Page 3 of 8

Posted: Thu Aug 26, 2010 12:18 pm
by Petri
Jos pystyt järkkäämään kutakuinkin osaavan sijaisen lautakuntaan niin pystyn järkkäämään teille kipparinkin, SPL jäsen, pinnakokemusta useammasta venetyypistä (ml. FE) jne.

edit: Ei ehkä vaan kyllä, eli kippari löytyy jos vain hänelle löytyy sijainen lautakuntaan koko viikonlopuksi.

Posted: Thu Aug 26, 2010 12:56 pm
by harald
Minulla olisi tarvetta keulagastille lauantaina. Optiona saa tulla sunnuntaina.

edit: keulaosasto on nyt miehitetty

Posted: Fri Aug 27, 2010 18:06 pm
by Petri
Nyt on sitten pohja pesty, venettä tyhjennetty (peräsin on jo sen verran paljon irti vedestä että eihän siinä kohta ole enää mitään pitoa edes koneajossa ;)), säätöjä säädetty ja uutta taktiikka-piirtoalustaa ihmetelty.

Ja sitten kun kutakuinkin kaikki muut vapaat lippukunnan johtajat ja muut läheiset on nakitettu lautakuntatehtäviin niin voi alkaa valmistautumaan kisaan henkisesti. Viime illat/yöt ovatkin menneet jo SailX:ää pelatessa mentaaliharjoitteluna, joten pettymys on oleva suuri kun taas menee kuitenkin reisille, mutta ei voi hävitä jos ei osallistu.

Keliennuste tosin näyttää kovin mielenkiintoiselta, vähän haisee jo kolmoskeliltä koko viikonlopun ajan.

Posted: Fri Aug 27, 2010 19:19 pm
by harald
Tuo keliennuste on kyllä ihan mitä vaan. Voi nopeasti tulla purjesulkeisten paikka jokaisen pilven kohdalla. Ihan riippuen siitä mistä katsoo saa kaikkea välillä 2m/s ja 12 m/s.

http://www.yr.no/place/Finland/Southern ... ekend.html

http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/meri.html

http://www.windguru.cz/int/index.php?sc=420

Ja Joakimin mukaan joku puolalainen saitti puhui juuri 12 m/s tuulesta. Toivottavasti tuulee niin saadaan kunnon rock'n roll kisa!

Tsemppiä kaikille tasapuolisesti, huomenna nähdään!

Posted: Fri Aug 27, 2010 22:10 pm
by Joakim
harald wrote: Ja Joakimin mukaan joku puolalainen saitti puhui juuri 12 m/s tuulesta. Toivottavasti tuulee niin saadaan kunnon rock'n roll kisa!
Lieventynyt sellaiseksi, että koko päivä tasainen 10 m/s, mutta joskus 16:00 paikkeilla alkaa koventua ja illalla pahimmillaan 14 m/s. Sunnuntai 8-10 m/s.

Sopii teille, mutta itse toivoisin hiukan kevyempää sunnuntaiksi. Tyttären kanssa ei oikein viitsisi lähteä ainakaan yli paljon 10 m/s tuuleen kahdestaan kisaamaan (se Villen mainitsema kyläkisa).

Posted: Fri Aug 27, 2010 22:32 pm
by harald
Kerro nyt se URL!

Posted: Fri Aug 27, 2010 22:53 pm
by Joakim
http://new.meteo.pl/index_en.php

Tuosta model UM ja sitten klikkaa haluamastaan kohdasta (uusi ikkuna aukeaa, jos sallittu!).

Model COAMPS on harvempi ja yleensä lähempänä fmi:n merisäänuolia.

Posted: Sat Aug 28, 2010 07:02 am
by asalovuo
Joakim wrote:http://new.meteo.pl/index_en.php

Tuosta model UM ja sitten klikkaa haluamastaan kohdasta (uusi ikkuna aukeaa, jos sallittu!).

Model COAMPS on harvempi ja yleensä lähempänä fmi:n merisäänuolia.
Tässä hieman listaa sääsaiteista jos ette olleet jo löytäneet tätä.

http://www.marjaniemen-purjehtijat.fi/0 ... tiedot.htm

Aika hyvä kokoelma jolla sään kokonaiskuvan muodostaminen pitäisi onnistua. Tuo norjalainen näköjään uupuu...

...ja tietysti surffareiden käyttämät:
http://testbed.fmi.fi/history_browser.p ... &t=15&n=15
http://www.windfinder.com/forecasts/wind_baltic_akt.htm

Posted: Sat Aug 28, 2010 16:40 pm
by Joakim
Eipä tainnut tuulla 10 m/s 12 m/s puhumattakaan? Harmajalla kävi nollassakin, mutta Kasuunilla ei alle 4 m/s. Saitteko lähdöt ajettua?

Posted: Sat Aug 28, 2010 17:23 pm
by harald
No ei tuullut ei. Lähdettiin kolmosella satamasta kohti rata-aluetta noin 14-16 knotsin puuskissa. Rata-alueella heti kun harjoittelimme kryssiä ja katsoimme suuntia niin tyyntyi tasaiseen 10 knotsiin. Ykkönen keulille.

