Page 3 of 5

Posted: Sat May 01, 2010 18:08 pm
by Petri
Primerin puutteessa tänään remppapäivä muuttuikin purjehduspäiväksi :)

http://www.lpk.partio.fi/papa/keva/gall ... 1570732177
Image

Todellista urheilujuhlaa sitten tapahtuikin gastien välisessä mittelössä missä sisäpaikasta taisteltiin ja huono merkinkierto kostautui, mutta toisaalta puuskien ajaminen paremmin taas tuotti lopussa palkinnon:
http://www.fe83.org/albums/album427/pur ... enempi.jpg

Ja ennenkuin joku alkaa nillittää epäortodoksisesta veneen asennosta, niin kannattaa ensin kokeilla parin tunnin optarisessiota aikuisen ihmisen kokoisena niin äkkiä avautuu että mukavampi asento voittaa kyllä "oikean" asennon :)

Posted: Mon May 03, 2010 09:17 am
by harald
HSK:lla bongattu pelottavan hartaasti hierottu FEneen pohja. Oma projekti alkaa tänään.

Posted: Fri May 07, 2010 17:59 pm
by Petri
Tjoo-o, nyt on sitten vesillelaskukin buukattu viikon päästä lauantaiksi. Köli on nyt sitten maalattu ensimmäisellä kerroksella myrkkyä, vielä vesihionta P400&P600, jonka jälkeen koko pohjan pesu hiontapölyistä ja toinen myrkkykerros köliin/uusi kerros myrkkyä pohjaan. Sitten alkavat vedenalaiset osat ollakin jo kuosissa, joten jäljelle jää vain konehuolto sekä kylkien ja kannen vahaus ja sitten vain odottelemaan, tavallaan tekisi mieli laskea vene nopeammin mutta sikäli kimppalaskussa säästää selvää rahaa ja ehtiihän sitä vielä purjehtia kauden mittaankin.
Kiitokset Ollille epoksipakkelista, jälkikäteen tosin on todettava että olisi sittenkin pitänyt ottaa vielä nokare enemmän tavaraa, mutta menneet ovat menneitä.

Menee aika tiukalle WHC:n kanssa, etenkin kun gastitilannekin on täysin auki, mutta onneksi ainakin Panu taitaa olla vapaana ensimmäisten WHC:itten aikana :)

Posted: Tue May 11, 2010 13:03 pm
by harald
Kauden alku lähestyy;

Image

Posted: Tue May 11, 2010 19:35 pm
by Samppa
Tervehdys!
Laitan tähän viestiketjuun tällaisen tilannekatsaus osion...
s/y FEstivo (ex. Ilmatar) kohtasi eilen Päijänteen pinnan ja vajosi lähes 1,5 metriä (kölin pohjasta mitattuna). Kannen maalauksen kanssa oli pieniä ongelmia lämpötiloista johtuen, joten sitä varmasti syksyllä joutuu parantelemaan. Uusi kylmäboxi pentterissä (kiitos hyvistä neuvoista foorumissa) ja aurinkopaneli katolla odottavat kesän riemuja. Helatorstaina pitäisi saada rikaukset tehtyä (Haraldin englanninkielisten ohjeiden mukaan) ja koepurjehdukselle.
Mikäli gasti pula vaivaa tulen mielelläni touko- kesäkuussa mukaan jos joku kaipailee. Kokemusta ei käytännössä ole, painoa noin 80kg :wink:
Samppa
s/y FEstivo
puh. 0408369777

Posted: Wed May 12, 2010 11:12 am
by harald
Charlotta-päivän kunniaksi Charlotta sai eilen illalla toisen kerroksen myrkkyjä allensa, välihionnan jälkeen.

Kannattaa sitten ehdottomasti hioa viimeinen primer-kerros P180 paperilla ja fairylla vedessä ennen kuin vetää ekan myrkkykierroksen. Pinnasta tulee paljon parempi, ja hioessa myrkkyjä se ei mene heti puhki. Vaikka primerin ja/tai myrkyn ohjeissa lukee että myrkkyjä pitäisi maalata nahkeaan primeriin mainittiin myös jossain että jossei niin voi hioa ja pestä primerin ennen maalaamista. En minä tuosta mitään vastuuta ota, mutta works-for-me.

18 cm mohair-rulla (14¤ :( ) oli todella hyvä, pinnasta tuli melko tasainen ilman rullan pään makkaroita jne. Vaikkakin siitä tuli hyvä, pinta on kuitenkin sellainen etten voisi ajatellakaan vesillelaskua ilman hiontaa vielä kerran (P240-P360 suunnitelmissa pohjan osalta).

Posted: Wed May 12, 2010 11:56 am
by Guest
Jotkut (Demokratian porukka ainakin) tela-tyyny yhdistelmällä ja väittävät saavansa hyvää jälkeä. Menetelmä meni jotenkin niin, että eka ajettiin telalla ja tultiin tyynyllä perässä. En ole koskaan nähnyt livenä, joten tää on tämmöstä huhupuhetta.

Mulla paras jälki on tullu kun olen käyttänyt myrkyn maalaamiseen Microstreiffiä tai vaahtomuovia. Muistaakseni Anzalta (?) sai sellasta vaahtomuovia joka ei sula ksyleenissä.

