[ranking 3 2007] Hangö Regattan 2007 (Luokkamestaruus)

Moderators: Petri, harald

Arkki
luti
Posts: 664
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Post by Arkki »

Arkki lähtee tänä iltana valumaan pikkuhiljaa kohti Hankoa ja länsilippueen ajolähtö taas Kasnäsistä Hankoon keskiviikkona noin puoliltapäivin toivottavasti monen Albin E:n, H-båtin ja Hain kanssa kuten viimevuonna. Alma, Aurora ja Arkki ainakin viivalla.
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Charlotta lähtee lauantaiaamulla valumaan nauttien kohti hankoa. Tavoitteena
on ehkä tiistai Jussarö, ja siitä keskiviikkona sisään hankoon.

Poika eli luokkamestarin malja on kiillotettu ottajaansa varten:

Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Kun ei kukaan muu asiaa ota esille, niin onnittelut Charlottalle luokkamestaruudesta.

Olgankin osalta kisat menivät varsin hyvin, kryssivauhtia ja kulmaa lienee vaikea parantaa ilman purjehankintoja/kölihommia joten sinänsä nappisuoritus.

Ollille rispektiä selkärangasta. =D>
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Sitten vielä kohtalaisella mututuntuma-ulkomuistilla kokonaistulokset luokkamestaruuden osalta ennenkuin HSF ne nettiin saa.

1. Charlotta
2. Hennuli
3. Arkki
4. Alma
5. Anneli
6. St. Olga
7. Lisbeth
8. Triptease
9. Meriela
10. Filia
11. Aurora

editoitu

Filian ja Merielan sijoitukset voivat olla toisinkinpäin. Hangon Regatan voitto meni Fridalle (2. ja 3. lähdössä Frida sijoittui muistaakseni sijoille 5. ja 7.) , joka lähti kisaan torstaina muun fleetin jättäessä kisan väliin varustevaurioitten ehkäisemiseksi.
Last edited by Petri on Mon Jul 09, 2007 20:11 pm, edited 1 time in total.
pjtuomaa
kokelas
Posts: 137
Joined: Tue Aug 26, 2003 16:08 pm
Location: Waterloo, Belgia

Post by pjtuomaa »

Edellisessä tulosluettelossa Meriela meni lopulta Filian edelle tokan päivän 9. sijan ansiosta. Nousukulmaa puuttui Filialtakin, mutta se korjaantunee rutkasti kun ensi kisassa mastomme tulee nojaamaan rutkasti reilummin takakenoon. Tuli benchmarkattua menstyneempien raket kisan jälkeen. Takakenosta puuttui jotain 10 astetta! Kolmantena päivänä päästiin ajoittain sentään vähän haastamaan muitakin. Hienot kisat taas! Kiitokset kaikille mukanaolleille omasta puolestani. Oli hauska nähdä. Hangon laiturissa on muuten kaunis ilta tänään. Aamulla matka jatkuu.
Perttu, satunnainen purjehtija
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

pjtuomaa wrote:Edellisessä tulosluettelossa Meriela meni lopulta Filian edelle tokan päivän 9. sijan ansiosta. Nousukulmaa puuttui Filialtakin, mutta se korjaantunee rutkasti kun ensi kisassa mastomme tulee nojaamaan rutkasti reilummin takakenoon. Tuli benchmarkattua menstyneempien raket kisan jälkeen. Takakenosta puuttui jotain 10 astetta! Kolmantena päivänä päästiin ajoittain sentään vähän haastamaan muitakin. Hienot kisat taas! Kiitokset kaikille mukanaolleille omasta puolestani. Oli hauska nähdä. Hangon laiturissa on muuten kaunis ilta tänään. Aamulla matka jatkuu.
Kyllä mun on pakko sanoa, että hienosti kuitenkin Filiakin tuli, etenkin tokan päivän jollain lenssillä olitte jo pelottavan lähellä kun tulitte Tripin kanssa vierekkäin ja aloitte jo peittää meitä pahasti.

