Page 2 of 2
Posted: Tue Apr 01, 2003 12:57 pm
by juhpoh
X-veneissä by Niels Jeppesen on yleisesti monta koristeraitaa, tummansinisiä. oli messuilla just äsken.. Okei, en ole hivellyt Äxien kylkiä ja kattonut, ovatko ne teippejä vai maalia...mut ei kai mitään köyhäilyä kuitenkaan
Joo, on vissiin paha irrotella maaleja, mut ite ainakin ajattelin et tää on for good, eli en kyllä aio poistaakaan. Uutta päälle..
Posted: Thu Apr 03, 2003 09:06 am
by Awan kööri
No ei ne sponssiteipit syssyyn mennessä irti lähde, jos kostuttaa alustan ensin. Fairy-vesi-liuos on aika kova sana, ja eipähän jää ilmakuplia alle. Kylkiteipit melkein laittaisin kyl ilman kostutusta, jotta ei liima liukene nesteen mukana pois, varsinkin kun ne on aika lailla pitkään tarkoitus olla kiinni ja koko ajan veden ja kosteuden kanssa tekemisissä. Mutta, isompia pintoja laittaessa kylläkin kostutus on melkein pakko. Meillä on uudet kylkiteipit suunnilleen 1,5 m pätkissä, jotta ne ois helpompi laittaa. Pätkissä laittaessa täytyy muistaa että teippi kuroutuu aikaa myöten vähän kasaan, joten pätkät pitäis laittaa pari senttiä toistensa päälle.
Teippifirmoista. Ne koneet, joilla teipit tehdään, leikkaa tekstiä, kuvioita ja periaatteessa mitä vaan ääriviivojen mukaan. Ne koneet perustuu vektorigrafiikkaan. Eli kyllä niistä firmoista saa kaiken mahdollisen. Nimet, kyljet etc.
Joku kyseli, jos suunnittelisin uudet teipit kylkeen. Olin enemmän tuolla toteutuspuolella, ja mun visuaalinen silmä pystyy tunnistamaan hyvän näkösen typyn, ja hyvänä päivänä osaan piirtää tikku-ukon...Ehkä. Eli en taida olla oikea tyyppi uuden ilmeen suunnitteluun. Mutta kannattaa itse visioida paperille, koska ne teippileikkurikoneet kyllä pystyy periaatteessa minkälaiseen kuviointiin hyvänsä.
Vähän nyt iski tämmönen takatalven tynkä, pahus.
Posted: Mon Apr 28, 2003 22:03 pm
by oikkpasi
No nyt kun ne liimat on osapuilleen nysvätty kyljistä irti sinolin ja asetonin ja 18 paidan turvin (toivottavasti kesällä paistaa aurinko

