Page 3 of 3

Posted: Thu Aug 26, 2010 00:28 am
by harald

Posted: Thu Aug 26, 2010 00:33 am
by harald
Petri wrote:Isossa luokassa panokset kovenevat kun Blue Cafe varasti.
No emmänyttiiiä. Hiljalla 9 tulosta, Blue Cafélla vain kuusi. Osakilpailuja on vielä kolme, josta Blue Café saa laskea jokaisen mukaan ja he eivät ole kuin 10 pistettä Hiljan takana.

Kai se Blue Café:n sarja 1-1-1-1-0-0-2-1-OCS kertoo jo jotain kuka sen tulee viemään?

Posted: Thu Aug 26, 2010 01:07 am
by Petri
Blue Cafella ei ole poisheittoja, mikä voi tulla ongelmaksi.
Hiljalle 1-1-1 loppuun niin tilanne menee mielenkiintoisaksi.

Posted: Thu Aug 26, 2010 09:49 am
by asalovuo
harald wrote:No Merellin ohittaminen ei ollut vaikeaa, skuutit taisivat olla sivutuuliosuudella lukossa :)
Jos olisin jättänyt tekemättä mokan josta mainitsit olisi se ollut ehkä vaikeampaa. Ajoimme Olgan alle jonka jälkeen tuuli tuli sellaisesta kulmasta, että purjeet oli pakko pitää kryssi asennossa... no virheistä sakotetaan.
Saitte kaiketi meitä kiinni myös toisen kierroksen ensimmäisellä sivutuuli osuudella. Tällä legillä ei säädöt tuntuneet olevan kohdillaan.

Onko sulla tietoa paljonko meiltä puuttuu neliöitä tuosta vanhasta G1:stä?
Teidän uudet purjeet näyttävät tulevan ~20cm spriidareiden ohi kun mun purjeen takaliesma miltei mahtuu saalinkien eteen (ainakin saalingin kohdalla...) Muutoinkin tuo täysimittainen G1 näyttäisi toimivan paremmin isopurjeen kanssa.

Posted: Thu Aug 26, 2010 10:50 am
by harald
Se puuttuva suikale on vielä tallessa, se lienee leveydeltään juuri tuon 20 cm verran.

Posted: Thu Aug 26, 2010 11:36 am
by Joakim
harald wrote: paska tuuli
Mitäs vikaa tuulessa oli? Pitääkö aina tuulla niin, että FE:t ottavat kolmoisvoiton?

Meillä ei tainut kertaakaan tippua tuuli alle 3 m/s eikä sellaista näy Charlotan käyrästäkään, joten kelihän oli mitä loistavin!

ESF:n radassa oli maili sivutuulta, maili suoraa kryssiä ja kaksi mailia slööriä/lenssiä (välillä lähes plattista, mutta ei jiippejä). Alku oli aika myrkkyä, kun hyvästä lähdöstä huolimatta 2,5 venettä tuli yläpuolelta ohi ja Marietta pääsi pahasti karkuun.

Selitä myös tuo "Lyhyellä veneellä on paha voittaa sivutuuli-kisoja". Inferno 29:llä ja FE 28e:llä on kuitenkin huomattavasti kovempi LYS-luku vesilinjaansa nähden. Temposta puhumattakaan, varsin kevyt perämoottoriversio, jonka vesilinja on lähes sama kuin FE:n.

Posted: Thu Aug 26, 2010 11:52 am
by Petri
Joakim wrote:
harald wrote: paska tuuli
Mitäs vikaa tuulessa oli? Pitääkö aina tuulla niin, että FE:t ottavat kolmoisvoiton?
Khröhöm, neloisvoiton, tai miltei vitoisvoiton, silloin tuuli on hyvä :)
Selitä myös tuo "Lyhyellä veneellä on paha voittaa sivutuuli-kisoja". Inferno 29:llä ja FE 28e:llä on kuitenkin huomattavasti kovempi LYS-luku vesilinjaansa nähden. Temposta puhumattakaan, varsin kevyt perämoottoriversio, jonka vesilinja on lähes sama kuin FE:n.
Toisaalta ko. veneillä toki purjepinta-ala/uppouma-suhde taitaa olla erilainen kuin feneillä?
Kaitpa nyt VPP:stä pystyy sanomaan mitkä on FE:n mahdollisuudet ko. sivutuulilla ko. veneitä kohtaan?

Tämähän se on se yhden luvun tasoitussääntöjen ongelma, kun aina ei voi olla keskikeliä.

