Page 3 of 5

Posted: Mon Aug 28, 2006 20:45 pm
by Petri
harald wrote:Joo, luin että "toiseksi" mutta kirjoititkin että "toistaiseksi". Mielestäni meidän
pitäisi, nuorena luokkana vielä, ajaa näitä lyhyitä kisoja monta peräkanaa.
Silloin voi korjata virheensä vielä kun ne ovat tuoreessa muistissa.
Ehdottomasti, Hangossa vähän sinänsä harmitti, että lähtöjä on vain yksi ja iso moka voi maksaa koko päivän kisatuloksen. Lisäksi tietenkin pitkä rata ja isot erot muihin veneisiin tekivät Hangosta välillä aika ankean noin kisaamisen kannalta. Pasin näkemykseen on helppo yhtyä, paras FE-kisa tähän asti. Oikeastaan itse en edes kauhean kaihoisasti katsele Albinien meininkiä, vähemmälläkin venemäärällä pulssi nousee alamerkillä.

Mites jos modaisi FE-regatan sittenkin ratakisaksi, jossa olisi 3-4 lähtöä :)

Posted: Mon Aug 28, 2006 21:19 pm
by oikkpasi
Hangossa vähän sinänsä harmitti, että lähtöjä on vain yksi ja iso moka voi maksaa koko päivän kisatuloksen.
Juuri näin. Tietysti voi perustella, että pitkällä radalla on enemmin aikaa ottaa kiinni, mutta ei sekään kovin helppoa ole. Hangossa on tavallaan pakko ajaa varman päälle, kun kaikki kisat lasketaan. Nyt kun huonoin jätettiin pois, niin se mahdollistaa vähän riskinottoakin? Voi esim. vetää komean varaslähdön, heh!

Meidänkin veneestä ehdoteltiin pelkkiä ratakisoja FE-regattaan jo Hangon jälkeen. Katsotaan nyt mitä saadaan aikaiseksi?

pasi

Posted: Tue Aug 29, 2006 10:11 am
by Panu
oikkpasi wrote:... Meidänkin veneestä ehdoteltiin pelkkiä ratakisoja FE-regattaan jo Hangon jälkeen. Katsotaan nyt mitä saadaan aikaiseksi?

pasi
Tervehdys

Ajatus ajaa FE-regatassa ratakisaa on mitä kannatettavin :!:

Posted: Wed Aug 30, 2006 09:00 am
by harald
Lisbethin kuvan löytyivät RSS:n kautta:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album237

Olisko ok jos siirtäisimme kuvia yhteiseen yhdistys-galleriaan?

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album238

Galleriatunnuksen omaavat voivat laittaa kuvia tuohon galleriaan. Voin itse
siirtää jos vain mm Petri ja Olli antavat luvan tähän.

Posted: Wed Aug 30, 2006 09:51 am
by Petri
harald wrote: Voin itse
siirtää jos vain mm Petri ja Olli antavat luvan tähän.
No problem.

PROTESTI! Missä on kuvat Annelista? Niin se vaan on, että kauniit ja nopeat pääsevät kuviin ja hitaat ja näkkipohjaiset joutuvat tyytymään suusanallisiin mainintoihin muissa yhteyksissä.

Posted: Wed Aug 30, 2006 10:04 am
by harald
Kiitos, siirretty. Protesti on nostettu liian myöhään, kilpailijat eivät voineet
korjata virheensä kilpailun aikana. Sitäpaitsi punaista lippua ei näy, joten
protesti hylätään :)

Posted: Wed Aug 30, 2006 10:14 am
by Petri
harald wrote:Kiitos, siirretty. Protesti on nostettu liian myöhään, kilpailijat eivät voineet
korjata virheensä kilpailun aikana. Sitäpaitsi punaista lippua ei näy, joten
protesti hylätään :)
Recount! Recount!

Ei muuten olisi paha ajatus tehdä ihan vakioksi se, että aina isompien FE-happeningien yhteyteen luodaan yhteinen kansio, jonne voi sitten uppia kuvia ja trackeja. Löytyvätpähän sitten aina yhdestä paikasta eikä tarvitse erikseen etsiä veneitten omista kansioista.

Posted: Wed Aug 30, 2006 10:22 am
by harald
FE-regatta 2006 on luotu jo aikoja sitten :)

Posted: Wed Aug 30, 2006 16:37 pm
by Olli
harald wrote: Galleriatunnuksen omaavat voivat laittaa kuvia tuohon galleriaan. Voin itse
siirtää jos vain mm Petri ja Olli antavat luvan tähän.
Juu, saa noita siirrellä ihan rauhassa. Mulla oli muuten ongelmia kuvien tuuppauksessa. Jos siinä uploadin yhteydessä antaa kuville jonkun captionin, niin kuvat ja tekstit menevät käänteiseen järjestykseen, jos kuvia on monta :?: Ongelmalta varmaan välttyy, jos editoi kuvatekstit paikalleen vasta latauksen jälkeen...
Petri wrote:PROTESTI! Missä on kuvat Annelista? Niin se vaan on, että kauniit ja nopeat pääsevät kuviin ja hitaat ja näkkipohjaiset joutuvat tyytymään suusanallisiin mainintoihin muissa yhteyksissä.
Tuossahan kävi tietysti niin, että Anne kuvasi vain eteen ja sivulle, eikä taakse yhtään 8) Totuus lienee ehkä kuitenkin se, että Annelin kanssa oli niin tiukkaa vääntöä, ettei ehtinyt kaivaa kameraa esiin... Muutenkin kuvia oli tällä kertaa ilahduttavan vähän, tarkoittaa sitä, että miehistö keskittyi muuhunkin kuin kuvaamiseen.

