Avomeripurjehduksen MM-kisat suomessa 2012

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote:Ja A-divari
Image
Tuossa on jo selkeä trendi, mutta mielestäni B-luokissa ei niinkään. Mistäköhän johtuu, parhaimmat purjehtijat ostavat nopeimmat veneet?

edit: katsoin väärin, kyllä goldfleetissä on samanlaista trendiä. IMS ei taida näitä tasoittaa.

B Silverissä on sitten vähän enemmän hajontaa, mutta niin taitaa olla purjehtjoissakin tuossa luokassa :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Lisäksi tuossa pitää muistaa se että kun käytännössä Gold/Silver-jako tapahtui yhden kelin perusteella, kovassa kelissä moni vene joutui ottamaan DNF:iä yms. jotka sitten painoivat tuloksia alas. Meillä taas kova keli oli ihan horroria, vene ei oikein kulkenut aalloissa pienillä purjeilla ja poweria oli vaikea saada keulaan kun punttia ei voinut laittaa laidalle momenttia kompensoimaan. Venäläinen GP26 oli ratkaissut tuon ongelman sellaisella alahengaus-kaiteella joka oli ehkä reiden mitan kannen yläpuolella, mutta meillä varustamo oli jo heti todennut ettei sieltä sitten mahdu pois joten viritykset jäivät väliin :)
Tosin toki todettava että GP26 oli purjehduskoulun vene ja näyttivät ihan oikeasti osaavan ajaa sitä, sääli vain että jotain hajosi keskiviikkona ja joutuivat jättämään leikin kesken, kevyissä keleissä olisi ollut todnäk todella kova luu.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

http://www.audisailingteam.fi/?p=246

Tompan mielestä ei kannattanut lähteä kisaan;

http://www.drumso.org/finnfun/index.php?section=1

Mutta Tomppa voi olla vähän negatiivinen välillä :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Petri wrote:Toi vene on Redhot eli JOd35.
Eikä ole RedHot eikä ainakaan JOD35. Muistaakseni toi oli joku isompi Dehleri.

V.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Lisää jutustelua aiheesta myös Blue Cafén blogissa;

http://sybluecafe.blogspot.fi/2012/08/o ... paiva.html

Ja avomeripurjehtijoitten palstalla;

http://www.avomeripurjehtijat.fi/forumi ... &topic=836

Katkerasti mainitaan FE83:nenkin siellä :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

vvoltti wrote:
Petri wrote:Toi vene on Redhot eli JOd35.
Eikä ole RedHot eikä ainakaan JOD35. Muistaakseni toi oli joku isompi Dehleri.

V.
Joo, katos niinpä onkin, Redhotissa taisi lukea se Redhot isolla kyljessä mutta tossa onkin vaan jotain takana. Redhot vaan pyöri aikalailla meidän vieressä kokoajan niin se on jäänyt mieleen "punaisena veneenä".
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Vaikuttaa Joakimin puheista siltä että olisi kannattanut optimoida Troy enemmän kryssiveneeksi? Jos voittaa alamäessä minuutilla ei saa paljon iloa irti jos ennen sitä on hävinnyt 2,5 min kryssillä.

Pienissä fleeteissä voi usein ajaa sitä parasta VMG-kulmaa, mutta mitä isompi fleetti on sitä tärkeämpää on höjdi. VMG on tois-sijainen tavoite isoissa lähdöissä vaan veneet kilpailevat etenkin ekan kryssin ekalla puoliskolla siitä kuka pystyy ajamaan korkeimmalle häviämättä liikaa vauhdissa. Useat veneet eivät aja ollenkaan parasta VMG-kulmaa vaan nimenomaan korkealle jotta saa aiheutettua sekasortoa takanaan.

Tallinnassa oli vene Polaris s/y Edasi joka ajoi kevyet kryssit yli kolme astetta korkeammalle kuin kaikki muut, se ei enää häirinnyt kun tajusi lähteä sen leepuolelta aina. Se oli tosin vapaa valitsemaan mistä lähtee ja aina se oli vapaissa. Onneksi tuo oli niin pieni lähtöryhmä että pystyi ajamaan omaa kulmaa FEneellä.

Eli suuriin kisoihin lisää rakea, isompaa isopurjetta, vene kevyeksi ja niin edelleen silläkin uhalla että tasoitusluku huononisikin. Tai että alamäet ja sivutuulet menee hitaammin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote:
Ohessa pari käppyrää nopeusjakauman ja tuloksen suhteesta.
Toissa vuonna voittaja oli taas luokan hitain. Saksasssa 2006 pikkuluokan voitti vissiin luokan hitain vene, joku dehler 34.

edit: Se olikin jo vuonna 2006, ja se oli Optima 101 Froschkönig joka voitti. linkki

Ihmeellisesti on vain kaikki info siitä kisasta hävinnyt netistä. Stanan internetarkeologia, miksi ei niitä sivuja voida arkistoida järkevästi vaan ne pitää poistaa?

