Onboard videokamera
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kiitos pyörätelineestä!
Tuossa on nyt sitten HD-mallisella gopro:lla otettua h-venepurjehdusta.
http://www.youtube.com/watch?v=xmvLb7wMDuw
Tuosta kun vetää 1080p täpän päälle niin on kyllä huikaisevan hyvänlaatuista kuvaa!
Enemmän juttua tästä H-vene.net:issä;
http://www.h-vene.net/h-vene/f/viewtopi ... 4996#p4996
Tuossa on nyt sitten HD-mallisella gopro:lla otettua h-venepurjehdusta.
http://www.youtube.com/watch?v=xmvLb7wMDuw
Tuosta kun vetää 1080p täpän päälle niin on kyllä huikaisevan hyvänlaatuista kuvaa!
Enemmän juttua tästä H-vene.net:issä;
http://www.h-vene.net/h-vene/f/viewtopi ... 4996#p4996
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Katselin samaa, on kyllä käsittämätöntä kamaa, kuvakulmakin jo sen verran laaja että tuollaisella todellakin saa hienoa materiaalia kisoista.
Mutta mieluummin kyllä itse satsaisin samat rahat pikkupokkariin, mikä ottaisi 720p videota ja sitten askartelisi sille kotelon, vaikka toki tuota kameraa sitten voisi käyttää sukellessakin yms.
Mutta mieluummin kyllä itse satsaisin samat rahat pikkupokkariin, mikä ottaisi 720p videota ja sitten askartelisi sille kotelon, vaikka toki tuota kameraa sitten voisi käyttää sukellessakin yms.
Sailing Anarchystä bongattuna uberpro-porukan, eli yhden maailman kärkitiimin Uka Uka Racingin onboard-videota viime viikonlopun Meglukarkeloista
http://www.youtube.com/watch?v=BZo_Vxg8 ... r_embedded#!
Huomioita:
- Vaikka veneessä on 5 tyyppiä niin pinnamies silti ajaa isoa, vaikka keli on kova, no kaitpa noilla on skuutissa välitykset kunnossa ja aika paljolti perstuntumalla tuo tuntuu skuuttia (vai onkohan tuo sittenkin levangin säätö?) löysäävän puuskissa
- Villen varmaan pitäisi mennä ripittämään pinnamiestä muutenkin siitä että sehän tekee vaikka mitä tahansa muutakin kuin ajaa, mikälie luulee olevansa
- Jos jollain gastilla ei ole mitään tekemistä, niin hengausta tehdään apinan raivolla laidalla (no saavat siitä kyllä rahaakin).
- Toisaalta eivätpä noittenkaan askelmerkit ihan täydellisesti aina tunnu menevän
- Kameran sijoittaminen ison puomin päähän...mielenkiintoinen vaihtoehto.
http://www.youtube.com/watch?v=BZo_Vxg8 ... r_embedded#!
Huomioita:
- Vaikka veneessä on 5 tyyppiä niin pinnamies silti ajaa isoa, vaikka keli on kova, no kaitpa noilla on skuutissa välitykset kunnossa ja aika paljolti perstuntumalla tuo tuntuu skuuttia (vai onkohan tuo sittenkin levangin säätö?) löysäävän puuskissa
- Villen varmaan pitäisi mennä ripittämään pinnamiestä muutenkin siitä että sehän tekee vaikka mitä tahansa muutakin kuin ajaa, mikälie luulee olevansa

- Jos jollain gastilla ei ole mitään tekemistä, niin hengausta tehdään apinan raivolla laidalla (no saavat siitä kyllä rahaakin).
- Toisaalta eivätpä noittenkaan askelmerkit ihan täydellisesti aina tunnu menevän

- Kameran sijoittaminen ison puomin päähän...mielenkiintoinen vaihtoehto.
