Eikun Arttu sä oot ymmärtänyt tän homman väärin, mä yritän käyttää tällaista strategiaa, missä hajoaminen suoritetaan hallitusti ennen itse tapahtumaa, jotta sitten tapahtumassa itsessään voi keskittyä olennaiseen.Anonymous wrote:
Älä oo Pete tommonen neiti!![]()
-Arttu-
Kauden viimeinen: Karvalakki 2008
Olipahan sitten kisa. 12-14 m/s tuulta ulkomerellä ja merkitsevä aallonkorkeus 2m, korkein aalto lähemmäs 4 m.
Lähtö meni jo puihin, mutta reivatulla isolla pysyimme toisen Platun kannassa Truklobbenille asti, mutta tuulen/aallokon noustessa sitten kurssimme muuttui pari astetta alemmaksi ja rekaaminen alkoi. Rysäkarille kryssi oli aika ikävää menoa ja isokin siinä hajosi takaliikistään.
Päntärille meno oli aika nihkeää slöörailua mutta sen jälkeen sitten helvetti pääsikin irti ja kryssi Malmgrundin kääntömerkille oli aika tuskaista, vene rekasi joka vendassa valtavasti ja aallokko alkoi olla jo ko. veneelle vähän turhan isoa. Merkillä Charlotta tuli jo iholle, 20 minuuttia myöhemmin lähteneenä. Merkin kohdalla kippari päätti, että kisan jatkaminen tässä tilanteessa on turhaa ja en voi sanoa vastustelleeni paljoa, peli alkaa olla menetetty siinä vaiheessa jos 0,14 pinnaa hitaampi shitbox ottaa kahdessa tunnissa 20 minuutin etumatkan kiinni
Uusmatalan kääntöpoijua kohti mennessä surffailtiin ilman spinnua 15 solmua ja Charlotta pysyi spinnunsa kanssa takanamme, laiha lohtu toki, mutta kääntömerkillä jatkoimme matkaa kohti rantaa ja jätimme Rysäkarin kryssin seuraavaan kertaan.
Merivesi oli yllättävän lämmintä, mutta kun ei vene kulkenut niin ei sitten kulkenut. Charlotta päinvastoin taisi ottaa voiton, taas, näytöstyyliin. Tosin se yksi X79 veti todella hyvin ja otti meidät kiinni jo ennen tuota Malmgrundia...ovat saaneet kyllä tosissaan taistella veneen kanssa, kun yleensä X79:t ovat aika helisemässä kovassa kelissä.
Lähtö meni jo puihin, mutta reivatulla isolla pysyimme toisen Platun kannassa Truklobbenille asti, mutta tuulen/aallokon noustessa sitten kurssimme muuttui pari astetta alemmaksi ja rekaaminen alkoi. Rysäkarille kryssi oli aika ikävää menoa ja isokin siinä hajosi takaliikistään.
Päntärille meno oli aika nihkeää slöörailua mutta sen jälkeen sitten helvetti pääsikin irti ja kryssi Malmgrundin kääntömerkille oli aika tuskaista, vene rekasi joka vendassa valtavasti ja aallokko alkoi olla jo ko. veneelle vähän turhan isoa. Merkillä Charlotta tuli jo iholle, 20 minuuttia myöhemmin lähteneenä. Merkin kohdalla kippari päätti, että kisan jatkaminen tässä tilanteessa on turhaa ja en voi sanoa vastustelleeni paljoa, peli alkaa olla menetetty siinä vaiheessa jos 0,14 pinnaa hitaampi shitbox ottaa kahdessa tunnissa 20 minuutin etumatkan kiinni

