Avomeripurjehduksen MM-kisat suomessa 2012

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mitähän Xantuksessa ollaan tehty kun teksti on täynnä ärräpäitä? :)

http://syxantus.blogspot.fi/
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Huhuh, eka päivä kun ei ole ihan hajalla illalla ja huomennahan sitten kisatkin loppuvat. Odotettavissa toki Gopro-materiaalia jossain vaiheessa.

Keulagastimme loukkaantumisen takia piti hankkia nopealla aikataululla tilapäisapua ja niin Olgan vakiorosterissa purjehtiikin sitten nykyään 2 henkilöä "MM"-kokemuksella, vakitrimmaajamme suoriutuikin erinomaisesti keulagastihommista Platussa missä tuo homma ei ole erityisen suoraviivaista.

Veikeä reitinvalintatilanne tuli vastaan paluumatkalla Hramtsovista Isosaaren luokse, keskusta petti (kun oikealle ei voinut mennä aallokon takia) ja käytännössä 15min aikana jäimme 2-3 minuuttia kahdelle veneelle jotka lähtivät vasemmalle. Ja syy olla menemättä myös vasemmalle oli se että yksi veneistä näytti vasemmalla ollessaan kulkevan huonosti ja siksi emme tahtoneet mennä sinne...pitänee avata silmät joskus :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Oho, Merinna otti lähtövoiton silver-fleetissä. Onnittelut!

http://merenkavijat.fi/orcworlds2012/wp ... IONAL.html

X-332 näyttää olevan aika hyvä vene?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tiistain videokooste;

http://vimeo.com/47178691
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jos jotain opittua pitäisi heittää tuolta niin viimeisen päivän ratakisoissa tuli ihan konkreettisesti havaittua mikä erottaa ison fleetin kisat niistä pikkukisoista joita muuten Suomessa ajellaan. Eli siinä missä tyypillisesti ratakisassakin tuulet ovat varsin vapaat jos nyt etualalla ei ole pahemmin veneitä niin sitten kun rata-alueelle heitetään ~70 isoa venettä niin kevyt tuuli häiriytyy pitkäksi aikaa ihan jo siitä että fleetti kulkee jossain.
Eli ei riitä että purjehtii vapaissa noin muihin veneisiin nähden, vaan pitäisi pikemminkin purjehtia vapaissa fleettiin nähden eli valita toinen laita vaikka se muitten indikaattorien (etäisyys merkille, tuulen shiftit jne.) mukaan voisikin olla huonompi. Keskusta ei siis riitä, vaan tuuli tuntui olevan sekaisin koko ratapuoliskolla. Kaitpa tuo ongelma koskee lähinnä näitä isovenekisoja mutta siis mitään samankaltaista ei ole koskaan tullut vastaan esim. BOW:eissa yms. että kaitpa siinä on eroa onko niitä veneitä ylämerkkiä kohti menemässä 20 vaiko ~70, tästä opimmekin sen että ei kannata olla hidas ja pieni...

Samaan ilmiöön kotoisissa kisoissa törmää lähinnä ylämerkin lähellä jos ylämerkiltä on tulossa alas iso spinnulauma (ja yleensä silloinkin vain se spinnujen välitön alapuoli on sekaisin, sivuilta yleensä pääsee ohi ongelmitta), mutta aika harvoin vastaavaa tuulen häiriintymistä on päässyt näkemään kryssivän fleetin takana kunhan etäisyys jonoihin on riittävä. Toki kyse oli n. 6-8 knotsin tuulesta joten erikoistilanne tuokin, mutta silti ihan mielenkiintoinen opetus.

Mutta olipa kyllä kohtalaisen rankka viikko, painoakin taisi tippua pari kiloa viikon takaiseen nähden. Seuraavaksi sitten keskiviikon WHC :)
Last edited by Petri on Sun Aug 12, 2012 13:39 pm, edited 1 time in total.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote: Ihmettelen miten näitten vaatimat miehistömäärät on saatu kuljetettua aamulla Särkälle, oletus on että kukaan ei nuku veneessä kuten me yleensä tehdään mestaruuskisoissakin :)
Kuljetukset toimivat oikeastaan loistavasti. Maanantaina oli kuulemma jossain välissä neljän lautan verran jonoa Ursulan laiturilla. Sitten ajoreittejä muutettiin ja ainakaan itse en koskaan joutunut jonottamaan (maanantaina pääsin liftaamaan RIBin kyytiin).