Eihän tuo noin pienessä veneessä vaadi mitään ihmevälitystä skuuttiin. Tempossa 4x4 riittää mainiosti, Meglussa varmasti vähempikin.Petri wrote: - Vaikka veneessä on 5 tyyppiä niin pinnamies silti ajaa isoa, vaikka keli on kova, no kaitpa noilla on skuutissa välitykset kunnossa ja aika paljolti perstuntumalla tuo tuntuu skuuttia (vai onkohan tuo sittenkin levangin säätö?) löysäävän puuskissa
Ison ajo perustuu juuri perse- ja pinnatuntumaan tuossa kelissä. Pinnamies pystyy sen parhaiten tuntemaan ja siten tekemään, mutta tietysti osin ajamisen kustannuksella. Kaikkia jollia ajetaan niin, että pinnamies skuuttaa ison ja Meglu ei ole kaukana jollasta, mutta veneen isontuessa se käy hankalammaksi tai jopa mahdottomaksi. Ratti on jo aika paha esti pinnamiehen skuuttaamiselle.
Sanoisinpa vielä, että juuri kovassa kelissä on suurempi etu, että pinnamies skuuttaa. Hän saa ensimmäisenä tunteen puuskasta ja viiveetön reagointi on tärkeää. Kevyemmällä kelillä sitten joku muukin voi tehdä hienosäätöjä perämiehen ohjeilla.
Eihän se veneen koko merkitse yksinomaan, purjeen pinta-alahan se merkkaa ja onhan tuossa ainakin yhtä iso (ellei isompi) iso kuin FE:ssä ja pointti oli lähinnä juuri siinä että tuntuvat nuo pro-tyypitkin ajavan siten kuten niitä itseään lystää, vaikkei ehkä se ole kaikkein optimaalisinta.
Nimittäin on täälläkin palstalla kyllä muistaakseni esitetty sellaisia ehdottomia totuuksia siitä että kovassa kelissä pinnamiehen ei missään nimessä tule skuutata isoa
No samapa tuo, miten tahansa tekeekään niin aina sitä tekee jotain väärin, pitänee keskittyä vain virtuaalipurjehdukseen
http://www.sailx.com/replayer_applet.ph ... 06045715-1
Nimittäin on täälläkin palstalla kyllä muistaakseni esitetty sellaisia ehdottomia totuuksia siitä että kovassa kelissä pinnamiehen ei missään nimessä tule skuutata isoa

No samapa tuo, miten tahansa tekeekään niin aina sitä tekee jotain väärin, pitänee keskittyä vain virtuaalipurjehdukseen

http://www.sailx.com/replayer_applet.ph ... 06045715-1
Luulisin, että veneen oikaiseva momentti (miehistöineen) ja skuutin paikka puomilla ovat paljon oleellisempia kuin purjeen koko. Tietysti isolla purjeella "kova tuuli" tulee aiemmin, mutta kaikilla tulee kuitenkin kovalla tuleella tilanne, jossa kallistus säätelee voimia.Petri wrote:Eihän se veneen koko merkitse yksinomaan, purjeen pinta-alahan se merkkaa ja onhan tuossa ainakin yhtä iso (ellei isompi) iso kuin FE:ssä
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Noinhan se menee. Ihmettelin purjemittamiehen roolissa erään 42-jalkaisen spinnun kulmavahvikkeita ja kangasta joka on siis FE83:ta köykäisempi. Meillä 0.75 oz kankaita ja tuossa 0.6 oz kankaita. Ero tulee siitä että puuskassa tuo 42-jalkainen on niin vikkelä että liukuu alta pois eikä kuormat kasva. Meidän veneissä menee vähän eri tavalla, skuuttikulma irtoaa 
Sama koskee osin skuutin voimiakin. Äärimmäistapaus on varmaan surffilauta, kun ei oikaisevaa momenttia ole hirveästi ei "skuuttiin" hirveitä voimia voi syntyä.

