harald wrote:Vaikuttaa Joakimin puheista siltä että olisi kannattanut optimoida Troy enemmän kryssiveneeksi? Jos voittaa alamäessä minuutilla ei saa paljon iloa irti jos ennen sitä on hävinnyt 2,5 min kryssillä.
Pienissä fleeteissä voi usein ajaa sitä parasta VMG-kulmaa, mutta mitä isompi fleetti on sitä tärkeämpää on höjdi. VMG on tois-sijainen tavoite isoissa lähdöissä vaan veneet kilpailevat etenkin ekan kryssin ekalla puoliskolla siitä kuka pystyy ajamaan korkeimmalle häviämättä liikaa vauhdissa. Useat veneet eivät aja ollenkaan parasta VMG-kulmaa vaan nimenomaan korkealle jotta saa aiheutettua sekasortoa takanaan.
Troyta ei ole mihinkään optimoitu, tuo on vain käytännön havainto. Mittakirjan mukaan pitäisi pysyä Scugnizzan ja Sugarin kryssivauhdissa, mutta tuo onnistuu vain alle 4 m/s tuulessa. Varmasti kryssivauhdista puuttuu vielä muutama kymmenys keskituulessa ja varsinkin kovemmassa, jossa tietysti tuntuu myös 5 vs. 8-9 hengen miehistö.
Tuo teoriasi korkealle ajamisesta ei pätenyt kyllä lainkaan kärkiveneisiin. Ajavat 6,6-6,9 kn SOGia kokoajan kryssillä samoihin kulmiin tai jopa alemmaksi kuin me. Pitkässä kisassa Scugnizza sai kryssillä meidät kiinni ajoi suoraan kohti peräpeiliä hetken yritti korkeammalle ja sitten laski masentavalla vauhtierolla alapuolelta ihan vierestä ohi.
Meillä on selkeä ongelma SOG vs. loki kryssillä. Alussa kuvittelin, että rata-alueella oli puolen solmun vastavirta, mutta kaamea totuus on tosiaan se, että kärkiveneet ajavat yli puoli solmua kovempaa.