Avomeripurjehduksen MM-kisat suomessa 2012

Moderators: Petri, harald

Kruiik
alokas
Posts: 4
Joined: Sun Aug 12, 2012 00:19 am

Post by Kruiik »

Patent3 on kuitenkin vene mikä ei pärjää kevyissä tuulissa tasoituksen turvin (2.40m syväys ja fokka) ja kulkee noin tavallisen X-332:n verran lenssillä - jos sää on tuollaista niin sillä ei vaan pärjää. Sama koskee muitakin X-332:ia pläkätuulissa.

Patentti mokaili gulf of finlandissa ajamalla väärää laitaa parin shiftin verran, ja viimeisessä radassa tuuli oli niin reikäistä että kaikki vähänkään nopeammat veneet hyötyivät ihan tolkuttomasti (vrt. maaliintuloajat hitaimmille veneille).

Radalla on aina hyötyä jos on nopeampi vene, koska varmemmin pääsee ajamaan vapaissa tuulissa. Esim. Lauantain radalla pakkituulet tulivat niin kauas että X-332:llakin oli tuskaa löytää vapaita tuulia.
Tero, FIN-18905, Aalto Capital / Phoenix
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Patent3:n sarjassa on vikassa kisassa 24, joka oli ainoa huono sijoitus. Lisäksi pitkästä 13, mikä ei johdu ruuhkasta vaan reitinvalinnasta/venevauhdista. Muuten sarja on sijoja 2-6, joten en heti keksi miten heillä on mennyt penkin alle. Olihan kevyttä torstainakin sekä myös maanantaina pitkän alkupuoli (olivat erittäin hyvissä asemissa Porkkalassa).

Patent3:n syväys on muuten mittakirjassa 2,161 m, joten en ymmärrä mistä tuo 2,4 m on keksitty. Ihan vakio X-332 Sport, kuten Boxer: http://www.ssf.se/tk/PDF/6111.pdf

Juttelin Patent3:n kipparin kanssa palkintojenjaossa ja kysyin erityisesti mitä mieltä hän on kun Boxerilla on genua ja heillä ei. Hän kertoi, että kotona on genua, mutta eivät sitä kaivanneet ja vauhti riitti lauantainakin, mutta reittivalinta epäonnistui.

Me kryssimme heistä ohi tokalla kryssillä ja tulivat meidän perässä (paskoissa) paaran leikkaria merkille. Eivät kuitenkaan juuri jääneet ja olivat maalissa vain hiukan perässä.

Luokan nopeimmat veneet tietysti pääsevät valitsemaan reittinsä vapaissa tuulissa, jos ovat ensimmäisessä lähtöryhmässä ja ottaa erinomaisen lähdön. Noita ei ollut montaa B-luokassa, ehkä 5 kpl. Muut eivät noille pärjänneet kryssivauhdissa eli tuollaista etua ei ollut.

Sitten taas toisessa lähtöryhmässä nopean veneen pitää ohittaa 30 venettä edellä lähteneestä ryhmästä, joten etu on aika kyseenalainen. Yhdessä kisassa olimme luokkamme 5. maalissa rintarinnan Sugar2:n kanssa. Sugar2 vaan oli lähtenyt 5 minuuttia perässä B1:ssä eli oli joutunut ohittamaan 33 B2-venettä.

Sekä lauantaina että torstaina useat nopeat veneet ajoivat varsin huonoja tuloksia B-luokassa. Eiköhän se venetyyppikohtainen etu jäänyt aikalailla taktiikasta (ja tuurista) syntyneen kohinan alle?

Kannattaa lukea myös Enfant Terriblen kommentti asiasta.

WB:ssä on viime vuosina ollut n. 60 venettä, joista suurin osa ajaa kolme kierrosta. Kyllä siellä on varsin selkeästi huomannut keskellä rata-aluetta ja leikkareilla olevat tyhjiöt.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote:Patent3:n sarjassa on vikassa kisassa 24, joka oli ainoa huono sijoitus. Lisäksi pitkästä 13, mikä ei johdu ruuhkasta vaan reitinvalinnasta/venevauhdista. Muuten sarja on sijoja 2-6, joten en heti keksi miten heillä on mennyt penkin alle. Olihan kevyttä torstainakin sekä myös maanantaina pitkän alkupuoli (olivat erittäin hyvissä asemissa Porkkalassa).
Lähinnä kun oletin että puhuimme tuosta vikan kelin vaikeudesta niin sija 24 ei varsinaisesti ole mikään osoitus siitä taktiikka ja vauhti ovat kohdallaan.
Kannattaa lukea myös Enfant Terriblen kommentti asiasta.
No eikös se kommentti ole juuri kerro siitä että kun vene oli sopivan nopea fleettiin nähden niin saivat purjehtia ihan vapaissa kokoajan. Sikäli Enfantin kannalta siis oli aika sama oliko siellä niitä paria TP52:sta vai ei, koska käytännössä olivat sitten suurinta osaa muuta fleettiä nopeampia. Tosin kyllä ne kaverit sitten jotain osasivatkin...
WB:ssä on viime vuosina ollut n. 60 venettä, joista suurin osa ajaa kolme kierrosta. Kyllä siellä on varsin selkeästi huomannut keskellä rata-aluetta ja leikkareilla olevat tyhjiöt.
Niin, siis kyllä keskustan pettäminen on normaalin oloista mutta harvemmin se toinen laita on sitten ollut niin sekaisin kuin nyt. Nyt käytännössä koko vasen ratapuolisko oli ihan no-go-aluetta, ei sen takia että tuuli olisi heikompi tai shiftaisi alaspäin vaan koska tuuli oli täysin kaoottinen.

PS. Aalto Capital, eikö katsastusvarustuksiin kuulu olennaisilta osin kohta "4.5 Työkalut ja varaosat" ;)
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Petri wrote: Niin, siis kyllä keskustan pettäminen on normaalin oloista mutta harvemmin se toinen laita on sitten ollut niin sekaisin kuin nyt. Nyt käytännössä koko vasen ratapuolisko oli ihan no-go-aluetta, ei sen takia että tuuli olisi heikompi tai shiftaisi alaspäin vaan koska tuuli oli täysin kaoottinen.
Kun katsoin radalla/trackerillä Hiljan menoa oikeassa laidassa, olen aika vakuuttunut, että kyse oli sekä paremmasta tuulesta että shiteistä. He ajoivat ensin todella korkealle paaralla ja lopuksi styyralla.

Jos nyt vaikka vertaat meidän ja Hiljan toista kryssiä (kryssivauhdissa on olematon ero tuossa kelissä). Alamerkiltä käännyttäesä (44 min kohdalla) olemme 70 m johdossa. Olemme Xilian perässä, joten joudumme piinaamaan hiukan ja Hilja menee ohi vapaana oikean poijun kiertäneenä. Kolme minuuttia myöhemmin Hilja on jo edellä ja on ajanut paljon korkeammalle paaralla. 59 minuutin kohdalla Hilja on "vasta" reilut 100 m edellä, mutta saa tolkuttoman hyvän shiftin ja laskettelee suoraan merkille 6 kn vauhtia ollen lähes 600 m edelllän merkillä kohdassa 1:04.

Enfant oli luokassaan vasta 8. nopein vene kevyellä kryssillä. Silti purjehti kärkisijoja myös kevyessä. Tietysti Tutima oli poissa ja ehkä pari muuta eivät olleetkaan nopeampi käytännössä.