Sama koskee osin skuutin voimiakin. Äärimmäistapaus on varmaan surffilauta, kun ei oikaisevaa momenttia ole hirveästi ei "skuuttiin" hirveitä voimia voi syntyä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Näin varmasti on, mutta eivätkö nuo ole kuitenkin jo sikäli sellaisia tekijöitä joita veneen suunnittelija ottaa huomioon venettä suunnitellessa ts. ei pelkkä veneen koko ainoastaan vaikuta tarvittaviin voimiin vaan kyse on kokonaisuudesta ja kyllä isopurjeen koosta voi jo päätellä minkälaisia voimia purje generoi ja sitä kautta siis myös skuuttiin kohdistuvat voimat ovat verrannollisia isopurjeen kokoon?Joakim wrote: Luulisin, että veneen oikaiseva momentti (miehistöineen) ja skuutin paikka puomilla ovat paljon oleellisempia kuin purjeen koko. Tietysti isolla purjeella "kova tuuli" tulee aiemmin, mutta kaikilla tulee kuitenkin kovalla tuleella tilanne, jossa kallistus säätelee voimia.
Ja välityksillähän taas skuuttaukseen tarvittavan voiman tarvetta voi muuttaa.
TervehdysPetri wrote:Näin varmasti on, mutta eivätkö nuo ole kuitenkin jo sikäli sellaisia tekijöitä joita veneen suunnittelija ottaa huomioon venettä suunnitellessa ts. ei pelkkä veneen koko ainoastaan vaikuta tarvittaviin voimiin vaan kyse on kokonaisuudesta ja kyllä isopurjeen koosta voi jo päätellä minkälaisia voimia purje generoi ja sitä kautta siis myös skuuttiin kohdistuvat voimat ovat verrannollisia isopurjeen kokoon?Joakim wrote: Luulisin, että veneen oikaiseva momentti (miehistöineen) ja skuutin paikka puomilla ovat paljon oleellisempia kuin purjeen koko. Tietysti isolla purjeella "kova tuuli" tulee aiemmin, mutta kaikilla tulee kuitenkin kovalla tuleella tilanne, jossa kallistus säätelee voimia.
Ja välityksillähän taas skuuttaukseen tarvittavan voiman tarvetta voi muuttaa.
Kysehän on suoraan Newtonin laista voima vs vastavoima. Eli tässä tapauksessa ei voimaa skuutissa ei voi syntyä, ellei ole sitä vastavoimaa, eli veneen oikasevaa momenttia

Ystävällisin veneily terveisin PR
Toki toki, mutta tämä on taas ihan jo veneensuunnittelussa esiintuleva tekijä ts. jo pelkästään luun puolen rungon noste luo vastavoimaa kölistä puhumattakaan ja tietenkin veneensuunnittelija yrittää mitoittaa rungon ja rikin siten että jollain tietyllä miehistönpainolla vene kulkee optimaalisesti jossain tietyssä kelissä. Eli kun isopurje kuitenkin luo sen kallistavan voiman, niin vastavoimat pitää mitoittaa sen suhteen.Panu wrote:Tervehdys
Kysehän on suoraan Newtonin laista voima vs vastavoima. Eli tässä tapauksessa ei voimaa skuutissa ei voi syntyä, ellei ole sitä vastavoimaa, eli veneen oikasevaa momenttia.
Yhtäkaikki siis veneen koko ei ole mielestäni se merkityksellinen tekijä vaan mitoitukset joista yksi on juuri mm. isopurjeen koko ja kun iso on kuitenkin tyypillisesti se purje mikä on aina ylhäällä niin isopurjeen koko suhteessa veneen kokoon tosiaan indikoi sitä miten alhaisessa tuulessa kallistus kasvaa jne. Tietenkin Joakim taisi koolla tarkoittaakin juuri tätä?
Ei pitäisi lähteä jankkaamaan Petrin kanssa, mutta todettakoon että muut ovat oikeassa.
Jos laitat feneeseen 20 metrisen maston, niin tuleeko isopurjeen skuuttiin suuremmat voimat?
Vihje: kuumailmapallossa on vähän hemmetisti tuulipintaa, tuleeko siihen suuret voimat?
Vastaus: Ei, fene kaatuu, purje ei voi tuottaa enempää voimaa kuin mitä oikaiseva momentti pystyy vääntämään vastaan.
Noihin aikaisempiin asioihin, Petri ilmeisesti väittää minun väittäneen, ettei pinnamies saisi ajaa ison skuuttia. Tämä on täyttä puppua. Itse en aja ison skuuttia ja olen saattanut joillekin feneilijöille johonkin tilanteeseen suositella, ettei pinnamiehen kannattaisi ajaa isoa, mutta tasan varmasti en ole mitenkään kategorisesti ollut sitä mieltä ettei pinnamies voisi ajaa isoa.