Veneissä nukkui ainakin osa venäläisistä, virolaisista ja ruotsalaisista. Muutama telttakin oli Särkällä, ainakin yksi oli venäläisen sporttiveneen, jossa kippari nukkui, mutta miehistö oli teltassa.
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Petri wrote:Kaitpa tuo ongelma koskee lähinnä näitä isovenekisoja mutta siis mitään samankaltaista ei ole koskaan tullut vastaan esim. BOW:eissa yms. että kaitpa siinä on eroa onko niitä veneitä ylämerkkiä kohti menemässä 20 vaiko ~70, tästä opimmekin sen että ei kannata olla hidas ja pieni...
Kyllä tuon ilmiön olen havainnut ja oppinut BOWeilla ja WB:ssäkin. Tietysti se oli varsin selkeä B-fleetissä toisessa lähtöryhmässä kun jo ennen lähtöä ei kovin kaukana edellä on 38 venettä. Eilen lähdimme läheltä poijua ja ajoimme alas kovalla vauhdilla vasempaan laitaan tarkoituksella yli leikkarin vapaisiin tuuliin ja olimme ylämerkillä silverin ensimmäisenä ja lähes puolet goldista jo ohitettuna. Jouduimme kiertämään ylämerkille juuttuneet gold fleetin veneet (yksi piinasi merkille, osui siihen ja oli nyt piissä hiukan merkin yläpuolella).

Alamerkillä Hilja oli toisena toista minuuttia meidän perässä. Se veti yksin oikeaan laitaan ja voitti meitä 7 minuuttia. Ruuhkasta johtuen (siis ainoastaan goldin veneitä!) emme päässeet oikeaan laitaan, vasempaan emme halunneet). Hilja oli maalissa kymmenentenä 5 minuuttia edellä lähteneessä goldissa. Torstaina me olimme 13. maalissa 5 minuuttia edellä lähteneessä gold fleetissä.

Ei se ole helppoa isommalla ja nopeammalla veneelläkään. Kovat veneet kärjessä menevät kryssillä paljon kovempaa ja keskijoukossa on kymmeniä veneitä, joita ei saa helposti karistettua. Hyvin ovat menneet monet pienehköt veneet 640-660 alueella, joten en usko, että veneen koko ja nopeus olisi ratkaisevinta, vaan nopeuden löytäminen ja ennen kaikkea taktiikka.

Katso vaikkapa millaista sarjaa vetivät Patent3 ja Boxer. Boxeria en tainut koskaan nähdä, mutta Patent3 ei kyllä pysy meidän vauhdissa, mutta ajaa taktisesti niin hyvin, että on (lähes) aina hyvissä asemissa.

Kyllä tästä oikea oppi on se, että pitää oppia purjehtia kovempaa ja paremmalla taktiikalla. Kärkiveneillä on järjettömän hyvin molemmat hallussa. Erittäin harvoin jäävät huonoihin asemiin ja vauhtiero on suuri sisarveneisiin.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Varmaan tuota efektiä BOW:ssakin ja Webassa voi olla mutta noin suuressa määrin ei tuota ole vastaan tullut, toki pitää muistaa että maksimissaan ORCi3:sta ennen on lähtenyt se 30 venettä joista 10 jo 10 minuuttia ennen, liekö edes niinkään paljoa ja käytännössä tuo edelläolevien määrä onkin sitten aikalailla vakio Platuun nähden kun ORCi3:ssa vene on kuitenkin vielä ihan nopea. Nyt käytännössä toista kryssiä oli sotkemassa ~60 venettä ja tosiaan meitä hitaampia ei montaa radalla ollut. Ja veneitten koolla on väliä, ei esim. Hangossa tuollaisesta efektistä ollut tietoakaan vaikka veneitä oli rata-alueella kyllä jonkin verran mutta tuulivarjossa lienee eroa Haj-veneen ja X-332:n välillä...Sikäli siis olennaista on se että tulipahan taas opittua jotain hyödyllistä tuollaisten isojen (isojen veneitten) fleettien kisoista.

Kyllä mä silti väitän että helpompaa se on olla fleetin nopeimmassa kolmanneksessa kuin hitaimmassa, se takaalähtevän fleetin kärki onkin sitten jo iholla ylämerkillä/ylämerkin jälkeen ja siinä on vapaa lenssi vain haavetta (mikä tyypillisesti vähän tasoittaa sitä etua mitä nopeammat veneet saavat vapaissa kryssimisellä kun vastaavasti lenssillä niitten tuuli on hieman peittynyttä). Sama pätee sitten pitkiin kisoihin joissa yöpurjehdus ei ole suunniteltua, kärki oli maanantainakin maalissa valoisaan aikaan kun taas pökät kryssivät kaatosateessa ja pilkkopimeässä.
Yhtäkaikki, suurin osa ongelmista olisi vältetty isommalla lähtöerolla, jo 10min starttien välillä olisi vähän rauhoittanut ilmaa ja vähentänyt toisen fleetin ruuhkaa merkillä.

Mielestäni patent3 ei nyt ehkä esimerkkinä ole kummoinen, nehän vetivät nuo vikat kisat ihan penkin alle, kovassa kelissä sen sijaan näyttivät olevan aika tikissä. Mutta niinhän se menee, jos tyrii taas vastaavasti molemmat osiot niin sitten ollaan viimeisiä.
Post Reply