Posted: Fri Sep 25, 2009 20:53 pm
Ok, no sitten täsmäävät kokemukset muuten, paitsi pakokäyrän lämmön osalta.
Samanlaiset kujeet tuntuvat olevan käytössä. Mulla sen verran erona, että olen käyttänyt katsastusvarusteiden pieniä kartiotappeja tukkimaan tuon mixing elbowin reiän.harald wrote:Peitän mixing elbowin reiän teipinpalalla jotta pakokaasut eivät tule veneeseen sisään, ja toisekseen puhalluspainetta on vesilukkoa tyhjentämään talveksi. Tyhjäkäynnillä tuo ei tuota juuri minkäänlaista lämpöä, joten uskon että vaaraa pakoputken sulamisesta ei ole.
No niin. Ymmärsin siis oikein! Tämä nyt sitten todistanee samalla sen ettei tuo lappoteoria nyt taida tässä olla oleellinen. Elbow on varmaan 30-40cm vesilinja yläpuolella, mikä yli tuplat tuosta Vetuksen suosituksesta. Jää tuota kallisteluvaraakin vielä. Niin, ja ainakin toissa syksynä tuo venttiili toimi kuten sen pitääkin, kun jouduin sen sattuneesta syystä irroittamaan. Toisesta rööristä puhaltaen ei mennyt mitään läpi, ja toisesta hienosti.Joakim wrote:
Laponestoventtiili pitää olla merivesioton ja pakoputken välissä jossain kohtaa estämässä lappoilmiötä eli päästämässä ilmaa putkistoon, kun vesipumppu ei enää pyöri. Käytännössä tuon pitää olla vasta pumpun jälkeen, jotta pumppu ei ime ilmaa. Laponestoventtiilin pitää sijaita selvästi vesilinjan yläpuolella, jotta se toimisi.
Vesikierto menee termostaatin ohjaamana joko sylinterilohkon ja kannen kautta pakoputkeen tai suoraan pakoputkeen. Pakoputkeen se ohjataan aina tuon mixing elbown (se metallinen pakoputken "alukukäyrä") kautta ulkoisella kumiletkulla.
Jos mixing elbow on selkeästi vesilinjaa korkeammalla, laponestoventtiiliä ei tarvita.
Joo, semmoinen muovipönttö siellä makoilee. Toivottavasti ei tartte sille mitään tehdä, kun on niin pirun hankalassa paikassa...Joakim wrote: Pakoputken alussa on sitten tuo "vesilukko/äänenvaimennin", johon siis jäähdytysvettä kerääntyy ja purskautuu ulos pakokaasun mukana. Sitten ennen pakoputken poistohelaa on vielä joutsenkaula, joka voi olla vain sopivasti mutkalla oleva pakoputki tai sitten muovinen tuohon tarkoitettu "pönttö".
Matkalla satamaväijyyn tuli tarkkailtua keskustelun innoittamana autoni lämpömittareita. Siinä on 2,2 l bensakone ja sekä jäähdytysveden, että öljyn lämpömittari. Jäähdytysvesi nousee hyvin nopeasti n. 90 asteeseen. Nyt vuorokauden seisseenä se kesti n. 3 km ~50 km/h ajoa. Tuolloin öljynlämpötila oli vielä "nolla" eli selvästi alle 80 astetta. 5 km moottoritietä ajettuna oli noussut yli 80:n ja sitten vielä vähän päälle 60 km/h ajoa niin oli siellä normaalissa vähän yli 100 astetta.Joakim wrote: Summerin anturi on sylinterin kyljessä. Varmaankin koneen alaosa ja vaihteisto/vetolaite ei ehdi tuossa ajassa kuumeta noin paljon, joten ei ehkä tarvitse 70 kg lämmittää puhumattakaan 104 kg (1G10+SD).
TervehdysPatrik wrote:Löysin tämän keskustelun tällä tutulla ja hyvällä foorumilla surffaillessa ja täällä tuntuu olevan paljon kokemuksia pienistä yanmareista. Oma vene ei ole FE, mutta saman kokoinen ja koneena on 1GM10 vm. 88. Nyt on kuitenkin kone alkanut toimimaan suhteellisen kehnosti ja hyviä arvauksia mahdollisista vikakohteista otetaan innolla vastaan![]()
Oireet: Lähtee erittäin huonosti käyntiin. Oikeastaan ilman käynnistyssprayta ei lähde millään, ei kylmänä eikä kuumana. Kun koneen saa käyntiin niin välillä se käy ihan hyvin, mutta yleensä se sammuu heti kun vaihteen vetää vapaalle. "Vapaakaasulla" se käy myös ihan hyvin kun vaan pitää kierroksia päällä. Myöskään ajossa ei ole ongelmia kun ajaa matkavauhtia eli kierroksia on päällä. Heti kun pienentää kierroksia tai vetää vapaalle niin alkaa "tukehtuilemaan" tai sammuu tosiaan laakista kokonaan.
Kun kone käy paikallaan hieman tyhjäkäyntiä isommilla kierroksilla, niin kierrokset saattavat lähteä itsestään vaeltamaan kovemmaksi vaikka kaasuun tai mihinkään muuhun ei kosketa.
Yleensä heti käynnistämisen jälkeen pakoputkesta tuleva jäähdytysvesi on todella nokista ja oikeastaan ihan mustaa, mutta myöhemmin kun kone on käynyt jonkin aikaa se on ihan puhdasta vettä. Myös veneen kylki putken ympäristöstä on aika musta, mutta kone ei kuitenkaan mitenkään kummemmin savuta.
En ole vielä kovin tarkkaan ruvennut läpikäymään konetta kun ei oikein tiedä mistä pitäisi aloittaa. Aloitin kuitenkin alustavasti tutkimaan myllyä ja ensimmäiseksi mittasin puristuspaineet ja useammalla mittauksella tärähti mittari joka kerta pohjaan eli 20 kiloon ja oletettavasti puristuspaineet ja sitä myötä kansi on kunnossa. Vaihdoin myös ruiskutussuuttimen uuteen kun sellainen sattumalta oli olemassa, mutta sillä ei ollut vaikutusta.
Nyt pitäisi sitten jatkaa vian etsimistä, mutta mistä pitäisi jatkaa. Kommentteja?
Patrik
Kiitos Panu vastauksesta. Ensimmäinen mikä mulle tuli myös mieleen oli, että kansi on mennyt ja sen takia mittasin puristukset heti. Puristuspainemittari tosiaan näytti sen 20 kiloa eli painetta kyllä löytyy tarpeeksi, mutta kannen kunnostahan ei pysty päällisinpuolin näkemään mitään.Panu wrote: Tervehdys
Yleensä Diesel kone käy, jos se saa polttoainetta ja ilmaa sekä sähköä käynnistysmoottorille. Lisäksi puristusten tulee olla kunnossa.
Jos olet noista puristuksista ehdottoman varma, niin seuraavaksi alkaisin etsiä vikaa polttoainepuolelta. Filtteri / sakkakupissa on likaa taikka vettä. Lisäksi polttoaineletkut / -putket voivat olla osin tukossa. Milloin polttoainetankki on viimeksi puhistettu kaikesta töhnästä?
Onko ilmanputsari puhdistettu / vaihdettu milloin?
Savuttaako kone suurella kaasulla ajettaessa?
En kuitenkaan loppujen lopuksi uskaltaisi jätää laskuista sylinterikannen huonoa kuntoa, koska juuri tuo huono käynnistyvyys on sen ensimmäinen ja yleisin oire...?
Meillä sama homma. Yanmar-korjaajakin kävi paikalla. Irroitettiin ensiksi vaijeri ja kokeiltiin suoraan vaihteiston kyljestä vivusta. Toimi niin hyvin, että päätelmä oli vain säätää vaijeria. Vaikutti toimivan säädön jälkeen.mihor wrote:Tämän talven kunnostusprojekti taitaa liittyä moottoriin ja lähinnä kytkimeen. Kytkin on reistaillut enennän tai vähemmän jo vuosia. Pakki on toiminut hyvin, mutta eteenpäin kartio ottaa kiinni todella huonosti.
-Mikko