Page 3 of 3
Posted: Sun May 24, 2009 21:42 pm
by harald
Niin, miten teillä meni muuten? Kirjoita Tomppa jotain referaattia. Miten Merelli vs. Nereida kulki, kryssit ja lenssit?
Millaisella assylla he ajoivat? Oliko se isokin? Senkö avulla olivat teitä nopeampia?
Posted: Mon May 25, 2009 00:37 am
by Rea
Mistä Merelli sai 10 sek aikahyvityksen tuloslistassa? En ehtinyt palkintojenjaossa kysymään.
Itse kisasin Donnassa, Inferno 31. Sijoitus LYS 2:ssa 4., kuten viime vuonnakin. Uusi Meripurjeen genoa ei toiminut lupausten mukaan. Eikä muoto vastannut sitä, mitä oli tilattu. Kryssi ei siis vaan kulkenut
Muutama kuva on tulossa ennen starttia Nereidasta, kunhan saan puretuksi kamerastani. Merelliä en saanut radalla bongatuksi. Muitakin kuvia kisasta löytyy muista veneistä, mutta en vain tiedä, minne ne laittaisin.
Posted: Mon May 25, 2009 10:11 am
by harald
Posted: Mon May 25, 2009 14:26 pm
by harald
Ja H-vene.net:istä bongattu kisaselostus jossa vähän FEne-havaintojakin:
http://www.h-vene.net/hfoorumi/viewtopi ... =4218#4218
Posted: Mon May 25, 2009 15:40 pm
by toxi
harald wrote:Niin, miten teillä meni muuten? Kirjoita Tomppa jotain referaattia. Miten Merelli vs. Nereida kulki, kryssit ja lenssit?
kaipa se olisi kipparin kunnia antaa kisasta referaatti mutta heitän nyt pari gastin kommenttia kehiin. Kryssit meni meiltä pääosin hyvin, saavutettiin Nereidaa ja kuitattiin pari päänahkaa Emäsalon takana. Avotuulilla oli sitten enemmän hakemista, välillä oltiin jopa hiukan muita (Hoot, Merelli) nopeampia mutta kuten tuloksista näkee niin useammin kuitenkin jäätiin.

Ongelmia meillä tuottaa "takapuolituntuman" puute veneeseen. Lohella kun ajetaan niin tiedetään aika hyvin milloin mennään "täysiä" mutta FEneellä ei.
harald wrote:Millaisella assylla he ajoivat? Oliko se isokin? Senkö avulla olivat teitä nopeampia?
Paha sanoa oliko "voitto" assyn ansiota mutta tiukempi kisa olisi ollut ilman sitä.
Posted: Mon May 25, 2009 15:46 pm
by toxi
Rea wrote:Mistä Merelli sai 10 sek aikahyvityksen tuloslistassa? En ehtinyt palkintojenjaossa kysymään.
Kustaanmiekassa väistettiin Vikingiä koneella viistosti taaksepäin NF:n taakse eli huononnettiin asemiamme. Vierellä oli järkkärien kumivene joka todisti tapahtuman. Olisikohan siitä voinut saada hyvää?
Posted: Mon May 25, 2009 19:50 pm
by Jan
[quote="Rea"]
Itse kisasin Donnassa, Inferno 31. Sijoitus LYS 2:ssa 4., kuten viime vuonnakin. Uusi Meripurjeen genoa ei toiminut lupausten mukaan. Eikä muoto vastannut sitä, mitä oli tilattu. Kryssi ei siis vaan kulkenut

[/quote
Millainen genua oli sitten tilattu? Meillä on myös MP:n genua ja mielestäni muoto on siinä melkein(takaliikki ei ehkä ihan mutta kuulemma vaikea saada suoraksi) täydellinen.
Posted: Tue May 26, 2009 12:07 pm
by asalovuo
Tämän vuoden Emäsalon lenkki startattiin leppoisissa tunnelmissa tuulen puhaltaessa 1-2 m/s ja auringon paistaessa päivän kaatosateen jälkeen!
Kilpailun starttia viivästytettiin pariin otteeseen ja syy olisi ollut mukava kuulla? Ainakin meille syy jäi epäselväksi.
Saimme kohtuullisen startin emmekä olleet viimeisenä linjalla. Ensimmäisen lyhyen sivutuuliosuuden jälkeen suuntasimme kohti Kustaanmiekkaa spinnulla leikkaillen. Kustaanmiekalle päästyämme tuuli loppui vieden mennessään veneen ohjailtavuuden. Tässä kohtaa Viking Line XPRS päätti liittyä seuraamme eikä meillä ollut muuta mahdollisuutta kuin pyöräyttää konetta väistääksemme. Laiva ajoi vauhdilla fleetin läpi muutaman kerran varoitellen suuremmasta koostaan. Väistöliikkeen seurauksena saimme nähtävästi 10 sekunnin aikahyvityksen (ajoimme varmuuden vuoksi reittiin nähden reilusti taaksepäin järjestäjien kumiveneen seuratessa vieressä).