Vain niukasti muita nopeamman kirous on se, että pitää oikeasti päästä heti irti startista. Jos jää parin hiukan hitaamman taakse, ohittaminen on vaikeaa ja hitaammalle riittää roikkua edellä jonkin aikaa. Näinhän kävi kahdesti Sugarille ja tuloksena selkeältä näyttäneen mitallin menetys.
Kruiik
alokas
Posts: 4
Joined: Sun Aug 12, 2012 00:19 am

Post by Kruiik »

Joakim wrote: Patent3:n syväys on muuten mittakirjassa 2,161 m, joten en ymmärrä mistä tuo 2,4 m on keksitty. Ihan vakio X-332 Sport, kuten Boxer: http://www.ssf.se/tk/PDF/6111.pdf
2,40m tuli Stooran skuuttaajalta (nimeä en nyt muista) ja kippari nyökytteli vieressä kun ällisteltiin sitä eroa. Englanti ei herroilta ihan nappiin sujunut niin ei välttämättä ihme jos tulkintavirhe tuli siitä.
Petri wrote: PS. Aalto Capital, eikö katsastusvarustuksiin kuulu olennaisilta osin kohta "4.5 Työkalut ja varaosat"
Varaosan puutteesta saa niin pitkän tarinan ettei turinointitila riitä, joten tyydyn sanomaan että muka kaksi samanlaista erosivat noin pari milliä toisistaan vaikka Maritimin kuitissa taisivat olla sama tuote :)
Tero, FIN-18905, Aalto Capital / Phoenix
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote: Kun katsoin radalla/trackerillä Hiljan menoa oikeassa laidassa, olen aika vakuuttunut, että kyse oli sekä paremmasta tuulesta että shiteistä. He ajoivat ensin todella korkealle paaralla ja lopuksi styyralla.
Kyllä se oikea laita varmaan saattoi olla parempikin (vaikka ainakin Goldin kärjelle vasen lieni se parempi ekalla kryssillä, ongelma lähinnä tuossa vertailussa on se että kun se tuuli vasemmalla oli mitä oli, on paha vertailla millaisia tuulet olisivat olleet jos molemmilla puolilla virtaus olisi ollut ehjä. Nyt siis siinä keskivasemmalla mistä me menimme (lähdimme pois kyllä kohtalaisen aikaisin, videosta katsoen ajoimme n. 5minsaa styyralla, mutta ei riittävän aikaisin) tuuli pumppasi holtittomasti ja oli aivan reikäjuustoa, ei siinä paljoa voi sanoa siitä oliko oikealla parempia shiftejä vai ei, kun oikealla ylipäätänsä oli tuuli jossa purjehtia. Sääli että meillä lähtösäätämisen takia trackeri jäi rantaan niin ei voi tarkemmin tutkiskella eroja, koska tosiaan molemmat 31.7:t repivät kyllä armottomat edut oikealta laidalta (päätin jättää sen vielä latautumaan piuhan päähän ekalla Race Office-käynnillä kun se oli joka päivä kuollut kesken kisan ja tietenkin vekottimen nouto sitten "viimetingassa" unohtui).
Sikäli toki taas perinteisen tragikoomista että syy siihen että lähdimme vasemmalle niin nopeasti johtui siitä että Firstit tulivat spinnuilla styyralla vastaan emmekä mahtuneet yli/ali vaan piti vendata...Ilman tuota ei sitä tiedäkään miten pitkälle oikealle olisimme menneetkään :)
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Lauantaina silverfleetissä ekalla kryssillä kannatti vasen laita ja toisella oikea. Vasemmassa ei riittänyt pelkästään laidan valinta, vaan piti mennä ylärivin "junaan", joka meni merkille paljon kovempaa kuin ylärivin paskoissa purjehtineet. Aivan sama juttu toistui maanantaina (kiersimme "ylämerkin" satojen metrien päästä) ja torstaina.

