Page 13 of 13
Posted: Tue Sep 01, 2009 21:52 pm
by vvoltti
Petri wrote:PS. Ville, kannattaisi ehkä lukea viestejä, mä kyllä mainitsin että alemmaksikin ajelua kokeiltiin, mutta ei vene silti tuntunut kulkevan.
Pointti yritti olla, että sulta jäi puuttumaan tuo oleellinen havainto, että keli oli vino ja toinen halssi kulki aaltojen takia paremmin kuin toinen. Silloin pitäis miettiä onko ongelma (aallokko) pahempi kummalla puolella rataa ja kannattaako ajaa se vaikea halssi nyt vai vendata ja ajaa se vaikea halssi toisella puolella rataa.
Posted: Tue Sep 01, 2009 21:57 pm
by Panu
vvoltti wrote:Petri wrote:PS. Ville, kannattaisi ehkä lukea viestejä, mä kyllä mainitsin että alemmaksikin ajelua kokeiltiin, mutta ei vene silti tuntunut kulkevan.
Pointti yritti olla, että sulta jäi puuttumaan tuo oleellinen havainto, että keli oli vino ja toinen halssi kulki aaltojen takia paremmin kuin toinen. Silloin pitäis miettiä onko ongelma (aallokko) pahempi kummalla puolella rataa ja kannattaako ajaa se vaikea halssi nyt vai vendata ja ajaa se vaikea halssi toisella puolella rataa.
Tervehdys
Meillä oli tuossa kelissä epäsymmerinen trimmi, siten että styyralla ajettiin pussikkaammalla genoalla kuin paaralla. Lisäksi pyrin välttämään aaltoja ja jouduin toistuvasti laskemaan hieman alemmaksi pitäen veneen "elossa". Muuten olisin jäänyt tamppaamaan paikalleen aaltojen tappaessa vauhdin totaalisesti.
Kohtuullisesti homma toimi, kun fliitin painavimmalla veneellä tai ainakin miehistöllä ei jääty kryssillä jalkoihin vaan tultii hyvin kilpailukykyisesti.
Posted: Tue Sep 01, 2009 22:21 pm
by Petri
vvoltti wrote:
Pointti yritti olla, että sulta jäi puuttumaan tuo oleellinen havainto, että keli oli vino ja toinen halssi kulki aaltojen takia paremmin kuin toinen. Silloin pitäis miettiä onko ongelma (aallokko) pahempi kummalla puolella rataa ja kannattaako ajaa se vaikea halssi nyt vai vendata ja ajaa se vaikea halssi toisella puolella rataa.
Kyllä asia havaittiin, ei se nyt mitenkään vaikeaa ollut bongata
Eri asia sitten on keksiä miten asiaan suhtautua kisan aikana, kun kuitenkin molempiin suuntiin piti mennä että pääsisi maaliin. Panun epäsymmetriset trimmit tosiaan olisivat voineet olla hyvä ratkaisu, kyllä purjeen muodossa ehkä tehtiin jotain erilailla eri halsseilla mutta ei mulla ole siitä mitään hajua/muistikuvaa, kun mä vaan ajoin. Joo, alemmaksi olisi varmaan pitänyt ajaa, mutta miten paljon alemmaksi, hakea samaa speediä kuin toisella halssilla? Toisaalta kölin epäsymmetrisyys vaikuttaa taas siinä sitten.
Ja yhä koko ongelma lähti siitä, että yhtäkkiä veneen kulku oli paljon tahmeampaa kuin kilpakumppaneilla, PM:n trackia ei näy valitettavasti missään mutta PM kulki meidän alempana kovempaa ja ylemmäs. Jotain piti tehdä ennenkuin PM olisi ollut kyljessä kiinni.
Posted: Thu Sep 03, 2009 23:27 pm
by harald
Heikki kävi onkimassa veneessään ja meidän kaikkien purjehdusnörttien iloksi siinä h-vene.net htrackit palvelussa on nyt FEneitten seassa eräs X-79 X-tas!
Nauttikaa:
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/list_events.php
Posted: Fri Sep 04, 2009 00:04 am
by Petri
Onko ne siellä tuplana? Ainakin vitoslähdössä näytti olevan kahteen kertaan.
Posted: Fri Sep 04, 2009 00:34 am
by harald
Mitä tuplana, mitä olet vetänyt?
