Page 2 of 3
Posted: Sun May 07, 2006 11:37 am
by Olli
Kävipä sitten niin, että Lisbeth pulahti veteen ajallaan, mutta onnistuin siinä hosuessa rojahtamaan nilkka vinossa sitloodan pohjalle, ja nyt köpötellään sitten kepeillä

Onneksi mitään ei murtunut, eli purjehduskausi tulee sittenkin. Tulipahan taas muistutus, että saattaa iso työ valua hukkaan, jos hosuu ja teloo itsensä purjehduskelvottomaksi...
Posted: Sun May 07, 2006 14:43 pm
by harald
^-- Pikaista paranemista!
Posted: Mon May 08, 2006 10:41 am
by harald
Nyt on sitten Charlotan kölisauman etu- ja takaosa laminoitu paremmin
umpeen. Samalla tuli poistettua neljä runkoläpivientiä, joiden reiät tuli
laminoitua umpeen. Myös akseliputki sai rälläkkää ja kangasta.
Kölistä hiottiin kukkasten kohdalla lavea kuoppa joka maalattiin epoksi-
primerilla.
Primerit on vedetty myös em. laminointien päälle ja nyt alkaa pakkelointi
jota seuraa pakkelin hionta ja primerointi.
ETA vesillelaskuun loppuviikosta. Tämänkin jälkeen riittää hommia
veneessä ennen kuin se on purjehduskuntoinen.
Posted: Mon May 08, 2006 11:23 am
by Erkka
Wiedebaumia odotellessa oon puuhaillut veneeseen kaikkea pientä ja kivaa puhdetyötä, Awa on kyllä ollut tiivisteitä vaille valmis jo reilusti viikon. Mitkä läpiviennit Harald vedit umpeen, ja millä toteutit nuo uudet? Kun ei ainakaan meillä varsinaisesti ylimääräisiä ole? Entäs akselin läpivienti, mikä siinä oli korjausjuttu?
Posted: Mon May 08, 2006 12:18 pm
by harald
Poistimme vanhan lokin läpiviennin kölin vierestä (uusi on kölin edessä).
Poistimme vessan ja pentryn veden sisäänotot (tarkoitus on käyttää
koneen veden sisääntuloa kaikkiin). Poistimme myös septin tyhjennyksen,
tarkoitus on siirtää tämä aikasemmin mainitun flowtechin läpiviennin
avulla vesilinjan yläpuolelle. Koneen läpivienti pitäisi vaihtaa saman-
laiseen mutta vanha saa riittää nyt tämän kauden.
(edit: läpivienti tuossa alimpana sivulla:
http://www.forespar.com/onlineCatalog/4 ... 2006.shtml)
Akselin läpiviennissä oli hylsyä pitkin halkeama kitissä. Eli ei ollut kuin
kitillä kiinni. Halkeama oli kostea.
Posted: Thu May 11, 2006 10:25 am
by harald
Posted: Thu May 11, 2006 23:34 pm
by harald
Posted: Sat May 13, 2006 17:34 pm
by harald
Nyt on sitten kölistä myrkyt poissa, ja tarkoituksena laittaa kerros-pari
light primeria johon se sitten jää (hiontaa tietenkin). Eli ei myrkkyä
köliin tälle kaudelle.
Kyljet ja peräpeili vedetty rubbingilla.
Lokin laippa pakkeloitu virtaviivaisemmaksi. Akseliläpivienti, entisen runko-
läpivientien paikat sekä köli pakkeloitu toivottavasti viimeisen kerran tälle kaudelle.
Enää hiontaa hiontaa, primeria päälle, vahaa kaksi kerrost kylkiin ja veteen.
Vedessä sitten sisäpuolen siivousta, topcoatia paikkoihin, mastojalan
laminointi ja uusien vanttien asentaminen (tulivat eilen). Mantookin
tolpat pitää korjata, nyt ovat liian sisäänpäin kallellaan.
edit: Eilen tuli laminoitua em. läpivienti runkoon, ja sahattua sekä hiottua
läpivienti rungon tasalle.
Kuvat otettiin Alx'n kameralla, tullee myöhemmin.
Posted: Sun May 14, 2006 21:48 pm
by Olli
Lisbethin tolppa nousi tänään pystyyn. Mitään raajoja ei tällä kertaa nyrjähtänyt, mutta hermo oli aika pinnassa. Eräs paikallinen charter-yrittäjä turasi yli 1,5 tuntia nosturiaikaa, kun niiltä oli osia hukassa

Sinänsä olisi ollut viihdyttävää seurata "nostaämmäperkele"-tyylistä tunarointia, mutta kun oli nostoa varten roudattu apuvoimat paikalle, ja kaikki saivat seistä tumput suorina odottelemassa.
Sitten kun vuoro tuli, alkoi sataa, ja tietysti kun masto oli 10 minuutin päästä pystyssä, sade lakkasi. Pääasia kuitenkin että on nyt pystyssä, seuraavaksi päästään katsomaan mihin liemeen Seldénin Rodkickerin asentamisessa joutuu...
Posted: Tue May 16, 2006 11:38 am
by harald
Posted: Tue May 16, 2006 22:23 pm
by harald
Tänään tuli sitten vietettyä koko ilta veneen alla Ponen kanssa. Työnä oli
kölin primerin hionta P240 vesihionnalla. Tästä seurasi P360, P600 sekä P800.
Jokaisen kerroksen välillä ruiskutettiin pintaan hiontaväriä, joten joka kohta
tuli varmaan hiottua, myös ne laakeat kymmenysmm kuopat. Kaikki siis
vesihiontana.
Ja kun hiomakone oli vieressä kylkien rubbauksen jälkeen niin kokeiltiin nyt sitten
rubbingia siihen köliin ja. Loistavalla lopputuloksella, köli on pinnan sileydeltään
kylkeä parempi! Peilikuvasta voi lukea hiomakoneen merkin puolen metrin päästä.
Nyt sormia särkee, eikä kamera ollut mukana joten myöhemmin sitten kuvia.
Posted: Wed May 17, 2006 16:32 pm
by harald
Posted: Wed May 17, 2006 18:00 pm
by Petri
Sairasta...hyvin sairasta.
Panu jo eilen päivitteli meidän suunnitelmaa hioa pohja 400:lla paperilla, mutta toi menee jo askeleen..ööö parisataa kilometriä överimmäksi.
Miten olette muuten aikoneet estää kasvustojen kertymisen, viikottainen nosto ja painepesurointi?
Posted: Wed May 17, 2006 18:14 pm
by Panu
Tervehdys
Kyllä Petri on oikeassa, että jossain vaiheessa on saattunut kipeästi kun tuohon hommaan ryhtyy
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
.
Helpelsillä oli aikanaan Hard Racing myrkystä musta versio, johon oli seostettu grafiittia. Ideana oli, että grafiittisen pinnan sai hiottua ja kiillotettua aivan peiliksi

.
Maali oli muuten eräiden hc-kilpapurjehtijoiden suuressa suosiossa.
Posted: Wed May 17, 2006 18:34 pm
by harald
Sitten kun pohja (tai köli) on saatu P400:ella hiottua hyvin, on tuohon köliin
tarvittava työ jo 90%:esti tehty. Hiomishommat kevenee joka paperivaihdolla,
ja kiiloitus tapahtuu sitten koneella 15 minuutissa.
Arvaan että ajat per paperi meni suurinpiirtein näin:
P240 4-5h
P360 2h
P600 vajaa tunti
P800 0.5
killoitus 15 min /puoli