Uusmatalan kääntöpoijua kohti mennessä surffailtiin ilman spinnua 15 solmua ja Charlotta pysyi spinnunsa kanssa takanamme, laiha lohtu toki, mutta kääntömerkillä jatkoimme matkaa kohti rantaa ja jätimme Rysäkarin kryssin seuraavaan kertaan.
Merivesi oli yllättävän lämmintä, mutta kun ei vene kulkenut niin ei sitten kulkenut. Charlotta päinvastoin taisi ottaa voiton, taas, näytöstyyliin. Tosin se yksi X79 veti todella hyvin ja otti meidät kiinni jo ennen tuota Malmgrundia...ovat saaneet kyllä tosissaan taistella veneen kanssa, kun yleensä X79:t ovat aika helisemässä kovassa kelissä.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11314
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Harald, Pone, Peik ja Tom
Olipa taas kerran kisa. Aivan paska.
Viime hetkellä Kuume-Jussin tilalle laiturilta noukittu 110kg Tom paransi
kyllä hiukan asetelmia. Mutta tästä huolimatta otimme paskan startin,
ajoimme paskan ekan kryssin ja olimme muutenkin aivan paskoja. Joka
manööveri mitä voi mennä väärin, meni myös. Vendat olivat sitä tätä ja
itse tipuin sitloodan pohjalle vendoissa. Merkinkierroissa ajoimme satoja
metrejä yli. Asetimme vendamme muitten veneitten alle.
Älynväläkyseni asettaa Peik keulaan oli myös katastrofaalinen. Vene ei
ollenkaan tiennyt missä se on, mihin sen tulee mennä ja mitä nykyisen
paikan ja seuraavan merkin välillä on. Olen selvästi aliarvioinut Peikin
navigointia aikaisemmin, tai ylikorostanut keulagastin roolia navigoijaan
verrattuna tällaisessa matkakisassa.
Kisa oli siitäkin "mielenkiintoinen" (sic!) että neljän tunnin purjehduksen
aikana sai nostaa spinnun tasan kerran. Se lyhyt hupi tietenkin lyheni
entisestään kun skuutti karkasi (!) skuuttaajalta, ja piti aloittaa alusta.
Kun kerran saatiin vetoon seurasi parempi balanssi veneessä, ja piiitkä
kolmen aallon 12,5kn surffi. Tämä kohta olikin siinä, sitten ei taas tiedetty
missä seuraava merkki on, ja otimmekin alas liian aikaisin. Mutta 4h ja
muutama minuuttia spinnuajoa, jotain oli radassa väärää, en vain keksi
mitä.
Tai no, saihan sen spinnun nostaa toisenkin kerran Rysäkarin jälkeen
kotimatkalla. Tästä tuli kyllä sellainen katastroofi, hyvä ettei ajauduttu
matalikkoon. Troolasimme ekan kerran tässä, puukolla falli poikki ja
uuteen spinnuun reikä. Aivan minun tyhmyyttä (ja navigoijan/taktiikon
puute). Olisi pitänyt jiipata merkillä, ja vasta sitten katsoa nostaako
vaiko ei. Duh.
Maalisuoralla vasta heräsimme siihen että ainoa pikkuluokan vene meidän
edessä on X-tas, ja sekin jopa näkyi. Ja että 4h purjehduksen jälkeen
meillä on 15min etua heihin.
Jos me nyt (taas) voitettiin, en pidä itseämme sen arvoisina. Istun siis
blöö piiterissä nurkassa tuopin kanssa hiljaa. Ehkä olut olotilan parantaa.
Puolustukseksi pitää kuitenkin sanoa että vene kyllä kulki, 5,7-5,9
kryssillä ja balanssi ok. Raskasta oli kyllä pitkät strekit aallokossa kun
oikeasti piti kammeta vastaan. Mutta jos suoritus kokonaisuudessaan
on tällainen, saa vene kulkea vaikka 7kn. Jos ei ole hauskaa ei ole.
Olipa taas kerran kisa. Aivan paska.
Viime hetkellä Kuume-Jussin tilalle laiturilta noukittu 110kg Tom paransi
kyllä hiukan asetelmia. Mutta tästä huolimatta otimme paskan startin,
ajoimme paskan ekan kryssin ja olimme muutenkin aivan paskoja. Joka
manööveri mitä voi mennä väärin, meni myös. Vendat olivat sitä tätä ja
itse tipuin sitloodan pohjalle vendoissa. Merkinkierroissa ajoimme satoja
metrejä yli. Asetimme vendamme muitten veneitten alle.
Älynväläkyseni asettaa Peik keulaan oli myös katastrofaalinen. Vene ei
ollenkaan tiennyt missä se on, mihin sen tulee mennä ja mitä nykyisen
paikan ja seuraavan merkin välillä on. Olen selvästi aliarvioinut Peikin
navigointia aikaisemmin, tai ylikorostanut keulagastin roolia navigoijaan
verrattuna tällaisessa matkakisassa.
Kisa oli siitäkin "mielenkiintoinen" (sic!) että neljän tunnin purjehduksen
aikana sai nostaa spinnun tasan kerran. Se lyhyt hupi tietenkin lyheni
entisestään kun skuutti karkasi (!) skuuttaajalta, ja piti aloittaa alusta.
Kun kerran saatiin vetoon seurasi parempi balanssi veneessä, ja piiitkä
kolmen aallon 12,5kn surffi. Tämä kohta olikin siinä, sitten ei taas tiedetty
missä seuraava merkki on, ja otimmekin alas liian aikaisin. Mutta 4h ja
muutama minuuttia spinnuajoa, jotain oli radassa väärää, en vain keksi
mitä.
Tai no, saihan sen spinnun nostaa toisenkin kerran Rysäkarin jälkeen
kotimatkalla. Tästä tuli kyllä sellainen katastroofi, hyvä ettei ajauduttu
matalikkoon. Troolasimme ekan kerran tässä, puukolla falli poikki ja
uuteen spinnuun reikä. Aivan minun tyhmyyttä (ja navigoijan/taktiikon
puute). Olisi pitänyt jiipata merkillä, ja vasta sitten katsoa nostaako
vaiko ei. Duh.
Maalisuoralla vasta heräsimme siihen että ainoa pikkuluokan vene meidän
edessä on X-tas, ja sekin jopa näkyi. Ja että 4h purjehduksen jälkeen
meillä on 15min etua heihin.
Jos me nyt (taas) voitettiin, en pidä itseämme sen arvoisina. Istun siis
blöö piiterissä nurkassa tuopin kanssa hiljaa. Ehkä olut olotilan parantaa.
Puolustukseksi pitää kuitenkin sanoa että vene kyllä kulki, 5,7-5,9
kryssillä ja balanssi ok. Raskasta oli kyllä pitkät strekit aallokossa kun
oikeasti piti kammeta vastaan. Mutta jos suoritus kokonaisuudessaan
on tällainen, saa vene kulkea vaikka 7kn. Jos ei ole hauskaa ei ole.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ilmeisesti muut ovat vielä paljon paskemmin purjehtineet tai sitten FE:n luku tuossa tuulessa on aivan pielessä, kun taas tuli (aika selväkin) voitto ja taakse jäi suorassa ajassa Expessit, FG28, INF31 ja Siesta.harald wrote: Viime hetkellä Kuume-Jussin tilalle laiturilta noukittu 110kg Tom paransi
kyllä hiukan asetelmia. Mutta tästä huolimatta otimme paskan startin,
ajoimme paskan ekan kryssin ja olimme muutenkin aivan paskoja. Joka
manööveri mitä voi mennä väärin, meni myös. Vendat olivat sitä tätä ja
itse tipuin sitloodan pohjalle vendoissa. Merkinkierroissa ajoimme satoja
metrejä yli. Asetimme vendamme muitten veneitten alle.
Joakim
Tähän en ota itse kantaa, kun olin kisassa vain laitapainona ja sikäli kannan itse vastuun päätöksestä lähteä kisaan.Jan wrote:Toivottavasti Platu oli sitten katsastettu 2-luokkaan niin kuin kilpailukutsussa edellytään.
Jaa, selvisi sekin miksi Charlottan spinnuajo näytti niin omituiselta Malmgrundetilta pohjoiseen

No, me ei edes viitsitty yrittää spinnulla, eli sikäli ei ole varaa sanoa mitään.
Charlotta oli jo Rysäkarille ekaa kiekkaa tulossa aikalailla tasoissa fleetin kärjen kanssa, mitä nyt tuo X79 oli hieman karussa. Mutta se nyt ei toisaalta ole mikään kauhea yllätys että kovassa kelissä Charlotta menee menojaan, oli kyseessä mikä tahansa yhden luvun tasoitussääntö. Se lienee sitten eri asia, pitäisikö tätä kompensoida nostamalla FE:n tasoitusta...mikä vain toki tarkoittaisi että Charlotta voittaisi entiseen malliin, vain pienemmällä marginaalilla mutta muut FE:t olisivat kategorisesti kisojen viimeisinä

Jep, hatunnoston arvoinen suoritus. Etenkin slööri Rysäkarilta Päntärille tuntui kulkeva ihan erilaista tahtia kuin meillä, jotenkin saivat veneen aika selvästi plaanaamaan, kun taas meillä vauhti oli sellaista 7-8 solmua..mikä on aika säälittävä lukema ~100 asteen apparentilla.Anonymous wrote:25 jalkaa, voi olla kanssa mielenkiintoista kyytiä tuolla yhdellä Meglulla. Mutta ei se koko, vaan se mihin vene on oikeastaan suunniteltu ja aaltoileva kylmä Itämeri ei ole se mihin Platu (tai Meglu) on suunniteltu
hyvin näytti melges kulkevan tulosten perusteella tossa kelissä
- harald
- Hallitus
- Posts: 11314
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Mekin ajettiin tuolla slöörillä 7-8knotsia 
Vindungen ja Charlotta track tuolla:
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... .php?id=39
Tuosta ilmenee myös meidän 360° kun ei päästy merkille paaralla.

Vindungen ja Charlotta track tuolla:
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... .php?id=39
Tuosta ilmenee myös meidän 360° kun ei päästy merkille paaralla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Niinpä. Mä veikkaan, että yksi fiba mitä tehtiin oli se ettei ihan oikeasti vain sullouduttu veneen takakulmaan niinkuin esim. juuri Meglussa vaan oltiin enemmänkin vain "veneen takaosassa". Tosin en tiedä lähtisikö Platu siltikään silloin "lentoon" mutta nyt tosiaan meno oli jotain aivan muuta kuin mitä voisi odottaa.harald wrote:Mekin ajettiin tuolla slöörillä 7-8knotsia![]()
Meidän kryssi-VMg on solmun Charlottaa vähemmänVindungen ja Charlotta track tuolla:
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... .php?id=39
Tuosta ilmenee myös meidän 360° kun ei päästy merkille paaralla.

Ei vaan osattu, vaikka ykkösreivi oli käytössä ja ei se ison repeämä niin paljoa kryssikulmaan voi vaikuttaa.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11314
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuossa on nyt kuvia, upeeta että joku pystyi käsittelemään kameraa tuolla:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album344
Kuoppaistahan tuolla oli;

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album344
Kuoppaistahan tuolla oli;

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Veikeä miten kamera kuitenkin aina kadottaa sen syvyysnäkymän, koska ei tuon kuvan perusteella keli nyt niin pahalta näytäharald wrote:Tuossa on nyt kuvia, upeeta että joku pystyi käsittelemään kameraa tuolla:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album344
Kuoppaistahan tuolla oli;

Isoimmat aallot sitten olivatkin varsin mielenkiintoisia.
Sitä en kyllä vieläkään voi tajuta miten pystyitte ajamaan täydellä isolla ja kolmosella, Olgassa kun meno on jo täysin holtitonta 10 m/s kelissä vastaavalla kombinaatiolla ja tuolla kuitenkin tuuli 14 m/s. Ei kai se Aramid-iso voi olla niin paljon latteampi?
- harald
- Hallitus
- Posts: 11314
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
On se latteampi, etenkin tuossa tuulessa. Muoto pysyy kauniina. Purje on
muodoltaan kuin uusi vielä kolmen täyden kauden jälkeen. Olisiko tehty
"liian hyvä" (ts. liian raskas) isopurje meille?
Tuossa kuvassa on jo rajalla että menee, mutta sitten kun älysimme skuutata
fokka todella löysälle ja sisäskuutti auki näin mahdollistaen isonkin
aukaisemisen rupesi kulkemaan vielä paremmin ja vene oli balanssissa.
Taas opittiin jotain.
Seuraava isopurje on kyllä samanlainen, ehkä toisella läpilatalla ja vain
yhdellä reivillä. Samaten tuo snörpin siirto yläkautta halssikulmassa olevaan
lukkoon on ollut ihan turha ominaisuus, snörppiin ei tarvitse juuri koskaan
koskea vaan takaliikki pysyy ruodussa ilmankin.
Pahimmat aallot oli kyllä Päntärin jälkeen, silloin tuntuu siltä että ylämäki
ei lopu ikinä, taivaanranta aivan kadoksissa. FEnettä sai ajaa oikeasti ässää
niissä aalloissa. Ja hyvin kulki!
muodoltaan kuin uusi vielä kolmen täyden kauden jälkeen. Olisiko tehty
"liian hyvä" (ts. liian raskas) isopurje meille?

Tuossa kuvassa on jo rajalla että menee, mutta sitten kun älysimme skuutata
fokka todella löysälle ja sisäskuutti auki näin mahdollistaen isonkin
aukaisemisen rupesi kulkemaan vielä paremmin ja vene oli balanssissa.
Taas opittiin jotain.
Seuraava isopurje on kyllä samanlainen, ehkä toisella läpilatalla ja vain
yhdellä reivillä. Samaten tuo snörpin siirto yläkautta halssikulmassa olevaan
lukkoon on ollut ihan turha ominaisuus, snörppiin ei tarvitse juuri koskaan
koskea vaan takaliikki pysyy ruodussa ilmankin.
Pahimmat aallot oli kyllä Päntärin jälkeen, silloin tuntuu siltä että ylämäki
ei lopu ikinä, taivaanranta aivan kadoksissa. FEnettä sai ajaa oikeasti ässää
niissä aalloissa. Ja hyvin kulki!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Harald ehtikin jo lisäämään kuvalinkin. Itse kisasin toista kertaa Karvalakissa Donnassa (Inferno 31). Kamerani akut olivat latauksista huolimatta tyhjät, joten omia kuvia kisasta ei tullut. Onneksi miehistössämme Karilla oli kamera mukana, joten saatiin muutama kisakuva myös Charlottasta. Kiitos Karille!
Onnittelut Haraldin itseruoskinnasta huolimatta "paskasta" kisavoitosta Charlottalle
Donnalla oli hieman musta päivä eilen. Ennen ekaa merkkiä (pohjois-eteläportti) Kari huomasi, että jotain osia lensi mereen ja kesti hetken ennen kuin Heikki paikallisti vaurion. Fokan levangista oli levankivaunu hajonnut ja levangista repeytynyt 30 cm pala irti. Hetken päästä taas jotain kappaleita lensi mereen. Levankiin laitettiin uudet viritelmät ja kisaa jatkoimme vielä siinä vaiheessa tiukasti. Skuuttasimme fokan kahdelle skuutille ja homma tuntui pelittävän. Sitten ikäväksemme huomasimme, että fokkaan oli tullut kunnon repeämä. Ilmeisesti levangin risat osat olivat sen repineet vendassa. Luovutettu ei tietenkään vielä tässäkään vaiheessa vaan Réa juoksi sisälle etsimään varapurjetta. Kannella jo ihmeteltiin, mikä oikein kestää. Tyhjästä oli kuitenkin paha nyhjäistä. Heikkimme kun säilyttää purjeita mieluummin autossaan kuin veneessä kisan aikana, hih
. Siinä vaiheessa kippari-Markku totesi tilanteen yksiselitteisesti: " No niin, otetaanpas kaljat esille".
PS. Öhöm, "tekniseen" selostukseeni voi sitten sopiviin paikkoihin lisätä mm. seuraavia sanoja: laakerit, paksu rosterilevy, vetovoima, pultti, ploki...
Kivaa surffailua tultiin SPS:lle, jopa 12 solmua muutaman allon mitan. Vasta mastonnoston yhteydessä huomattiin, että myös ajovalon lasi oli hajonnut ilmeisesti kisan aikana. Talven korjauslista siis tiedossa ensi kesän kisoja varten. Kiitos Donnan porukoille kesän kisakokemuksista!
Onnittelut Haraldin itseruoskinnasta huolimatta "paskasta" kisavoitosta Charlottalle

Donnalla oli hieman musta päivä eilen. Ennen ekaa merkkiä (pohjois-eteläportti) Kari huomasi, että jotain osia lensi mereen ja kesti hetken ennen kuin Heikki paikallisti vaurion. Fokan levangista oli levankivaunu hajonnut ja levangista repeytynyt 30 cm pala irti. Hetken päästä taas jotain kappaleita lensi mereen. Levankiin laitettiin uudet viritelmät ja kisaa jatkoimme vielä siinä vaiheessa tiukasti. Skuuttasimme fokan kahdelle skuutille ja homma tuntui pelittävän. Sitten ikäväksemme huomasimme, että fokkaan oli tullut kunnon repeämä. Ilmeisesti levangin risat osat olivat sen repineet vendassa. Luovutettu ei tietenkään vielä tässäkään vaiheessa vaan Réa juoksi sisälle etsimään varapurjetta. Kannella jo ihmeteltiin, mikä oikein kestää. Tyhjästä oli kuitenkin paha nyhjäistä. Heikkimme kun säilyttää purjeita mieluummin autossaan kuin veneessä kisan aikana, hih

PS. Öhöm, "tekniseen" selostukseeni voi sitten sopiviin paikkoihin lisätä mm. seuraavia sanoja: laakerit, paksu rosterilevy, vetovoima, pultti, ploki...
Kivaa surffailua tultiin SPS:lle, jopa 12 solmua muutaman allon mitan. Vasta mastonnoston yhteydessä huomattiin, että myös ajovalon lasi oli hajonnut ilmeisesti kisan aikana. Talven korjauslista siis tiedossa ensi kesän kisoja varten. Kiitos Donnan porukoille kesän kisakokemuksista!