Posted: Wed Aug 30, 2006 17:12 pm
by Panu
Olli wrote: Tuossahan kävi tietysti niin, että Anne kuvasi vain eteen ja sivulle, eikä taakse yhtään 8) Totuus lienee ehkä kuitenkin se, että Annelin kanssa oli niin tiukkaa vääntöä, ettei ehtinyt kaivaa kameraa esiin... Muutenkin kuvia oli tällä kertaa ilahduttavan vähän, tarkoittaa sitä, että miehistö keskittyi muuhunkin kuin kuvaamiseen.
Tervehdys

Tuo taakse katsominen koskee vain lauantaita :oops:, milloin ei teidän teleobjektiivikaan olisi saanut meitä kuvaan mukaan, mutta sunnuntaista uskon jo tuon tiukan väännön :wink:.

Posted: Thu Aug 31, 2006 10:28 am
by Guest
Petri wrote:
Spinnumies tuijottaa purjetta ja säätää jatkuvasti leen skuuttia, päästäen sitä vähäsen kunnes purje pakkaa yläkulmasta ja sitten nopealla nykäisyllä saa purjeen taas auki, jonka jälkeen skuuttia taas löysätään.
Itse pyrin pitämään kumpaakin skuuttia kädessä (jos vain voimat riittävät). Täten saa spinnun pitämään muotonsa esim voimakkaassa shiftissä. Eli periaatteessa päästää toisesta yhtä paljon kun vetää toisesta.
Vältän myös voimakkaita nykäisyjä (varsinkin kevyessä tuulessa), koska muuten virtaus irtoaa spinnusta, joka ei ole hyvä asia. Eli mahdollisimman rauhallisia liikkeitä (Voivat joissain tapauksissa olla nopeita - mutta tasaisia ja rauhallisia..)

Ja sitten tuo Haraldin mainitsema kommunikointi on erittäin tärkeää.

- Tähystäjä ilmoittelee muiden veneiden liikkeistä (varsinkin takana olevien) ja puuskista, jotta pinnamies ja skuuttaaja voivat valmistautua ja reagoida ajoissa.

- Skuuttaaja kertoo kipparille jos spinnussa on painetta (sen tuntee skuutista hyvin). Jos paine vähenee, pinnamies nostaa vähän ja kun taas tulee painetta, pinnamies voi hissukseen ajaa vähän alemmas.
Skuuttaaja myös sitten käskyttää pianistia nostamaan tai laskemaan puomia, sekä säätämään barbereita.

- Pinnamies taas varoittaa pianistia ja skuuttaajaa hyvissä ajoin että meinaa tehdä nostoliikkeen (esim estääkseen takaa tulevan veneen pääsemään luuhun peittämään tuulta). Pinnamiehen tehtäviin kuuluu myös tunnustella ruorin painetta, jotta hän voi käskyttää miehistöä läskillään säätämään veneen (ja siten ruorin) tasapainoa. Harald voi
kertoa enemmän aiheesta.

Ei kai tässä mitään sen kummempia tässä vaiheessa...

--
Pone

Posted: Thu Aug 31, 2006 10:50 am
by harald
Tästä kimmoke wiki-artikkeliin:

http://www.fe83.org/wiki/index.php/Spinnuajo

Posted: Thu Aug 31, 2006 16:17 pm
by Kimmo
harald wrote:Tästä kimmoke wiki-artikkeliin:

http://www.fe83.org/wiki/index.php/Spinnuajo
Mainio artikkeli. Meillä ehkä eniten mättää tuo kommunikointi ja paineen haisteleminen skuutissa ja pinnassa. Pitääpä harjoitella tuotakin jatkossa.

Kimmo (Corinne)

Posted: Thu Aug 31, 2006 16:18 pm
by Panu
Tervehdys

Tuli noita kuvia katsellessa mieleeni, että FE-83 taisi olla Espoo GP:n "vetovoimaisin" luokka. Lisbethillä oli 3? Charlotalla 5 ja Annelilla 2 venettä perässä hinauksessa.
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=P8260312

Minä en muuten lähtisi ilman moottoria minnekään... 8).

Posted: Thu Aug 31, 2006 17:14 pm
by Petri
harald wrote:Tästä kimmoke wiki-artikkeliin:

http://www.fe83.org/wiki/index.php/Spinnuajo
Jep, juuri tällaista tarkoitinkin, perusteet simppelisti esille ja noista voi sitten miettiä mikä mättää omassa työskentelyssä.

Seuraavaksi vain talvelle puuhaamaan talkoovoimin "kilpapurjehduksen perusteet"-seminaaria/miitingiä, jossa käytäisiin läpi perusasiat ison, genuan ja spinnun trimmauksesta väistämissääntöihin jne.
Kun kuunteli Tommin selostusta tiistaikilpailujen X99 vs. First 36.7-kaksintaistelusta, niin ei voi välttyä miettimästä että tuollaiselle voisi olla tarvetta. Maksullisia koulutuksia ja seminaareja on aika paljon, mutta toisaalta ehkä juuri sen takia ihmiset eivät käy niissä :)

Ilmaisia tilojahan on tarjolla jossain määrin ja kiinnostustakin saattaisi löytyä jos vain mainitsisi asiasta sopiville tahoille (esim. trippiläisissä voisi olla paljonkin sellaisia, joita homma voisi kiinnostaa ja sitä kautta rekrytä vapaata gastimassaa FE-kilpailuihin.)