Ranking #5: EspooGP (LM) lähestyy!

Moderators: Petri, harald

harald
Hallitus
Vene: Charlotta

Post by harald »

Mahtavia kuvia lähdöistä :)

X-99eillä tiukkaa alamerkillä:

http://www.emk.kuvat.fi/kuvat/Espoo+GP+ ... 0072.2.JPG

Kas, jollakin on keskittynyt ilme alamerkillä:

http://www.emk.kuvat.fi/kuvat/Espoo+GP+ ... G_0127.JPG

zoomattuna upea kuva Charlottasta mahtavaa taustaa vasten:

http://www.emk.kuvat.fi/kuvat/Espoo+GP+ ... G_0335.JPG

Tuo tuli rata-alueen läpi aivan puskista;
http://www.emk.kuvat.fi/kuvat/Espoo+GP+ ... G_0337.JPG

Onneksi väistivät meitä, olisi varmaan tullut ruumiita.

Teekkarit keikkuvat:
http://www.emk.kuvat.fi/kuvat/Espoo+GP+ ... 0437.2.JPG
Last edited by harald on Tue Sep 01, 2009 14:41 pm, edited 3 times in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie

Post by Petri »

Joo, ihmettelin kanssa että miten nyt meidän shitboxejakin on saatu kuvaan mukaan, ehkä kovempi tuuli keinutti venettä sen verran että kohdistin osui minne sattuu.

Noei, taisi olla eri tyyppi kuvaamassa, nuohan tosiaan otettiin lähtöveneestä.
http://www.emk.kuvat.fi/kuvat/Espoo+GP+ ... 0029.2.JPG
Tossa on mun mielestä eka lähtö, oltiin tosiaan ehkä pari sekuntia myöhässä linjasta, mutta varmasti ylimpinä :)
harald
Hallitus

Post by harald »

Sain Hakolalta luvan julkaista Paul Anderssonin kuvat (?)..

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album390
harald
Hallitus

Post by harald »

Anonymous wrote:Eipä ollu loggeria Tripillä, olis kyl ollu ihan mielenkiintosta päästä vatuloimaan taktiikoita jälkikäteen, kun välillä näytti tulleen aika onnistuneitakin ratkaisuja.

Oliko teillä mahdollisesti kuitenkin GPS päällä kisan aikana? Meillä on mahdollisuus kaivella vaikka mitä laitteista ulos, jos sellainen vain oli veneessä päällä.
vvoltti
luti

Post by vvoltti »

Joakim wrote:Ihan samat taktiikat toimivat myös tasoituspurjehduksessa, mutta vaativat hyvää tuntumaa, jotta osaa arvioida tilanteensa muihin nähden sekä mahdolliset vauhtierot kryssi vs. lenssi.
Tästä olen kyllä vahvasti eri mieltä ja nähtävästi Harald on minun puolella. Eivät nuo taktiikat täysin hyödyttömiä ole, mutta ne ovat tasoituskisoissa pieni lisämauste eikä sellainen fundamentaalinen perusasia kuin OD-kisoissa.

Jos od-fleetissä toinen vene on perässä niin se on perässä ja piste. Tasoitusfleetissä sitä voi arvioida miten tilanne on tasoitusten jälkeen, mutta siihen arvioon sisältyy riskejä ja se ei missään tapauksessa ole yhtä tarkka kuin od-fleetissä. Ja riski tarkoittaa esim. sitä, että voit luulla olevasti niukassa johdossa ja pysyt samassa laidassa, kun oletkin niukasti jäljessä ja olisi pitänyt splitata. Ja kun tämä homma tosiaan on pitkälti juuri riskienhallintaa, niin tasoituskisoissa taktikointi muita veneitä vastaan menettää tämän takia valtaosan merkityksestään. Sitä "riskitöntä" vaihtoehtoa jota mä oletusarvoisesti seuraan ei käytännössä ole olemassa.

Toinen olennainen asia on se, että nopeampi vene pystyy kontrolloimaan hitaampaa, mutta ei toisinpäin. Nopeampi voi siis "teoriassa" päättää, haluaako se päätyä hitaamman oikealle vai vasemmalle puolelle, vaikka se nopeampi olisi alunperin hitaasta jäljessä.