Tulosten metsästäminen on tuskan takaa. Ja nämä on vasta pari vuotta sitten. Eikös ORC.org:in pitäisi arkistoida ainakin mestarit?
Last edited by harald on Mon Aug 13, 2012 15:22 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jaha, yksi maili orc.org:iin niin ilmeni että asia on jo työn alla. Jopa niin pitkällä että voi näyttää linkkiä;

(rumpujen pärinää)

Kaikki aikaisemmat mestarit ja tulokset olkaa hyvät;

http://new.orc.org/events/champions-orcwc.htm

http://new.orc.org/events/champions-orcec.htm
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote:Vaikuttaa Joakimin puheista siltä että olisi kannattanut optimoida Troy enemmän kryssiveneeksi? Jos voittaa alamäessä minuutilla ei saa paljon iloa irti jos ennen sitä on hävinnyt 2,5 min kryssillä.

Pienissä fleeteissä voi usein ajaa sitä parasta VMG-kulmaa, mutta mitä isompi fleetti on sitä tärkeämpää on höjdi. VMG on tois-sijainen tavoite isoissa lähdöissä vaan veneet kilpailevat etenkin ekan kryssin ekalla puoliskolla siitä kuka pystyy ajamaan korkeimmalle häviämättä liikaa vauhdissa. Useat veneet eivät aja ollenkaan parasta VMG-kulmaa vaan nimenomaan korkealle jotta saa aiheutettua sekasortoa takanaan.
Troyta ei ole mihinkään optimoitu, tuo on vain käytännön havainto. Mittakirjan mukaan pitäisi pysyä Scugnizzan ja Sugarin kryssivauhdissa, mutta tuo onnistuu vain alle 4 m/s tuulessa. Varmasti kryssivauhdista puuttuu vielä muutama kymmenys keskituulessa ja varsinkin kovemmassa, jossa tietysti tuntuu myös 5 vs. 8-9 hengen miehistö.

Tuo teoriasi korkealle ajamisesta ei pätenyt kyllä lainkaan kärkiveneisiin. Ajavat 6,6-6,9 kn SOGia kokoajan kryssillä samoihin kulmiin tai jopa alemmaksi kuin me. Pitkässä kisassa Scugnizza sai kryssillä meidät kiinni ajoi suoraan kohti peräpeiliä hetken yritti korkeammalle ja sitten laski masentavalla vauhtierolla alapuolelta ihan vierestä ohi.

Meillä on selkeä ongelma SOG vs. loki kryssillä. Alussa kuvittelin, että rata-alueella oli puolen solmun vastavirta, mutta kaamea totuus on tosiaan se, että kärkiveneet ajavat yli puoli solmua kovempaa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Auts, tuo sattuu. Miehistönpaino on varmaan yksi syy. Olisit pyytänyt lisäpainoa :)

Miksi muuten ei jaettu fleettiä kolmeen luokkaan kun tiedettiin jo aika kauan sitten että tulee yli 100 venettä viivalle? Panttaako ISAF noita titteleitä vai mistäköhän tuo johtuu?

Tuon em. sivun mukaan ollaan kyllä aikaisemmin jaettu kolme mitalia. Viimeksi vuonna 2003.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote: Miksi muuten ei jaettu fleettiä kolmeen luokkaan kun tiedettiin jo aika kauan sitten että tulee yli 100 venettä viivalle? Panttaako ISAF noita titteleitä vai mistäköhän tuo johtuu?
ISAFilta kuulemma on turha pyytää kolmea luokkaa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Joakim wrote:
harald wrote: Miksi muuten ei jaettu fleettiä kolmeen luokkaan kun tiedettiin jo aika kauan sitten että tulee yli 100 venettä viivalle? Panttaako ISAF noita titteleitä vai mistäköhän tuo johtuu?
ISAFilta kuulemma on turha pyytää kolmea luokkaa.
Miksi näin? Alentaisiko se muiden luokkien arvoa, vai odotetaanko sitä uutta kaikenkattavaa ja kaikkien hyväksymää sääntöä?

Yksi tasoituskisaamisen perusajatuksia on kuitenkin mielestäni se, ettei luokkien sisällä saisi olla kovin suuria nopeuseroja.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply