Page 3 of 4
Posted: Wed May 13, 2009 23:22 pm
by harald
Olet näköjään käyttänyt.
EspooGP GPX-tiedostossa on ainakin ilman tuhannesosia
. Myönnän että pitäisi päästä useammin käpistelemään näin gpsbabel komentjonoja, eikun siis purjehtimaan

Posted: Wed May 13, 2009 23:44 pm
by 239
harald wrote: Takanamme Tyyne (RJ-85) oli aika lähellä, toisen H-veneen (starttikolarin osallinen?) säestäessä bassolla.
Nou nou, basistina oli fin-239 Ida Maria. Kolinoista vastasivat Devon ja Fuuga.
Posted: Wed May 13, 2009 23:48 pm
by harald
Arvasinkin että tuskin startissa kolinoiva noin kärkkäästi olisi lahkeita näykkimässä. Onko Ida Maria sellainen "luonnonvalkoinen" runkonsa osalta?
Posted: Wed May 13, 2009 23:49 pm
by 239
Beigeksi olen väriä nimittänyt..
Posted: Thu May 14, 2009 09:22 am
by Petri
239 wrote:Beigeksi olen väriä nimittänyt..
Eikös Beige ole vähän niinkuin synonyymi likaiselle/kulahtaneelle valkoiselle
Muttajoo, trackista, mä en kyllä nyt oikein tiedä mitä teen erilailla kun gpsbabelissa ei tunnu olevan mitään tuollaista filtteröintiä, mutta jotenkin olen kuitenkin onnistunut viime vuonna filtteröimään ne tuhannesosat pois.
Ehkä pitää sitten vielä katsoa Oziexplorerin asetuksia, mutta en kyllä tajua miksi ne olisivat muuttuneet mihinkään.
Posted: Thu May 14, 2009 10:04 am
by harald
Petri wrote:Muttajoo, trackista, mä en kyllä nyt oikein tiedä mitä teen erilailla kun gpsbabelissa ei tunnu olevan mitään tuollaista filtteröintiä, mutta jotenkin olen kuitenkin onnistunut viime vuonna filtteröimään ne tuhannesosat pois.
RTFA, eli tallennat babelilla pcx-muotoon, ja sitten taas gpx-muotoon niin se on siinä.
Posted: Thu May 14, 2009 10:24 am
by vvoltti
harald wrote:
Jos ordereissa lukee että merkki A pitää ohittaa länsipuolelta niin en näe mitä ongelmaa siinä on. Etenkin jos seuraava merkki on aina idässä. Jos "specified side" on länsipuoli, se on tuskin sääntöjen vastaista tai edes pieni synti.
Jos ensimmäinen merkki on lähtölinjasta suuntaan 270 astetta ja poijulta rata jatkuu suuntaan 90 astetta, niin kummin päin se merkki kierretään? Myötä vai vastapäivään?
Neljäs ja viimeinen epätoivoinen yritys. Siinä on kuulkaa joku syy miksi säännöt on kirjoitettu noin kun ne on kirjoitettu.
Ja syistä puheenollen, en perkele todellakaan ole päässyt purjehtimaan. Viikonloppuna tarjoankin vapaaehtoisille ratakuvausseminaarin, joka pidetään Porvoossa veneen alla. Saatan siinä ohessa puuhailla jotain pientä muuta, mutta lupaan selittää juurta jaksain halukkaille ratakuvausten problematiikkaa. Osallistujille suositellaan hanskoja ja työhaalaria, mutta nämä eivät ole pakollisia.
V.
Posted: Thu May 14, 2009 11:14 am
by harald
vvoltti wrote:harald wrote:Jos ordereissa lukee että merkki A pitää ohittaa länsipuolelta niin en näe mitä ongelmaa siinä on. Etenkin jos seuraava merkki on aina idässä. Jos "specified side" on länsipuoli, se on tuskin sääntöjen vastaista tai edes pieni synti.
Jos ensimmäinen merkki on lähtölinjasta suuntaan 270 astetta ja poijulta rata jatkuu suuntaan 90 astetta, niin kummin päin se merkki kierretään? Myötä vai vastapäivään?
Tähän Tapsa jo kirjoittikin että lautakunta pyrkii näissä tapauksissa sijoittamaan sen vastatuulimerkin niin, ettei sen kiertosuunnasta (ei silmukkaa-vaatimus) synny epäselvyyttä.
vvoltti wrote:
Ja syistä puheenollen, en perkele todellakaan ole päässyt purjehtimaan.
Otan osaa, ehkä sinäkin kohta pääset vesille?
vvoltti wrote:Viikonloppuna tarjoankin vapaaehtoisille ratakuvausseminaarin, joka pidetään Porvoossa veneen alla.
Emäsalossako? Mikä vene muuten?
Posted: Thu May 14, 2009 11:36 am
by Petri
harald wrote:RTFA, eli tallennat babelilla pcx-muotoon, ja sitten taas gpx-muotoon niin se on siinä.
Joo, tuolla se ongelma varmaan ratkeaa, mutta miksi näin tapahtuu, on se mikä mua kiinnostaa, koska on aivan varma etten viime vuonna tallennellut dataa missään vaiheessa PCX:ksi.
Posted: Thu May 14, 2009 12:48 pm
by vvoltti
Harald wrote:vvoltti wrote:Viikonloppuna tarjoankin vapaaehtoisille ratakuvausseminaarin, joka pidetään Porvoossa veneen alla.
Emäsalossako? Mikä vene muuten?
Kilpilahdessa. Voin tarjota kyydin. Näet samalla veneenkin.