Päästyämme salmesta läpi emme saaneet venettä kulkemaan ja Nereida sekä h-veneet pääsivät meiltä karkuun. Vasta Santahaminan jälkeen tuntui taas, että vene kulki normaalisti emmekä enää jääneet niin pahasti muille. Santahaminan ja Villingin välisellä rataosuudella Nereida nosti genaakkerinsa ja otti lisää etumatkaa eli nähtävästi purje toimi hyvin sivulta puhaltaneeseen kevyeen tuuleen.
Ajoimme jonossa spinnulla Emäsalon eteläkärkeen asti, josta suuntasimme kryssien kohti sen pohjoiskärkeä. Muutama ensimmäinen venda oli harjoittelua, mutta sen jälkeen työjako oli selvä ja genoan skuuttauspisteet löytyneet kohdalleen. Meillä oli tunne, että vene kulki hyvin ja silmämääräisesti saavutimme Nereidaa. Nousukulmat olivat hyvät molemmilla halsseilla muihin veneisiin nähden vaikka oman GPS:n mukaan kryssikulma oli ennemmin 100 kuin alle 90 astetta (olisikohan vastavirta ollut syynä tähän?).
Kun käänsimme Emäsalon pohjoiskärjessä oli tuuli sen verran vastainen ettemme päässeet nostamaan spinnua. Loppumatkan ajoimme genoalla eikä mainittavaa eroa Nereidaan nähden enää syntynyt vaikka se ajelikin genaakkerilla ainakin osan matkaa.
Kustaanmiekkaan tultaessa Nereida oli taas NF:n kanssa näköetäisyydellä ja tuntui että tälläkin lyhyellä kryssiosuudella saimme muita kiinni eli uskoisin että vauhti oli löytynyt kohdalleen.
Opittua:
-Spinnuajoa on harjoiteltava kesän aikana ja otettava perusasiat haltuun. (WB:n spinnu tuntui olevan paljon herkempi säädöiltään verrattuna veneen mukana tulleeseen Scandicap-spinnuun…)
-Aivan nollakelissä G1 ei toiminut eli tämän sijaan olisi voinut kokeilla G3:sta. Se ainakin olisi jaksanut pysyä paremmin muodossaan.
Kokonaisuutena kilpailu oli 15 vuoden tauon jälkeen miellyttävä kokemus varsinkin kun sää suosi kilpailijoita ja tuulta riitti koko yöksi.
Allekirjoittanut kiittää ja kumartaa nöyrästi kilpakumppaneille, jotka tekivät kisasta mielenkiintoisen (takaa-ajajana on aina helpompi olla) sekä miehistölle joka jaksoi tsempata loppuun asti vaikka kärkijoukko oli karannut kauas eteen.
Terv. Antti
S/y Merelli
FIN2545
Posted: Tue May 26, 2009 12:26 pm
by harald
asalovuo wrote:Tässä kohtaa Viking Line XPRS päätti liittyä seuraamme eikä meillä ollut muuta mahdollisuutta kuin pyöräyttää konetta väistääksemme.
...
Päästyämme salmesta läpi emme saaneet venettä kulkemaan ja Nereida sekä h-veneet pääsivät meiltä karkuun.
Onko mahdollista että potkuri jäi pakituksen (?) jälkeen auki-asentoon ja vasta kun saitte sen verran tuulta että virtaukset riittivät sen sulkemiseen niin alkoi taas kulkea?
Posted: Tue May 26, 2009 12:53 pm
by asalovuo
harald wrote:asalovuo wrote:Tässä kohtaa Viking Line XPRS päätti liittyä seuraamme eikä meillä ollut muuta mahdollisuutta kuin pyöräyttää konetta väistääksemme.
...
Päästyämme salmesta läpi emme saaneet venettä kulkemaan ja Nereida sekä h-veneet pääsivät meiltä karkuun.
Onko mahdollista että potkuri jäi pakituksen (?) jälkeen auki-asentoon ja vasta kun saitte sen verran tuulta että virtaukset riittivät sen sulkemiseen niin alkoi taas kulkea?
...totta. Lavathan jää auki enkä muistanut käyttää kahvaa pakilla (eipä unohdu ensikerralla).
No eiköhän suurin syy ollut, että Nereida sai purjeet istumaan paremmin ja sitä kautta vauhdin päälle.
Posted: Tue May 26, 2009 14:54 pm
by heikki
asalovuo wrote:
Kilpailun starttia viivästytettiin pariin otteeseen ja syy olisi ollut mukava kuulla? Ainakin meille syy jäi epäselväksi.
Plaanaa.com:
Vieras Viestin otsikko: Re: Emäsalon Lenkki 2009 - 60 v. juhlakilpailu 23.-24.5Lähetetty: La Touko 23, 2009 7:19 pm
Helsingissä on tänään emäsalon lenkki kilpailupäällikön painajaiskeli. Veneet meinaavat pakkaantua Kustaanmiekkaan ja kauppa-alusten aikataulut puskee päälle hitaasta etenemisestä johtuen. Siksi lähtöaikataulumuutoksia.
Posted: Wed May 27, 2009 08:09 am
by Guest
Mitä mieltä oltiin satamakilpailusta? Heikko tuuli esti vauhtitilanteet ja sade vaikutti yleisömäärään.