Etenkin parhaat pinnamiehet ja varsinkin pienemmissä veneissä usein ajavat isoa itse. Molemmissa ratkaisuissa on puolensa ja kaikki asiat vaikuttavat hyvässä ja pahassa. Jos esim. katsoo Melgesin setuppia kryssillä, niin mitä vaikuttaisi jos gasti ajaisi stooraa? Tommonen 80 kilon painopiste siirtyisi jotain 1,5 metriä tai sinnepäin. Entä Fe:ssä tai Expressissä. Jos gasti ajaa skuuttia jalat sisäänpäin, niin sen painopiste siirtyy ehkä 20 senttiä. Tämä nyt vain yhtenä yksityiskohtana, tuhat miljoonaa muutakin asiaa vaikuttaa ja loppupeleissä tuo on pinnamiehen makuasia, jos veneen setuppi soveltuu molempiin. Mutuarvauksena heittäisin että Expresseissä ehkä puolet pinnamiehistä skuuttasi isoa itse ja puolet antoi narut gastille.
Noista Petrin huomioista vielä sekin, että minä en kyllä näe pinnamiehen tuolla videolla tekevän yhtään mitään muuta kuin ajaa (laskettakoon tässä skuuttaaminen ajamiseksi), enkä myöskään pysty paikallistamaan kohtaa, missä askelmerkit eivät menisi kohdalleen.
V.
Jos laitat feneeseen 20 metrisen maston, niin tuleeko isopurjeen skuuttiin suuremmat voimat?
Vihje: kuumailmapallossa on vähän hemmetisti tuulipintaa, tuleeko siihen suuret voimat?
Vastaus: Ei, fene kaatuu, purje ei voi tuottaa enempää voimaa kuin mitä oikaiseva momentti pystyy vääntämään vastaan.
Noihin aikaisempiin asioihin, Petri ilmeisesti väittää minun väittäneen, ettei pinnamies saisi ajaa ison skuuttia. Tämä on täyttä puppua. Itse en aja ison skuuttia ja olen saattanut joillekin feneilijöille johonkin tilanteeseen suositella, ettei pinnamiehen kannattaisi ajaa isoa, mutta tasan varmasti en ole mitenkään kategorisesti ollut sitä mieltä ettei pinnamies voisi ajaa isoa.
Etenkin parhaat pinnamiehet ja varsinkin pienemmissä veneissä usein ajavat isoa itse. Molemmissa ratkaisuissa on puolensa ja kaikki asiat vaikuttavat hyvässä ja pahassa. Jos esim. katsoo Melgesin setuppia kryssillä, niin mitä vaikuttaisi jos gasti ajaisi stooraa? Tommonen 80 kilon painopiste siirtyisi jotain 1,5 metriä tai sinnepäin. Entä Fe:ssä tai Expressissä. Jos gasti ajaa skuuttia jalat sisäänpäin, niin sen painopiste siirtyy ehkä 20 senttiä. Tämä nyt vain yhtenä yksityiskohtana, tuhat miljoonaa muutakin asiaa vaikuttaa ja loppupeleissä tuo on pinnamiehen makuasia, jos veneen setuppi soveltuu molempiin. Mutuarvauksena heittäisin että Expresseissä ehkä puolet pinnamiehistä skuuttasi isoa itse ja puolet antoi narut gastille.
Noista Petrin huomioista vielä sekin, että minä en kyllä näe pinnamiehen tuolla videolla tekevän yhtään mitään muuta kuin ajaa (laskettakoon tässä skuuttaaminen ajamiseksi), enkä myöskään pysty paikallistamaan kohtaa, missä askelmerkit eivät menisi kohdalleen.
V.
Last edited by vvoltti on Fri Apr 16, 2010 17:28 pm, edited 1 time in total.
Ei ole tarvetta jankkaamiseen, kirjoitin alkuperäisen ajatuksen hätäisesti kun luulin Joakimin tarkoittavan ihan vain veneen kokoa noin pituusmielessä, ei mitoitusmielessä.
Tosin sinänsä maston vaihto olemassaolevassa veneessä on eri asia kuin eri venetyyppien vertailu koska tällöin juuri mitoitustekijät ovat erilaiset.
Kuitenkin voin kysyä toisinpäin, jos vaihtaa Megluun nenäliinan kokoisen isopurjeen tarvitseeko pinnamies saman verran voimaa skuutin säätöön kuin normipurjeella purjehdittaessa?
Purjeen koolla on siis kyllä väliä siinä mielessä että sehän kertoo miten suurista voimista on kyse ja tasapainoasemassa skuuttiin kohdistuva resultanttivoima riippuu mm. Joakimin mainitsemien tekijöitten lisäksi myös itse purjeen koosta koska oletamme että purjevene tyypillisesti purjehduksen aikana pysyy pystyssä.
Mitä videon pinnamiehen tekemisiin tulee niin kyllä katse irtoaa tellareista useampaakin otteeseen, milloin setvien ison skuuttia, milloin kuikuillen taakse. Ja askelmerkeillä tarkoitin kyllä sitä että samanlaista köysiin sotkeentumista yms. hoipertelua heiluvassa veneessä kyllä näkyy tuossakin kuin normiveneissäkin esim. ajankohdalla 2:35 veneen perään siirtyvän gastin stepatessa yli levangin jne.
Voi olla että muistan väärin mainittiinko esim. juuri ison ajamisen kohdalla jotain ehdottomia totuuksia, niitä kun on tullut esille niin monta että menevät jo sekaisin.
Tosin sinänsä maston vaihto olemassaolevassa veneessä on eri asia kuin eri venetyyppien vertailu koska tällöin juuri mitoitustekijät ovat erilaiset.
Kuitenkin voin kysyä toisinpäin, jos vaihtaa Megluun nenäliinan kokoisen isopurjeen tarvitseeko pinnamies saman verran voimaa skuutin säätöön kuin normipurjeella purjehdittaessa?
Purjeen koolla on siis kyllä väliä siinä mielessä että sehän kertoo miten suurista voimista on kyse ja tasapainoasemassa skuuttiin kohdistuva resultanttivoima riippuu mm. Joakimin mainitsemien tekijöitten lisäksi myös itse purjeen koosta koska oletamme että purjevene tyypillisesti purjehduksen aikana pysyy pystyssä.
Mitä videon pinnamiehen tekemisiin tulee niin kyllä katse irtoaa tellareista useampaakin otteeseen, milloin setvien ison skuuttia, milloin kuikuillen taakse. Ja askelmerkeillä tarkoitin kyllä sitä että samanlaista köysiin sotkeentumista yms. hoipertelua heiluvassa veneessä kyllä näkyy tuossakin kuin normiveneissäkin esim. ajankohdalla 2:35 veneen perään siirtyvän gastin stepatessa yli levangin jne.
Voi olla että muistan väärin mainittiinko esim. juuri ison ajamisen kohdalla jotain ehdottomia totuuksia, niitä kun on tullut esille niin monta että menevät jo sekaisin.
Kovassa tuulessa purjeen koko ei todella ole ratkaiseva skuutin vastuksen kannalta, vaan veneen massa ja / tai oikaiseva momentti. Ylämäkeen ratkaissee oikaiseva momentti ja alamäkeen lähinnä massa (+ toki alamäkeen yleisesti se, miten hyvin tuulen nopeus muuttuu veneen nopeudeksi)
Esim.oman paatin noin 60 neliön spinnua saa skuutata hampaat irvessä, jos tuulee vähänkään enemmän sivulta. + / - vastaavassa kelissä suuren sportin noin 90 neliön genaakkeria ajoi "kahdella sormella". Sportilla vauhtia noin 12 solmua, omalla alle kahdeksan solmua
Esim.oman paatin noin 60 neliön spinnua saa skuutata hampaat irvessä, jos tuulee vähänkään enemmän sivulta. + / - vastaavassa kelissä suuren sportin noin 90 neliön genaakkeria ajoi "kahdella sormella". Sportilla vauhtia noin 12 solmua, omalla alle kahdeksan solmua