Page 3 of 3

Posted: Mon Aug 16, 2010 09:38 am
by Joakim
harald wrote: Hangossa HUS:illa oli tarkoitus tehdä homma niin, että heillä on vara vastatuuli-merkki ja alamerkillä signaloitaisiin että varamerkki on käytössä. Tämä kuullostaa omasta mielestäni melko helpolta ja toimivalta konseptilta, mutta käytännön kokemusta minulla ei ole.
Näin oli myös ESF:llä. Erivärinen poiju + signalointi. Onnistu oikein hyvin, JOS merkin saa paikalle oikeaan aikaan. Kun neljä luokkaa on sikin sokin radalla, homma on paljon vaikeampaa. Käy helposti niin, että joku vene/luokka kiertää turhaan uuden merkin tai jättää sen kiertämättä. Alamerkkisählingissä jää signaloinnit helposti huomaamatta, kun radalla on 50 venettä. Järjestäjillä on myös aika vaikea tehtävä erottaa eri luokat toisistaan radalla. 99 "naamioituu" helposti 2-luokan veneeksi ja 1/2-luokassa on varsin saman näköisiä veneitä. Eikä 2/3-luokan rajakaan ole selkeä ellei seuraa aktiivisesti ORC-purjehdusta ja/tai tunnista venetyyppejä.

Vielä rautalangasta vääntäen. Kuvittele olevasi puolivälissä kryssiä ja näet radalla sekä keltaisen, että punaisen ylämerkin. Alamerkillä on vene signaloimassa uutta ylämerkkiä. Koskiko muutos jo teidän luokkaa, vai vasta seuraavaksi alamerkille tulevaa? Jäikö signaali huomaamatta? Kumman merkin kierrät? Vai kierrätkö varmuuden vuoksi molemmat?

Ainakin kerran kiersimme tuon erivärisen poijun. Itse en havainnut signalointia, mutta miehistö kyllä näytti heti suunnan ylämerkille.

Omasta mielestäni vino rata on parempi kuin epäselvä rata eli uuden merkin voi laittaa vain silloin kun kukaan ei kryssi tai ainakin on jo lähellä vanhaa ylämerkkiä.

Posted: Mon Aug 16, 2010 09:46 am
by Petri
Miten olisi että lopetetaan lippukoodien ja nysälippujen kanssa pelleily ja alamerkillä nostetaan vaikkapa iso vihreä lippu ja luokkalippu jos ylämerkkiä on siirretty ja uusi ylämerkki on vihreä poiju jne. Sellainen metri x metri-lippu ei voi jäädä huomaamatta ja kun sen vieressä on sitten luokkalippu niin jonkun miehistönjäsenen luulisi kykenevän bongaamaan asian ja sen vaikuttaako se ko. veneen tekemisiin.

Mutta jos radan suoristusta ei ole mahdollista tehdä, tällöin mielestäni yhä ainoa ratkaisu on ampua startti kesken/lyhentää maali seuraavaan alamerkkiin. Ei huonoja ratkaisuita voi perustella sillä että hyvät ratkaisut on vaikeita toteuttaa/vaativat kanttia järjestäjiltä.

Posted: Mon Aug 16, 2010 09:48 am
by harald
Käytännössä tuo (ylä)merkin siirto onnistuu vain mikäli ekan lähdön ekat veneet ovat vasta saapumassa alamerkille. Tämän jälkeen jää tosiaan epäselväksi ketä tuo koskee. Koskeehan se kaikkia tietysti, mutta kun tarkoitus on että luokan kaikki veneet kiertävät saman radan niin vaikeaksihan tuo tosiaan menee.

Aika kieli keskellä suuta saisi lautakunnan poijuvene olla alamerkillä jos Charlien lisäksi pitäisi näyttää esim. punaista tai vihreää ja vielä sen lisäksi arpoa luokkalippuja näytille osoittamaan mitä luokkaa merkin siirto koskee. Käytännössä tuo menee pipariksi.

PKS 33 mukaan merkin ei tarvitse olla edes paikallaan silloin kun viestitetään merkin siirtämisestä. Eli jos kilpailupäällikkö tekee päätöksen siirtämisestä, voi hän käskyttää tämän viestittämisen alapoijun veneelle ensin ja vasta sitten ohjeistaa ylämerkkivenettä. Tämän jälkeen alamerkkikin voidaan siirtää viestittämättä mitään, mutta tämäkin voi olla vaikeaa jos ja kun ykkösluokan hitaimmat jäävät kakkosluokan nopeampien jalkoihin.

Ei ole helppoa ei.

Posted: Mon Aug 16, 2010 14:24 pm
by harald

Posted: Mon Aug 16, 2010 23:15 pm
by Petri
Aika mielenkiintoinen tuo pelastuslauttaepisodi kyllä on, koko totuus asiasta ei taida olla mitenkään selvä mutta jos tilanne on tosiaan niinkuin tällä hetkellä vaikuttaa niin vähintään mielenkiintoisesta tilanteesta on kysymys. Herää toisaalta kysymys voiko tuollaisesta toisaalta tehdä hyvityspyynnön järjestän virheestä (vai mihin kutsun without a life raft-perustuu jos joiltakin veneiltä sitten vaaditaan lautta?).

PS. Joakim, en kyllä vieläkään osaa sanoa mitään radan vinouksista kun yhtäkään gps-trackia ei taida olla esillä koko Suomen maassa ko. kisoista.

Posted: Mon Aug 16, 2010 23:43 pm
by Jan
Sen verran radoista niin lauantain molemmissa ratakisoissa jouduttiin kaikilla krysseillä oikeasti kryssimään, joten mistään 60 asteen shiftistä tai sivutuuli-sivutuuli kisasta ei ollut kyse. Toinen rata oli myös huomattavasti suorempi kuin muut. Sen lisäksi shiftit tulivat kuin kaikki olivat samalla legillä(ensimmäisellä kryssillä).