harald wrote:Kyllä teillä taisi olla viime tai toissa vuoden karvalakissa vähän hallintaongelmia <hehe>
Ja ekana kautena teimme myös kaksi kunnon kiinalaista, mutta se oli leveämmällä ja matalammalla spinnulla. Samanlaisia vaikeuksia tulee varmasti myös FE:hen, kun siihen laittaa kunnon spinnun.
Ei kai viime vuonna mitään ongelmia ollut? Toissa vuonna oli tosiaan suuria vaikeuksia ajaa spinnulla tiukka pätkä, joka teiltä meni ongelmitta ja Valpurilta hieman pienemmin ongelmin kuin meiltä. Kyllä Tempo kantoi toppispinnunsa siinä missä muut 90/2000-luvun C/R-veneet ja olen todella tyytyväinen, etten uskonut erästä purjeneulomoa ja ostanut osatakilaspinnua (väitti ettei Tempo kanna toppispinnua).
Niin, siis tuolla hallittavuusasialla tarkoitan puhtaasti ajamisen helppoutta; en mitään broachi rajoja tmv. Tuo Tempon noin 1:2 suhde on vielä ihan OK. Tuota korkeampi sivusuhde tekee spinnusta "äkäisen" menemään kasaan.
Tuo oli siis 1:2,18. Oliko oikeasti jossain IOR-veneessä tuota kapeampi? 1/2 tonnareissa oli lähes identtinen keulakolmio Tempon kanssa ja spinnut yhtä leveitä tai leveämpiä kuin tuo, mutta 1-1,5 m matalampia.
Minäkin tarkoitin ajamisen helppoutta. Tuo oli yksi helpoimmista spinnuista ajaa mitä on tullut ajettua, kunhan vaan oppi uskomaan, että se ei mene kasaan, vaikka etuliikki tulee sisään puolen metrin matkalta ja nopein oli juuri tuo tilanne.
Aika vekkulia, halpis-ilmoittautumisaika päättyy huomenna ja tällä hetkellä 95 venettä ilmoittautuneena. Toki suurin osa niitä samoja suomalaisia ORC-shitboxeja mitä muutenkin täällä pyörii kyläkisoissa höystettynä lähimaitten veneillä, mutta silti aika puskista tuollainenkin määrä kun tuohon voi ehkä vielä sitten toivoa "isojen poikien (tm)" ilmoittautumisia lähempänä ajankohtaa.
Kaksi luokkaa ja n. 50 veneen startteja, aika cool. Protestikäsittelyistä tuleekin sitten hauskempia.
Petri wrote:Toki suurin osa niitä samoja suomalaisia ORC-shitboxeja mitä muutenkin täällä pyörii kyläkisoissa höystettynä lähimaitten veneillä
Tällä hetkellä ilmoittautuneita on tasan 100. Suomalaisia 51 ja ulkomaisia 49. Yhteensä 11 maata edustettuna. Mukana on Saksan kaikki parhaat veneet (ainakin kolme niistä on voittanut MM:t viime vuosina), Italialainen MM 4. viime vuodelta, Slovakialainen MM 4. viime vuodelta. Liettualainen viime vuoden GR-voittaja, Ruotsin lähes kaikki parhaat veneet (kun vielä TP52 Datacom ilmoittautuu, pitäisi tulla) jne. Mukaan pitäisi tulla myös viime vuoden MM-voittaja Low Noise Italiasta, mutta saa nähdä.
Kerroppa joku muu kölivene MM-kisa, jossa on yhtä paljon veneitä ja ei-paikallisia. Vertailun vuoksi viime vuoden ORCi MM-kisoissa oli lopulta 119 venettä (samaiset 100 tässä vaiheessa) ja niistä "vain" 46 oli ei-italialaisia. Toinen vertailukohta voisi olla vaikkapa Melges MM:t Tallinnassa 2010. Siellä taisi olla 80 venettä ja samaa luokkaa ei-paikallisia, mutta venekin on helposti kuljetettava lähes jolla. Tai viime vuoden 6 MR MM-kisat 54:llä veneellä, joista 29 Suomesta.
Kyllä minä laskisin suomalaisten veneitten kanssa yhteen virolaiset, koska efektiivisesti BOW:it ovat jo vuosia olleet...no, BOW:eja.
Siihen päälle ruotsalaiset niin alkaa olla jo merkittävä osa veneistä siinä. Jos nyt oikein laskin 100 veneestä 87 venettä ovat joko FIN,EST tai SWE-purjenumerolla, kyllä tuo luku on aika yksiselitteinen mutta on selvää että muista maista tulevat veneet ovat ainakin osa selviä ennakkosuosikkeja.
