harald wrote:Mielenkiintoista tuo oli minulle siksi, että minulle ei ole siunaantunut sellaista fleettiä missä pitäisi todellakin laskea rykelmien todennäköisyyksiä vaan useimmiten purjehditaan yhtä tai kolmea venettä vastaan.
Joo sä oot selvästi siinä triviaalitilanteessa vielä, että voit vahtia yhtä tai paria venettä eikä silläkään loppupeleissä ole väliä kun olet selvästi nopeampi.
Rykelmälaskenta (tm) alkaa tosiaan olla tarpeen vasta sitten about 20+ veneen fliitissä jossa on kymmenkunta suunnilleen "oikealla" nopeudella kulkevaa venettä. Mäkin jouduin kehittelemään ja opettelemaan oman taktiikkasysteemini uusiksi vasta tässä viime vuosina kun fliitti kasvoi.
Mutta kyllä mä usein lasken noita tilanteita ihan vene veneeltäkin ja jopa siten, että toiset veneet on mielenkiintoisempia kuin toiset. Kyllä jonkun viiden veneen klungan viimeisellä kryssillä pystyy vielä hahmottamaan ihan yksittäisinä veneinä. Toki riippuu tilanteesta, joskus jos on liikaa muuttujia pelissä, pitää yksinkertaistaa systeemiä. Ja aika paljon tuo perustuu myös siihen, että tilannetta seurataan ja ennakoidaan koko ajan. Siinä vaiheessa kun jotain tapahtuu (joku lähtee spittaamaan tms.) on yleensä vähän myöhäistä alkaa miettimään. Kyllä siinä pitää "laskentatehon vapaaprosessi" olla koko ajan käytössä siten että vaihtoehdot on puitu jo valmiiksi ennen kuin joku tekee jotain.
Yleensä 1-2 ekaa kiekkaa menee rykelmälaskennalla ja loppukierroksilla katotaan vene veneeltä sitä 1-5 venettä mitkä on lähituntumassa. Sarjan lopulla jos kärkiviisikko on jo pisteissä erottautunut muista, niin tilanne voi yksinkertaistua jo ekalla kryssillä, pitää vaan varoa ettei pääse mitään katastrofimokaa sattumaan.
Elikkä et sä tarvitse tuolta perästäsi kuin joku 3-4 venettä mukaan vauhtiin niin homma alkaa olla hauskaa. Harald johtaa lähtöä ja sarjaa, kolme perässätulijaa lähtee vasemmalle ja vain yksi, mutta se pisteissä lähinnä oleva lähtee oikealle... Sitten katotaan miten Haraldilla hermo pitää