Tuollaisen taktikoinnin hyödyt tasoitusfleetissä ovat mun mielestä niin pienet, että sen vähän mitä mä tasoituskisoissa käyn, katson kyllä paremmaksi panna munat siihen toiseen koriin ja pyrin vaan ajamaan ne laidat ja siftit parhaaksi katsomallani tavalla ja pääsemään maaliin mahdollisimman nopeasti. Kannattaa keskittyä siihen mihin missäkin tilanteessa pystyy itse parhaiten vaikuttamaan.

luti

Post by vvoltti »

harald wrote:Mielenkiintoista tuo oli minulle siksi, että minulle ei ole siunaantunut sellaista fleettiä missä pitäisi todellakin laskea rykelmien todennäköisyyksiä vaan useimmiten purjehditaan yhtä tai kolmea venettä vastaan.
Joo sä oot selvästi siinä triviaalitilanteessa vielä, että voit vahtia yhtä tai paria venettä eikä silläkään loppupeleissä ole väliä kun olet selvästi nopeampi.

Rykelmälaskenta (tm) alkaa tosiaan olla tarpeen vasta sitten about 20+ veneen fliitissä jossa on kymmenkunta suunnilleen "oikealla" nopeudella kulkevaa venettä. Mäkin jouduin kehittelemään ja opettelemaan oman taktiikkasysteemini uusiksi vasta tässä viime vuosina kun fliitti kasvoi.

Mutta kyllä mä usein lasken noita tilanteita ihan vene veneeltäkin ja jopa siten, että toiset veneet on mielenkiintoisempia kuin toiset. Kyllä jonkun viiden veneen klungan viimeisellä kryssillä pystyy vielä hahmottamaan ihan yksittäisinä veneinä. Toki riippuu tilanteesta, joskus jos on liikaa muuttujia pelissä, pitää yksinkertaistaa systeemiä. Ja aika paljon tuo perustuu myös siihen, että tilannetta seurataan ja ennakoidaan koko ajan. Siinä vaiheessa kun jotain tapahtuu (joku lähtee spittaamaan tms.) on yleensä vähän myöhäistä alkaa miettimään. Kyllä siinä pitää "laskentatehon vapaaprosessi" olla koko ajan käytössä siten että vaihtoehdot on puitu jo valmiiksi ennen kuin joku tekee jotain.

Yleensä 1-2 ekaa kiekkaa menee rykelmälaskennalla ja loppukierroksilla katotaan vene veneeltä sitä 1-5 venettä mitkä on lähituntumassa. Sarjan lopulla jos kärkiviisikko on jo pisteissä erottautunut muista, niin tilanne voi yksinkertaistua jo ekalla kryssillä, pitää vaan varoa ettei pääse mitään katastrofimokaa sattumaan.

Elikkä et sä tarvitse tuolta perästäsi kuin joku 3-4 venettä mukaan vauhtiin niin homma alkaa olla hauskaa. Harald johtaa lähtöä ja sarjaa, kolme perässätulijaa lähtee vasemmalle ja vain yksi, mutta se pisteissä lähinnä oleva lähtee oikealle... Sitten katotaan miten Haraldilla hermo pitää :lol:

harald
Hallitus

Post by harald »

vvoltti wrote:Harald johtaa lähtöä ja sarjaa, kolme perässätulijaa lähtee vasemmalle ja vain yksi, mutta se pisteissä lähinnä oleva lähtee oikealle... Sitten katotaan miten Haraldilla hermo pitää :lol:
Monesko lähtö tämä kuvitteellinen tilanne on, ja kuinka pitkästä sarjasta? :)
Joakim
yliluti

Post by Joakim »

vvoltti wrote: Ja kun tämä homma tosiaan on pitkälti juuri riskienhallintaa, niin tasoituskisoissa taktikointi muita veneitä vastaan menettää tämän takia valtaosan merkityksestään. Sitä "riskitöntä" vaihtoehtoa jota mä oletusarvoisesti seuraan ei käytännössä ole olemassa.
Riskittömän vaihtoehdon edellytys on, että on päässyt edelle ja tietää pysyvänsä siellä vauhdillaan eli on riittävä venevauhti ja hyvä startti. Aivan sama pätee tasoituspurjehduksessakin. Jos startti ja vauhti on hyvät, voi purjehtia riskittömästi. Kuten sanoin se vaatii hyvää tuntumaa muuhun fleettiin eikä tietysti ole niin selkeää kuin OD-maailmassa.