), niin onko kenelläkään kokemusta miten nysvätä ruffin kyljistä se osa liimasta, joka on halunnut tunkeutua geelin sisuksiin keltaisiksi raidoiksi?
Vesihiomalla ne tosin lähtee, mutta lieneekö kenelläkään tiedossa yhtään hellempää vaihtoehtoa (esim. oksaalihappomömmöt tai hevihiomatahnatyyppiset ratkaisut)?
tai jotain...
Posted: Tue Apr 29, 2003 09:24 am
by harald
Kannattaisko aloittaa jollain rubbing-pastalla ja epäkeskokoneella?
Muuten tuota oksaalihappoa on kyllä hehkutettu tuossa newsseissä. Taidat tarvita
molempia mutta käänteisessä järjestyksessä. Eli ekana hapot ja sen jälkeen rubbingilla.
Jos tuolla rubbingilla muuten ajaa niin kannattaa pitää mukanaan sellaista kukkien kastelu-
pulloa jossa käsi-ruiskupumppu. Silloin kun me aloitettiin tuota hommaa niin ajettiin aina
liian kuivana. Tuo hiontatyyny tai vaahtomuovi pitää ikään kuin kellua sen "pasten" päällä.
Eli kun kierrokset alkaa laskea (muutenkin alhaisesta rpm-luvusta) niin ruikautetaan vähän
vetää aluellle ja jatketaan hiontaa.
Posted: Tue Apr 29, 2003 17:51 pm
by oikkpasi
Kokeilin sitä oksaalihappoa viime keväänä ja se toimi tosi tehokkaasti geelin puhdistuksessa. Tiedä sitten pystyykö se tuohon keltaiseen sotkuun? Ne kaikki mömmöt vain maksaa aina 20 eskoa purkki, eikä viitsisi ihan vain kokeilemisen ilosta kokeilla, eli onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia?
Nyt voin kokemuksesta sanoa, että se lämminilmapuhaltimen käyttö kannattaa minimoida, sillä lämmittimellä lämmitettäessä liima jää geeliin kiinni ja pelkkä värinauha irtoaa. Kokemuksesta voin kertoa, että liima on super v****maista irrottaa! Jokainen voi toki kokeilla, jos ei usko. Ilman puhallinta liima tulee nauhan mukana, tosin kynnenalukset aukeaa!
Posted: Tue Apr 29, 2003 17:54 pm
by harald
Arvaan että parasta tuon liiman irroitukseen on kuitenkin se sinol/marinol eikä
välttämättä hapot.
Eikö teippien irroitukseen voi käyttää sellaista lastaa, ei lähtisi kynnet kävelee

Posted: Tue Apr 29, 2003 18:05 pm
by oikkpasi
Joo ei se happo varmaan siihen tarkoitukseen toimi. Parhaiten liima lähtee asetonilla, mutta puhdasta rättiä pitää varata repputolkulla. Sinolikin toimii, mutta aikaa kannattaa varata kolme kertaa enemmän.
Teipin irrottaminen on rauhallisen miehen hommaa. Heti kun alkaa kyrsiä ja yrittää kiihdyttää, niin nauha katkeaa ja taas tulee peukalin kynnen alta lisää verta!
No aika parantaa haavat...
Posted: Tue May 13, 2003 21:48 pm
by oikkpasi
Hennulin uutta ilmettä voi ihailla/karsastaen katsoa albumista. Negatiivisia kommentteja ei lueta.

Posted: Tue May 13, 2003 22:50 pm
by harald
Oohhh, melkoinen parannus vrt ketsuppiin! Onnittelen!

Posted: Mon May 12, 2008 23:27 pm
by Panu
Tervehdys
Nostan vanhan keskustelun takaisin ylös sen ajankohtaisuuden takia. Sekä Charlotan että Annelin vesilinjan teipit saivat lähtökomennon höyrypesurin avustuksella. Mainio peli teippien irrotukseen, se kun ei lämmitä pintaa liikaa, eikä siten ole pelkoa laminaatin vaurioista.
Meillä vesilinjan teippi oli keulassa selvästi huonommassa kunnossa kuin taaempana. Keulassa teippi irtosi sellaisina pieninä paloina jättäen liiman rumasti pintaan. Taaempana vesilinja irtosi huomattavan kivuttomasti ottaen huomioon jo runsaan 27 vuoden iän.
Meillä vene on kesät poijussa, ja yllättäen Suomessa aurinko tuntuu paistavan juuri sieltä suunnalta mistä tuuleekin

. Tällöin keula on saanut selvästi enemmän UV:tä osakseen kuin muu osa veneestä.
Ne liima jäämät mitä höyrypesun jäljiltä pintaan jäin lähteen kivuttomasti
lakkapensiinillä. Se on hyvä liuotin, joka ei haihdu liian nopeasti ja siten ehtii vaikuttamaan liimaan paljon pidemmän ajan kuin nopeammat luiottimet kuten asetoni tai Sinol.
Eli summa kardemumman: Höyryllä irti ja lakkapensiinillä puhtaaksi. Siinä on teipin irrottajan motto

.