Muutenkin oli aivan loistavaa, että fleetti on tietyllä tavalla tasoittunut, no kahteen "luokkaan" mutta silti. Kärkiveneet kisaavat tiukkoja skaboja keskenään ja sitten sijoista 5-x on myös tiukkaa tappelua.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

tuolla on nyt sitten tulokset vain parin tunnin ikäisiä netissä:

http://www.hsf.fi/Regatta2007/Regattan2007.htm#fe83

Tulokset vaihtelevat enemmän, peli on tasaantumassa selvästi. Kiva kiva :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Janne
alokas
Posts: 31
Joined: Wed Jun 01, 2005 12:08 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Janne »

harald wrote:tuolla on nyt sitten tulokset vain parin tunnin ikäisiä netissä:

http://www.hsf.fi/Regatta2007/Regattan2007.htm#fe83

Tulokset vaihtelevat enemmän, peli on tasaantumassa selvästi. Kiva kiva :)
Mitäs tuossa ensimmäisessä lähdössä tapahtui? Yksi vene oli maalissa, muut DNC..
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Janne wrote: Mitäs tuossa ensimmäisessä lähdössä tapahtui? Yksi vene oli maalissa, muut DNC..
Niinkuin tossa sanoin jo aiemmin, niin keli oli näennäisesti aika paha ja fleetti teki yhteispäätöksen jättää skabaamisen väliin varustevaurioitten välttämiseksi. Fridan kipparia ei kuitenkaan tavoitettu ja kun hän ei myöskään ole FEP Ry:n jäsen niin sinänsä sillä ei myöskään ollut vaikutusta luokkamestaruuteen.

Olgan kanssa käytiin toki ulkona treenaamassa, ihmeteltiin klo 12 maissa että miksi merellä on vain kymmenkunta venettä ja lautakunta-alusta ei näy missään...no olivat vetäneet nokkelasti AP-lipun salkoon meidän satamasta lähtömme jälkeen. 12 maissa lähdettiin sitten tulemaan takaisin ja satamassa odotti porukka juomassa kaljaa istumalaatikoissa, skidisti korpesi.

Vaikka Russarössä lopulta tuulilukemat olivat luokkaa 16 m/s niin luotettavien havaintojen (Daltonin tuulimittari) mukaan ei tuuli tuollaisiin lukemiin noussut itse kisa-alueella, eikä se keli nyt _niin_ kova ollut, mutta perusteet "skippaamiselle" ovat ymmärrettävät, etenkin kun muistelee viimevuoden FE-regatan vaurioitten määrää vastaavassa kelissä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Omasta mielestäni toimimme luokkana mainiosti kun saimme yhteis-
päätöksen aikaan ja kaikki (melkein) noudattivat sitä. Hiukan säälittää
Ollin kohtalo, vene aivan täynnä vettä ja olivat kuitenkin lähtemässä kisaan.
Hienoa että Olli tuli takaisin kun selvisi että muutkaan eivät olleet lähtemässä.

Samaten pitää todellakin viimeisen päivän protestikäsittelyn tulos mielessä
kiittää Ollia taas kerran että otti toisena päivänä RAF tulokseksi. Ollilla on
sellainen selkäranka että ihmettelen että hän pystyy edes istumaan. Rspekt.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote: Niinkuin tossa sanoin jo aiemmin, niin keli oli näennäisesti aika paha ja fleetti teki yhteispäätöksen jättää skabaamisen väliin varustevaurioitten välttämiseksi. Fridan kipparia ei kuitenkaan tavoitettu ja kun hän ei myöskään ole FEP Ry:n jäsen niin sinänsä sillä ei myöskään ollut vaikutusta luokkamestaruuteen.
Tuossahan kisattiin oikeasti kahdesta asiasta, hangon regatan voitosta, sekä
luokkamestaruudesta. Mielestäni ihan ymmärrettävää ja rehdin kilpailun
hengen mukaista että luokkamestaruudesta purjehtivat yhdessä päättävät
että ei mennä heti ekana päivänä rikkomaan, tai houkuttelemaan jotain
toista venettä rikkomaan jotain sellaista joka olisi sitten tarkoittanut luopumista
LM-kilpailusta.