Vertaappa vaikka lauantain ensimmäisellä kryssillä mitä tapahtuu Troy vs. Amarone, Mimi (tippuuylärivistä) ja Jigy Jigy. Kaikki neljä ovat vauhdiltaa niin lähellä toisiaan, että erot syntyvät muusta. Meillä tuo olisi mennyt vielä selvästi paremmin ellei Tarantella olisi piinannut edessä yli 10 astetta yli merkin ja lopussa tuli vielä goldfleetin kärki spinnuilla vastaan, joten jouduimme ajamaan turhan yläbanaanin aivan levittäjän vierestä. Olimme kuitenkin täysin vapaissa tuulissa aina levittäjälle saakka ja sieltä tulimme lähes sivutuulessa merkille.
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Joakim wrote:Vain niukasti muita nopeamman kirous on se, että pitää oikeasti päästä heti irti startista. Jos jää parin hiukan hitaamman taakse, ohittaminen on vaikeaa ja hitaammalle riittää roikkua edellä jonkin aikaa. Näinhän kävi kahdesti Sugarille ja tuloksena selkeältä näyttäneen mitallin menetys.
No tää nyt on kyllä aika "mielenkiintoinen" tämä nopeamman veneen kirous, mahtaakohan olla vähän värilliset lasit. Pärjätäkseen pitää tietysti päästä irti startista, huono startti 40 veneen fliitissä on melkoinen katastrofi ja sillä ansaitseekin huonomman sijan.

Nopealla veneellä hyvä startti on helppoa kuin heinänteko. Ei tarvitse muuta kuin olla yhtä hyvä kuin naapurit ja sitten vaan menoksi, kaikki on omissa käsissä.

Hitaalla veneellä ei todellakaan riitä, että on "yhtä hyvä" kuin naapurit, pitää olla selvästi parempi. Ja jotta voi olla selvästi parempi, pitää muiden olla enemmän tai vähemmän hukassa. Eli homma ei ole pelkästään omissa käsissä.

Me otettiin pikkufirstillä yhtä lukuunottamatta erinomaiset startit, pariin otteeseen tapoimme jopa 36 jalkaisia naapureita. Lähdimme keskeltä linjaa, jossa linja roikkui 2-3 veneenmittaa linjan alla (olin kyllä aika hämmästynyt näin vaatimattomasta tasosta lähdöissä) ja kaikki perustui siis siihen, että olimme lähtöhetkellä veneenmitan tai pari muita edellä. Sillä selvisi nipin napin. Se startti missä oltiin keskellä ylimmäinen vene, mutta vain puolisen veneenmittaa edellä ja vähän vajaassa vauhdissa, siinä meidät jyrättiin täysin.

Tämä on se pienen veneen kirous, kun muita parempi startti ei riitä, vaan pitää saada ylivoimainen startti. Tämän takia linjan päihin (joissa linja ei roiku) ei ollut pikkufirstillä mitään asiaa, ellei sitten ottanut taktiikaksi takarivin lähtöä ja vendaa heti tuomariveneeltä. Poijupäässä ei ole tätäkään vaihtoehtoa.

V.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Last edited by harald on Mon Aug 13, 2012 10:33 am, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kuvissa ja osallistujaluettelossa on Dehler 29, mutta tuloksissa ei?

Ja mikä vene tuo on;

http://www.universal.fi/orci/pages/_BSK0897.htm

http://www.universal.fi/orci/pages/_BSK0898.htm

purjenumero ei ole listassa. Taitaa olla joku vanha lainaspinnu?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Toi vene on Redhot eli JOd35.

Ohessa pari käppyrää nopeusjakauman ja tuloksen suhteesta.
Image

Image
Nyt kun tsydeemit on kasassa niin ehkä voisi jaksaa vääntää A-luokasta vastaavan.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No ei kyllä ole JOD35, ruffikatto ei ole sinnepäinkään.

Sama vene FIN-11540 tuossa;

http://www.universal.fi/orci/pages/_BSK9931.htm

Mutta ilmoittautuneiden listassa sitä ei ainakaan purjenumeron perusteella löydä. Mittakirjojen perusteella se on Mimi, RDL 39.

edit: Ai se olikin tuloksissa EST-11540. Se selittää asian.