Posted: Thu Aug 26, 2010 13:04 pm
by Joakim
Petri wrote: Toisaalta ko. veneillä toki purjepinta-ala/uppouma-suhde taitaa olla erilainen kuin feneillä?
Kaitpa nyt VPP:stä pystyy sanomaan mitkä on FE:n mahdollisuudet ko. sivutuulilla ko. veneitä kohtaan?

Tämähän se on se yhden luvun tasoitussääntöjen ongelma, kun aina ei voi olla keskikeliä.
Inferno 29:ssä on toki paljon enemmän purjeita uppoumaan nähden, mutta Tempossa ja FG28e:ssä ei (no spinnun kanssa taas on).

Homma riippuu hirveästi sivutuulesta. Esim. Charlotta vs. Ebnegea (hyvin identtinen VU:n kanssa) nopeusero spinnuttomissa sivutuulissa on VPP:n mukaan varsin pieni. Vaikkapa TWA 70 ja tuuli 6-20 kn nopeuseroa on 0,1-0,3 kn, ainoastaan 8-10 kn tuulessa eroa on yli 0,2 kn.

Sitten jos pystyykin ajamaan spinnulla eroa tulee LYS-lukueron mukaiset 0,4-0,5 kn, mutta vain 12 kn tuuleen saakka. 14-20 kn tuulessa eroa on 90 asteen TWA:lla enintään 0,1 kn.

Inferno 29:llä on jo parempi tilanne. Se pystyy repimään sen 0,4-0,5 kn myös 70 TWA:ssa 6-8 kn tuulessa, mutta sitten alkaa ero tasoittumaan ja 20 kn 70 TWA:ssa FE on täsmälleen yhtä nopea.

Spinnulla FG 28e, Inferno 29/31 ja Ebnegean pitäisi olla aina identtisiä vauhdiltaan lukuunottamatta kovempia tuulia, joissa FG28e:llä aivan pieni etu. Näin on myös ollut (Inferno 29:stä ei kokemusta).

Posted: Thu Aug 26, 2010 13:26 pm
by harald
Joakim wrote:Mitäs vikaa tuulessa oli? Pitääkö aina tuulla niin, että FE:t ottavat kolmoisvoiton?
Tottakai! Viitosvoitto olisi vielä parempi :)
Joakim wrote: Selitä myös tuo "Lyhyellä veneellä on paha voittaa sivutuuli-kisoja". Inferno 29:llä ja FE 28e:llä on kuitenkin huomattavasti kovempi LYS-luku vesilinjaansa nähden. Temposta puhumattakaan, varsin kevyt perämoottoriversio, jonka vesilinja on lähes sama kuin FE:n.
Tarkoitin lyhyellä meitä hitaampia. Sivu-tuulikisassa on kyllä huikea hyöty siitä että vene kiihtyy nopeuteensa, ja että se sitten liukuu sitä nopeutta helposti. Jos tuollaisessa pääsee kärkeen heti on kyllä todella vaikea päästä ohi sivutuulikisassa.

Me jäimme taas T-minin alle lähdön jälkeen, eikä siitä meinattu päästä ohi sitten millään. Tilanne olisi ollut eri jos olisimme ottaneet paremman startin mutta kun ei otettu. Osoittaa vaan sen sivutuulikisaamisen älyttömyyden.

Posted: Thu Aug 26, 2010 15:47 pm
by Panu
Tervehdys

Eilisen illan kilpailun nimi olisi voinut olla hyvinkin tasoitettu eskaaderipurjehdus mallia: "jonossa perässä mars", missä paikat jonossa arvottiin lähdön jälkeisen ensimmäisen 500 metrin aikana.

Olimme hyvin tyrkyllä poijupäässä lähtöä kärkkymässä ja kerrankin oli ajoitus kohdallaan. Oltiin 5s ennen paukkua 5 metriä linjasta menossa vauhdilla. Valitettavasti siellä sitten oli muitakin ja VU pääsi nostamaan ja pakottamaan 360 asteen piruetit. Tämän jälkeen olitiinkin sitten fliitin viimeinen vene, eikä vallitseva tuulen suunta 5 radalla juuri sallinut ohituksia. Ainoat mahdollisuudet liittyivät toisen tekemään mokaan tai manoveerivaikeuksiin.

Otettiin sitten rauhallisin mielin ja keskityimme omaan suoritukseen ja manovereiden hieromiseen ensikertalaisen keulamiehen iloksi. Juha sai jumpata keulalla spinnun nostot, laskut sekä jiipit ja tulla sen jälkeen vielä ajamaan spinnua, jotta hän saisi kaiken mahdollisen kokemuksen ensi viikonloppua ajatellen.

Ainoa maininnan arvoinen asia oli ohitus Guy 27:stä yläkautta juuri ensimmäisen kierroksen lopussa. Muuta ei sitten oikein tapahtunutkaan.