Fridaa tällaiset taktikoinnit ei häirinnyt, Hanko taitaa heille olla niitä
ainoita kilpailuja kaudella kun taas iso osa veneistä piti ehkä hiukan
mielessä sitäkin mahdollisuutta että UKI:n kisa menisi sivu suun tai että
lomapurjehdus menisi. Tiedän että moni vene kyllä harkitsi vakavasti
menemistä, osa olivat jopa tuolla ulkona purjehtimassa, mutta
solidarisuussyistä tulivat kuitenkin satamaan takaisin. Hieno henki, eikö? :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
ipe
kokelas
Posts: 122
Joined: Tue Sep 13, 2005 18:14 pm
Location: Lahti

Post by ipe »

Ollin kohtalo, vene aivan täynnä vettä ja olivat kuitenkin lähtemässä kisaan.
Hmm. Mitäs tämä komenntti sananmukaisesti tarkoittaa??
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Tiedän että moni vene kyllä harkitsi vakavasti
menemistä, osa olivat jopa tuolla ulkona purjehtimassa, mutta
solidarisuussyistä tulivat kuitenkin satamaan takaisin. Hieno henki, eikö? :)
Sol-idaarisuus...mitä se on? Eikun joo, sehän se syy oli, ei millään muotoa laiskuus lähteä takaisin merelle parin tunnin rynkytyksen jälkeen :)

Mutta jotta saadaan jotain oikeatakin sisältöä keskusteluun, kirjoitettakoon tähän Olgan kisaraportti.

Miehistö:
Gastikoulun tuloksena sain haalittua Johanna ja Matiaksen sekä Sannakin noin periaatteessa löytyi samaa kautta ja nyt jälkikäteen voi todeta että päätös jättää Sanna pois gastikoulusta "ylikokeneena" oli ihan oikea :) Matias keulaan ja laiturilla kovasti kateellisia kommentteja kerännyt naisisto hoitamaan trimmausta. Yhtäkaikki miehistö toimi loistavasti ja olettaisin, että miehistökin sai kilpailusta oppia ja lisäkokemusta.

1. Päivä:
Kisaahan ei sitten ollut, mutta pari tuntia merellä toimi hyvänä harjoitteluna veneeseen tutustumisessa ja parit manööveritkin tuli tehtyä, mutta spinnua en viitsinyt nostaa edes harjoittelumielessä.

2. Päivä:
Kisa-alueelle riittävissä ajoin vetämään spinnua ylös ja etsimään Haraldilta lainassa olevan Heavy1G:n trimmiä, kun kaikki manööverit menivät putkeen en nähnyt tarvetta lisätreenille ja slöörailtiin sitten lähtöalueella odotellen lähtöä.
Louhien startti toimi meillä vitosen paukkuna, mutta paukkua en itse kuullut ja kun Louhet lähtivät, piti hieman arpoa tarkan ajan kanssa joten otin kiintopisteeksi Hennulin ja Charlottan joitten peesissä päätin pysyä. Merielalta saimme tietää että minuutti olisi jäljellä ja lähtölinja sopivasti lähettyvillä, joten eikun slööraamaan ja loppujen lopuksi paukun tullessa olimme lähes täydellisesti linjalla Alman, Charlottan ja Hennulin kanssa, muut taisivat ottaa hieman huonomman lähdön.
Kryssivauhti oli ihan ok ja ylämerkillä oltiinkin sitten viidentenä, mutta lenssivauhti ei aivan ollut kohdillaan ja kärki karkasi muitten veneitten saavuttaessa&ohittaessa. Alamerkin kierto meni täysin käsille, kun genuaa ei saatu kunnolla ylös&skuutatuksi ja laskin lopulta neljän veneen ohittaneen meidät merkinkierrosta toivuttuamme kun vene saatiin vihdoin a) vauhtiin b) nousemaan.
Toinen ratakierros meni samalla tapaa, lenssillä Triptease ja Filia alkoivat jo ahdistaa, mutta onneksi merkinkierto meni putkeen ja kryssillä Trippi ja Filia sitten jäivätkin ja ylämerkin jälkeisellä slöörillä ero pieneni hieman mutta matka loppui kesken. Note to self: Slöörivauhti on ihan surkea, trimmaan varmaankin isoa liian löysäksi/tiukaksi.

