Page 2 of 2

Posted: Mon Jun 04, 2012 00:06 am
by Joakim
harald wrote:Meillä on akkulaturi ruuvattuna laipioon, onko meillä siis maasähköä veneessä?

Mikä se maasähkö on, koska tarvitaan maasähkökeskus?
Eiköhän se ole sitä, että veneessä on pari pistorasiaa ja vene kytketään laiturin sähköverkkoon. Laillisesti tämä onnistunee vain "maasähkökeskuksen" avulla. Tuohan on vain sulake + vikavirtasuoja.

Posted: Mon Jun 04, 2012 00:10 am
by harald
Eli meillä ei ole maasähköjärjestelmää, vaan akkulaturi.

Mihin käyttöön noita maasähkö-pistoikkeita tarvitaan? Fööni?

Posted: Mon Jun 04, 2012 07:30 am
by redwood
harald wrote:Mihin käyttöön noita maasähkö-pistoikkeita tarvitaan?
Mac Bookin lataamiseen (tarjolla ei ole 12 V -matkalaturia). :evil:

Posted: Mon Jun 04, 2012 09:20 am
by Olli
redwood wrote:Mac Bookin lataamiseen (tarjolla ei ole 12 V -matkalaturia). :evil:
Syökö se MacBook niin merkittävästi erilaista sähköä kuin muut vehkeet, ettei siihen pysty millään yleismallisella härpättimellä tunkemaan sähköä sisään?

Posted: Mon Jun 04, 2012 09:47 am
by harald
Siinä on vissiin Applen oma patentoitu, sinänsä fiksusti magneetilla pysyvä liitin.

Posted: Mon Jun 04, 2012 10:45 am
by redwood
Olli wrote:
redwood wrote:Mac Bookin lataamiseen (tarjolla ei ole 12 V -matkalaturia). :evil:
Syökö se MacBook niin merkittävästi erilaista sähköä kuin muut vehkeet, ettei siihen pysty millään yleismallisella härpättimellä tunkemaan sähköä sisään?
Jep, iSähköä!
Harald on oikeassa. Jenkkilästä saisi n. satasella + tk virtajohdon pätkän johon on ympätty 12V-liitin. Nuo ovat ilmeisesti puretuista koneista kotoisin.

maasähkö ilman katkosta kaivossa

Posted: Mon Jun 04, 2012 10:53 am
by FE-Sillanpää
Joakim wrote:
harald wrote:Meillä on akkulaturi ruuvattuna laipioon, onko meillä siis maasähköä veneessä?

Mikä se maasähkö on, koska tarvitaan maasähkökeskus?
Eiköhän se ole sitä, että veneessä on pari pistorasiaa ja vene kytketään laiturin sähköverkkoon. Laillisesti tämä onnistunee vain "maasähkökeskuksen" avulla. Tuohan on vain sulake + vikavirtasuoja.
Ostin 15m pitkän roikan, josta katkaisin naaraspään. Katkaistu pää vedettiin keulakaivosta pilssin kautta perään laipioon ja kaivoon tullut läpivientireikä tiivistettiin. Kaivoon jäi kieppiin n. 10 m johtoa. Akkujen lähelle laipioon kiinni vikavirtasuoja-sulake + 2 pistorasiaa johon tuo roikan pää kytkeytyy suoraan. Näin rannalla olevan sähkötolpan ja sisällä olevan vikavirtasuoja-sulakkeen välissä ei ole yhtään katkosta ja suojalaitteet ovat myös sisätiloissa. Tämä tarkoittaa myös, että kiinteähkö johto on säikeisellä johtimella tehty; niin ei saa tehdä taloissa mutta kaipa se fiksumpaa on liikkuvassa laitteessa aina käyttää ohutsäikeistä.

Akkulaturin pistoke tökätään tuohon sisällä olevaan pistorasiaan. Muuten sitä käytetään akkujen lataukseen. 230 volttia on käytössä vähän matkan varrellakin invertterissä, jolla ladataan partakonetta tms. mutta 150W ei riitä edes miniläppärin lataukseen. Fööni on kuulemma luksusta, sitä käytetään silloin harvoin kun keula on kiinni jossain maasähköpaikassa.

Posted: Mon Jun 04, 2012 13:57 pm
by Joakim
harald wrote:Eli meillä ei ole maasähköjärjestelmää, vaan akkulaturi.

Mihin käyttöön noita maasähkö-pistoikkeita tarvitaan? Fööni?
Mihin kukakin. Meillä on akkulaturi, lämminvesivaraaja ja yhtä pistorasiaa käytän läppärille. Venettä siivottaessa tai laitellessa noissa on sitten vaikkapa pölynimuri tai porakone.

Posted: Mon Jun 04, 2012 14:18 pm
by FE-Sillanpää
Joakim wrote:Venettä siivottaessa tai laitellessa noissa on sitten vaikkapa pölynimuri tai porakone.
Näin itsekin sen vikavirtasuojan asentamista perustelisin. On kivempi käytellä sähkökoneita paatissa kun tietää vikavirtasuojauksen olevan olemassa. Onhan toki monissa satamissa sellaiset jo muutenkin, mutta meidän kotisataman maasähköt asennettiin vuonna -82 eikä niissä ole kuin normaali schukopistorasia. Pääsin samalla eroon latausroikan vetämisestä oviluukun raosta.