vindungen ja Maxmus.

Välillä tuuli oli todella kevyttä. LOWlla tippui spinnukin kokonaan pariksi minuutiksi eli oli pakko leikata aallokon heilutellessa spinnua. Ensimmäinen nosto ylöspäin johtui siitä, että yläviistossa oli Donna, jonka uskoin häiritsevän meitä, joten nostimme sen eteen ja sitten se alkoikin jäämään reilusti. Toinen selkeä nosto liittyi LOWin ohitukseen ja sitä edeltäneeseen kevyeen kohtaan (huomaa nopeutemme 2,7 kn)

Ajoimme siis niin alas kuin pystyimme, mutta kuitenkin tuulen shiftatessa tai koventuessa vain viitisen astetta alle merkin. Kaikki kärkipään veneet sisään jiipannutta Valpuria lukuunottamatta jäivät meille reilusti, joten ei se nyt ainakaan kovin huonosti mennyt. Esimerkiksi LOW jäi Rysäkariltä Pänttärille 4:20 meille ja ylemmäs nostaneet taisivat jäädä enemmänkin.

Posted: Mon Oct 11, 2010 13:39 pm
by harald
Tuulikäppyrä;

Image

Aika selvästi on tuulen nopeus noussut koko ajan. Loppuosassa on vielä kone-ajo satamaan mukana kun en jaksanut leikata loppupääätä.

Posted: Mon Oct 11, 2010 13:47 pm
by harald
Rysäkari-Pänttäri meni kyllä meillä koko ajan purjehtien nokka suoraan 100°:eessa. Välillä hiukan hitaamminen mutta tuulta oli koko ajan. Ehkä tästä johtuen ei eroa syntynyt teidän eduksi kuten varmaan olisi pitänyt.

Loppupäässä kääntyi tuuli vähän vastapäivään, joka tarkoitti sitä että me saimme slöörailla kohti Pänttäriä kun teidän piti tulla melkein myötätuuleen takaisin alas.

Valpuri jiippasi pohjoisemmas rhumblinesta ja sai mielestäni hyvin sen siftin. Jos olivat samassa tuulessa siis.

Posted: Mon Oct 11, 2010 14:20 pm
by jr
Esimerkiksi LOW jäi Rysäkariltä Pänttärille 4:20 meille ja ylemmäs nostaneet taisivat jäädä enemmänkin.

Jotenkin tuntuu, että oltaisiin jääty vielä enemmän (Low), jos oltaisiin ajettu niin alas kuin Ebne. Hiukan ennen Pänttäriä homma näytti itseasiassa vielä ihan hyvältä, mutta sitten tuuli kääntyi enemmän taakse ja emme tehneet sitä jiippiä, vaan yritimme kitkutella samalla halssilla. Syy moiseen käytökseen on edelleen hiukan epäselvää...

Posted: Mon Oct 11, 2010 14:45 pm
by harald
Mitä jos Charlie rata olisikin ollut seuraavanlainen;

Lähtö
Vastatuulimerkki
Melkin eteläpuolella oleva P-poiju jätetään oikealle
Rysäkiven p-puolella oleva p-viitta vasemmalle
Rysäkivi E-viitta (poiju vanhoissa merikorteissa) vasemmalle
Malmikari länsiviitta vasemmalle
Nygrund reunamerkki vasemmalle
Rysäkari E-viitta oikealle
Rysäkiven p-viitta oikealle
Melkin e-puolinen P-poiju vasemmalle
maaliin

Harmi vain että pitkä legi rysäkarilta malmgrundetista veisi suoraan kustaa aadolfin karin yli ja sen itäpuolen 1,9 ja 2,3 m matalikkojen kohdalta.

Ja Nygrund - Rysäkari veisi suoraan Ytterskärin yli, joka käytännössä pakottaa veneet kryssimään vain toisella puolella rataa.

Vaikeaa

Noista kolmesta kolahti tai on kolahtanut ainakin Trutkobbenin ja Pänttärin kohdalla. Koirasaari lienee turvallisempi tässä mielessä?

Posted: Mon Oct 11, 2010 15:16 pm
by Petri
Tavallaan rajoittava tekijä on ehkä Kopun kalusto, jos käytössä olisi merikelpoisempi ribi Kopukan sijaan niin merelle voisi ihan oikeasti viedä kääntöpoijujakin kriittisiin paikkoihin. Mutta Kopukalla vaihtoehdoksi jäänee vain lähetystehtävät.

Kunnon ankkurit vaan pohjaan, niin pysyy se tötsä paikallaan vaikka minkälaisessa kelissä, ongelma paikallaanpysyvyyden kanssa tulee yleensä vastaan vain silloin kun pitää hieman optimoida poijujen siirrettävyyttä ratakisoissa.

Posted: Mon Oct 11, 2010 16:56 pm
by Joakim
asalovuo wrote: Itse ainakin pidän ensivuonna etäisyyttä hieman enemmän ko. saareen jos sitä vielä kierretään (ainakin tuon verran mikä meillä oli takaisin tultaessa).
Joo 3 m käyrän sisään ajaminen n. 30 m rannasta on kyllä aikamoista riskinottoa, vaikka kiveä ei kartassa olisikaan. Tiedän useamman paikan, jossa selvästi kauemapana oleva kivi puuttuu kartasta "selkeyden vuoksi" eli on jätetty tahallaan merkitsemättä ja ainoassa karileajossani kartassa luki 4,2 m täsmälleen siinä, missä oli 1 m vettä ja asiaa selvitellessäni sain tietää, että matalat alueet jätetään usein kokonaan mittaamatta, jotta mittauskalusto ei saa pohjakosketuksia ("9 m väylä, ei sillä ole merkitystä onko väylän ulkopuolella 4 vai 1 m, kun molemmat ovat matalaa"). Siis tuoreesti mitatullakaan alueella ei pidä luottaa siihen, että kaikki kivet on kartassa!

En kyllä halua ajaa 6 m käyrän sisäpuolelle tuollaisissa tilanteissa, vaikka sinne näytän pari kertaa eksyneenkin.

Muuten Inferno 31 on vain 20 cm syvempi kuin FE83, joten ei ehkä ole viisasta ajaa perässäkään.