Ei se siis mitenkään huono asia ole eikä oikein edes ole realistista odottaa kovinkaan montaa venettä Välimereltä, muista mantereista puhumattakaan. Yhtäkaikki, 50 veneen lähdöt ovat aika kiinnostavia, pikkuluokka vaan kyllä tulee olemaan sellainen sekahärdelli että ei mitään rajaa.
Kyllä taisi pientä huhua olla ilmassa että Enfant Terribleä on houkuteltu mukaan, mutta tosiaan nuo "isot pojat" eivät paljoa halvoista ilmoittautumisajoista välitä joten niitä veneitä voi alkaa tippumaan mukaan lähempänä kisoja.
Yhden veneen maita: NOR, SUI, SVK, POL, LTU ja ITA.
Odotettavissa on vielä 1-2 venettä Italiasta, yksi Tanskasta, yksi Hollannista, 1-4 Saksasta, yksi Tsekeistä ehkä joitain Norjasta ja muutama lähimaista.
Viime vuonna MM-kisoihin ilmoittautui vielä n. 50 venettä ilmoittautumismaksun korotuksen jälkeen!
Itämeren ulkopuolelta ei oikein järkevästi pääse purjehtimalla, joten osallistuminen vaatii veneen rahtaamista eli ~10 k¤ kulua, mikä karsii pienet tekijät pois. Lisäksi aikaa kuluu väistämättä n. kuukauden verran, joten kotiseudun kisakalenteriin tulee iso aukko.
Ero on aika suuri Melges 24, J/80 ja vastaaviin, joita voi vetää henkilöautolla kohtuu kustannuksin ja aikatauluin pitkin Eurooppaa ja pidemmällekin rahtaus on murto-osa tuosta.
Vaikka Ruotsi ja erityisesti Viro ovat varsin lähellä Helsinkiä, ei heitä koskaan ennen ole tullut noin montaa Suomeen kisaamaan. Varsinkaan Ruotsista ei ole tullut kuin satunnaisesti 1-2 venettä sitten 80-luvun eikä silloinkaan tainut olla edes kymmentä.
Silmään pistää tanskalaisten puuttuminen, purjehtivatko tanskalaiset vain IRC:iä? Vai onko X-yachts luonut maahan kukoistavan OD-skenen jolloin on aika selvää ettei tasoituskisaaminen inspaa säännöstä riippumatta.
Petri wrote:Silmään pistää tanskalaisten puuttuminen, purjehtivatko tanskalaiset vain IRC:iä? Vai onko X-yachts luonut maahan kukoistavan OD-skenen jolloin on aika selvää ettei tasoituskisaaminen inspaa säännöstä riippumatta.
Tanskassa purjehditaan kotimaista DH:ta ja omasta takaa on isoja kisoja. IRC-mittakirjoja oli 2011 9 kpl ja omaa ORC-toimistoa ei ole,mutta Saksan kautta on muutama mittakirja.
Sama koskee Ranskaa. He eivät käy juuri lainkaan maansa ulkopuolella kisaamassa (Englannissa hieman). Kotimaassa on runsaasti HN- ja IRC-kisoja.
Käsittääkseeni Tanskassa ei ole OD-skeneä juurikaan. Pari X-35:sta ja olemattomasti X-41:iä. Onko edes X-99 OD-kisoja?
Hmm, näemmä routa porsaan kotiin ajaa kun muutama hardcore-IRC-purjehtijakin on päättänyt osallistua ORCi-kisaan. Voisikohan tämä vihdoin tarkoittaa että typerä kahtiajako alkaa olla ohi ja kaikki voittavat kun saadaan isompia fleettejä vesille.
jr wrote:No, eikös poliittinen tahtotila eri instansseissa ole, että ko. säännöt jollain aikataululla sulautuvat yhteen...
Tuo poliittinen tahtotila on kai huhujen mukaan vähän jäissä vielä isomman tahtotilan takia, eli rahan. Onko se nyt Ranskan RORC tai mikä joka jäädyttää hommaa kun varmaankin aika hankalaa on sovittaa rahanjakopolitiikkaa ns. voittoatavoittelemattoman yhdistyksen (kai ORCi:n sellaiseksi voi laskea) ja sinänsä yksityisen tahon välillä.
Anonymous wrote:
Mikäs olis arvaus luokkajaosta? Pikkuluokassa FIN:51 ja isossa luokassa kaikki muut?
Nyt on suomalaisia 62, joista n. 10:llä GPH <600, jollaisia on yhteensä n. 26 kpl. Suomalaisilla on siis hyvä edustus nopeimpien joukossakin ja toinen TP52 edustaaa Suomea. Jos nyt ilmoittautuneet pistää tasan kahteen luokkaan, on luokkaraja jossain 625-630 välillä. Tuolloin isossa luokassa on ehkä 23 ja pienessä 39 suomalaista. 53 ulkomaista taas jakaantuisivat ~34/19.