Page 2 of 2
Posted: Fri Jun 16, 2006 13:57 pm
by Erkka
Eli vieraileva stara ottaa pisteet himaan!

Posted: Fri Jun 16, 2006 15:46 pm
by risto
Pisteet siis Villelle, hyvähyvä.
Katsopa MeMa vielä sitten kriittisesti sitä vaijerin kuntoa puristuksen jäljiltä (ja muutenkin). Vaijerifalleilla on kiusallinen taipumus katketa, etenkin siitä kohtaa, missä kannella on taittoploki. Tämä tuli kokeiltua jokunen vuosi sitten pisteessä, joka oli koko kesän kauimmaisin kotipoijusta.
Saattaa tulla kyllä käynti mastonosturille kyseeseen, jos kerran jumi oli ylävantin kiinnityskohdassa ja fallin pää parin metrin korkeudella kannesta, ei taida tulla vauriokohta ulos mastosta purjeen ollessa ylhäällä. Yläpäästä sen saa näkyviin (ehkä).
Posted: Fri Jun 16, 2006 16:17 pm
by Olli
risto wrote:
Katsopa MeMa vielä sitten kriittisesti sitä vaijerin kuntoa puristuksen jäljiltä (ja muutenkin). Vaijerifalleilla on kiusallinen taipumus katketa, etenkin siitä kohtaa, missä kannella on taittoploki. Tämä tuli kokeiltua jokunen vuosi sitten pisteessä, joka oli koko kesän kauimmaisin kotipoijusta.
...Täsmentäisin vielä, että vaijerifalleilla on kiusallinen taipumus syödä muovista taittoplokia, kunnes haukkaavat akselina toimivaa haponkestävää M6:tta ja tulevat itse syödyksi...
Kannattaa siis pyöritellä kannella olevia taittoplokeja, ja uusia ne ennen kuin ne näyttävät tältä:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... Risa_ploki
On meinaan muutama muukin aloittelija käynyt mastonosturilla tämän takia...

Posted: Fri Jun 16, 2006 16:20 pm
by harald
Ja korvaaviksi plokeiksi suosittelen harkenin kuulalaakerkoitua bullet vai mikälie
pylpyrää. Ei maksa montaa euroa kappale, yllättäen kyllä.
Vanttijumitus
Posted: Sat Jul 01, 2006 00:32 am
by juhanil
Hei, Jos putken sisällä on T-kappale, niin Murphyn lain mukaan kaikki putken sisällä kulkevat vaijerit ja köydet jäävät siihen takuu varmasti jumiin:)
Elikkä alavanttien kiinnikeen T-kipaleet ovat selkeästi löystyneet - miksi? Kannattaa tutkia kiinnikkeet ensi syksynä

ja kiristää tai uusia