Molemmissa tulee sitten ongelmia, jos on oikeasti useita "uhkaajia". Eipä taida Expressikään olla ollut kuin muutama vene, joita oikeasti sun on pitänyt "vahtia". Jos joku häntäpään vene kerran voittaa riskillä, sillä ei ole sulle mitään merkitystä kunhan muutkin kärkipään veneet häviävät sille. Sitten kun on oikeasti iso ja tasokas fleetti, on pakko löytää se oikea laita eikä vain mennä riskittä.

vvoltti wrote: Toinen olennainen asia on se, että nopeampi vene pystyy kontrolloimaan hitaampaa, mutta ei toisinpäin. Nopeampi voi siis "teoriassa" päättää, haluaako se päätyä hitaamman oikealle vai vasemmalle puolelle, vaikka se nopeampi olisi alunperin hitaasta jäljessä.
Riippuu tietysti paljon kisasta ja fleetistä. Jossain lyhyessä ratakisassa aika erinopeuksisetkin veneet pysyvät hyvin nipussa. Sitten taas kun se nopeampi on jo 1/2 mailia edellä ei se voi enää kontrolloida.
vvoltti
luti

Post by vvoltti »

harald wrote:
vvoltti wrote:Harald johtaa lähtöä ja sarjaa, kolme perässätulijaa lähtee vasemmalle ja vain yksi, mutta se pisteissä lähinnä oleva lähtee oikealle... Sitten katotaan miten Haraldilla hermo pitää :lol:
Monesko lähtö tämä kuvitteellinen tilanne on, ja kuinka pitkästä sarjasta? :)
Neljäs startti kuudesta, sulla alla 1-1-OCS, seuraavalla
alla 2-2-1, muut siis kaukana pisteissä, vasen laita veti edellisellä kiekalla. :-k

:D

edit: hups, ei ihan mennykään tehtävänannon mukaan :wink:
harald
Hallitus

Post by harald »

- Must tuntuu että venda!
- Miksi?
- no me ollaan ajettu tää halssi aika pitkään jo...

:)
vvoltti
luti

Post by vvoltti »

Joakim wrote:Molemmissa tulee sitten ongelmia, jos on oikeasti useita "uhkaajia". Eipä taida Expressikään olla ollut kuin muutama vene, joita oikeasti sun on pitänyt "vahtia". Jos joku häntäpään vene kerran voittaa riskillä, sillä ei ole sulle mitään merkitystä kunhan muutkin kärkipään veneet häviävät sille. Sitten kun on oikeasti iso ja tasokas fleetti, on pakko löytää se oikea laita eikä vain mennä riskittä.
Aika kovat luulot sulla on musta :shock: . No ei siinä mitään :D .

Mutta on tuolla kyllä oikeesti ollu about 5 venettä joilla on aivan realistiset mahdollisuudet voittaa kisa plus toiset 5 venttä joilla on aivan realistiset mahdollisuudet voittaa yksittäinen lähtö. Ja sitten vielä loput 5-10 jotka voi yllättää sinne viiden sakkiin yksittäisessä lähdössä.

Elikkä jos niistä viidestä kovasta kaksi menee vasemmalla ja kaksi oikealle, niin ratkaiseva asia on nimenomaan missä se muu kärjen järjestystä sekoittava klunga liikkuu. Eli edelleen äänestän riskien hallinnan puolesta. Jos ne pari vasemmalle mennyttä on siellä muutaman muun kanssa ja muut kaksi kovaa on oikealla ison pääjoukon kanssa, niin kyllä mä kaksi kertaa harkitsen ennen kuin lähden vasemmalle. Toki jos on vahva käsitys että vasen vetää saatan sinne mennä, mutta en mä sitä minään pakkona pidä, että no matter what yritän arvata oikean laidan. Tietenkään varman päälle pelaaminen ei auta niin paljoa, että jos toinen osaa arvioida laidat paremmin kuin toinen, niin kyllä se taitavampi tietysti pitkässä juoksussa voittaa vaikka toinen pelaisi kuinka varman päälle. Ei siinä auta kuin opetella paremmaksi. Riskien hallinta on osin juuri sitä oman osaamisen maksimaalista hyödyntämistä, jos osaa lukea tuulet hyvin, sinne "riskilaitaan" menon riskit on paljon pienemmät tietysti. Tilanne voi myös olla erilainen riippuen onko tavoitteena voitto vai varma mitali. Itse asiassa väittäisin, että mun 2007 voitto ratkesi siihen, että mä ajoin turvallisesti mitalista. Muutama muu ulkopuolinen stara oli siellä ajamassa vain voitosta ja tämän takia otetut riskit sitten kostautuivat, vaikka olisivat pystyneet halutessaan ottamaan "varman kakkosen", jolloin mä olisin ehkä taas ollu se kolmonen.