Posted: Thu May 14, 2009 13:32 pm
by Guest
Petri wrote:
Joo, tuolla se ongelma varmaan ratkeaa, mutta miksi näin tapahtuu, on se mikä mua kiinnostaa, koska on aivan varma etten viime vuonna tallennellut dataa missään vaiheessa PCX:ksi.
Saattaa olla että innokkaana ylläpitäjänä korjailin viime vuonna joitain Petrin trackeja, ei pysty muistamaan varmaksi. Eli ehkä Petrin muisti ei pätkikään pahasti:)
--erkka (joka odottelee vakuutustarkastajan vierailua veneelle)
Posted: Thu May 14, 2009 13:38 pm
by harald
Anonymous wrote:--erkka (joka odottelee vakuutustarkastajan vierailua veneelle)
Kerro nyt toki lisää, mitä tapahtui?
Posted: Fri May 15, 2009 00:04 am
by Petri
Hmm, mikäs toi PCX-formaatti oikein on kun en tota GPSBabelin listaa tavaten sellaista löytänyt.
Mulla siis ei ole Nokian Sportstrackeria (kuten siinä FA:ssasi oletat/muistelet?) vaan Magellanin GPS.
Pitää vielä tsekata josko saisin tosta gepsistä sittenkin datan suoraan ulos GPSbabelilla kulkematta oziexplorerin kautta (imo ei skulannut viime vuonna, mutta voin muistaa väärinkin).
Posted: Fri May 15, 2009 09:22 am
by harald
Se on näköjään Garmin PCX5. Seuraavalla komennolla voi katsoa onko sinun versiossasi PCX5 tuettuna tiedostoformaattina:
gpsbabel -h|grep pcx
Minulla tuo ulostaa viestin "pcx Garmin PCX5". Sinulla kun on wintoosa niin sinulla ei ole 'grep' komentoa, joten joudut katsomaan tuota ulostetta ja suodattamaan optisesti ulostetta.
Sillä ei ole väliä mikä laite sinulla on. Tarkoitus tuossa on siis tallettaa tuo sinun muuten toimiva GPX-muotoinen tiedosto esimerkiksi PCX-muotoon (moni muu tiedostoformaatti heittää myös pois tuhannesosasekunnit), ja sitten kyseinen PCX talletetaan vuorostaan takaisin GPX-muotoon.
Eli jos sinulla nyt on tuo GPX-tiedosto "olga-whc1-2009.gpx" joka on muuten ok, paitsi tuhannesosasekunnein niin ajat seuraavat komennot;
http://fe83.org/wiki/index.php/Kisaj%C3 ... e]gpsbabel -t -i gpx -f olga-whc1-2009.gpx -o pcx -F tmp.pcx
gpsbabel -t -i pcx -f tmp.pcx -o gpx -F olga-whc1-2009.gpx[/code]
Ajat sinulla näyttää nyt jo olevan UTC-aikavyöhykkeessä, joten tuohon ei tarvittane korjausta.
Posted: Fri May 15, 2009 10:57 am
by harald
Näyttää siltä että keskiviikon kisassa oli tuulta aivan joka suunnasta,
paitsi juuri pohjoisesta (jota luvattiin)

Tuulennopeuskin on vaihdellut
siinä 0,5 - 5,5 m/s välillä.