Aika härdelliä ylämerkillä tosiaan;

http://www.universal.fi/orci/pages/_BSK9910.htm

http://www.universal.fi/orci/pages/_BSK9912.htm

http://www.universal.fi/orci/pages/_BSK9915.htm

Toinen hyvä kuva Troysta:

http://www.universal.fi/orci/pages/_BSK9975.htm
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

vvoltti wrote:
Joakim wrote:Vain niukasti muita nopeamman kirous on se, että pitää oikeasti päästä heti irti startista. Jos jää parin hiukan hitaamman taakse, ohittaminen on vaikeaa ja hitaammalle riittää roikkua edellä jonkin aikaa. Näinhän kävi kahdesti Sugarille ja tuloksena selkeältä näyttäneen mitallin menetys.
No tää nyt on kyllä aika "mielenkiintoinen" tämä nopeamman veneen kirous, mahtaakohan olla vähän värilliset lasit. Pärjätäkseen pitää tietysti päästä irti startista, huono startti 40 veneen fliitissä on melkoinen katastrofi ja sillä ansaitseekin huonomman sijan.
No pitää olla realisti. Vauhti ei riittänyt kärkiveneille alkufleetissä. Jäimme tyypillisesti 2,5 minuuttia/kryssi kärjelle ja lenssillä saimme jopa minuutin kiinni, vaikka molempiin suuntiin piti olla kutakuinkin yhtänopeita mittakirjan mukaan. Ylämerkille piti päästä "omalla paikalla", jotta oli asiaa kohtuusijoituksiin. Hyväkään startti ei riittänyt siihen, että olisi voinut ajaa useita minuutteja vapaissa startin jälkeen, sillä kryssillä menivät kovempaa (keskituulesta alkaen) Salonat, 36.7:t (pari muutakin kuin Arken Zoo), NM38S:t, A35, First35, X-362 Sport ja RDL39 (Dehler 39). Lisäksi yhtänopeita oli runsaasti (X-34:t, First 34.7:t jne) kuten myös vain niukasti hitaampia (X-332:t jne). B2-fleetissä keskituulessa kryssillä meitä nopeampia veneitä oli 14 kpl ja käytännössä samanvauhtisia toinen mokoma.

Starttaaminen sinänsä ei ollut vaikeaa, mutta pääseminen ylämerkille ennen tolkutonta ruuhkaa oli. Käytännössä laidanvalinta ja viimeinen lähestyminen ylämerkille oli tässä paljon tärkeämpää kuin startti. Parhaiten tulimme ylämerkille keskiviikon keskeytetyssä lähdössä, vaikka lähdimme kolmannesta rivistä veneeltä. Pääsimme kuitenkin hyvin pian vapaissa tuulissa vasempaan laitaan, jonne halusin ja olimme ylämerkillä aivan kärjen tuntumassa ja alamerkillä neljäntenä takana selkeä rako seuraavaan.

Sitten kun edellä oli muutama hitaampi vene (X-332 jne), jäi tolkuttomasti kryssin lopussa, lenssin alussa ja alamerkin jälkeen.

Silverissä oli sitten jo oikeasti helppoa, kun kevyessä tuulessa ja kärkiveneiden ollessa goldissa ei nopeampia enää ollut, ainoastaa pari yhtä nopeaa.

Pikku-Firstillä saakin sitten jo jäädä ja saman nopeusluokan veneitä ei montaa ollut. Tietysti startissa jää helposti, mutta vaikkapa alamerkin kierron jälkeen edessä tuskin on hitaampaa venettä, jonka ajaa kiinni ja pitäisi jollain keinolla ohittaa tasoituksilla pärjätäkseen.

Minä en kyllä olisi startannut hitaalla veneellä keskeltä linjaa. Mielummin veneeltä kolmannesta rivistä tai poijulta ja laskettelee reilusti alas, jotta pysyy vapaissa tuulissa. Kovemmassa kelissä toki keskelläkin voi tuulta riittää. Ei Tempolla ollut mielestäni suurta ongelmaa silloin kuin ajoin samassa luokassa X-332:n kanssa. Tietysti selkeästi nopeampi ei ollut kuin kymmenkunta ja Tempo nousee paremmin kuin First, mutta toisaalta starttilinjat ja kryssit olivat lyhyempiä.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Ja A-divari
Image
Post Reply