Ai niin, windowssia..
Posted: Fri Sep 04, 2009 11:15 am
by Joakim
harald wrote:Heikki kävi onkimassa veneessään ja meidän kaikkien purjehdusnörttien iloksi siinä h-vene.net htrackit palvelussa on nyt FEneitten seassa eräs X-79 X-tas!
Mielenkiintoista! Ekana päivänä X-tas olisi vienyt Charlottaa LYSissä mennen tullen olen ekana ylämerkillä varaslähdöstä huolimatta.
Toisena päivänä taas Charlotta ajoi käytännössä aivan X-tasin vauhtia. Vaikka antoikin tasoitusta ajamalla kerran leikkarin selvästi pitkäksi oli maalissa vain 1 min perässä eli selkeä LYS-voitto. Miten X-tas karkasi sitten viime vuoden Karvalakissa? Enemmän läskiä laidalla?
Hyvät esimerkkiveneet näyttämään yhdenluvunongelmia.
Posted: Fri Sep 04, 2009 11:18 am
by harald
Tuo meidän leikkarin yliajo johtui muista veneistä. Ei haluttu vendailla niitten alle. Harmi kun kaikki veneet eivät näy, jää moni taktiikkavalinta pimentoon.
Viime vuoden karvalakissa X-tasissa oli viisi henkeä. Viidellä mekin oltaisiin pystytty siihen vauhtiin.
Posted: Fri Sep 04, 2009 17:07 pm
by Guest
Viime vuonna Karvalakissa oli tosiaan kunnolla painoa laidalla. Ajettiin fokalla ja kryssivauhti ennen Rysäkaria rikkoi jopa 6kn rajaa. Se kisa poisti luuloni, että 79:llä ei voi pärjätä kovalla kelillä. 8kolmoselle ei kuitenkaan ole mitään jakoa laittaa kampoihin tasoitetussa.
E GP:ssä sunnuntaina ekassa lähdössä olisi pitänyt ajaa kryssit enemmän vasemmalta. Sieltä näytti tulevan paremmin. Tokassa lähdössä otettiin sitten eka kryssi oikein ja oltiin myös ekana ylhäällä. Tämä olisi mennyt vielä paremmin, jos olisi vaihtanut fokan vikaan lähtöön. Nyt 4 laidalla oli liian vähän genualle. Toka kryssi mentiin oikealle melkein "kaisaan". Tuuli siftasi pian käännöksen jälkeen ja jonkun aikaa näytti, että pääsemme suoraan merkille. Pieni korjaus piti kuitenkin tehdä lopussa.
Sinänsä ei kannata suoria vertailuja tehdä tälläisestä kisasta. Jokainen ajaa (taktisesti) kuitenkin oman luokkansa veneitä vastaan, mikä saattaa johtaa esim. epäedullisen laidan valitsemiseen vahtiessa omaa/omia vastustajaa/-jia.
Heikki
X-tas
Posted: Fri Sep 04, 2009 18:00 pm
by Joakim
Heikki wrote:
Sinänsä ei kannata suoria vertailuja tehdä tälläisestä kisasta. Jokainen ajaa (taktisesti) kuitenkin oman luokkansa veneitä vastaan, mikä saattaa johtaa esim. epäedullisen laidan valitsemiseen vahtiessa omaa/omia vastustajaa/-jia.
Ei noita tietysti voi verrata suoraan, mutta kyllä tuolla GPS Action Replayllä hyvin näkee, koska on selkeä vauhtiero ja koska ei.
Siis 6 kn kryssivauhti ei riitä Charlotan lyömiseen 1,14-veneellä. Onneksi on vielä yli kuukausi aikaa harjoitella...
Posted: Mon Sep 07, 2009 10:56 am
by harald
Posted: Wed Oct 21, 2009 13:34 pm
by harald
harald wrote:vvoltti wrote:Mut ihan ensimmäiseksi otatte ittellenne jonkun nimimerkin, meitä on about viisi nettikirjoittelevaa purjehtijavilleä.
Ja Ville V ei ole sitten vaihtoehto, inflaatio on iskenyt niihinkin

Tiedän ainakin kolme aktiivista purjehtijaa jotka voisivat liikkua Ville V nimimerkillä. Vihne, Voltti ja nyt sitten vielä Valtonen.
Ja Väresmaa...