3. Päivä
Kun manöövereissä ei ollut suurempia puutteita niin alueelle lähdettiin myöhemmin ja parin spinnumanööverin jälkeen ihmeteltiin moinaavaa tuulta lähtöalueella ja kokemuksen valossa pysyttelin niin lähellä linjaa kuin mahdollista. Vitosen paukku saatiin kiinni ja linjalla oltiin taas aika optimaalisesti, liekö vain uskomatonta tuuria vai mitä, mutta startit alkavat jo oikeasti mennä rutiinilla.
Kryssillä tuuli laski laski laski ja kuoli, lopulta mentiin jo taaksepäin vastamainingin takia, windexi pyöri ympyrää aallokossa ja en uskonut silmiäni kun näin spinnuja nousevan takana&sivulla...no aika usein winkkarikin sivulla kävi, joten spinnu ylös ja kappas vain, sehän veti ja vauhti nousi ihan hyväksikin.
Ylämerkille tultaessa tuuli oli jo voimistunut ja spinnustrekki vei vastaantulevan fleetin läpi suoraan levittäjämerkille ja sisäradalle, miehistön kauhistellessa veneitten määrää. No, tuuria oli hieman ja osuin täsmälleen FE:n sopivaan aukkoon merkinkierrossa ja 180 asteisella spinnujiipillä jatkettiin matkaa varsinaiselle ylämerkille josta sitten styyralta tulevan kasin väistämisen jälkeen lähdettiin kryssimään kohti alamerkkiporttia. Kryssillä Anneli pääsi ohi ja Fridakin veti kovaa sivusta, Teekkarien jäädessä taas taakse.
Portin läpiajon jälkeen spinnu ylös ja kohti ylämerkkiä, jonka aikana Anneli saatiin taas kiinni ja ohitettiin.
Kryssillä taas sijat vaihtuivat ja lenssillä välimatka kuroutui taas pariksi veneenmitaksi ja ovelan spinnujiippi-merkinkierto-yhdistelmän turvin Frida jäi taakse ja takaata tuleva fleetti ei päässyt hidastamaan vauhtia kun merkki kierrettiin ottaen vielä spinnusta vetoa irti ajaen hieman alemmaksi, jonka jälkeen spinnu alas ja tiukkaa sivuvastaista kohti maalia.
Maalisuoran aikana ajettiinkin sitten Fridan kanssa Match-Racea missä veneitten etäisyys oli parhaimmillaan metrin pari Sannan huudellessa jatkuvasti mulle Fridan tekemisistä ja Johannan trimmatessa genuaa antaumuksella. Valitettavasti lopulta kuitenkin olin liian hidas laskemisen kanssa ja genuaa ei saatu vetämään Fridan päästessä pois takaata n. rinnalle nostatusmahdollisuuteen. Yhden maalimerkin lähestyessä päässä tuli taas oikosulku ja oletin Fridan pystyvän nostamaan meidät merkin yli, joten yritin päästä alakautta ohi siinä onnistumatta ja lopulta siis maaliin pari veneenmittaa Fridan perässä.
Note to self: Osta lipuksi suunniteltu ja tarkoitettu punainen kangaskappale, eikä esim. pannulappua ja opi tuntemaan vastapelurisi

Sijoitus siis Regatassa lopulta 7/12, Ollin valitettavasti jäädessä taakse kakkoslähdön RAF:n takia. Kokonaisuutena kuitenkin hyvä Regatta, tiukkoja kamppailuita merkeillä ja Olgan kryssivauhtikin oli varsin hyvä muihin vastaavassa "varusteluluokassa" kisaaviin veneisiin nähden, spinnulla ainakin 3. päivän strekillä alisteltiin kaikkia muita todella paljon, hieman kyllä pelottaa oliko toisen päivän kehno lenssivauhti oikeastaan sittenkin spinnun syytä ja ajoinko vain liian alas selvästi sivutuulta varten leikatulla spinnulla...

Seuraavaksi sitten taas urheiluveneilemään ja makean veden purjehdusta harrastamaan.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Siis kolmas päivä maalisuoralla, niin ei kai Frida ajanut takaa teidän leen
puolelle, ja lähti sitten nostamaan, eihän?

Ja kyllä merkeillä pitää antaa tilaa, jos on siihen velvollinen...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

ipe wrote:
Ollin kohtalo, vene aivan täynnä vettä ja olivat kuitenkin lähtemässä kisaan.
Hmm. Mitäs tämä komenntti sananmukaisesti tarkoittaa??
Ankkuriboksi täyttyi, rupesi tulvimaan laipion yli (ei ole kiinni kannessa yläosassa)
ja täytti veneen vedellä niin että turkkilevyt jne kelluivat. Olivat tästä huolimatta
lähdössä kisailemaan. Ja sitten yritystä ei palkittu kun tulivat takaisin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply