Page 3 of 3
Posted: Tue Sep 09, 2008 20:46 pm
by Petri
Jan wrote:Kai se on rasituksesta/ruostumisesta mennyt poikki, vrt meidän peräsinakseli. Löysä riki aiheuttaa tietysti lisää rasitusta kuin dynaamiset voimat kasvavat. Ei kuitenkin uskoisi että Vital 26:ssa purjehditaan koskaan löysällä rikillä.

Toinen saalinki on kai ollut löysänä, josta kai tuo toisen vantin yhden säikeen katkeaminen on joko merkki, syy tai vain seuraus.
Imo meidänkin etustaagi välillä pumppaa aika paljon, joten pitänee ehkä katsella vähän sillä silmällä sitä, ettei joudu katsomaan mastoa liian läheltä.
Väsymysmurtuma lienee se salakavalin juttu purjeveneissä, kun ei sitä nyt kovin helpolla ala vaihtelemaan "ehjiä" osia vain sen takia, että on tullut syklistä rasitusta liikaa.
Posted: Tue Sep 09, 2008 20:56 pm
by Jan
Meidän molemmissa alavanteissa oli kolme säiettä poikki Hangossa, menivät aika nopeasti vaihtoon. Huomaa vielä että nämä murtumat olivat mahdottomia huomata kuin otettiin vantit alas. Oli ainoastaan huomattavissa silloin kuin vantit olivat jännityksessä. Elikkä kannattaa tarkastaa vantit kuin riki on jännitettynä eikä vaan syksyllä/keväällä. Huomasin kyseiset murtumat kuin olin laittamassa lazy-jackit mastoon Hangon Regatan jälkeen.
Posted: Tue Sep 09, 2008 21:16 pm
by harald
Videota putken hiipumisesta ei kuulemma ole. Olisi ollut opettavaista
nähdä miltä se näyttää. Jos vaikka sillai henkisesti olisi valmiimpi joskus.
Posted: Tue Sep 09, 2008 22:02 pm
by Petri
harald wrote:Videota putken hiipumisesta ei kuulemma ole. Olisi ollut opettavaista
nähdä miltä se näyttää. Jos vaikka sillai henkisesti olisi valmiimpi joskus.
Nähdäkseni se näyttää siltä, alkuun ison tellarit näkyvät ilman silmälaseja, hetken päästä niitä saa sitten jo sylkeä pois suusta.
Meillähän on etustaagissa "vekki" eli lepotilassa etustaagi on yhdestä kohtaa vääntynyt pieneen kulmaan (mulla ei ole mitään hajua miten sellainen on voinut edes syntyä ja milloin...ainakin 3v vanha juttu). Teoriassa se kyllä vaikuttaa lujuuteen ja varmasti väsyy herkästi siitä kohdasta, mutta elän siinä olettamuksessa että kokonainen vaijeri ei katkea kerralla katastrofaalisesti, vaan murtumisesta tulee ensioireita, jolloin voi ryhtyä toimenpiteisiin (ja katastrofin sattuessa toivoa että 1. ei satu henkilövahinkoja 2. iso menee pahasti rikki, että pitää hankkia vakuutuksen piikkiin uusi purje

).
No sanokaa mun sanoneen, pitäisi vaihtaa se etustaagi varmaan jo nyt heti, mutta yritän olla luottavainen sen asian suhteen ettei se ole kriittinen miehistön turvallisuutta vaarantava tekijä, jolle pitäisi tehdä heti jotain (ei se vaijerikaapeli ilmaista ole).
Wuuhuuu, hyperaktiivista on päädytty "Get a life"-statukseen.
Posted: Tue Sep 09, 2008 22:16 pm
by risto
harald wrote:Videota putken hiipumisesta ei kuulemma ole. Olisi ollut opettavaista
nähdä miltä se näyttää. Jos vaikka sillai henkisesti olisi valmiimpi joskus.
Satuin olemaan viereisessä veneessä ja katsomaan juuri oikeaan suuntaan oikealla hetkellä.
Aika rauhallisesti se näytti läiskähtävän alas, vaikka varmastikin ottavana osapuolena se ei siltä tuntunut. Onneksi ei siis henkilövahinkoja!
Posted: Wed Sep 10, 2008 10:41 am
by MikaS
Taisipa olla tapahtuimia enemmän kuin tiistiksissä yleensä.
Ei kai vaan ole kamerat aiheuttanut paineita.
Idea live kuvasta on kyllä hitsin hyvä, kun tuota purjehdusta ei
telkkarista niin kovin useasti tule. Toi maston kaatuminen olisi ollut
kyllä kiva nähdä.
Posted: Wed Sep 10, 2008 11:09 am
by harald
Posted: Tue Sep 16, 2008 07:45 am
by Jonna
Meillä oli Valpurissa myös kuvaaja, olisi kiva tietää löytyykö niitä pätkiä mistään. Hänellä kylläkin loppui akku aika nopeasti, mutta alussa jonkin aikaa sai kuvattua.