Kahden lähdön aikana tuuli oli juuri 8-10 knotsia mutta sitten se tilttasi pohjoiseen ja sammui 6 knotsin tasalle. Ekan kryssin jälkeen tyyntyi kokonaan, että oli hädintuskin ohjailunopeutta. Tässä lenssillä olimme toka vika ja Anneli tuli monta solmua kovempaa aivan iholle. Kun uusi tuuli saavutti meidät pääsimme onnella koko klungasta ohi sillä uuden tuulen suunta oli meille otollinen. Siitä sitten kohti ylämerkkiä mihin rata lyhennettiinkin. Anneli oli tulossa oikealta ennen meitä mutta iso sifti väänsi edun sittenkin meille.

Vähän jäi kismittämään että yksi (eri) Express oli ennen meitä maalissa molemmissa ekoissa lähdöissä :)

Lyhennetyn radan jälkeen jatkoimme suoraan kotiin jotta keulagasti ehtisi omiiin synntärjuhliinsa. Lautakunta ei nähtävästi sitten ammuttanut neljättä lähtöä?

Posted: Sat Aug 28, 2010 17:24 pm
by harald

Code: Select all

2010 HAR Tuorein säähavainto: 28.8.2010 9:50 Suomen aikaa pohjoistuulta 7 m/s; puuska 8 m/s; paine 1003,8 hPa;
2010 KAS Tuorein säähavainto: 28.8.2010 9:50 Suomen aikaa koillistuulta 6 m/s; puuska 10 m/s; paine 1003,2 hPa.
2010 HAR Tuorein säähavainto: 28.8.2010 10:50 Suomen aikaa koillistuulta 5 m/s; puuska 6 m/s; paine 1003,7 hPa; pilvistä (8/8);
2010 KAS Tuorein säähavainto: 28.8.2010 10:50 Suomen aikaa pohjoistuulta 6 m/s; puuska 8 m/s; paine 1003,3 hPa.
2010 HAR Tuorein säähavainto: 28.8.2010 11:50 Suomen aikaa koillistuulta 4 m/s; puuska 6 m/s; paine 1003,7 hPa; pilvistä (8/8);
2010 KAS Tuorein säähavainto: 28.8.2010 11:50 Suomen aikaa pohjoistuulta 5 m/s; puuska 8 m/s; paine 1003,4 hPa.
2010 HAR Tuorein säähavainto: 28.8.2010 12:40 Suomen aikaa pohjoistuulta 4 m/s; puuska 6 m/s; paine 1003,6 hPa;
2010 KAS Tuorein säähavainto: 28.8.2010 12:40 Suomen aikaa pohjoistuulta 7 m/s; puuska 8 m/s; paine 1003,2 hPa.
2010 HAR Tuorein säähavainto: 28.8.2010 13:40 Suomen aikaa pohjoistuulta 3 m/s; puuska 4 m/s; paine 1003,6 hPa;
2010 KAS Tuorein säähavainto: 28.8.2010 13:40 Suomen aikaa pohjoistuulta 4 m/s; puuska 6 m/s; paine 1003,4 hPa.
2010 HAR Tuorein säähavainto: 28.8.2010 14:50 Suomen aikaa koillistuulta 2 m/s; puuska 4 m/s; paine 1003,4 hPa; pilvisyys: melkein selkeää (1/8); näkyvyys yli 20 km.
2010 KAS Tuorein säähavainto: 28.8.2010 14:50 Suomen aikaa pohjoistuulta 6 m/s; puuska 8 m/s; paine 1003,1 hPa.
2010 HAR Tuorein säähavainto: 28.8.2010 15:40 Suomen aikaa koillistuulta 3 m/s; puuska 4 m/s; paine 1003,4 hPa; pilvisyys: melkein selkeää (1/8); näkyvyys yli 20 km.
2010 KAS Tuorein säähavainto: 28.8.2010 15:50 Suomen aikaa pohjoistuulta 4 m/s; puuska 7 m/s; paine 1003,1 hPa.
2010 HAR Tuorein säähavainto: 28.8.2010 16:50 Suomen aikaa Lämpötila 14,8 °C; kosteus 75 %; kastepiste 10,5 °C; itätuulta 7 m/s; puuska 9 m/s; paine 1003,4 hPa; pilvisyys: melkein selkeää (1/8);
2010 KAS Tuorein säähavainto: 28.8.2010 16:50 Suomen aikaa koillistuulta 7 m/s; puuska 10 m/s; paine 1003,0 hPa.

Posted: Sat Aug 28, 2010 17:31 pm
by harald
Huomisen ennuste;

fmi.fi: 9 m/s itäkoillisesta
windguru: 13 knots idästä (15 kn 27 km WRF)
yr.no: 6 m/s itä-itäkaakosta


yr.no oli muuten aika oikeassa koskien tämän päivän keliä sittenkin.

Posted: Sat Aug 28, 2010 17:31 pm
by pone
harald wrote: Vähän jäi kismittämään että yksi (eri) Express oli ennen meitä maalissa molemmissa ekoissa lähdöissä :)
Kyllä siinä tokassa lähdössä taisi olla enemmän kuin yksi ennen meitä. Muistaakseni neljä joista kaksi olivat varastaneet.

--
Pone

Posted: Sat Aug 28, 2010 17:32 pm
by harald
Ok, voi hyvin olla. Tosi vaikeaa on muistaa tuollaisia.


Huomenna uutta putkeen!

Posted: Sat Aug 28, 2010 17:33 pm
by pone
harald wrote:yr.no oli muuten aika oikeassa koskien tämän päivän keliä sittenkin.
Mutta aika usein ovat olleet väärässä. Mutta tällä kertaa "onnas".

--
Pone