Mohairilla on IMO tosi vaikea saada sellasta pintaa jossa ei ole appelsiinikuorimaista rakennetta. Mutta mohairillakin pystyy maalaamaan kun löytää oikean ohennussuhteen maalttavassa lämpötilassa, mutta vaatii pientä eksperimentointia johonkin maalattavaan kohtaan.

My 5c.

Terveisin,

Anssi

Posted: Wed May 12, 2010 11:59 am
by Guest
Vielä sellanen lisäys, että en väitä, että telalla pystyis maalamaan niin, ettei tartte vielä hioa. Se ei ole mahdollista.

Kyllä se vaatii hionnan AINA jos haluaa vimpan päälle. Kyse on vaan siitä, että yrittää päästä tilanteeseen jossa ei tartte poistaa materiaalia vaan voi keskittyä sileän pinnan aikaansaamisekis.

Terveisin,

Anssi

Posted: Wed May 12, 2010 12:00 pm
by Petri
Meillä käytössä oli huopatela (9¤) ja ihan hyvää jälkeä silläkin tuli, ei ollut tarvetta käyttää tyynyä vaikka sellainen oli varalla. Nukkaa ei irronnut systemaattisesti, mitä nyt pari karvanpalaa irtosi sitten isompina klimppeinä mutta ne on helppo nyppiä pois märästä maalista ja/tai sitten hioa pois nyt kuivuneena.

Mohairista itselläkin on Anssin mainitsemia kokemuksia ja hinta ei tosiaan innosta kokeiluun. Vaahtomuovien kanssa tosiaan pitää olla tarkkana, että tela kestää juuri käytettyjen maalien liuottimia, mutta todennäköisesti maaliosastojen kaverit osannevat antaa valistuneita arvauksia asiasta.

Posted: Wed May 12, 2010 12:21 pm
by Olli
Pääsin mielestäni vähän mohairia parempaan tulokseen siten, että mulla oli toisessa kädessä mohair-tela, ja toisessa vaahtomuovi. Mohairin karvoissa on enemmän tilavuutta, sillä levitin maalia ensin reilusti, ja tasoitin sitten vaahtomuovilla. Sinänsä tuo kallis mohair on hommassa turha, maalin voisi sutia vaikka pensselillä, ja sitten tasoittaa tolla vaahtomuovilla, mutta mielestäni pelkällä vaahtomuovilla menee aika jynssäämiseksi, jotta saa riittävästi kalvoa.

Kaikkein halvin valkoinen vaahtomuovi, jonka merkkiä en tiedä, toimi ihan hyvin ainakin Inerta5 primerin ja Hard Racingin kanssa sulamatta yhtään. Eroa mohairiin verrattuna voisi luonnehtia, että se on luokkaa appelsiini- vs. kananmunapinta, ryppyä tulee, mutta se on tiheämpää.

Mohair-tyynyäkin kokeilin, epoksi on sille vähän turhan jämäkkää, Hard Racing levittyy jotenkin, mutta siitä kyllä jää vähän pensselimäinen jälki. Tässäkin maalia pitää ainakin mun kokeiden perusteella ensin levittää reilusti telalla, ja sitten siloittaa tyynyllä pitkin vedoin. Ainakin tolla menetelmällä varmaan rikkoo sen appelsiinipinnan kertautumisefektin, joka tulee, jos vetää telalla monta kerrosta päällekkäin ilman välihiontoja, mutta en nyt ainakaan pikakokeen perusteella tykästynyt menetelmään. Vaatisi toimiakseen ainakin toisen hemmon kiskomaan tyynyä, kun toinen telaa edellä.

Posted: Wed May 12, 2010 12:34 pm
by vvoltti
Anonymous wrote:Jotkut (Demokratian porukka ainakin) tela-tyyny yhdistelmällä ja väittävät saavansa hyvää jälkeä. Menetelmä meni jotenkin niin, että eka ajettiin telalla ja tultiin tyynyllä perässä. En ole koskaan nähnyt livenä, joten tää on tämmöstä huhupuhetta.
Voin vahvistaa että homma toimi erinomaisesti. Ei hiottu päällimmäistä myrkkyä lainkaan ja vene oli ihan riittävän nopea meille :roll:

Mutta mutta, kyseessä oli Hempelin SeaTech niminen vesiohenteinen myrkkymaali. Paras pohjamaali ikinä, mutta valitettavasti nykyään kielletty. Paha sanoa missä määrin tuo tela+tyyny kombinaatio toimisi muilla maaleilla. SeaTech oli selvästi "erikoisen tuntuinen" maali levittää verrattuna esim. Hard Racingiin.

T.

Ville

Posted: Wed May 12, 2010 12:54 pm
by Guest
Voin vahvistaa että homma toimi erinomaisesti. Ei hiottu päällimmäistä myrkkyä lainkaan ja vene oli ihan riittävän nopea meille
Expressfleetin laulumuodossa kulkevassa perimätiedossa taidetaan jossain säkeessä mainita, että Demokratia oli hidas ku orjakaleeri mutta jätkät osas purjehtia. ;)

Terveisin,

Anssi

Posted: Thu May 13, 2010 21:33 pm
by harald
Aamulla vesille!

Image

Posted: Thu May 13, 2010 22:44 pm
by Arkki
Eilen keskiviikkona 12.5. kastui Arkin köli ja tänään klo 22 oli täysin purjehdus ja katsastuskunnossa...huomenna purjeet ylös ja ulos.

Posted: Fri May 14, 2010 15:06 pm
by harald
Tadaa!

Image