Veneessä oltiin kolmisteen Harrin ollessa pinnassa ja Juhan hääriessä joka puolella.

PS. Tänään kävin taas joka viikkoisella uinnilla veneen alla. Vaikka vedenlämpö on selkeästi laskenut viikon takaisesta, oli pohja taas lievän liman peitossa :shock: . Tämä oli siis jo viides kerta, kun pesin veneen pohjan. Ilmeisesti vedenlämpö, auringonvalo sekä hapekas ja ravinteikas vesi on nykymaaleille turmiollinen yhdistelmä. Pitäisi ilmeisesti keskustella maalin kaupallisen edustajan kanssa maalin toimivuudesta (lue: toimimattomuudesta) :?

Posted: Thu Aug 26, 2010 18:03 pm
by risto
Panu wrote: PS. Tänään kävin taas joka viikkoisella uinnilla veneen alla. Vaikka vedenlämpö on selkeästi laskenut viikon takaisesta, oli pohja taas lievän liman peitossa :shock: . Tämä oli siis jo viides kerta, kun pesin veneen pohjan. Ilmeisesti vedenlämpö, auringonvalo sekä hapekas ja ravinteikas vesi on nykymaaleille turmiollinen yhdistelmä. Pitäisi ilmeisesti keskustella maalin kaupallisen edustajan kanssa maalin toimivuudesta (lue: toimimattomuudesta) :?
Varmaankin kannattaa keskustella, painavin sanakääntein.

Valitettavasti tuo maailmalta kuvana kiirinyt pohjanpesutapa ei oikein onnistu FEssä...
Image

Posted: Fri Aug 27, 2010 08:29 am
by Jester
Panu wrote:Tervehdys


PS. Tänään kävin taas joka viikkoisella uinnilla veneen alla. Vaikka vedenlämpö on selkeästi laskenut viikon takaisesta, oli pohja taas lievän liman peitossa :shock: . Tämä oli siis jo viides kerta, kun pesin veneen pohjan. Ilmeisesti vedenlämpö, auringonvalo sekä hapekas ja ravinteikas vesi on nykymaaleille turmiollinen yhdistelmä. Pitäisi ilmeisesti keskustella maalin kaupallisen edustajan kanssa maalin toimivuudesta (lue: toimimattomuudesta) :?
Mikä maali on kyseessä?

Pitäisi maalata pohja ja nykyisistä maaleista ei ole kokemuksia. Pohja maalattiin viimeksi 10 vuotta sitten...

Posted: Fri Aug 27, 2010 09:39 am
by Olli
Jester wrote:Mikä maali on kyseessä?

Pitäisi maalata pohja ja nykyisistä maaleista ei ole kokemuksia. Pohja maalattiin viimeksi 10 vuotta sitten...
Panulla taitaa olla Blakes Cruising, mutta mä olen kyllä sitä mieltä ettei mikään muukaan nykymaaleista pidä pohjaa limattomana.

Itse olen kokeillut itsehioutuvaa Mille Xtraa, myrkytöntä Sea Speediä ja nyt on kova Hard Racing Xtra. Kaikki ovat keränneet limaa suunnilleen samalla tavalla. Näkkiä on tarttunut käytännössä vain Sea Speediin.

Ei se pohja kyllä pesemättä pysy limattomana millään. Näistä mun kokeilemista Mille Xtra meni yhdellä maalauksella kolme kautta, mutta pinta oli röpö, kun sitä nyt ei oikein saa hiottua. Sea Speed on vaikea maalata, ja vaatii pesua enemmän kuin muut. Hard Racing tuntuu nyt ensimmäistä kautta toimivan yhtä hyvin kuin Mille Xtra, mutta pohja on hiottu sileäksi, joten sikäli pidän siitä enemmän.

Posted: Fri Aug 27, 2010 13:48 pm
by Petri
Limaahan sitä meidänkin Hard Racing-pohjassa oli, edellisestä pesusta siis 3 viikkoa?

Ja liman siis konkreettisesti tunsi ja näki, eli ihan kohtalainen kerros sinne on ehtinyt kertyä. Mutta näkkiä tai edes näkin alkuja ei tullut vastaan, eli siltä osin myrkky toimii.

Posted: Fri Aug 27, 2010 23:00 pm
by Rea
Aivan ihmeellisestä kuvakulmasta otettuna, tosi kalliita kuvia, kele - kuvausaikomuksen vuoksi meni jiippailu keulassa päin sitä itteään ja samalla ainakin muutama sija tuloksissa alaspäin :shock: esillä nyt albumissa: http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 34&page=14