V.
vvoltti
luti

Post by vvoltti »

Petri wrote: tosin sikäli mua taas henkisesti ahdistaisi ajaa siten, että peesaa muita ratkaisuissaan, riippumatta siitä kannattaisiko se vai ei. Ehkäse sitten vain on joku individualistinen taipumus tai jotain, mutta yhtäkaikki itse en kokisi palkitsevaksi edes voittamista, jos se ei olisi tullut "omin neuvoin".
Juu, olen havainnut sulla hieman tällaista taipumusta tehdä asiat toisin kuin muut, omalla tavallasi. :roll:

Kyllä niinkin voi voittaa. Ei se edellytä muuta kuin että muut tekevät kaiken väärin. :lol:

V.
vvoltti
luti

Post by vvoltti »

asalovuo wrote:Plussana täytyy mainita keskimääräinen venevauhti. Mun mielestä emme jääneet nopeudessa muille, ainakaan mitenkään dramaattisesti. Syytä tähän en edelleenkään keksi...ehkä joku fiksumpi osaa kertoa.
Faktat:
- mittaristo rikki
- huomio kiinnittyneenä aaltoihin, lankoihin ja vindexiin
- yllättävän hyvä vauhti

Johtopäätös? ___________ (täytä itse viivalle)

V.

Ps. Petri, huomasitko muuten nämä Antin havainnot ja johtopäätökset vaikeasta tilanteesta, jonka sä taisit puolestasi ratkaista vendaamalla.
asalovuo wrote:Lauantain kryssistä täytyy kyllä sanoa, että vaikeaa oli. Varsinkin styyrahalssi oli aivan mahdoton kun aalto tuli aivan suoraan päin sitä kulmaa jota olisimme voineet ajaa joten ei vain voinut muuta kuin pudottaa kurssia ja ajaa vauhdilla.
Petri
FE-junkie

Post by Petri »

vvoltti wrote: Juu, olen havainnut sulla hieman tällaista taipumusta tehdä asiat toisin kuin muut, omalla tavallasi. :roll:

Kyllä niinkin voi voittaa. Ei se edellytä muuta kuin että muut tekevät kaiken väärin. :lol:

V.
No pitää nyt toki korostaa, että ei kyse ole siitä, että ei voisi tehdä jotain jollain määrätyllä tavalla, vaan vain että toisten peesailu ei sinänsä noin henkisesti tuota samanlaista tyydytystä kuin menestyminen omin avuin.
Tähän ehkä nyt vaikuttaa suunnistustausta, lajissa kun voi voittaa vaikka MM-mitaleita (esim. tänä vuonna) peesaamalla parasta, mutta toisaalta ihan erilaiset fiilikset saa siitä kun oman reitinvalinnan turvin onkin pärjännyt.

Ja siis kylläkin voi voittaa voi ihan jo silleenkin, että kaikki muut ovat huonompia :)

PS. Ville, kannattaisi ehkä lukea viestejä, mä kyllä mainitsin että alemmaksikin ajelua kokeiltiin, mutta ei vene silti tuntunut kulkevan. Ja kun kisa on tiukkaa, ei sitä mitenkään kauhean paljoa viitsi lähteä tiputtelemaan alaskaan päin, koska toki jossain vaiheessahan se vauhti sieltä löytyy...mutta entä VMG. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä etteikö olisi pitänyt ajaa enemmänkin alas, mutta jälkikäteen voi lähinnä jossitella ja ehkä ensi kerralla sitten vain ajaa enemmän alas...sitä se "20v vuotta saaristokisoissa" teettää vs. 5 vuotta, prkl mä alan kohta kaivamaan "Villeviisveen" tuloksia historian hämärästä ja katsotaan sitten kuka kuittailee :)
harald
Hallitus

Post by harald »

Kymmenien vuosien purjehduskokemus saadaan purjehtimalla kymmeniä vuosia. Kuli :)
Post Reply